Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8.lk valinnaisaineet, vanhemman dilemma

Vierailija
06.01.2017 |

Kohta tulevat seiskaluokkalaisten valittaviksi mitä aineita ottavat kasiluokalla valinnaisiksi. Muuten annan lapsen tietysti päättää itse, ja virallisesti hän päättääkin itse, mutta toivoisin niin että hän ottaisi yhden kielen enkun ja ruotsin lisäksi. Eihän sitä tarvitse lukea kuin kaksi vuotta, mutta sillä saa alkeita haltuun jos joskus myöhemmin elämässä tarvitsee. Helpompi se on nuorena oppia eli nyt.

Lapsi ei yhtään haluaisi lisää kieliä, vaikka on ihan 8-9 tasoisesti pärjännyt tähän astisissa. Poika on vielä ikätovereihinsa, etenkin tyttöihin verrattuna, aika epäkypsä, ainakin opillisessa mielessä. Murrosikäkään ei ole vielä alkanut, hyvä jos esimurrosikää on edes.

Olen yrittänyt kertoa hyviä puolia ja suostutella ja sanonut senkin että kadut myöhemmin jos et ota yhtä kieltä, koska kaikkihan englantia osaa.

Mielipiteitä? Miten teillä toimittu/aiotaan toimia? Jälkiviisautta?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kadun sitä, että luin ylimääräisenä ranskaa. Niin hemmetin turhaa eikä sitä edes osaa näin jälkeenpäin kuin vähän. Kannattaa mieluummin ottaa vaikka matikkaa, ohjelmointia tmv.

Vierailija
2/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pakota. Teet pojalle taakan, jos ei tykkää itse. Mitä poika hyötyy extrakielestä, jonka numeroksi tulee vaikka 7. Jos oikeasti innostuu kielistä, niitä voi lukea vaikka kuinka paljon myöhemmin, jos on omaa motivaatiota. Vanhemman motivaatio ei auta. Ja motivoitunut aikuinen oppii kuukaudessa sen, mitä nuo kasit tankkaavat vuodessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantovesi ei kaivossa pysy. Anna valita itse, niin on opiskelu mielekkäämpää. Jos katuu myöhemmin, niin sitten katuu.

Vierailija
4/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei halua niin älä pakota. Jos kielen opiskeluun ei ole motivaatiota niin se on ihan hirveää. Itse opiskelin ranskaa koko yläasteen vanhempien painostuksesta enkä suosittele.

Vierailija
5/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin saksaa vapaaehtoisena kolme vuotta, mitään hyötyä siitä ei ollut, en oppinut kuin yksittäisiä sanoja. Mulla oli enkku ja ruotsi 9-10 tasoa mutta silti saksa ei luonnistunut. Ei ole järkeä painostaa poikaa lukemaan valinnaista kieltä, jos sitä ei kiinnosta niin ei siitä hyötyä ole kun ei opi mitään.

Vierailija
6/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valittiin lapsen puolesta vitosluokalta alkamaan venäjä, ja lopputulos aivan surkea. Hän luultavasti oppi oppitunneilla vain yhden asian: vihaamaan koko kieltä.

Vierailija
7/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinnaisenakin otettu kieli vaikuttaa päättötodistuksen keskiarvoon ja huonon motivaation aiheuttama huono numero voi olla se ratkaiseva tekijä, mikä vaikuttaa tulevaan opiskelupaikkaan. Kannattaako ottaa riskiä? Anna nuoren valita valinnaisensa itse, itsehän hän niitä opiskeleekin.

Vierailija
8/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pakota ottamaan murkkuikäistä mitään. Pakotuksen aika olis ollut a2 kielen aikoihin, ei enää murkkuiässä. Aloittakoon sit myöhemmin, jos kiinnostaa.

t. yläkoulun maikka

Vierailija
9/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotekniikkaa ja kotitaloutta. Itsellä oli aikoinaan. Nyt kun ajattelee niin omasta mielestä ne hyödyllisimmät.

Vierailija
10/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä "kympin tyttö" olisi halunnut kasilla valita venäjän, mut se ei omassa koulussa ollut mahdollista. Ei ottanut ylim. kieltä ollenkaan, mut aloitti sen nyt lukiossa. Lukion kielenope sanoi, et hyvin ehtii oppia ns. arkikielen lukiossakin. Ei väkisin tässä vaiheessa mitään. Vielä ehtii vaikka mitä.

Vierailija
11/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna valita valinnaisensa itse. Ei nuo lapset täällä ole vanhempiensa toiveita ja toteutumattomia unelmia täyttämässä vaan omaa elämäänsä elämässä.

Vierailija
12/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna valita itse. Keskustelkaa valinnoista ja koeta saada nuori olemaan menemättä sieltä, mistä aita on matalin. Älä kuitenkaan pakota omia arvostuksiasi, kuten kieliä.

Vierailija
13/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää suostutella ottamaan kieliä. Ei kannata kannustaa kotitalous/käsityö/hevosenhoitoon. Jos haluaa elämässä edetä, kannattaa miettiä akateemisesti nyt jo. Villasukkia voi kutoa aikuisena ilman peruskoulun käsityötuntejakin.

Vierailija
14/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai valita ihan itse. Totuus on se, että kielissä on ihan sama alkaak kasilla vaiko lukiossa. Kirjoitettavaa ainetta siitä ei enää saa kuitenkaan.

T. Äiti ja kielten ope

Vierailija
15/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samoja tuntemuksia - luin saksaa vanhempien painostuksesta ja vihasin kieltä kaikki ne vuodet..se mistä et pidä ei jää sun päähän!! Anna valita itse. Aikuisena ottaa kieliä, jos huvittaa.

Vierailija
16/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa yrittää suostutella ottamaan kieliä. Ei kannata kannustaa kotitalous/käsityö/hevosenhoitoon. Jos haluaa elämässä edetä, kannattaa miettiä akateemisesti nyt jo. Villasukkia voi kutoa aikuisena ilman peruskoulun käsityötuntejakin.

Akateemisessa maailmassa pärjää yleensä englannilla

Vierailija
17/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vain positiivista, jos pääsee kasilla valitsemaan jotain valinnaisaineita. Mun tyttö ei saanut koko yläasteella tehdä muita valintoja kuin ottaako latinan vai ei. (Otti ja tykkäsi.) Jos pojan koulussa on latina tarjolla, niin suosittelen! Se on ihan kivaa vaihtelua näihin muihin kieliin eikä haittaa, jos sitä oppii vain vähän.

Vierailija
18/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisessa maailmassa pärjää yleensä englannilla

Mutta nettishoppailussa saksa on hyvä lisä. Säästin isot rahat, kun tilasin saksalaiselta romuttamolta katalysaattorin autoon. 

Vierailija
19/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta yläasteella opiskeltua kieltä voi tosiaan ottaa lukiossa kahdessa kurssissa kiinni.

Vierailija
20/60 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sai valita ihan itse. Totuus on se, että kielissä on ihan sama alkaak kasilla vaiko lukiossa. Kirjoitettavaa ainetta siitä ei enää saa kuitenkaan.

T. Äiti ja kielten ope

Saa. Lukiossa aloitettu on D- tai B3-kieli ja kasilla aloitettu B2. B1 ja B2 = keskipitkä oppimäärä.

*

En suosittele pakottamista. Kiinnostus tulee jos tulee.

T. 5 kieltä kirjoittanut, kaksi lukiossa aloitettuja, yksi keskipitkä ja 2 pitkää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme