Syötiin viikko kasvisruokaa. Jumankekka mitkä määrät saatiin mussuttaa!!
Aivan jäätävää! Eli sekasyönnistä kasvis painotteiseen, mukana maito ja munat.
Syötiin lämmintä kasvisruokaa, salaatteja, vihannesta, paljon avokadoa.. Ja se syödyn ruoan määrä, jotta tunsi olonsa kylläiseksi. Olo oli kuin heinäsirkka parvella. Kuinkahan olisi, taitaisi loppua maailmasta rehut jos kaikki tuota harrastaisi.
Oikeasti, en suosittele. Palaamme sekasyöntiin.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään usein erilaisia täysjyväpastaruokia kasviksilla. Italialaisissa resepteissä on vaikka mitä. Harmi, ettei valikoima ole täällä niin monipuolinen eikä kaikki yhtä kypsiä kuten tomaatit. Ihan normaali lautasellinen tekee kylläiseksi vaikka söisi lihatonta ruokaa koko viikon. Eri asia sitten jos syödään vaan uunijuureksia ja salaatteja, keittoja tai muita alkuruokia/lisäkkeitä.
Siksi niihin käytetään tölkkitomaatteja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, et vain osaa kokata kasvisruokaa. Me ollaan vegaaneja eli ei voida hyödyntää edes maito/munatuotteita ja silti saadaan tehtyä täyttävää kasvisruokaa. Sun täytyy perehtyä asioihin tarkemmin. Toisekseen, ei ruokaa kuulu syödä ähkyyn asti vaan niin kauan, että on kylläinen.
Kyllä osaan. Minkälaista työtä teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei vaan tainnut osata. Jos syö vaan salaattia ja uunikasviksia niin ihmekös tuo jos nälkä ei lähde. Proteiineja ja rasvoja mukaan niin johan alkaan täyttämään ja pitämään nälkää.
Eikun juuri tuossa kerroin, että meillä on pähkinät, kasvikset, hedelmät, linssit, perunat, bataatit, couscous... Kaikki mukana jo muutoinkin. Nyt jätettiin vaan kaikki liha pois, ja eron huomasi.
Tehtiin pataruokia, lettuja, pihvejä, kastikkeita, muhennoksia, lisänä salaatit.
Aivan hirvittävän kokoisia annoksia sai syödä, jotta tunsi olonsa kylläiseksi ja nälkä yllätti pian.
Yksinkertaisesti liian vähän rasvaa.
Ei kasviruoka välttämättä sen vähäenergisempää ole kuin liharuokakaan.
No mistä sitä rasvaa olisi pitänyt ottaa, kun voi ja kerma mukana reilusti. Pähkinät ja avokadot.. Punainen maito.En nyt ymmärrä? Öljypullosta ryypyt?? Ap
Kyllä kasvissyönti varmasti toimistorotilta ja työttömiltä luonnistuu. Oikeaa työtä tekevä ei tule toimeen kasvisruoalla. Tai tulisi, mutta olisi äkkiä maapallo kaluttu tyhjäksi, jos sitä kaikki harrastaisivat.
Olen suhteellisen isokokoinen mies, perusaineenvaihdunta n.2300kcal ja liikun viitenä päivänä viikossa vähintään tuhannen kcal edestä aika monipuolisesti.
En väitä itseäni kasvissyöjäksi mutta en syö lihaa usein. Kun vähensin lihansyöntiä niin alkuun paino nousi koska ylikompensoin maitotuotteilla mutta sittemmin olen oppinut tekemään sellaista ruokaa jolla pärjään.
Itse syön paljon linssejä, kikherneitä, jne. mutta erilaisia soijaällötyksiin en mene lähellekään. Kannattaa hakea sitä mikä itselle sopii, ihmisissä on eroja ja pinaattilettu-uunijuureslinjalla minä vetäisin itseni jojoon viikossa. Hint: opetelkaa tekemään intialaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
.Mitä lämpimiä ruokia voi tehdä kasviksista? En osaa tehdä muuta kuin kasvis kiusauksen, sosekeiton ja valmiita pinaattiohukaisia. Ollaan sekasyöjä mutta voisi enempi olla kasvisruokaa kun osaisi tehdä niistä lämpimiä aterioita.
Kasvislasagne:
- teen kastikkeen kuten bolognesen mutta jauhelihan tilalle munakoisosilppua. Ensimmäisellä kerralla perhe ei edes huomannut eroa. Eli porkkanaa, sipulia, valkosipulia, sellerinvartta ja munakoisoa silppuna kuullotetaan oliiviöljyssä, lisätään tomaattimurskaa ja vähän vettä, maustetaan. Sama soosi käy vaikka spagetin kanssa.
- tuoretortellineja tai -ravioleja (pinaatti ricottatäyte) burro&salvia tai tomaattikastikkeella
- melanzane alla parmigiana - tomaattia, munakoisoa, mozzarellaa ja parmesania
- kasviscurry (kymmeniä reseptejä netissä). Maistamassa voi käydä vaikka Ikeassa, sieltä saa ihan kelvollista:)
- falafelit ja couscous jugurttikastikkeella
- risotot! Tomaattirisotolla voi myös täyttää paprikoita tai tomaatteja ja hauduttaa uunissa
- kaalilaatikko
- chili sin carne
- kasvispihvit ja pyörykät
Maistuisko nuo?
- sekasyöjäperhe
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kasvissyönti varmasti toimistorotilta ja työttömiltä luonnistuu. Oikeaa työtä tekevä ei tule toimeen kasvisruoalla. Tai tulisi, mutta olisi äkkiä maapallo kaluttu tyhjäksi, jos sitä kaikki harrastaisivat.
Mietipä esim intialaisia. Sieltä löytyy varmasti todella raskasta ruumiillista työtä (mitä ei Suomessa ole enää tehty vuosikymmeniin) tekeviä ihmisiä jotka selviävät kasvisruualla... ja annokset on vielä pieniä länsimaiseen mättöön verrattuna
Moni luulee että kasvisruoka tarkoittaa pelkistä kasviksista tehtyä ruokaa. Ei liharuokakaan ole pelkkää lihaa, mukana on pastaa, riisiä tai perunaa.
Jos syö pelkkiä kasviksia, saa todellakin varautua syömään aiempaa enemmän.
Määrästä en tiedä mutta paljon kalliimpaa se on. Olen siis myös kasvissyöjä, ja kyllä ne "paremmat" kasvikset valitettavasti maksaa
Vierailija kirjoitti:
Määrästä en tiedä mutta paljon kalliimpaa se on. Olen siis myös kasvissyöjä, ja kyllä ne "paremmat" kasvikset valitettavasti maksaa
Mitä on "paremmat" kasvikset? Ja millä mittarilla ne arvotat?
Vierailija kirjoitti:
No mistä sitä rasvaa olisi pitänyt ottaa, kun voi ja kerma mukana reilusti. Pähkinät ja avokadot.. Punainen maito.En nyt ymmärrä? Öljypullosta ryypyt?? Ap
Elimistölle hyviä öljyjä on oliiviöljy ja rypsiöljykin. Lisäksi avokadosta, pähkinöistä ja siemenistä saatavat. Ei kerma ja voi eli eläinperäiset.
Käytän itse voita liharuokien ruskistamiseen ja paistamiseen mutta kasvisruuissa aina öljyä. Kermaakaan en ole tarvinnut vielä muuten kuin kanttarellikastikkeessa (joka ainoa poikkeus voin suhteen, tätä ei tehdä öljyyn).
Moni ottaa öljypullosta tosiaan ryypyn tai laittaa sen päivittäisen ruokalusikallisen vaikka salaatin sekaan, sopan tai leivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Eli et edelleenkään osaa, tai halua osata ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen mutta mulle "parempia" kasviksia on esim avokado jonka ravintoarvo on paljon parempi kuin porkkanan tai lantun. Ja hinta 5x. Söisin mielelläni vaikka joka päivä mutta hinnan takia vain pari kertaa kuukaudessa herkkuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen mutta mulle "parempia" kasviksia on esim avokado jonka ravintoarvo on paljon parempi kuin porkkanan tai lantun. Ja hinta 5x. Söisin mielelläni vaikka joka päivä mutta hinnan takia vain pari kertaa kuukaudessa herkkuna
Löysit siis vain yhden :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysit siis vain yhden :)
Ja sekin on hedelmä.
Tossa oli hyviä reseptejä. Munakoiso ja selleri varsi on vieraita. Miten niitä lähestytään ( älä kuole nauruun) mutta munakoiso kuoritaanko se?
Vierailija kirjoitti:
Syön kasvispainotteisesti, enkä ymmärrä mistä puhut. Kyllä mulla menee liharuokapäivinä enemmän rahaa. Vertaa saman tyylisiä aterioita, esim. kasvispata muusilla, ruisleipää, levitettä, salaattia, ruokajuoma vs. lihapata samoilla lisukkeilla.
Ap, et vain osaa kokata kasvisruokaa. Me ollaan vegaaneja eli ei voida hyödyntää edes maito/munatuotteita ja silti saadaan tehtyä täyttävää kasvisruokaa. Sun täytyy perehtyä asioihin tarkemmin. Toisekseen, ei ruokaa kuulu syödä ähkyyn asti vaan niin kauan, että on kylläinen.