Oletko koskaan kokeillut vegaanista ruokavaliota?
Vaikka et olisi kasvissyöjä / vegaani kokonaan? Saa vastata tietty vaikka sille linjalle olisitkin jäänyt, mut kiinnostaa erityisesti kokeilijat.
Itse ajattelin huvikseni kokeilla kunhan saan kotona tällä hetkellä olevat ruoat syötyä pois. En ole kasvissyöjä, mutta olen välillä ollut pitkiäkin jaksoja syömättä mitään lihaa. Kuitenkin aina ruokavalioon on kuulunut maitotuotteet ja munat, joten kiinnostaisi vain kokeilla miltä tuntuu olla ilman.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tod. Pihvit vaan on niin hyviä.
Joo, niin on minustakin. Ja suklaa, jugurtit, juustot, mmm... Mutta pihvejä en muutenkaan syö viikoittain tai edes kuukausittain niin ajattelinpa että ihan hyvin voisin kokeilla vaikka sellaisia kuukauden vegaanipätkiä silloin tällöin. Vaihtelua sekin, ties vaikka miellyttäviä elämyksiä! -Ap
tiedätkö, itsellä oli sama, juusto ja suklaa oli ne, jota ilman ajattelin etten voi elää, mutta nyt kun on ollut puolivuotta ilman niitä, niin ei edes kaipaa.
Mä olen ollut pisimmillään kuukauden ilman suklaata, myös juustoherkuttelusta olen pitänyt pidempiä taukoja, ja pakko myöntää että kyllä minun on niitä sitten kuitenkin tehnyt mieli. Suklaa ja juusto tuottavat todella suurta nautintoa. Silti haluan kokeilla, tykkään muutenkin aina kokeilla kaikkea uutta ja vähän tarkkailla millaisia fiiliksiä tulee, mitä uutta oppii ko. asiasta ja itsestään. En siis ajattele tätä minään "nyt kieltäydyn herkuista" -juttuna (sellaisiakin olen kokeillut) vaan kiinnostaa tutustua vegaaniseen ruokavalioon ihan käytännön kautta. -Ap
En, enkä aio "ärtynyt suoli"-taipumuksellani kokeilla. Ruokavalio kutsistuisi ööö... Salaatinlehteen ja kaurapuuroon? Pidän kyllä kasvisruoasta, mutta vegaanien pitäisi ymmärtää, että papuja, sipuleita, paprikaa yms sisältävä ruokavalio ei sovi kaikille, vaan muuttuu vatsassa kaasuksi ja ripuliksi.
Olen kokeillut. Olen ollut 16 vuotta lakto-ovovegetaristi, mutta jossain vaiheessa halusin yrittää siirtymistä vegaaniksi, koska myös maidon ja munien tuotantoon liittyy eettisiä ongelmia, vaikka kuinka luomua aina ostaisikin.
Valitettavasti mulla ei sisu riittänyt vegaaniksi. Lakto-ovovegenä löytyy joka ravintolasta aina syötävää, löytyy helposti valmisruokaa kaupan hyllyistä, eikä tarvitse kauheasti tutkia ainesosalistoja kaikesta. Vegaanina asiat meni paljon monimutkaisemmiksi. Esim. työpaikkaruokalasta saa laktovegeruokaa, muttei vegaaniruokaa. Monessa kaupan kasvis-etuliitteisessä tuotteessa on maitotuotteita. Pizzoja pizzeriasta ei voinut enää syödä, ei vegetarianaakaan.
Inhoan ruoanlaittoa ja sinkkuna elän pääosin valmis- ja ravintolaruoalla. Lisäksi pakko tunnustaa, rakastan juustoja ihan valtavasti. Joten lakto-ovovegenä jatkoin noin kuukauden kokeilun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokeillut, koska en halua leikkiä terveydelläni.
Vegaani voi olla aivan terveellisestikin, ja esim. kuukauden kokeilu nyt ei kenenkään terveyttä pilaa vaikka ei optimaalisesti ruokavaliota toteuttaisikaan! -Ap
Muista myös että se ihmeaine soija ei ole niin hieno aine kun väitetään ja oikeestaan sitä pitäisi välttää. Imee mm. ilman saasteita itseensä sekä muita myrkkyjä esim maaperästä.
Kai tiedät, että suurin osa viljellystä soijasta menee rehuksi... eli se liha mitä syöt, on kasvatettu sillä samalla myrkkysoijalla!
Vierailija kirjoitti:
Mä kokeilin ensin lacto-ovoilua ja sitten vegaanista ruokavaliota ja sillä tiellä olen. Juustosta luopuminen oli mulle se vaikein juttu, mutta nyt oon tainnu päästä siitäkin! Kokkailu ja leipominen on ihan yhtä helppoa kuin sekaaniaikoinakin, mutta nyt ehkä kiinnttää enemmän huomiota siihen ruoan koostumukseen, että siitä saa varmasti kaiken tarvittavan. Viime vuosi oli vegaanin kannalta ihana, niin paljon uusia tuotteita helpottamaan arkea! Ja kaikkia mielettömiä herkkuja! Eli kyllä mä harrastan välillä sipsi-kaljaveganismiakin, ihan hyvällä omallatunnolla :D
Sekaani???!! Mikä hiton sana on sekaani?? SEKAANI ei ole suomea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokeillut, koska en halua leikkiä terveydelläni.
Vegaani voi olla aivan terveellisestikin, ja esim. kuukauden kokeilu nyt ei kenenkään terveyttä pilaa vaikka ei optimaalisesti ruokavaliota toteuttaisikaan! -Ap
Muista myös että se ihmeaine soija ei ole niin hieno aine kun väitetään ja oikeestaan sitä pitäisi välttää. Imee mm. ilman saasteita itseensä sekä muita myrkkyjä esim maaperästä.
Kai tiedät, että suurin osa viljellystä soijasta menee rehuksi... eli se liha mitä syöt, on kasvatettu sillä samalla myrkkysoijalla!
Surullista, että eläimille ei syötetä niiden lajin mukaista ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut. Olen ollut 16 vuotta lakto-ovovegetaristi, mutta jossain vaiheessa halusin yrittää siirtymistä vegaaniksi, koska myös maidon ja munien tuotantoon liittyy eettisiä ongelmia, vaikka kuinka luomua aina ostaisikin.
Valitettavasti mulla ei sisu riittänyt vegaaniksi. Lakto-ovovegenä löytyy joka ravintolasta aina syötävää, löytyy helposti valmisruokaa kaupan hyllyistä, eikä tarvitse kauheasti tutkia ainesosalistoja kaikesta. Vegaanina asiat meni paljon monimutkaisemmiksi. Esim. työpaikkaruokalasta saa laktovegeruokaa, muttei vegaaniruokaa. Monessa kaupan kasvis-etuliitteisessä tuotteessa on maitotuotteita. Pizzoja pizzeriasta ei voinut enää syödä, ei vegetarianaakaan.
Inhoan ruoanlaittoa ja sinkkuna elän pääosin valmis- ja ravintolaruoalla. Lisäksi pakko tunnustaa, rakastan juustoja ihan valtavasti. Joten lakto-ovovegenä jatkoin noin kuukauden kokeilun jälkeen.
Rehellisesti sanottuna tämä on se mitä mullekin luultavasti käy, mutta sinänsä ei haittaa koska en ole ajatellutkaan siirtyväni pysyvästi vegaaniruokavalioon :) (Enkä oikeastaan ole kasvissyöjä muutenkaan siis vaan sekasyöjä, mutta usein noita kasvissyöntivaiheita.) Nautin niin paljon helposta elämästä ja jotenkin mulla kanssa tuo että sinkkuna harvemmin kokkailen, se on minusta aika tylsää itsekseni. Toisaalta mietin että miksi näin, koska kuitenkin nautin hyvästä ruoasta niin paljon että olisipa kivaa osata sellaista itsekin laittaa! -Ap
Mä olin reilu puolivuotta vegaanisella valiolla. Mieheni on vegaani ja uteliaisuuttani lähdin siihen kelkkaan mukaan. Se oli hyvä kokemus. Esim opin tekemään eri tavalla ruokaa ja huomattavasti monipuolisemmin. se monipuolisuus jelppas myös työmarkkinoilla.
Nyt taas on mielessä ollut vegeilyt, ihan oman hyvinvoinnin ja mielenkiinnon kannalta. Mä olen jumittunut samoihin ruokiin ja tapoihin, että kyllästyttää. Mä en taas tiedä muita ruokia kuin hampurilaiset, pitsan ja pastat..
Vierailija kirjoitti:
Mä olin reilu puolivuotta vegaanisella valiolla. Mieheni on vegaani ja uteliaisuuttani lähdin siihen kelkkaan mukaan. Se oli hyvä kokemus. Esim opin tekemään eri tavalla ruokaa ja huomattavasti monipuolisemmin. se monipuolisuus jelppas myös työmarkkinoilla.
Nyt taas on mielessä ollut vegeilyt, ihan oman hyvinvoinnin ja mielenkiinnon kannalta. Mä olen jumittunut samoihin ruokiin ja tapoihin, että kyllästyttää. Mä en taas tiedä muita ruokia kuin hampurilaiset, pitsan ja pastat..
Mäkin ostan kaupasta yleensä aina ne samat jutut. Mietin että jospa vegaanikokeilu vähän tsemppaisi minua monipuolisempaan ruoanlaittoon... Tietysti on vaarana että lipsun sipsikaljalinjalle, mutta ainahan näitä riskejä on. -Ap
"En ole kokeillut, en usko että pitäisin täysin vegaanista ruokavaliota kovin suurena nautinnon lähteenä ja sen verran tykkään syödä, että kyllä sen täytyy ajoittain tuottaa ihan mielihyvääkin."
Siis et ole kokeillut ja silti voit pitää vegaaniruokaa ei-nautittavana?! Uskomatonta. Itse kun rakastan vegaaniherkkuja ja mielihyvää tuottavia ruokia ja herkkuja syön vähän liikaakin. Ei pääse laihtumaan. Vegaaniruoista löytyy jos jonkinlaista maukasta ruokaa, ja ihan uusia ulottuvuuksia. Minusta on tosi sääli että jotkut elävät todellisuudessa jossa hyvä ruoka on pihvi. Miten rajoittuneeksi makumaailma heillä käykin, jäävät paitsi ihanista herkuista!
Vegaani ei tarvitse olla kokopäiväsesti. Osan viikosta voi olla vegaani. Lihaa syödään nyt liikaa ja sitä voi ihan hyvin vähentää.
http://yle.fi/uutiset/3-9389454
Minä olen ollut vegaani 15 vuotta. Laktovegestä tein siirtymää vegaaniksi 10 vuotta juurikin siksi että olin koukussa juustoon ja suklaaseen. Juuston tilalle olen löytänyt muita herkkuja ja suklaata saa nykyisin herkullisena vegaaninakin. Vegaanisia juustoja käytän harvoin, mutta tässä yks hyvä pastaan.
https://kultasenpauloissa.blogspot.fi/2015/11/testissa-violifen-vegaani…
Kerronpa tässä laiskan vegaanikokin avokadopastan ohjeen. Toki ei edullisimmasta päästä.
sekoita keitetyn pastan(itse tykkään kaurapastasta) joukkoon:
pestoa(esim.urtekram, k-kaupoissa ainakin)
valkosipulia
yllämainitsemaani juustoa
jotain proteiinilähtettä, esim. sofine tofu ala minute, oumph(thyme garlic) tai jotain muuta
pilkottu avokado
Nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, niin on minustakin. Ja suklaa, jugurtit, juustot, mmm... Mutta pihvejä en muutenkaan syö viikoittain tai edes kuukausittain niin ajattelinpa että ihan hyvin voisin kokeilla vaikka sellaisia kuukauden vegaanipätkiä silloin tällöin. Vaihtelua sekin, ties vaikka miellyttäviä elämyksiä! -Ap
tiedätkö, itsellä oli sama, juusto ja suklaa oli ne, jota ilman ajattelin etten voi elää, mutta nyt kun on ollut puolivuotta ilman niitä, niin ei edes kaipaa.
Mä olen ollut pisimmillään kuukauden ilman suklaata, myös juustoherkuttelusta olen pitänyt pidempiä taukoja, ja pakko myöntää että kyllä minun on niitä sitten kuitenkin tehnyt mieli. Suklaa ja juusto tuottavat todella suurta nautintoa. Silti haluan kokeilla, tykkään muutenkin aina kokeilla kaikkea uutta ja vähän tarkkailla millaisia fiiliksiä tulee, mitä uutta oppii ko. asiasta ja itsestään. En siis ajattele tätä minään "nyt kieltäydyn herkuista" -juttuna (sellaisiakin olen kokeillut) vaan kiinnostaa tutustua vegaaniseen ruokavalioon ihan käytännön kautta. -Ap
Ootko kuitenkin syönyt maitotuotteita? Koska itse olen huomannut, että kaikista koukuttavimmat herkut ovat juuri maitotuotteita. Kun olet kuukaus-kaksi ilman maitoa, niin ei tee mitään maitotuotteita enää mieli.
En viellä mutta ajattelin sitten kun muutan pois porukoilta vähentää todella paljon lihan syöntiä tai alkaa kokonaan kasvissyöjäksi :) ja lopulta luultavasti vegaaniksi. Isäni on sellainen lihanpopsija etten jaksa ruveta tekemään omia ruokia kun kuitenkin pois muuttamiseen on vain puoli vuotta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuitenkin syönyt maitotuotteita? Koska itse olen huomannut, että kaikista koukuttavimmat herkut ovat juuri maitotuotteita. Kun olet kuukaus-kaksi ilman maitoa, niin ei tee mitään maitotuotteita enää mieli.
Olen syönyt, ja silläpä juuri houkuttaakin nyt vaan entistä enemmän tämä vegaanikokeilu, näkee vähän miltä tuntuu olla ihan täysin ilman maitotuotteita. Ajattelin juurikin että kokeilun pituus olisi tuo kuukausi ainakin, niin näkee vähän oikeasti millaisia mielihaluja ja muita fiiliksiä se aiheuttaa. -Ap
Olen ollut vegaani pitkään, mutta joustan muutamissa pienissä yksityiskohdissa, ettei mene niin vaikeaksi. Yleensä suosin noita "Äityliinin" reseptejä, joita Vauva av:stä löytyy.
Tänään söin seuraavasti:
Aamulla öljyssä uppopaistettua possunniskaa, eli kassleria.
Lounaaksi "Äityliinin" voilla tuunattua lanttulaatikkoa ja rapeita pekonimuruja.
Iltapäivällä join kahvia ja toppasin pullaa kuppiin, jossa on yhden tähden Jaloviinaa.
Illalla söin vielä hummusta ja voissa paistettua nyhtökauraa.
Joku voi väittää, että en ole ihan "puhtoinen" vegaani, mutta minusta pikkuasioista ei pidä niuhottaa.
Mä en oikein pysty, kun on IBS eli ärtyvän suolen syndrooma. Mun maha ei kestä esim. palkokasveja, joten pakko pitää ruokavaliossa maito ja munat proteiininlähteenä.
En ole kokeillut enkä tule kokeilemaan. Yksi syy on se että vältän soijaa toinen syy on vilja-allergia josta kärsin. Jäisi ruokavalio aika köyhäksi. Olen myös kalalle allerginen. Syön lihaa jota ei ole ruokittu soijalla.
Vegaani jo vuodesta 1985 kirjoitti:
Olen ollut vegaani pitkään, mutta joustan muutamissa pienissä yksityiskohdissa, ettei mene niin vaikeaksi. Yleensä suosin noita "Äityliinin" reseptejä, joita Vauva av:stä löytyy.
Tänään söin seuraavasti:
Aamulla öljyssä uppopaistettua possunniskaa, eli kassleria.
Lounaaksi "Äityliinin" voilla tuunattua lanttulaatikkoa ja rapeita pekonimuruja.
Iltapäivällä join kahvia ja toppasin pullaa kuppiin, jossa on yhden tähden Jaloviinaa.
Illalla söin vielä hummusta ja voissa paistettua nyhtökauraa.
Joku voi väittää, että en ole ihan "puhtoinen" vegaani, mutta minusta pikkuasioista ei pidä niuhottaa.
Et sinä kyllä oikea vegaani ole, mutta kyllä tuo terveellinen ja kasvispitoinen ruokavalio on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein pysty, kun on IBS eli ärtyvän suolen syndrooma. Mun maha ei kestä esim. palkokasveja, joten pakko pitää ruokavaliossa maito ja munat proteiininlähteenä.
En tiedä onko minullakin jotain tuollaista, ei mitään superpahaa tosin, mutta usein jonkinlaisia vatsavaivoja. Enemmän kyllä tuntuu että mahassa myörii maidon kuin pavun jälkeen, joten ehkä ennemmin jotain laktoosivaivaa. Mutta kuten sanottua, mulla ei niin pahaa että sen takia tarvitsisi ruokavaliota rajoittaa. Jos tuollaisia vakavia vaivoja on niin eipä sitä varmaan silloin kannata kauheasti kokeillakaan, itselleni taas ei suurta haittaa olisi vaikka vähän aikaa menisi "epäoptimaalisella" ruokavaliolla (ei mun nykyinenkään todellakaan ole mikään terveellinen, eikä tämä terveysruokaketju sinänsä olekaan). -Ap
Olen tosiaan ollut monesti pitkiäkin pätkiä lakto-ovo-vege, että muutkin "korvikkeet" kuin soija on tullut tutuiksi. Ihan kylmiltään en ole siis kokeiluun lähdössä mutta toki tässä viimeisiä maitotuotteita ja munia syödessäni voisin valmiiksi etsiskellä reseptejä ja kartoittaa vähän kauppojen valikoimaa (joka on nykyään tosi hyvä!). Suurin ongelmani on se että olen aika laiska kokki enkä kovin hyväkään. -Ap