8.lk valinnaisaineet, vanhemman dilemma
Kohta tulevat seiskaluokkalaisten valittaviksi mitä aineita ottavat kasiluokalla valinnaisiksi. Muuten annan lapsen tietysti päättää itse, ja virallisesti hän päättääkin itse, mutta toivoisin niin että hän ottaisi yhden kielen enkun ja ruotsin lisäksi. Eihän sitä tarvitse lukea kuin kaksi vuotta, mutta sillä saa alkeita haltuun jos joskus myöhemmin elämässä tarvitsee. Helpompi se on nuorena oppia eli nyt.
Lapsi ei yhtään haluaisi lisää kieliä, vaikka on ihan 8-9 tasoisesti pärjännyt tähän astisissa. Poika on vielä ikätovereihinsa, etenkin tyttöihin verrattuna, aika epäkypsä, ainakin opillisessa mielessä. Murrosikäkään ei ole vielä alkanut, hyvä jos esimurrosikää on edes.
Olen yrittänyt kertoa hyviä puolia ja suostutella ja sanonut senkin että kadut myöhemmin jos et ota yhtä kieltä, koska kaikkihan englantia osaa.
Mielipiteitä? Miten teillä toimittu/aiotaan toimia? Jälkiviisautta?
Kommentit (60)
Meillä lapsi itse halusi 5. luokalla valita ylimääräisen a2-kielen, vihaa sitä, eikä pärjää enää samalla tavalla kuin peruskielien kanssa. Eli en pakottaisi...
Vierailija kirjoitti:
Meillä sai valita ihan itse. Totuus on se, että kielissä on ihan sama alkaak kasilla vaiko lukiossa. Kirjoitettavaa ainetta siitä ei enää saa kuitenkaan.
T. Äiti ja kielten ope
Itse kirjoitin lukiossa aloitetun ranskan lyhyenä.
Poika itse päätti painotetun yläasteen ja valinnaiset ja minä päätin yhdessä pojan kanssa mikä lukio. Ei lähilukio. Asutaan Hgissä. Päätti mitä lukiossa ottaa kuten pitkä matematiikka.fykebi kaikki kurssit ja pääsi yliopistoon sinne minne halusi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sai valita ihan itse. Totuus on se, että kielissä on ihan sama alkaak kasilla vaiko lukiossa. Kirjoitettavaa ainetta siitä ei enää saa kuitenkaan.
T. Äiti ja kielten ope
Aloitin venäjän lukiossa ja kirjoitin magnan. Moni muukin kirjoitti meillä lyhyen (B3/C) kielen.
Valinnaisaineiden olisi hyvä olla kevennystä arkeen. Turha painottaa hyöty ja tulosnäkökohtaa kun tosiaankin motivoitunut aikuinen omaksuu tiedot ja taidot kuukaudessa kun teineillä siihen menee vuosi tai pari. Nykykoulu stressaa monia oppilaita joten kannattaa keventää koulupäivää jollain mukavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja kielten ope
Aloitin venäjän lukiossa ja kirjoitin magnan. Moni muukin kirjoitti meillä lyhyen (B3/C) kielen.
Ja koska tämä tapahtui?
Tällä hetkellä tilanne on se että esim ranskassa natiivit ja ranskalaisen koulun oppilaat saa ne hyvät arvosanat pitkissä kielissä ja pitkän kielen lukijat vie ne hyvät arvosanat lyhyissä kielissä. Tilannetta on pyritty tasaamaan mutta karkeasti tilanne edelleen tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja kielten ope
Saa. Lukiossa aloitettu on D- tai B3-kieli ja kasilla aloitettu B2. B1 ja B2 = keskipitkä oppimäärä.
*
En suosittele pakottamista. Kiinnostus tulee jos tulee.
T. 5 kieltä kirjoittanut, kaksi lukiossa aloitettuja, yksi keskipitkä ja 2 pitkääKäytännössä ei kannata kirjoittaa, jos ei satu olemaan kielinero. Koska nykytilanne on se, että ne a-kielten kirjoittajat nykyään kielet lyhyinä. Eli heille menee sitten ne parhaat arvosanat.
