Oletko koskaan kokeillut vegaanista ruokavaliota?
Vaikka et olisi kasvissyöjä / vegaani kokonaan? Saa vastata tietty vaikka sille linjalle olisitkin jäänyt, mut kiinnostaa erityisesti kokeilijat.
Itse ajattelin huvikseni kokeilla kunhan saan kotona tällä hetkellä olevat ruoat syötyä pois. En ole kasvissyöjä, mutta olen välillä ollut pitkiäkin jaksoja syömättä mitään lihaa. Kuitenkin aina ruokavalioon on kuulunut maitotuotteet ja munat, joten kiinnostaisi vain kokeilla miltä tuntuu olla ilman.
Kommentit (51)
Olen kokeillut ja sille tielle jäin. Enkä kyllä aio enää eläintuotteita ruokavaliooni lisätä.
Mielenkiintoista kyllä, että aika monelle maitotuotteiden poisjättäminen on se ongelma. Mitähän maitotuotetta nykyisin ei saisi kasvivaihtoehtona? Itse en kyllä kovin montaa äkkiseltään keksi.
Ja jos kokee, että ruokavalio siitä jotenkin supistuisi niin itselle kyllä kävi päinvastoin. Sekaanina sitä söi kuitenkin aikalailla vaan niitä samoja juttuja eikä edes katsonut kaupassa niiden monien ja taas monien muiden vaihtoehtojen suuntaan.
Kolmen päivän ajan, pari vuotta takaperin.
Mutta tuon pitempään ei tämä 100kg punttisika kyennyt jatkamaan.
Tuo 3600kcal peruskulutuksen täyttäminen vegaaniruokavaliolla ei vain onnistu järkevästi. Eikä vatsa kyennyt vastaamaan siihen ruuan määrän kasvun tuomiin haasteisiin.
Pitäisi juoda oliiviöljyä suoraan pullosta, jos mielii päästä edes lähelle kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokeillut, koska en halua leikkiä terveydelläni.
Vegaani voi olla aivan terveellisestikin, ja esim. kuukauden kokeilu nyt ei kenenkään terveyttä pilaa vaikka ei optimaalisesti ruokavaliota toteuttaisikaan! -Ap
Muista myös että se ihmeaine soija ei ole niin hieno aine kun väitetään ja oikeestaan sitä pitäisi välttää. Imee mm. ilman saasteita itseensä sekä muita myrkkyjä esim maaperästä.
Kai tiedät, että suurin osa viljellystä soijasta menee rehuksi... eli se liha mitä syöt, on kasvatettu sillä samalla myrkkysoijalla!
Kai tiedät, että suurin osa ympäristömyrkyistä kerääntyy maksaan ja munuaisiin eikä lihaksiin? Sekä, että vilja on elukoitten pääsääntöinen ravinto mitä blendataan rehulla, jos viljaa ei ole riittävästi tarjolla. Sekä luomussahan tarjotaan possuille jotain geenimuunneltua soijaa...
En, mutta aika usein syön luonnostaan vegaanista ruokaa. Mitkään rajoittavat ruokauskonnot eivät kiinnosta, vaikka yritänkin nykyään pitää lihan harvinaisena herkkuna. Maitotuotteista en kuitenkaan halua luopua ja vegaaninen pukeutuminen olisi liian rajoittavaa, silkkiperhosten oikeuksien polkeminen ei suoraan sanottuna minua häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista kyllä, että aika monelle maitotuotteiden poisjättäminen on se ongelma. Mitähän maitotuotetta nykyisin ei saisi kasvivaihtoehtona? Itse en kyllä kovin montaa äkkiseltään keksi.
Vegejuustoista ei ole ainakaan korvaamaan oikeita, ellei aikaisemmin ole erehtynyt syömään pahvia juuston sijaan. Oikeaa voita en voisi kuvitella vaihtavani ällöön margariiniin, eikä se vegejäätelö ole ikinä niin hyvää kuin aito tavara. Kasviperäisiä maitoja (kaura, manteli, jne) en vastusta ja niitä käytänkin toisinaan.
Olen satunnaisesti kokeillut vahingossa yhden aterian verran kerrallaan. Ei havaittavaa muutosta missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokeillut, koska en halua leikkiä terveydelläni.
Vegaani voi olla aivan terveellisestikin, ja esim. kuukauden kokeilu nyt ei kenenkään terveyttä pilaa vaikka ei optimaalisesti ruokavaliota toteuttaisikaan! -Ap
Muista myös että se ihmeaine soija ei ole niin hieno aine kun väitetään ja oikeestaan sitä pitäisi välttää. Imee mm. ilman saasteita itseensä sekä muita myrkkyjä esim maaperästä.
Kai tiedät, että suurin osa viljellystä soijasta menee rehuksi... eli se liha mitä syöt, on kasvatettu sillä samalla myrkkysoijalla!
Surullista, että eläimille ei syötetä niiden lajin mukaista ravintoa.
Miksi veget eivät voi vain syödä niin kuin haluavat ja olla hiljaa. Olette ihan samanlaisia Jehovan todistajat.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut ja sille tielle jäin. Enkä kyllä aio enää eläintuotteita ruokavaliooni lisätä.
Ja jos kokee, että ruokavalio siitä jotenkin supistuisi niin itselle kyllä kävi päinvastoin. Sekaanina sitä söi kuitenkin aikalailla vaan niitä samoja juttuja eikä edes katsonut kaupassa niiden monien ja taas monien muiden vaihtoehtojen suuntaan.
Olen ollut 12-vuotiaasta lakto-ovo ja viime vuonna olin hunajaa yms hyönteistuotteita lukuunottamatta täysin vegaani puolisen vuotta, ennen kuin sorruin nykyiseen tilaan jossa syön pääosin vegaanisesti mutta mässytän välillä juustoa ja (maito)suklaata. Kaikki muut maitotuotteet onkin korvattavissa, mutta ei noita. En tykkää yhtään vegaanisista juustoista, mieluummin käytän ravintohiivaa kokkailussa, ja vegaaniset suklaat ei vaan korvaa maitosuklaata ja ovat vielä hiton kalliita. Koen tästä kyllä syyllisyyttä, koska mielestäni ei ole oikein aiheuttaa toisille kärsimystä oman nautinnon vuoksi. :/
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 12-vuotiaasta lakto-ovo ja viime vuonna olin hunajaa yms hyönteistuotteita lukuunottamatta täysin vegaani puolisen vuotta, ennen kuin sorruin nykyiseen tilaan jossa syön pääosin vegaanisesti mutta mässytän välillä juustoa ja (maito)suklaata. Kaikki muut maitotuotteet onkin korvattavissa, mutta ei noita. En tykkää yhtään vegaanisista juustoista, mieluummin käytän ravintohiivaa kokkailussa, ja vegaaniset suklaat ei vaan korvaa maitosuklaata ja ovat vielä hiton kalliita. Koen tästä kyllä syyllisyyttä, koska mielestäni ei ole oikein aiheuttaa toisille kärsimystä oman nautinnon vuoksi. :/
Pakko vielä täsmentää, että eivät ole korvattavissa MINULLE, monelle ne ovat täysin tyydyttävä vaihtoehto.
Mulle tulee kasvisruuasta ilmavaivoja, peräpukamat rupee vaivaamaan.
Ei sovellu.