Kassoilta kadonneet pikkupussit
Muovi on jätettä ja sitä tulee ihan liikaa. Siitä olen aivan samaa mieltä. Itse olen kuitenkin joutunut kaksi kertaa häiritsevään tilanteeseen kaupassa joka on luopunut pikkupusseista kokonaan. Tapaus 1. Ostin pussillisen peruselintarvikkeita sekä lapsille alushousuja ja pipon. Vierasvaraa ostin pakkauksen (6 sokerimunkkirinkilää). Kassalla ostin yhden normimuovipussin kun ei kestokassi ollut mukana. Kassan pyöriteltyä rinkilöistä hinnan pakkaus hajosi. Kassa laittoi rinkulat eteenpäin. Pakkasin tavarat pussiin muut paitsi rinkelit ja kysyin "voisinko saada pienen pussin rinkeleille kun pakkaus hajosi?". Heillä ei enää vuodenvaihteen aikoihin saanut kuulemma lainkaan olla pikkupusseja kassoilla. Valitteli vaan ja otti seuraavan asiakkaan. Oli kiva kantaa sokeririnkilät kädessä kotiin kun pakkauksesta ei juurikaan ollut apua. Tapaus 2. Olimme lähisukulaisen kanssa ostamassa kodin elektrniikkaa usealla sadalla eurolla. Ostokseen kuului monta erillispakattua vempainta joita on syytä kuljettaa varovasti. Ostokset maksettiin ja myyjä kyseli kuitit yms. Sen jälkeen hän jätti kaikki tavarat tiskille levälleen ja siirtyi seuraavaan asiakkaaseen. Kysyin että eikö saa pussia tavaroille? Hän sanoi etteivät he saa antaa, uusi laki. Jos ostatte sellaisen niin sitten....no, ostettiin kyllä. Jäi kuitenkin harmittamaan että jos tekee n. 600 euron ostokset joita ei oikeasti selvästi ole helppo käsissä viedä eikö voisi myyjä kumminkin tarjota pussia ostettavaksi tai kyllä se oikeastaan kuuluisi tuollaisessa tapauksessa olla ilmainen. Että näin. Pakasteille yms. En pieniä pusseja kaipaa. Mutta varapusseja pitäisi kassoilla mielestäni olla aina.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Jos ostan lankaa ja jotain sotkevaa ruokaa, otan niille langoille pussin hevi-osastolta. En jotenkin näe mukavaksi laittaa samaan kauppakassiin esim maksalaatikkoa ja villalankaa, koska se maksalaatikko falskaa aina sinne kassinpohjalle, enkä halua lankojen uivan siinä.
Näin olen päättänyt myös toimia. Jos ostan sellaista kamaa jonka en halua kastuvan ruokakassissa, otan heviosastolta pussin. Maitopurkitkin saattaa kostua ruokakassissa jos siellä vähän aikaa ovat. Ja jos ostan jogurttituotteita, ilman muuta haluan ne pikkupussiin.
Ei ollut s- ryhmä, eräs pienempi ketju....ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä ketju todistaa miten tarpeellinen tämä muutos todella on. :)
Tämä "pikkupussivillityshän" on kehittynytkin vasta viime vuosina, ei kukaan 7-10v sitten kysellyt kassalla että laitetaanko pakasteet pussiin vai ei.
Eli alkujaan varmasti pienen ryhmän huono tapa, joka pikkuhiljaa levisi koska asiakkaat halusivat samoja ilmaisia pusseja muissakin kaupoissa ja pyysivät niitä. Ja noh, tiedetäänhän me kun suomalaiset jotain saa ilmaiseksi, niin siinä katoaa järki ja kohtuus.
Niinpä. Aloitin itse kymmenisen vuotta sitten kassalla työskentelyn ja sitä ennen en ollut edes noteerannut niitä pikkupusseja siinä kassalla. Ei ollut tosiaan tullut mieleenkään, että sellaisia on pakko olla. Tämä "pakasteet pieneen pussiin" -juttukin oli minulle ihan utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostan lankaa ja jotain sotkevaa ruokaa, otan niille langoille pussin hevi-osastolta. En jotenkin näe mukavaksi laittaa samaan kauppakassiin esim maksalaatikkoa ja villalankaa, koska se maksalaatikko falskaa aina sinne kassinpohjalle, enkä halua lankojen uivan siinä.
Näin olen päättänyt myös toimia. Jos ostan sellaista kamaa jonka en halua kastuvan ruokakassissa, otan heviosastolta pussin. Maitopurkitkin saattaa kostua ruokakassissa jos siellä vähän aikaa ovat. Ja jos ostan jogurttituotteita, ilman muuta haluan ne pikkupussiin.
Te ette vaan osaa pakata niitä tavaroita kassiin!
Tämäpä hauska ketju, hahaa mammat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "pikkupussivillityshän" on kehittynytkin vasta viime vuosina, ei kukaan 7-10v sitten kysellyt kassalla että laitetaanko pakasteet pussiin vai ei.
