Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teoriani lastensairaalahankkeesta: Berner tiesi sote-uudistukseen liittyvistä yksityistämisistä. Jatkossa sairaalaa pyörittää yksityinen firma, joka

Vierailija
07.01.2017 |

vuokraa sairaalarakennuksen yksityiseltä säätiöltä, jonka omistukseen 160 miljoonan euron arvoinen valtion ja HUS:n sekä pieneltä osin kansalaisten rahoilla rakennettu sairaala veloituksetta siirrettiin.

Sairaalaa pyörittävän firman ja sairaalan omistavan säätiön taustalla on samoja ihmisiä. Firma pystyy antamaan muita paremman tarjouksen ja voittaa kilpailutukset, koska sairaalarakennus saatiin ilmaiseksi ja säätiön firmalta perimä vuokra voidaan sovittaa sen mukaiseksi.

Mitä ajattelette?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai poliitikot hyötyvät itse tekemistään päätöksistä. Bernillä sipilällä nämä nyt vaan sattuvat pääsemään otsikoihin saakka. Eihän ne muuten poliitikoiksi pyrkisi. Ei kukaan voi tänä päivänä olla niin sinisilmäinen että politiikkaan mennään mukaan pelkän ideologian takia.

Vierailija
2/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säätiöitä, yhdistyksiä ym ei saisi sotkea yrittämiseen millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain kaunista puhetta, että säätiö VOI lahjoittaa rakennuksen jossain vaiheessa HUS:lle. Mitään tällaista ei kuitenkaan ole missään sitovasti sovittu. Jos sairaalaa pyörittääkin jatkossa yksityinen yritys, miksi säätiö lahjoittaisi mitään HUS:lle? Se jatkaa bisneksen tekoa yrityksen kanssa.

Vierailija
4/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai poliitikot hyötyvät itse tekemistään päätöksistä. Bernillä sipilällä nämä nyt vaan sattuvat pääsemään otsikoihin saakka. Eihän ne muuten poliitikoiksi pyrkisi. Ei kukaan voi tänä päivänä olla niin sinisilmäinen että politiikkaan mennään mukaan pelkän ideologian takia.

Joo, mutta astetta pahemmaksi tämän asian tekee se, että tässä on kiinni 160 miljoonaa yhteiskunnan rahaa, joka siirtyi tuosta vaan yksityisen säätiön omaisuudeksi.

Vierailija
5/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on mukana hallituksessa varmistamassa että sote menee sen haluamalla tavalla. Ja pari muuta projektia.

Vierailija
6/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Bernerin ja Lastensairaalan säätiön maine on mennyt. Näkisin, että ainoa ratkaisu on ottaa sairaalan omistus HUSin haltuun.

Vierailija
7/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta astetta pahemmaksi tämän asian tekee se, että tässä on kiinni 160 miljoonaa yhteiskunnan rahaa, joka siirtyi tuosta vaan yksityisen säätiön omaisuudeksi.

Suomen valtio ottaa joka vuosi 5-6 miljardia lainaa. Se on lähes ilmaista rahaa. Luuletko ettei siitä välistä kukaan vedä mitään? Herranjestas jos joku vielä luulee ettei maassa ole hyvä-veli korruptiota ja kaikissa puolueissa.

Vierailija
8/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen valtio ottaa joka vuosi 5-6 miljardia lainaa. Se on lähes ilmaista rahaa. Luuletko ettei siitä välistä kukaan vedä mitään? Herranjestas jos joku vielä luulee ettei maassa ole hyvä-veli korruptiota ja kaikissa puolueissa.

Sairaiden lasten avulla tehtävä "bisnes" on erityisen iljettävää.

Vierailija
9/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain kaunista puhetta, että säätiö VOI lahjoittaa rakennuksen jossain vaiheessa HUS:lle. Mitään tällaista ei kuitenkaan ole missään sitovasti sovittu. Jos sairaalaa pyörittääkin jatkossa yksityinen yritys, miksi säätiö lahjoittaisi mitään HUS:lle? Se jatkaa bisneksen tekoa yrityksen kanssa.

Voi jatkaa vuokran korottamista rajattomasti koska ei se sairaala siitä mihinkään siirry ja olisi tyhmää purkaa uusi rakennus..

Vierailija
10/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaiden lasten avulla tehtävä "bisnes" on erityisen iljettävää.

Kaikki kansalaisten luottamuksella hankitussa asemassa tehtävä välistäveto on iljettävää ja ällöä.

Vierailija
11/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että säätiö ei voi tehdä voittoa. Ei voi, mutta  rahaa voidaan käyttää mm. palkkaamalla säätiön palvelukseen tuttuja/sukulaisia/puoluetovereita kovalla palkalla tai ostamalla vastaavasti esim. konsultointipalveluita tällaisten henkilöiden firmoilta ylihintaan.

Vierailija
12/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärrä mikä tässä kismittää. Sekö ettet ap ole itse hankkeessa näkyvästi mukana vai mikä?

Vierailija
13/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä mikä tässä kismittää. Sekö ettet ap ole itse hankkeessa näkyvästi mukana vai mikä?

Se kismittää, että 160 miljoonan arvoinen yhteiskunnan rahoilla rakennettu sairaalarakennus annettiin ilmaiseksi yksityiselle säätiölle, joka voi jatkossa vuokrata sitä esim. yksityiselle yritykselle.

Etkö näe tässä mitään väärää?

Vierailija
14/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kismittää, että 160 miljoonan arvoinen yhteiskunnan rahoilla rakennettu sairaalarakennus annettiin ilmaiseksi yksityiselle säätiölle, joka voi jatkossa vuokrata sitä esim. yksityiselle yritykselle.

Siis ymmärränkö nyt oikein, sinä tahtoisit hankkeen olevan kokonaan valtion vai kuinka? Ei käytettäisi ollenkaan ostopalveluja?

Vierailija
15/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luotan kyllä aivan täysin hankkeen oikeellisuuteen. Jos laatua haluaa niin siihen tarvitaan rahaa ja kyse on sentään huippuyksiköstä, jossa kulminoituu uusin tiede ja teknologia.

Vierailija
16/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärränkö nyt oikein, sinä tahtoisit hankkeen olevan kokonaan valtion vai kuinka? Ei käytettäisi ollenkaan ostopalveluja?

Kuinka paksusta rautalangasta tämä pitää vääntää? Sairaalarakennuksen kustantaa yhteiskunta (valtio, HUS ja kansalaisten lahjoitukset), mutta se siirtyy VELOITUKSETTA yksityisen säätiön omistukseen. Tämä ei liity mitenkään ostopalveluun vaan siihen, että yhteiskunnan varat siirretään yksityisomistukseen tuosta vaan, mikä on väärin.

Vierailija
17/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luotan kyllä aivan täysin hankkeen oikeellisuuteen. Jos laatua haluaa niin siihen tarvitaan rahaa ja kyse on sentään huippuyksiköstä, jossa kulminoituu uusin tiede ja teknologia.

Miten tämä kommenttisi liittyy mihinkään? Rahahan tuli yhteiskunnalta. Miten siihen tulee lisää tiedettä ja teknologiaa sen myötä, että yksityinen säätiö saa yhteiskunnan maksaman sairaalan ilmaiseksi omistukseensa?

Vierailija
18/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä kommenttisi liittyy mihinkään? Rahahan tuli yhteiskunnalta. Miten siihen tulee lisää tiedettä ja teknologiaa sen myötä, että yksityinen säätiö saa yhteiskunnan maksaman sairaalan ilmaiseksi omistukseensa?

No siitäkös vasta poru alkaisi, jos taustalla ei olisi säätiötä. Ilmaiseksi? Mikään ei ole ilmaista. Rakennus tulee käyttöön ja sillä on sitä myöten käyttökustannuksia. Siis meinaatko, että valtion olisi pitänyt toimia yksin?

Vierailija
19/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea lasten ja nuorten sairaalan historiaa niin ymmärtää mistä on lähdetty.

Vierailija
20/48 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siitäkös vasta poru alkaisi, jos taustalla ei olisi säätiötä. Ilmaiseksi? Mikään ei ole ilmaista. Rakennus tulee käyttöön ja sillä on sitä myöten käyttökustannuksia. Siis meinaatko, että valtion olisi pitänyt toimia yksin?

Mitä kohtaa et ymmärrä? Kun valtio ja HUS kustantaa rakennuksen, eikä rakennuksen pitäisi jäädä valtion ja HUS:n omaisuudeksi? Nyt se annettiin ilmaiseksi yksityiselle säätiölle, jolle HUS joutuu maksamaan vuokraa. HUS myös vastaa rakennuksen ylläpidosta, eli säätiölle on taattu se, että rakennuksen arvo säilyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi