Haluaisin perustaa ompelimon, kannattaisiko?
Keskittyisin ompelemaan uniikkeja vintagetyyppisiä (juhla-)mekkoja tytöille ja naisille. Pojille myös samantyyppistä omaa mallistoa kenties. Tyyli tosiaan vintagea, pitsiä, käsintehtyjä koristeompeleita, helmikirjailua, heirloom-tyyppistä ompelua, kaunista, herkkää, romanttista. Voisin ommella yksittäiskappaleita valmiiksi myytäväksi, mutta toimisin myös mittatilaustöiden vastaanottajana. Lisäksi sisustustuotteita, jotka samaa tyyliä (romanttinen, shabby chic, vintage).
Alkuun voisin toimia kotoa käsin, jonne saisin perustettua myös pienen myymälän erillisellä sisäänkäynnillä.
Olisikohan markkinoita...?
Kommentit (52)
aloittaja kirjoitti:
Kiinasta saa tosiaan muutamalla kympillä, jostain ketjuliikkeestä hieman kalliimmalla. Mutta mun valtti onkin korkea laatu, 100% käsityö ja vaatteen ainutlaatuisuus. Kiinasta tilatut ei kestä, ompelunlaatu on todella huonoa -tiedän ihan kokemuksesta. Ketjuliikkeet myyvät tehdastuotettua bulkkikamaa. Uskon, että on olemassa ihmisiä jotka arvostavat sitä että tuote on uniikki, laadukas ja käsityötä. Suomessakin.
Tietysti mun ongelma on siinä, että nuo koristeompeleet, kirjailut yms vievät runsaasti aikaa. Yksi mekko ei valmistu parissakaan tunnissa.
Nuo ovat hyviä valtteja, mutta Suomessa on vain kourallinen ihmisiä, joille laatu, 100% käsityö ja vaatteen ainutlaatuisuus merkitsevät niin paljon, että he ovat valmiita siitä maksamaan. Ja silloin he voivat ostaa asun, jonka niskalapussa lukee esim. Armani, Chanel tai Gucci.
Ehkä päivätyön ohella ja jos myyt netissä, esim omassa verkkokaupassa tai etsyssä.
Ompelen lähes kaikki tyttäreni vaatteet, tyyli on jossain Ted Bakerin ja Kate Millerin välimaastossa. Asut ovat kohtuuhintaisia, koska en mieti oman työni hintaa. Mutta en todellakaan ryhdy ompelemaan kenellekään muulle laadukasta mekkoa alle 300 eurolla, koska harrastuksena ompelu on hauska, elinkeinoksi siitä ei ole. Verottaja pitää huolen, että yrittäjätulo on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Ompelen lähes kaikki tyttäreni vaatteet, tyyli on jossain Ted Bakerin ja Kate Millerin välimaastossa. Asut ovat kohtuuhintaisia, koska en mieti oman työni hintaa. Mutta en todellakaan ryhdy ompelemaan kenellekään muulle laadukasta mekkoa alle 300 eurolla, koska harrastuksena ompelu on hauska, elinkeinoksi siitä ei ole. Verottaja pitää huolen, että yrittäjätulo on pieni.
Kannattaa huomioida, että myyntihinnassa 24% on alv:tä. Eli 300 euron mekossa aika monta euroa kuuluu verottajalle. Toki saat siitä vähentää itse maksamasi alvit, mutta kuitenkin. Sitten iso osa menee materiaaleihin, samettikankaat ja helmet ja pitsinauhat ym ei ole edullisia. Lisäksi ompelijan pitää hankkia koneet ja muut työvälineet, mahdollisesti maksaa liiketilan vuokra. Työlle jäisi osuutta korkeintaan jokunen kymppi, jolle veikkauseni mukaan ei juuri tuntipalkoille pääsisi (luulen että mekon tekemiseen menisi ainakin kahdeksan tuntia, eli tuntipalkka jonkun euron).
Kiitos ajatuksista.
Tämä on tosiaan ihan vastasyntynyt ajatus, joten mitään hintoja en ole ehtinyt laskea. (Olen haaveillut omasta käsityöalan yrityksestä jo pitempään, mutta lopullinen yritysidea on vielä vaiheessa kuten huomaatte. ) Tokihan siihen hintaan vaikuttaa se, valitseeko jonkin jo valmiiksi suunnittelemani tuotteen vai teenkö asiakkaalle alusta lähtien omannäköisen vaatteen. Samoin vaikuttaa se, onko tuote lapselle vai aikuiselle (kankaan menekki, aika jne).
Saako Suomesta uniikkeja kastemekkoja/nimiäisjuhlavaatteita vauvalle, vai onko ne kaikki sitä samaa mitä jossain Prismassakin myydään? Siinäkin olisi yksi kohderyhmä.
Jos saat esim jonkun kangaskaupan yhteistyöhön ja ompelet verhoja. Samaten jos saat vaateputiikin yhteistyöhön ja ompelet korjausompelua. Lisäksi teet jotain simppeliä ja omaperäistä esim kauppakassia joka on helppo ja halpa tuottaa ja myydä. Sen lisäksi voit tuoda lastenhuone tekstiilejä yms.
Toinen vaihtoehto on että teet vain niitä vintage tuotteita mutta silloin olisi hyvä saada joku JenniHaukio käyttämään ja hinta korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida, että myyntihinnassa 24% on alv:tä. Eli 300 euron mekossa aika monta euroa kuuluu verottajalle. Toki saat siitä vähentää itse maksamasi alvit, mutta kuitenkin. Sitten iso osa menee materiaaleihin, samettikankaat ja helmet ja pitsinauhat ym ei ole edullisia. Lisäksi ompelijan pitää hankkia koneet ja muut työvälineet, mahdollisesti maksaa liiketilan vuokra. Työlle jäisi osuutta korkeintaan jokunen kymppi, jolle veikkauseni mukaan ei juuri tuntipalkoille pääsisi (luulen että mekon tekemiseen menisi ainakin kahdeksan tuntia, eli tuntipalkka jonkun euron).
Kahdeksan tuntia on aika vähän jos vaatetta vielä joudutaan sovittamaan useamman kerran.
Olen toiminut ompelijana ( tein myös nahasta ja turkiksesta) ja päivässä saattoi mennä monta tuntia asiakkaiden kanssa, osa vielä tykkäsi jäädä turisemaan niitä näitä. Kaikki tämä oli pois työnteosta.
Elätin itseni mutta ei leipä kovin leveää ollut. Lisäksi olin aivan liian tarkka ja tein "liian" hyvää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ajatuksista.
Tämä on tosiaan ihan vastasyntynyt ajatus, joten mitään hintoja en ole ehtinyt laskea. (Olen haaveillut omasta käsityöalan yrityksestä jo pitempään, mutta lopullinen yritysidea on vielä vaiheessa kuten huomaatte. ) Tokihan siihen hintaan vaikuttaa se, valitseeko jonkin jo valmiiksi suunnittelemani tuotteen vai teenkö asiakkaalle alusta lähtien omannäköisen vaatteen. Samoin vaikuttaa se, onko tuote lapselle vai aikuiselle (kankaan menekki, aika jne).
Saako Suomesta uniikkeja kastemekkoja/nimiäisjuhlavaatteita vauvalle, vai onko ne kaikki sitä samaa mitä jossain Prismassakin myydään? Siinäkin olisi yksi kohderyhmä.
Kohderyhmillä ja tuoteideoilla ei ole väliä, jos tuotteet on liian kalliita. Siis maksaa niin paljon, että juuri kukaan ei ole niin paljon valmis maksamaan. Tottakai moni haluaisi vauvalle uniikin kastemekon, mutta on valmis maksamaan siitä max 50 euroa. Pystytkö sillä hinnalla tekemään? Ota taas huomioon, että tuosta hinnasta menee alvina verottajalle 12 euroa, eli sinulle jäävä raha on 38 euroa. Sillä sinun tulee pystyä maksamaan kaikki materiaalit ja konehankinnat. Paljonko sinulle jäisi siitä palkkaa alvin, materiaalin ja muun jälkneen? Palkkaa, josta myös menee sitten tulovero ja yel-maksut ym ym. Nettona jää käteen aikalailla nolla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ajatuksista.
Netissä on ainakin käsintehtyjä. Ja jo mainitussa etsy.comissa.
Kylläpä tässä jo suurinpiirtein kaikki tulikin, paisi se myymälä kotona/ työtiloissa. Sinne tulee kaikenmaaliman kurppia ja menninkäisiä hämmästeleen tekemiäsi ihania asuja.
Viipyvät ja juttelevat kanssasi, ehkä sovittavat paria mekkoa... ja kas, puolitoista tuntia meni kuin siivillä.
Hyvää työaikaa aivan hukkaan, "Tykkään tästä vintage-läningistä, mutta mulle liian kallis." :(
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tässä jo suurinpiirtein kaikki tulikin, paisi se myymälä kotona/ työtiloissa. Sinne tulee kaikenmaaliman kurppia ja menninkäisiä hämmästeleen tekemiäsi ihania asuja.
Viipyvät ja juttelevat kanssasi, ehkä sovittavat paria mekkoa... ja kas, puolitoista tuntia meni kuin siivillä.
Hyvää työaikaa aivan hukkaan, "Tykkään tästä vintage-läningistä, mutta mulle liian kallis." :(
Jep, ei kannata kuvitella että kaikki asiakkaaksi tulevat oikeasti ostaisivat jotain. Moni tykkää vaan katsella ja ihastella ja suunnitella ostavansa ja kuluttaa aikaa(si) jutustelemalla, mutta eivät lopulta osta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi markkinoida hyvin selvästi vain rikkaille ja muokata tyyli reippaan elitistiseksi alusta lähtien. Ei tavallisella ihmisellä ole rahaa mihinkään ompelimopalveluihin!
Tai sitten molempi parempi. Ap mainostaisi, että kaikki uuskädettömien palvelut onnistuvat, kuten vetoketjun vaihto, lahkeiden lyhennys tai verhojen ompelu. Mutta sen lisäksi spessujuttuja. Siis ihan mitä tahansa, mihin tarvitaan neula ja lankaa. Kannattaisi sijoittua johonkin tiheään asutulle alueelle ja tehdä tuttavallinen, "mikään ei ole minulle vierasta" -korttelipalvelu, jossa kenenkään ei tarvitse hävetä mitään. Erotiikkaan liittyvä myös myy takuuvarmasti, niin av-mammoille kuin minkkiturkkiämmillekin. Ja jälkimmäisten miehille.
Asuuko ap Helsingissä? Jos jossain syrjässä niin ei ainakaan taida kannattaa..
Ympäristöä tarkkailtuani olen tullut siihen tulokseen, että koirien mittatilausompelimolle voisi olla kysyntää. Koiria on järjesttömät määrät ja niille pitää olla jos jonkinlaista sade-, pakkas-, lenkkeily- ja ostosreissuasua.
aloittaja kirjoitti:
Kiinasta saa tosiaan muutamalla kympillä, jostain ketjuliikkeestä hieman kalliimmalla. Mutta mun valtti onkin korkea laatu, 100% käsityö ja vaatteen ainutlaatuisuus. Kiinasta tilatut ei kestä, ompelunlaatu on todella huonoa -tiedän ihan kokemuksesta. Ketjuliikkeet myyvät tehdastuotettua bulkkikamaa. Uskon, että on olemassa ihmisiä jotka arvostavat sitä että tuote on uniikki, laadukas ja käsityötä. Suomessakin.
Tietysti mun ongelma on siinä, että nuo koristeompeleet, kirjailut yms vievät runsaasti aikaa. Yksi mekko ei valmistu parissakaan tunnissa.
Kuinka paljon ajattelet kaupungissasi olevan kysyntää kyseisille vaatteille? Kukaan ei kuitenkaan teetä itselleen kuin yhden hääpuvun, tai yhden vanhojentanssipuvun ja myy sen eteenpäin, jolloin on taas yksi potentiaalinen asiakas vähemmän.
Sisustustuotteista uniikit koristetyynynpäälliset voisivat tehdä kauppansa. Tosin niistä ei kovin suurta tuntipalkkaa voi itselleen saada, jos miettii, minkä verran asiakas on valmis maksamaan tyynynpäällisestä suhteutettuna aikaan, joka kunkin päällisen kirjailuun menee.
En asu Helsingissä, mutta eteläsuomessa kuitenkin. Enkä ajatellut että ainoastaan oman paikkakunnan asukkaat riittäisivät minulle asiakkaiksi, vaan ajattelin laajempaa asiakaskuntaa. Siihen toki tarvitaan se nettikauppa ja riittävä mainostus somessa.
Koirat asiakasryhmänä oli mielenkiintoinen ajatus, kiitos siitä :D Se olisi nopeampaa ompelua, mutta sitten saisin kyllä unohtaa mun romanttiset pitsihömpötykset. Koirille pitää olla hieman käytännöllisempää muotia :)
Vierailija kirjoitti:
Ympäristöä tarkkailtuani olen tullut siihen tulokseen, että koirien mittatilausompelimolle voisi olla kysyntää. Koiria on järjesttömät määrät ja niille pitää olla jos jonkinlaista sade-, pakkas-, lenkkeily- ja ostosreissuasua.
Asuja on tarjolla kaupoissa ja puoli-ilmaiseksi Kiinassa. Työhön menisi liikaa aikaa, jotta tuotteesta tulisi erottuva, eli ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
En asu Helsingissä, mutta eteläsuomessa kuitenkin. Enkä ajatellut että ainoastaan oman paikkakunnan asukkaat riittäisivät minulle asiakkaiksi, vaan ajattelin laajempaa asiakaskuntaa. Siihen toki tarvitaan se nettikauppa ja riittävä mainostus somessa.
Koirat asiakasryhmänä oli mielenkiintoinen ajatus, kiitos siitä :D Se olisi nopeampaa ompelua, mutta sitten saisin kyllä unohtaa mun romanttiset pitsihömpötykset. Koirille pitää olla hieman käytännöllisempää muotia :)
mutta ihmiset ei jaksa mennä kauas sovittamaan. eli pk-seudulla hyvien yhteyksien päässä pitäisi olla. nettikauppakaan ei auta, sillä mittatilausmekko sovittamatta, hmm.. niitä tilantaan halvalla thaimaasta ja kuitenkin joutuu menemään vielä ompelijalle korjauttamaan.
Kotona ollessa pikku lisätienestiksi ok, tuskin tuolla elää.