Eli alkujaan varmasti pienen ryhmän huono tapa, joka pikkuhiljaa levisi koska asiakkaat halusivat samoja ilmaisia pusseja muissakin kaupoissa ja pyysivät niitä. Ja noh, tiedetäänhän me kun suomalaiset jotain saa ilmaiseksi, niin siinä katoaa järki ja kohtuus.Niinpä. Aloitin itse kymmenisen vuotta sitten kassalla työskentelyn ja sitä ennen en ollut edes noteerannut niitä pikkupusseja siinä kassalla. Ei ollut tosiaan tullut mieleenkään, että sellaisia on pakko olla. Tämä "pakasteet pieneen pussiin" -juttukin oli minulle ihan utopiaa.
Sama juttu, ei kassa ennen mitään pusseja tarjottu. Muistan että suurin osa kassoista vihasi sitä koska siinä näkee autiopaikalta kuinka tuhottoman paljon niitä pusseja kuluu ja kuinka tuhottoman paljon se tarkoittaa aivan turhaa muovijätettä tähän maailmaan. 99% pikkupussituksista oli aivan turhia, ne tehtiin koska asiakas niin sitä halusi.
Mullakin on aina mukana omat kestokassit, vuosia samat olleet. Olen ottanut pikkupussin, jos pelkään että jotain menee rikki. Mulla on vara maksaa muovipussista, mutta omalta osaltani ainakin jätteen määrä lisääntyy. Mulla on yleensä käytettyjä muovipusseja mukana, mutta en aina muista niitä laittaa kassiin lisää kun entiset on olleet käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä osaan pakata kassiin, mutta en osaa asetella niitä kasseja autoon niin, ettei ne pääsisi kaatumaan.
Mutta nyt pieni vinkki. Kaupassa löytyy usein monenlaisia pahvialustoja ja laatikoita, jotka ovat hyviä kuljettamiseen. Tuskin missään kaupassa pahastutaan, jos sellaisen nappaat hyllyn reunalta mukaasi ja asettelet jogurttisi sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hankalaksi menee. Käyn ruokakaupassa usein pitkillä lounastauoilla työvaatteissa. Mitään kankaisia kestopussukoita en voi työvaatteiden taskussa roudata. Jos on vähän ostoksia niin hedelmäpussi kassalta riittää. Monessa maassa on kassoilla ilmaisia, pieniä, ohuita pusseja ja suunnilleen joka tavara pakataan omaan pussiinsa. Sitten täällä käydään mussuttaan muovinkäytöstä, huh huh
Ja toi muiden maiden tapa on ihan superärsyttävä! En halua, enkä kaipaa 500 miljoonaa pikkupussukkaa ohuesta muovista kyhättynä, joihin tulee reikä pelkällä katseella. Yksi kunnon muovikassi kiitos, jos reppuun ei enää mahdu.
Harvoin tarvitsen sitä kassan pikkupussukkaa, pakasteeni jne menee ilmankin. Mutta langat ja vaatteet olisi ihan kiva saada omiin pusseihinsa, ettei ne mene heti pilalle, jos joku falskaakin kauppakassissa. Ja nekin voi olla kaikki samassa pussissa! Ei tarvita joka vaatteelle omaa!
Ainakaan omassa kaupassa ei ollut pikkupussit kadonneet kassoilta. Mutta se ihana turha kysymys: "laitetaanko pakasteet pieneen pussiin?" oli jätetty pois.
Vierailija kirjoitti:
kohta varmaan heviosastoltakin häviää pikkupussit. :D hip hei, näin se maailma pelastuu, vitun ituhipit. xD
Mulla on hedelmille sellainen tosi kevyt monesti käytettävä kangaspussi, sellaista verkkomateriaalia. Ihan hyvin voisi ihmiset opetella käyttämään sellasia :) (jos itsekkään muistais kuljettaa sitä aina mukana, että olis käsien ulottuvilla kun tarvitsee).
Vierailija kirjoitti:
Hankalaksi menee. Käyn ruokakaupassa usein pitkillä lounastauoilla työvaatteissa. Mitään kankaisia kestopussukoita en voi työvaatteiden taskussa roudata. Jos on vähän ostoksia niin hedelmäpussi kassalta riittää. Monessa maassa on kassoilla ilmaisia, pieniä, ohuita pusseja ja suunnilleen joka tavara pakataan omaan pussiinsa. Sitten täällä käydään mussuttaan muovinkäytöstä, huh huh
Onko tällanenkin liian iso työvaatteiden mukana kannettava, kai sulla ainakin avaimet mahtuu työvaatteiden taskuun? (ja reppukin on keksitty, sellaisen voi napata työvaatteiden päälle vaikka): https://scandinavianoutdoor.fi/ticket-to-the-moon/varusteet/retkeily-ja…
Suljettuna avaimenperäpussin koko on: 8x5x4 cm.
Tekosyitä, tekosyitä "me halutaan tuhlata muovia, niin kerta!"
Meidän Prismasta saa pyytämällä pikkupussin. Pakkaan sellaiseen jos on vähän ostoksia, ja jälleenkäytän eväspussina kunnes repeää.
Siis mitä helvettiä? Maitopurkitkin kastuu :D No ei niille mitään käy vaikka kastuisivatkin, idiootit, niissä on sisällä NESTETTÄ, tästä voi varmaan päätellä, että maitopurkit on vedenkestäviä?
En ole ikinä laittanut jogurttipurkkeja pikkupusseihin. Ehkä kerran 20 vuoden aikana on joku jogurttipurrki hajonnut kassiin, senkö takia olis pitänyt käyttää miljoonia muovipusseja, ettei vain kävis niin? Eli ensin on muovipurkki, joka pitää kääriä muovipussiin, joka sitten laitetaan muovipussiin.
Ja miksi ihmiset laittaa banaanitkin niihin muovipusseihin? Äly hoi?
Käyttäjä2918 kirjoitti:
Miksi tällaisissa tapauksissa aina ns. syytetään kauppaa ja sen henkilökuntaa ensin? Eu-direktiivihän tämänkin takana on.
Varmasti joka ikisessä kaupassa kaikissa EU-maissa on nyt otettu pussit pois asiakkailta.
Kauppias ja henkilökunta käyttäköön järkeään ap:n kaltaisissa tapauksissa, vaikka ymmärrän, että Suomessa mieluummin mennään pykälien mukaan. Ettei vaan EU suutu.
Tää on niin typerä muutos taas, ettei jaksa ymmärtää. Hyvin harvoin esim. eineslaatikko ei falskaa, helteellä jäätelöpaketti alkaa nopeasti hikoilemaan/päästää pakkauksen saumoista jätskiä jne.
No, minä otan sitten sitten hevi-osastolta pieniä pusseja riittävän määrän, jos sattuu tulemaan muualla kaupassa vastaan sellaisia elintarvikkeita, että pitää pieneen pussiin pakata.
Jatkokäytän pikkupussit vessojen roskiksissa, johon kissanhiekat laitetaan. Jos ja kun jossain vaiheessa ilmaiset pienet pussit hippien toiveesta kokonaan katoaa, alan käyttämään hiekkapusseina maksullisia biojätepusseja, joihin laitan sitten ruuan tähteetkin ja kiikutan pussin biojätteeseen. Tosin kissanhiekkahan ei ole biojätettä, mutta mitäpä minä siitä siinä vaiheessa enää piittaan. Pääasiahan on, että hipit saa, mitä haluaa ja maailma pelastuu.
Ei eu niitä pusseja kiellä pitää tiskillä ja antaa pyydettäessä. Sitäpaitsi kielto on Suomessa ihan älytön. Meillä toimii jätteen kierrätys. Muovipussi kelpaa joka muovin keräykseen tai energiajätteeksi. Koska olette nähnyt muovipussin tienposkessa? Meillä pikkupussit käytetään kissanhiekan pusseina. Ostan rullan muutenkin, nyt ehkä hiukan useammin jos pikkupusseja ei kassalta saa. Tai sitten otan hedelmäpuolelta sellaisen valmiiksi jos ostan juuri esim. lankoja tai miljoona pikkupakkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miten pakkaat, jos ostat kipon kaksi maksalaatikkoa (tai jotain muuta foliokippoon pakattua evästä joka falskaa) ja neljä kerää villalankaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä? Maitopurkitkin kastuu :D No ei niille mitään käy vaikka kastuisivatkin, idiootit, niissä on sisällä NESTETTÄ, tästä voi varmaan päätellä, että maitopurkit on vedenkestäviä?
En ole ikinä laittanut jogurttipurkkeja pikkupusseihin. Ehkä kerran 20 vuoden aikana on joku jogurttipurrki hajonnut kassiin, senkö takia olis pitänyt käyttää miljoonia muovipusseja, ettei vain kävis niin? Eli ensin on muovipurkki, joka pitää kääriä muovipussiin, joka sitten laitetaan muovipussiin.
Ja miksi ihmiset laittaa banaanitkin niihin muovipusseihin? Äly hoi?
Koska banaanit on usein märkiä, tahmaisia tai haisevat. Siksi pakkaan pussiin, koska en halua sen kosteuden, tahman tai hajun tarttuvan muihin ostoksiini. Ostan myös usein niitä tertusta irrotettuja banaaneja vaikka kuusi kappaletta ja helpompi sitä kasaa on pussissa hallita kuin jokaista yksittäiskappaleena.
Eli alkujaan varmasti pienen ryhmän huono tapa, joka pikkuhiljaa levisi koska asiakkaat halusivat samoja ilmaisia pusseja muissakin kaupoissa ja pyysivät niitä. Ja noh, tiedetäänhän me kun suomalaiset jotain saa ilmaiseksi, niin siinä katoaa järki ja kohtuus.