Tätä en ottanutkaan huomioon, saatat olla oikeassa. Olen itse kirjoittanut 2007 ja silloinkin jotkut kirjoittivat toisen pitkän kielen lyhyenä, koska yliopistoon sai pisteitä vain yhdestä pitkästä ja yhdestä lyhyestä kielestä. Venäjän kielessä ei tätä ongelmaa ollut koska siinä ei kirjoittajien vähyyden vuoksi jaettu arvosanoja gaussin käyrän mukaan.
On kyllä epäreilua, että pitkän kielen lukijat saavat kirjoittaa lyhyenä.
T. 25
Minä haluain ottaa kolmannen kielen. En pärjännyt muuten koulussa hyvin kun motivaatiota ei ollut. Kuitenkin niistä päivittelyistä huolimatta rupesin lukemaan ranskaa. Sain 9 heti, mutta jatkui se minun latistaminen koko ajan, niin aloin menettää sen oman motivaation ja rupesin todella luulemaan, ettei minusta ole mihinkään. Lopulta siinä olikin sen ekan 9 sijaan todistuksessa 6 :(
Saksan aloitin lukiossa ja meni heti hyvin kun en enää jaksanut kuunnella vähättelyjä. Rakastan opiskella kieliä! Voisikin mennä nyt aikuisena kansalaisopistoon opiskelemaan lisää.
Pointtina oli siis, että älkää valitko lapsenne puolesta. Antakaa tehdä omat valintansa ja TUKEKAA niitä lapsianne ja nuorianne.
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja kielten ope
"Kirjoitettavaa aineitta siitä ei enää saa kuitenkaan"
Pyh. Todellakin saa. Aika outo kielten ope olet jos niin luulet. Lukiossa voi aloittaa kielen ja kirjoittaa sen lyhyenä. Kirjoitin itse viisi kieltä lukiossa, kaksi vielä samana päivänä.
t. oikea kielten ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja kielten ope
Pyh. Todellakin saa. Aika outo kielten ope olet jos niin luulet. Lukiossa voi aloittaa kielen ja kirjoittaa sen lyhyenä. Kirjoitin itse viisi kieltä lukiossa, kaksi vielä samana päivänä.t. oikea kielten ope
Niin, voi toki kasin oppilas sen kasiluokalla aloittamansa kirjoittaa, mutta ei siitä kummoista arvosanaa tule. Eli maksaako vaivan tahkota vasten tahtoaan se siellä yläkoulussa, kun lopputulos on koko lailla silti sama vaikka aloittaisi vasta lukiossa...
T. Pragmaattinen kielten ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja kielten ope
Pyh. Todellakin saa. Aika outo kielten ope olet jos niin luulet. Lukiossa voi aloittaa kielen ja kirjoittaa sen lyhyenä. Kirjoitin itse viisi kieltä lukiossa, kaksi vielä samana päivänä.t. oikea kielten ope
Niin, voi toki kasin oppilas sen kasiluokalla aloittamansa kirjoittaa, mutta ei siitä kummoista arvosanaa tule. Eli maksaako vaivan tahkota vasten tahtoaan se siellä yläkoulussa, kun lopputulos on koko lailla silti sama vaikka aloittaisi vasta lukiossa...
Totta kai kannattaa, jos nuori itse kielen haluaa valita. Mitä nuorempana aloittaa, sen parempi!
Se on aikalailla ihan se ja sama mitä siellä kasiluokalla valinnaisiksi ottaa, mitään ei kumminkaan jälkeenpäin muista, jos niiden opiskelua ei enää sen jälkeen jatka. Mulla tais olla joku tietotekniikka isäni painostuksesta valinnaisena, mitään en juuri oppinut ja tunnit meni lähinnä hihitellessä kaverin kanssa, kun kumpaakaan ei kyseinen aine edes kiinnostanut. Anna siis nuoren valita itse.
Annat lapsen, joka ei pidä kieltenopiskelusta, "päättää itse" eli paasaat helvetin kauhuista, jossei nyt jotain saksaa tai ranskaa lue enkun ja ruotsin lisäksi???
Hyvin hoidettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja kielten ope
Totta kai kannattaa, jos nuori itse kielen haluaa valita. Mitä nuorempana aloittaa, sen parempi!
No öh. Eikö ap just kirjoittanut että nuori ei halua. Ja ikävää purskauttaa illuusio, mutta yläkoulussa kahdessa vuodessa opiskeltava asia etenee niin hitaasti, että lopputuloksen kannalta se on täysin yks ja hailee ja lukiossa aloitettuna, kunnon opetuksessa ja motivoituneena saman oppii kahdessa jaksossa.
Ottakoon kieltä jos erikseen kiinnostaa, ranskaa/saksaa kerkii hyvin opetella lukiossakin ja silloin nuo vanhat on jo unohtunut. Voin ehdottomasti suositella tietotekniikkaa (varsinkin jos mitään missä tehdään ite) ja kotsaa. Näitä otin 3v sitten kaikki mahdolliset ja kaikista tykkäsin! Kotsassa parasta on se että osaa tehdä itekkin sitten jotain, toisin ku osa sen ikäisistä pojista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja kielten ope
No öh. Eikö ap just kirjoittanut että nuori ei halua. Ja ikävää purskauttaa illuusio, mutta yläkoulussa kahdessa vuodessa opiskeltava asia etenee niin hitaasti, että lopputuloksen kannalta se on täysin yks ja hailee ja lukiossa aloitettuna, kunnon opetuksessa ja motivoituneena saman oppii kahdessa jaksossa.
En tarkoittanut ap:n lasta, vaan vastasin väitteeseen, että kielten opiskelu yläasteella ei olisi muka hyödyllistä. Aloitetaan englantikin sitten vasta lukiossa, kun aiemmin opitulla ei ole muka merkitystä.
Itse sain valita omat valinnaisaineeni ja olen siitä tyytyväinen. Ärsyttää oppilaitteni vanhemmat, joilla on kummallinen käsitys siitä, mikä on hyödyllistä ja mikä ei. Kuvistakaan ei kuulemma saa valita, kun se on niin "turhaa". Lapsiraukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja kielten ope
En tarkoittanut ap:n lasta, vaan vastasin väitteeseen, että kielten opiskelu yläasteella ei olisi muka hyödyllistä. Aloitetaan englantikin sitten vasta lukiossa, kun aiemmin opitulla ei ole muka merkitystä.
Itse sain valita omat valinnaisaineeni ja olen siitä tyytyväinen. Ärsyttää oppilaitteni vanhemmat, joilla on kummallinen käsitys siitä, mikä on hyödyllistä ja mikä ei. Kuvistakaan ei kuulemma saa valita, kun se on niin "turhaa". Lapsiraukat.
Niin. Minähän nimenomaan kirjoitin, että meillä lapset valitsi itse.
T. Se kielten ope
Ei todellakaan pidä paikkaansa, että pitkän kielen lukijat vievät lyhyessä ällät. Meillä nämä lyhyen kirjoittajat ovat saaneet arvosanoja C ja M. Sen sijaan lukiossa aloittanut sai yo- kokeesta 2 pistettä vaille täydet pisteet. Tarvitaan lahjakkuutta ja työtä. Yläkoulun todistukseen ei valinnaiskielen arvosanaa päättötodistukseen tarvitse ottaa. Suosittelen valinnaiskieltä. Aikuisena uuden kielen oppiminen on vaikeampaa kuin lapsena. T. Kielten ope
Ei missään nimessä kannata opetella noin montaa kieltä kerralla, kielioppi ynnä muu menee liian helposti sekaisin.
Käytännössä ei kannata kirjoittaa, jos ei satu olemaan kielinero. Koska nykytilanne on se, että ne a-kielten kirjoittajat nykyään kielet lyhyinä. Eli heille menee sitten ne parhaat arvosanat.