Syötiin viikko kasvisruokaa. Jumankekka mitkä määrät saatiin mussuttaa!!
Aivan jäätävää! Eli sekasyönnistä kasvis painotteiseen, mukana maito ja munat.
Syötiin lämmintä kasvisruokaa, salaatteja, vihannesta, paljon avokadoa.. Ja se syödyn ruoan määrä, jotta tunsi olonsa kylläiseksi. Olo oli kuin heinäsirkka parvella. Kuinkahan olisi, taitaisi loppua maailmasta rehut jos kaikki tuota harrastaisi.
Oikeasti, en suosittele. Palaamme sekasyöntiin.
Kommentit (85)
Hyvä aloitus ! Olen reumasairauteni takia kokeillut erilaisia dieettejä monia. Kasviksista saa maittavia mössöjä, mutta ohessa on vedettävä rasvaa/öljyjä huikeita määriä, ruumillisen työn tekijä kun olen (metsuri). Sekasyöjänä on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muut huomanneet, kuinka paljon enemmän saa syödä, jos ruoka kasvispainotteista!?
Miksi ihmeessä pitäisi syödä paljon??
Jos on esim. idiootti eikä tajua syödä vaikka erilaisia kaloririkkaita pähkinöitä.
Nykyään se on Joulekkaita.
mies 56 kirjoitti:
Hyvä aloitus ! Olen reumasairauteni takia kokeillut erilaisia dieettejä monia. Kasviksista saa maittavia mössöjä, mutta ohessa on vedettävä rasvaa/öljyjä huikeita määriä, ruumillisen työn tekijä kun olen (metsuri). Sekasyöjänä on helpompaa.
Sama, ruumiillista työtä tehdään molemmat aikuiset.
Meillä oli siis juuri lämmintä kasvisruokaa, patoja ja lasagnea, kasvisohukaisia, mukana salaatteja, raasteita, pähkinöitä syödään aina, avokadoa rasvan takia. Kokeiltiin paljon eri ohjeita. Muhennettua pinaattia, lehtikaaleja.
Olo oli tosi hyvä, sitä en kiellä, mutta jouduttiin syömään todella paljon. Määrät olivat huomattavasti suurempia ja nälkä oli useammin.
Ja tuohon vaikka nautakarjan syömiseen.. Ne syö heinää, itse en pysty elämään ruoholla, enkä seisomaan pellolla mussuttamassa koko päivää, kuten karja ja saaliseläimet tekee..
Kasvissyöjien tarvii puputtaa 16 tuntia vuorokaudessa,
kakkia pari kertaa tunnissa.
Näin panda-karhut ainakin tekevät.
Eikä se, että syö sekaruokaa, tarkoita etteikö ihminen jo söisi kasviksia, pähkinöitä ja linssejä ja papuja. Noita menee meillä paljon muutenkin..
Nyt vain jätettiin liha vallan pois, ja annoskoot kasvoivat huomattavasti, samoin lyhenivät syömisten välit.
Ap ei vaan tainnut osata. Jos syö vaan salaattia ja uunikasviksia niin ihmekös tuo jos nälkä ei lähde. Proteiineja ja rasvoja mukaan niin johan alkaan täyttämään ja pitämään nälkää.
Ihan hyvin kasvisruualla pärjää, mutta tietyn pisteen jälkeen menee kyllä hankalaksi. Olen aina muulloin pärjännyt kasvisruualla vallan mainiosti, mutta kun tein todella raskasta työtä, siis oikeasti todella ultraraskasta työtä, ei kyllä jaksanut mitenkään normaaliruokavaliollani ja lihaa lisäämällä ruokavalioon pärjäsi kyllä paljon helpommin kuin kasvisruokavalion kanssa kikkailemalla, etenkin kun pavut yms. ei oikein sovi mulle isoina määrinä. Nykyisin kun en enää asu yksin niin ruokavalio koostuu 3/4 kasvisruuasta ja tämä tuntuu parhaimmalta ruokavaliolta meidän tarpeisiimme, vaikkei enää mitään kovin raskasta työtä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 13-vuotiaasta asti lakto-ovo-kasvissyöjä, siis 12 vuotta. En siis osaa arvioida, onko syödyn ruuan määrä kasvanut (ja kuinka paljon) verrattuna sekasyöntiin, mutta kun nyt mietin omia ruokiani verrattuna sekasyöjän mieheni annoksiin, niin kyllä mun annokset ovat pienempiä. Ja teen fyysistä työtä, olen normaalipainoinen nainen, en mikään varpunen.
Ei tule nälkä aterioiden välissä eivätkä lautaset ole mitään saavin kokoisia, kun koostaa ruokavalionsa fiksuhkosti.
Et anna asiaan mitään järkevää.
Teidän naisten pitäisi tajuta, että miehillä kulutus on yleensä ihan toista luokkaa. Etenkin kun et edes kerro kummankaan mittoja+tarkkoja elintapoja sis harrastukset ja alkoholi ym.
Esim.
Pienikokoinen 50kg nainen, toimistotyö+autoilee, joku jumppa 3x viikossa.
Roteva 90kg mies, toimistotyö, kulkee pyörällä 10km mäkistä maastoa+sali 3x viikko.
Ensimmäisellä kulutus voi olla about 1700-1900kcal/päivä
Toisella 2500-3500kcal päivä.
Ja vaikka nainen tekisi "fyysistä työtä" niin ei välttämättä pääse miehen lukemiin, puhumattakaan jos mies tekee fyysistä myös.
Kyllä sen voi yleensä laskea 1.5 -3x isommaksi tuon miesten kulutuksen, ellei ole joku 60kg vinkuheinä jne.
Siinä missä perusnainen syö 150 eurolla kuukauden suht hyvin, voi isompi liikunnallinen mies joutua laittamaan 250-350€ jos haluaa syödä terveellisesti
.Mitä lämpimiä ruokia voi tehdä kasviksista? En osaa tehdä muuta kuin kasvis kiusauksen, sosekeiton ja valmiita pinaattiohukaisia. Ollaan sekasyöjä mutta voisi enempi olla kasvisruokaa kun osaisi tehdä niistä lämpimiä aterioita.
Miksi ketjuun osallistuneista osa ei suostu uskomaan ettei kaikilla tule vatsa täyteen/olo kylläiseksi ja hyväksi kasvisruokavaliolla, koosti sen miten hyvin tahansa? Ihmiset ovat erilaisia, ja kyllä suomalaisen perimällä on aina syöty vähintään kalaa ja riistaa niiden (olemattomien) rehujen lisäksi.
Joku kysyi neuvoja lämpimiin kasvisruokiin. Kokeile vaikka ensin tehdä ne pinaattiletut itse, mutta laita taikinaan tuplasti pinaattia vt. ohjeen määrä, tulee ruokaisampaa ja paremman makuistakin. Muita helppoja kasvisruokia voisi olla esim. uunijuurekset (toki lisuke, mutta nyt aloitetaankin helpoista) ja joku proteiininlähde sen kanssa: suikaloit lanttua, porkkanaa ja perunaa ja pyöräytät kulhossa, jossa on pieni määrä öljyä mausteineen, 200 astetta puolisen tuntia. Hyvää tulee myös pannulla paistetusta tofusta, osta vaikka hampputofua (kiva suutuntuma + hampun edut) ja paistele jonkin aikaa keskilämmöllä. Loppuvaiheessa lorauta soijakastiketta mukaan ja kääntele (ts. paista pois se liemi), valmis.
mies 56 kirjoitti:
Urpo! Ota se kasviproteiini kanssa mukaan, sillä se pitkäaikaisempi kylläsyys saadaan. Ei sekaruokavaliossakaan pelkillä hiilareilla saada pitkäaikaista kylläisyydentunnetta, vaikka ähky tuleekin sitä helpommin.
Rakentakaa se kasvispainotteinen ruoka samalla tavalla, kuin sekaruokakin, niin ongelmia ei tule. Nykyään kun tämä on vielä superhelppoa verrattuna 10-20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
.Mitä lämpimiä ruokia voi tehdä kasviksista? En osaa tehdä muuta kuin kasvis kiusauksen, sosekeiton ja valmiita pinaattiohukaisia. Ollaan sekasyöjä mutta voisi enempi olla kasvisruokaa kun osaisi tehdä niistä lämpimiä aterioita.
Jos vaikka mitä! Ja itse olen tullut siihen tulokseen, että ihan mistä vaan voi tehdä halutessaan kasvisversion. Kannattaa kokeilla esim. chili sin carnea tai shepherd's pie:tä linsseistä.
Kiitos resepteistä uuni juurekset kiinnostaa, koetan heti ensi viikonloppuna ja pata. Pakaste pinaattia niihin lettuihin ja Lettu taikina vai?
Pitääkö kikkiherneitä ensin liottaa vai silleen vaan?
Itse taas syön paljon vähemmän kun syön kasvisruokaa. Mitä lie ootte sit syöneet.
Vierailija kirjoitti:
Uunijuureksia, porkkanaohukaisia, ratatouillea, kasvislasagnea, porkkanalaatikkoa, lanttulaatikkoa, perunalaatikkoa, punajuurilaatikkoa, punajuuripihvejä, bataattilaatikkoa (tai bataatti, peruna, porkkana, lanttu sekaisin laatikkoon/pataan) jne.
Vierailija kirjoitti:
Onko muut huomanneet, kuinka paljon enemmän saa syödä, jos ruoka kasvispainotteista!?
En ole huomannut, varsinkaan jos maitotuotteet ja munat on mukana. Reilusti ylipainoisia ollaan, mutta samanlainen lautasellinen tai pari syödään, kuin jos lihaa on seassa. Se kumpi ruuan tekee, ei mainosta onko lihaa mukana vai ei.
Meillä syödään usein erilaisia täysjyväpastaruokia kasviksilla. Italialaisissa resepteissä on vaikka mitä. Harmi, ettei valikoima ole täällä niin monipuolinen eikä kaikki yhtä kypsiä kuten tomaatit. Ihan normaali lautasellinen tekee kylläiseksi vaikka söisi lihatonta ruokaa koko viikon. Eri asia sitten jos syödään vaan uunijuureksia ja salaatteja, keittoja tai muita alkuruokia/lisäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei vaan tainnut osata. Jos syö vaan salaattia ja uunikasviksia niin ihmekös tuo jos nälkä ei lähde. Proteiineja ja rasvoja mukaan niin johan alkaan täyttämään ja pitämään nälkää.
Eikun juuri tuossa kerroin, että meillä on pähkinät, kasvikset, hedelmät, linssit, perunat, bataatit, couscous... Kaikki mukana jo muutoinkin. Nyt jätettiin vaan kaikki liha pois, ja eron huomasi.
Tehtiin pataruokia, lettuja, pihvejä, kastikkeita, muhennoksia, lisänä salaatit.
Aivan hirvittävän kokoisia annoksia sai syödä, jotta tunsi olonsa kylläiseksi ja nälkä yllätti pian.
Niin ja ei se, että sekasyö, ulosmittaa sitä että söisi jo terveellisesti.
Korvattiin vain liha kasviksilla, lisättiin avokadoa rasvan takia, ja muhennettiin kermaan enemmän kaaleja proteiinin takia. Ei se vain riittänyt. Tunnettiin olomme lähinnä heinasirkkaparveksi..
Ap
En ole huomannut.
T. 24 vuotta kasvissyöjänä