Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanihaaste 2017 - keskustelua aiheesta

Vierailija
06.01.2017 |

Tällainen haaste tuli tänään vastaan ja päätin osallistua, joskin pari päivää myöhässä.
Tarkoituksena siis viettää tammikuu vegaanina, tai ainakin vähentää lihansyöntiä, kukin haluamallaan tavalla. Lisätietoa osoitteessa www.vegaanihaaste.fi

Löytyykö täältä muita haasteeseen osallistuneita tai vaikka jo pidempäänkin ruokavaliota noudattaneita? Olis kiva kuulla muiden kokemuksia ja vinkkejä aiheeseen liittyen!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osallistun :) Oon tosin kasvissyöjä ja käytän ihan tosi vähän muitakin eläinperäisiä tuotteita.

Vierailija
2/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osallistuin viime vuonna, lakto-ovokasvissyöjä olin silloin ja vieläkin. Oli kiva kun joka päivä saa sen uutiskirjeen ja reseptejä, vieläkin tulee esim. jouluna ja pääsiäisenä tuolta uutiskirjeitä. Onhan tosta varmasti paljon hyötyä varsinkin jos ei vegaaniruokavaliosta hirveästi tiedä etukäteen :) reseptit on yleenä helppoja ja hyviä joten kasvisruokaan epäluuloisesti suhtautuvatkin saa hyviä vinkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ituhippeily ei kiinnosta :D

Vierailija
4/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion osallistua, syön vain viljapossua tammikuussa.

Vierailija
5/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monia ihanan oloisia reseptejä tuolla reseptipankissa.

Ja minä en todellakaan ole vegaani, en edes kasvissyöjä, vaan vannoutunut lihansyöjä (no, sekasyöjä). Mutta olen viimeisen vuoden aikana yrittänyt kovasti lisätä kasvisruoan osuutta perheemme ruokavaliossa. Kasviksia siis on aina paljon, mutta aina jotenkin se liha on "kuulunut" siihen ruokaan, vaikka kävisi ihan hyvin ilman. Nyt perheen teini on innostunut kasvisruoasta ja se entistä enemmän houkuttelee kokeilemaan uutta ja olenkin päättänyt, että viikon ruoista ainakn kaksi, mielummin kolme on ihan kasvisruokia (ei vegaanisia kuitenkaan).

Oma "ongelmani" on se, että inhoan papuja kaikissa muodoissa, samoin tofua. Mutta olihan tuolla paljon muutakin ja kun en haasteeseen aio osallistua, niin voinen soveltaakin.

Tsemppiä ap haasteeseen. Ehkä sitten ensi vuonna minäkin:) 

Vierailija
6/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin osaa jo syksyllä lihaton lokakuu -haasteeseen, joskin maitotuotteet, kalan ja kananmunan hyväksyin ruokavaliossani. Hah, onko se sitten edes kasvissyöntiä - riippuu varmaan keneltä kysyy.. Mutta ajattelin että se olis kevyt aloitus ja helppo kokeilu, ettei hyvä pyrkimys heti kariudu liian vaikeisiin muutoksiin. Lokakuu meni hyvin ja lihaanhimokin iski vain kerran. Se tapahtui pizzaa tilatessa :D

Hyvin menneen lokakuun ansiosta päätin nyt, ettei täysin vegaanina olo saa olla ylitsepääsemättömän vaikeaa ja ovathan hyödyt sen vaivan arvoisia.

Netistä löysinki jo paljon kokeilemisen arvoisia reseptejä, mutta ajatus keskustelun luomiseen lähti siitä, että tarvitsisin kirjavinkkejä! Tykkäisin kokata mieluummin kirja apunani, kun pieneltä puhelimen näytöltä selaten. Olisko teillä siis suositella hyvää vegaaniruoanlaittoon ohjeistavaa kirjaa? Ja olen siis ihan aloittelija vasta, joten ruokien tulisi olla mahdollisimman "tavallisia" edelliseen ruokavaliooni verraten. Jotenkin ne vihreät tahnat ja linssit ym. (vielä?) ällöttävät :D

t. Ap

Vierailija
7/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään on tullut paljon lihaa korvaavia tuotteita kuten härkis ja nyhtökaura, tämä tekee varmasti kasvisruoan tekemisen helpoksi sellaisellekin joka ei ole vegeruokaa koskaan kokeillut :) Lisäksi uusia kasvisruokaeineksiä on tullut markkinoille, ei tietenkään sillä että niitä pitäisi jatkuvasti syödä, mutta on sekasyöjälläkin eineksille paikkansa ja aikansa.

Vierailija
8/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elina Innasen eli Chocochili-blogin pitäjän kirjat on tosi hyviä. Helppoja ja hyviä arkireseptejä.

Vierailija
9/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja linssejä kannattaa kokeilla, ne on aika miedonmakuisia ja musta just hyviä aloittelevalle kasvissyöjälle.

Vierailija
10/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ns. vegaani reilun vuoden. Muutamia hairahduksia maitotuotteiden puolella ja matkalla söin kalaa, kananmunia ja maitotuotteita jos muuta ruokaa oli lähes mahdotonta saada. Ihan hyvin on mennyt joitakin haurahduksia lukuunottamatta ja en ole sairastellut lähes ollenkaan!

Vierailija
11/11 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette sitten kylään mennessänne, jos tarjolla on eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita? Kuukauden haasteen ymmärtää varmaan, mutta ajattelin jos tämä kokeilu jää pysyväksi.. Monet sekasyöjät eivät varmasti edes ajattele, että leivonnassa käytetty kananmuna ei kuulu vegaanin ruokavalioon. Kieltäydyttekö teitä varten tehdyistä leivonnaisista vai syöttekö kohteliaisuussyistä? (Tämä vain esimerkki vastaavista tilanteista).

Toinen kysymys oli, että mitä muuta ruokavalion lisäksi pitäisi ottaa huomioon elämässään? Päätös tähän elämäntapaan siirtymisessä minulla on syntynyt eläinten oikeuksien ja hyvinvoinnin-, sekä maapallon tulevaisuuden puolesta. Meikki- ja kulkuneuvovlinnat ovat jo pitkään olleet minulle itsestäänselvyyksiä, mutta mitä muuta voisin ottaa huomioon toimiakseni kannattamani asian hyväksi? Asioita on varmaan paljonkin, kaikkea ei vaan tule ajatelleeksi. Ja siis maalaisjärki mukaan ehdotuksissa, sähköttömään mäntymajaan en sentään muuta keskellä Suomen talvea! ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän