Onko seuraava väite totta: Se mitä nettiin laitetaan, jää sinne ikuisesti
Onko mahdollista poistaa viestejä ja kuvia netistä?
Kommentit (48)
Omia kotisivujani vuodelta 1998-99 en ole kyllä löytänyt millään hakukoneella. Poistin ne 1999.
Kaipa on teoriassa mahdollista että jokun on säilyttänyt niiden varmuuskopiota jossakin, joko Sonera itse tai joku yksityinen henkilö. Pitäisin tätä kuitenkin melko epätodennäköisenä xD
Siinä vinkkejä mm.datan sotkemiseen
Moni kiusaaja luulee, että jos laittaa vaikka Instagramiin jotain puppua, ne häipyy sieltä. Aivan kuten huumerikolliset ja pedofiilit luulevat, ettei heidän peräänsä päästä "pimeässä" netissä.
Joo-o.
Poissa silmistä, poissa mielestä. Pöljillä.
Vierailija kirjoitti:
Omia kotisivujani vuodelta 1998-99 en ole kyllä löytänyt millään hakukoneella. Poistin ne 1999.
Kaipa on teoriassa mahdollista että jokun on säilyttänyt niiden varmuuskopiota jossakin, joko Sonera itse tai joku yksityinen henkilö. Pitäisin tätä kuitenkin melko epätodennäköisenä xD
Katsoitko löytyykö archive.orgista? Minun sivut tuolta ajalta löytyy.
On, mutta jos joku kopioi toisen kirjoituksia niin ne tulevat hänen ip:ltä, ei sen joka laittoi alkuperäisen.
Vierailija kirjoitti:
Voit poistaa, mut et ikinä voi varmuudella tietää onko joku jo ehtinyt ottaa kopion siitä.
Itse kirjoitan vain anonyyminä ja se joka kopioi niin ne tulevat hänen ip:ltä eli ovat käytännössä hänen kirjoittamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit poistaa, mut et ikinä voi varmuudella tietää onko joku jo ehtinyt ottaa kopion siitä.
Itse kirjoitan vain anonyyminä ja se joka kopioi niin ne tulevat hänen ip:ltä eli ovat käytännössä hänen kirjoittamia.
Et tietystikään voi joutua syytteeseen poistetusta viestistä, ellei tutkintaa ole aloitettu, kun lokitiedot ovat palvelimelta vielä löydettävissä. Sen sijaan kuvat ja erityisesti jaetut intiimikuvat saattavat jäädä kiertelemään "ikuisiksi" ajoiksi, koska ihmiset saattavat ottaa niistä kopioita ja sivustojen kopiointiestokikat eivät pysty kopiointia estämään, vaan kuva löytyy tiedostona esimerkiksi nettiselaimen cachesta. Pitää vain osata hakea se.
Eilen juuri perehdyin deepfakeen ja siihen miten vaarallista on laittaa omia tai lapsen kuvia nettiin. Voivat päätyä pronoon.
Vierailija kirjoitti:
Eivät poistu netistä. Fiksut jättävät naamakuvat postaamatta eivätkä kirjoittele omalla nimellään juuri tästä syystä.
Tulevaisuuden diktaatuurissa kaikki kaivetaan tosiaan esiin ja käytetään sinua vastaan: olet syyllinen.
Digitaaliset tiedot tarvitsevat jonkin fyysisen laitteen jossa on muisti. Palvelimia otetaan pois päältä koko ajan, tiedostoja pyyhitään pois ja uusia laitetaan päälle, laitteita tuhoutuu onnettomuuksissa. Ei joka ikistä tiedostoa tallenna pysyvästi kukaan.
Kaikenlaista pyyhkiytyy pois peruuttamattomasti koko ajan.
Olen itse asiassa yllättynyt siitä, miten huonosti vanhoja asioita löytyy. Olen viime päivinä etsinyt juttuja ajoilta 2007-2010, kun muistelin noita aikoja. Ei löydy mitään, mitä muistan.
Googlatkaa nimenne, ja katsokaa, mitä sieltä löytyy. Aika vanhoja juttuja kiertää vielä verkossa, esim. harrastuskuvia.
Ei ole 100-prosenttisen totta.
Mutta se on totta, että nettiin ladatun aineiston kohtaloa ei lataaja pysty jälkikäteen enää säätelemään. Jos joku on sen tiedon ehtinyt kopioida ja tallentaa omille servereilleen, silloin se pysyy olemassa ihan niin kauan kuin kopioita joku jaksaa ylläpitää.
Mikäänhän ei ole netissä itsestään. Kaiken pitää olla jollain serverillä, joka syö sähköä, joten jos kaikki tietyn tiedon sisältävät serverit sammuvat, silloin tietokin häviää.
Itseäni on jälkikäteen käynyt harmittamaan mm. se, että en koskaan tallentanut itselleni kopioita 2000-luvun alun nimettömistä nettikirjoitteluista. Kaikkine poikkishuolineen ja opiskeluvaikeiluineen. Vaikka en suurin surminkaan olisi halunnut julkaista niitä omalla nimellä, nyt olisi kiva muistella. Nuo kirjoitukset ovat pysyvästi poistuneet netistä, niitä ei saa enää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Digitaaliset tiedot tarvitsevat jonkin fyysisen laitteen jossa on muisti. Palvelimia otetaan pois päältä koko ajan, tiedostoja pyyhitään pois ja uusia laitetaan päälle, laitteita tuhoutuu onnettomuuksissa. Ei joka ikistä tiedostoa tallenna pysyvästi kukaan.
Kaikenlaista pyyhkiytyy pois peruuttamattomasti koko ajan.
Tuhoutumisvaiheessa sisältö voi olla kuitenkin jo kopioitu tuhansiin muihin sijainteihin.
No
Mikään ei ole ikuista
Ja 1000 vuoden päästä ei ketään juuri sun römpsän kuva kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kaikki on esiin kaivettavissa, vaikkei sitä tavallinen jamppa löytäisikään.
Siis loppupeleissä se on yllättävän helppoa, ei vaadi mitään isoja toimenpiteitä edes.
No riippuu onko ihmisten luoma teknologinen sivilisaatio ikuinen?
.
Mitä oot mieltä?
Jos kaikki menee hyvin ja...
Ehkä jos voimme siirtyä seuraavaan maailmankaikkeuteen kun tämä tuhoutuu...
.
Vaikea sanoa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole 100-prosenttisen totta.
Mutta se on totta, että nettiin ladatun aineiston kohtaloa ei lataaja pysty jälkikäteen enää säätelemään. Jos joku on sen tiedon ehtinyt kopioida ja tallentaa omille servereilleen, silloin se pysyy olemassa ihan niin kauan kuin kopioita joku jaksaa ylläpitää.
Mikäänhän ei ole netissä itsestään. Kaiken pitää olla jollain serverillä, joka syö sähköä, joten jos kaikki tietyn tiedon sisältävät serverit sammuvat, silloin tietokin häviää.
Itseäni on jälkikäteen käynyt harmittamaan mm. se, että en koskaan tallentanut itselleni kopioita 2000-luvun alun nimettömistä nettikirjoitteluista. Kaikkine poikkishuolineen ja opiskeluvaikeiluineen. Vaikka en suurin surminkaan olisi halunnut julkaista niitä omalla nimellä, nyt olisi kiva muistella. Nuo kirjoitukset ovat pysyvästi poistuneet netistä, niitä ei saa enää mistään.
Minulla on edellään tallella puolison kirjoittamat viestit nettitreffeillä tunnesyistä. Niistä käy niin selkeästi ilmi, ettei tämä virtuaalikohtaaminen ole yksi monien joukossa, vaan kemia on käsin kosketeltavissa ennen kuin olemme koskaan tavanneetkaan.
Aika monia uutisia on poistettu netistä pysyvästi. Esim . monet uutiset epsteinistä