Miksi ihmiset jaksavat valittaa kun on vähän pakkasta?
Kauheaa narinaa kun on kylmä! Laittakaa vaatetta päälle niin ei palele. Itse tykkään kun on mukavan raikas pakkaskeli -26. Kettulakki päähän ja parit lapaset päällekkäin, yli polven villasukat jalkaan ja kaulahuivia kaulaan, ei palele prkl!
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Miten mulla ei ole ikinä kylmä kun olen pukeutunut kunnolla? Eilenkin olin yli tunnin kävelyllä ja mulla oli kuuma. Okei naamasta vähän kirpaisi, muttei liikaa. Jotkut on kai sitten vaan kuuma- ja toiset kylmäverisiä (enkä ole muuten lihava). Mulle helteet on piinallisia kun sisälläkin on kuuma. Eri asia olisi jos löytyisi ilmastointi. Suomessa on sisällä lämmintä pakkasillakin, jos ei olisi, sitten olisi jo kyllä valitus aiheellista. Mutta talvi-ihmiset, nyt nautitaan!
Ihmisten aineenvaihdunta on erilainen. Kokokin vaikuttaa ja hormonitoiminta. Itse olen pienikokoinen ja hoikka nainen, jonka sormetkin ovat talviaikaan kylmät sisätiloissakin vaikka minulla sinänsä ei olisikaan kylmä jos huoneistossa on normaali sisälämpötila. Mistään sairaudesta ei ole kyse kun olen aina kärsinyt heti jos ilma viilenee.
t. 15
Ei vaatteet sitä poista, että on jäätävän kylmää. Ei tuolla pysty edes hengittämään. Saa astamakohtauksen ja sydänkohtauksen saman tien. Auringon ja lumen yhdistelmästä saa lisäksi migreenin.
Pysyttelen sisällä siihen asti kunnes lauhtuu siedettäviin asteisiin.
Kun se ei aina ole pukeutumis - tai asennekysymys... Jotkut sairaudet vaan estää normaalin elämän näin kovilla pakkasilla. Itse en voi nyt käydä ulkona kuin pari minuuttia, keuhkot eivät vaan kestä, ja edessä on taas sairaalareissu. Samahan se on joillekin helteellä, kun ei esim. sydänongelmien takia vaan kestä liian kuumaa - ja se liian kuuman/kylmän raja on jokaisella eri. Mua ei häiritse ihmisten valitus säästä, kun itsekin pakkasilla olen kuin perseeseen ammuttu karhu, kipeä ja huonosti hengittävä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaatteet sitä poista, että on jäätävän kylmää. Ei tuolla pysty edes hengittämään. Saa astamakohtauksen ja sydänkohtauksen saman tien. Auringon ja lumen yhdistelmästä saa lisäksi migreenin.
Pysyttelen sisällä siihen asti kunnes lauhtuu siedettäviin asteisiin.
Mulla on valonarat silmät ja keväinen hanki auringonpaisteessa on pahin mahdollinen. Ilman aurinkolaseja saan päänsäryn ihan muutamassa minuutissa. Sitten jos on kova pakkanen niin eihän niitä laseja voi kylmyyden takia pitää.
Talvi on ihan perseestä.
Muakin ihmetyttää tämä jokavuotinen pakkasvalitus. Se kun on vaan Suomen talvi, pitäisi olla tuttu asia jokaiselle yli 1-vuotiaalle. Itselleni varmaan vielä vaikuttaa se, että olen kotoisin aivan ylä-lapista, niin tuntuu ettei tällainen pari päivää kestävä -20 ole yhtään mikään.
Toisaalta ihmetyttää nämäkin jotka vahtivat toisten talvipukeutumista, ollaan niin huolissaan toisten tarkenemisesta ja päivitellään paljaita nilkkoja ja päitä. Itse saan aikaan usein kauhistelevia katseita ja jopa päänpudistuksia, kun pyörähdän lähikaupassa ilman takkia ohuessa puserossa. Kun se kävelymatka kestää noin minuutin, niin en näe mitään syytä topata itseäni kauttaaltaan vain siksi ettei pakkaspelkoisia pöyristyttäisi.
En tykkää pakkasesta mutta ei se valittamalla miksikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mulla ei ole ikinä kylmä kun olen pukeutunut kunnolla? Eilenkin olin yli tunnin kävelyllä ja mulla oli kuuma. Okei naamasta vähän kirpaisi, muttei liikaa. Jotkut on kai sitten vaan kuuma- ja toiset kylmäverisiä (enkä ole muuten lihava). Mulle helteet on piinallisia kun sisälläkin on kuuma. Eri asia olisi jos löytyisi ilmastointi. Suomessa on sisällä lämmintä pakkasillakin, jos ei olisi, sitten olisi jo kyllä valitus aiheellista. Mutta talvi-ihmiset, nyt nautitaan!
Ihmisten aineenvaihdunta on erilainen. Kokokin vaikuttaa ja hormonitoiminta. Itse olen pienikokoinen ja hoikka nainen, jonka sormetkin ovat talviaikaan kylmät sisätiloissakin vaikka minulla sinänsä ei olisikaan kylmä jos huoneistossa on normaali sisälämpötila. Mistään sairaudesta ei ole kyse kun olen aina kärsinyt heti jos ilma viilenee.
t. 15
Itse olen ihan normaalipainoinen, mutta herkkä palelemaan. Eilen tuulen kanssa tuntui, kun pakkasta olisi yli -30. Mulla oli työmatkalla päällä kolmet housut ja kaksi takkia. Pipo ja huppu, mutta naama jäätyi silti. Nenä vuotaa, vaikeeta hengittää. Toisin sanoen pitää olla niin paljon päällä, että liikkuminen on melkein lyllertämistä :D
Kaikkein pahinta pakkasissa on juuri se, jos pitääkin mennä jonnekin sisälle, missä on hetkessä läpimärkä hiestä, ellei riisu vähintään kolmea vaatekerrosta. Ruokakauppaan mennessä mieluummin pukeudun liian kevyesti ja palelen matkan kuin läkähdyn sitten siellä kaupassa. Mikähän järki muuten bussien lämmittämisessä hohkaavan kuumiksi on? Kaikilla matkustajilla on kuitenkin talvivaatteet päällä, joten kaikki muut kärsivät paitsi kuljettaja.