Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksiössä joulukuun sähkö 390 kWh = 47€ !!!

Vierailija
06.01.2017 |

Ihan käsittämätön miten on mennyt noin paljon. Kesällä on saattanut olla 130 kWh.

Lattialämmitys kylppärissä on ollut ehkä kahtena päivänä päällä pienellä, että juuri ja juuri lattia ei tunnu kylmältä. Saunaa lämmitetty ehkä 5 krt. On oma astianpesukone ja pyykkikone, mutta niiden käyttö tasaista ympäri vuoden. Olin jopa jouluna viikon pois kotoa.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Pitää kokeilla tämä tammikuu vähentää sähkönkulutusta.

Ap

Vierailija
22/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko muilla on pienessä kaksiossa/yksiössä sähkönkulutus?

Onko saunaa, mitä sähkölaitteita (pyykin tai astianpesukone, käytättekö paljon uunia jne)?

Kiinnostaisi tietää onko "normaalia" tuo melkein 400 kWh kulutus vai pitäisikö alkaa harkita omia tapoja, että kulutanko jostain syystä vain paljon.

Ap

28m2 yksiö, juuri valmistunut, joulukuun sähkönkulutus ollut 220,71kWh. Saunaa ei ole, tietokone päällä melko paljon, tv päällä ehkä pari tuntia per päivä, astianpesukone pyörii ~2x viikossa, pyykinpesukone ehkä kerran kahdessa viikossa. Uunia en ole käyttänyt vielä kertaakaan. Kylppärissä mukavuuslattianlämmitys sopivalla teholla, lattia tuntuu aivan hivenen lämpimältä. Valoja en pidä ikinä päällä turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelaapa mitä se on omakotitalossa.

Miksi pitäisi kelata? Ainahan te omakotiasujat kehutte, kuinka se on paras asumisen muoto. Turha silloin on sähkönkulutuksesta nitistä.

Ärsyttää vaan kun joku alkaa vinkumaan jostain muutaman kympin sähkölaskusta! Tai siitä että huoltoyhtiö tekee lumityöt väärään aikaan ym. Omakotitalossa talvipakkasella sähkölasku voi olla 400-500 euroa jos on sähkölämmitys, kiitos nykyisten etäluettavien mittareiden. Ja lumet on lapioitava ihan itse, ei tule huoltomies seitsemältä eikä kahdeksalta kolisemaan lumikolan kanssa.

Jos tulee johonkin vikaa niin se on korjattava itse tai tilattava omalla kustannuksella huoltomies tai uusi laite tms. ei voi soitella huoltomiehelle joka tulee taloyhtiön laskuun korjailemaan sitä ja tätä.

Vierailija
24/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei sauna ole päällä useampaa tuntia kerrallaan 5 kertaa sen lämmittäminen kuluttaa sähköä ehkä noin 60 kWh joten ei mielestäni voi selittää kulutuseroa kesään verrattuna vaikka kesällä ei saunassa oltaisi ollenkaan.

Ei kuluta kyllä yksiön sauna noin paljoa, yli 10kWh lämmityskerta. Ehkä puolet tuosta voi olla realistinen kulutus, sekin jopa yläkanttiin.

Vierailija
25/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rivarineliössä (2aikuista, yksi lapsi) kulutus noin 200 kWh/kk. Pyykinpesukone, uuni, jääkaappi ja arkkupakastin ovat uusia/uudehkoja ja energiatehokkaita. Astianpesukone ja kiuas on vanhempia. Saunotaan noin kerran viikossa, joskus kaksi joskus ei yhtään. Ruokaa laitan kotona paljon, mutta pyrin laittamaan kerralla enemmän ja esim. uunissa samalla lämmityskerralla useamman ruuan (esim. uuniruoka + sämpylät).

Vierailija
26/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kelata? Ainahan te omakotiasujat kehutte, kuinka se on paras asumisen muoto. Turha silloin on sähkönkulutuksesta nitistä.

Ärsyttää vaan kun joku alkaa vinkumaan jostain muutaman kympin sähkölaskusta! Tai siitä että huoltoyhtiö tekee lumityöt väärään aikaan ym. Omakotitalossa talvipakkasella sähkölasku voi olla 400-500 euroa jos on sähkölämmitys, kiitos nykyisten etäluettavien mittareiden. Ja lumet on lapioitava ihan itse, ei tule huoltomies seitsemältä eikä kahdeksalta kolisemaan lumikolan kanssa.

Jos tulee johonkin vikaa niin se on korjattava itse tai tilattava omalla kustannuksella huoltomies tai uusi laite tms. ei voi soitella huoltomiehelle joka tulee taloyhtiön laskuun korjailemaan sitä ja tätä.

Niin koska taloyhtiönkäyttämä raha lumitöihin, korjauksiin, lämmittämiseen yms. on tietenkin ilmaista rahaa. Eihän sitä toki makseta yhtiövastikeina.

Vierailija
27/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtänet varmasti että tuo ap:n sähkölasku ei ole normaali, jotain häikkää on ja hänellä on täysi oikeus "vinkua"!

Sinä asut omasta tahdostasi omakotitalossa ja sinne muuttaessasi tiesit että joudut itse hommiin ja sähkönkulutus on suurempi kuin kerrostalossa.

Me kerrostaloasujat asutaan usein siitä syystä kerrostalossa, että se on helpompaa ja edullisempaa. Eli voidaan kutsua huoltomies tarvittaessa ja joku muu hoitaa lumityöt. Ja jos nämä palvelut ei toimi, niin syytä valittaakin, kuitenkin me niistä maksamme yhtiövastikkeessa/vuokrassa!

Vierailija
28/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valita muutaman kympin laskusta, ihmettelen vain miten voi olla noin iso ero kesään ja että tuntuu aika paljolta pelkästä käyttösähköstä yksin asuvalle. Ei voi verrata sähkölämmitteisen omakotitalon kulutukseen mitenkään!

Mutta kyllä, kerrostaloasuminen on helppoa, juuri laitoin huoltopyynnön netissä kun huomasin ettei tuo lattialämmityksen säätönappi toimikaan enää. Ei tarvitse olla edes kotona kun huolto käy, saan asiasta kuittauksen spostiin kun ovat käyneet ja mitä tehneet. Ei ne kuitenkaan sitä sun tätä taloyhtiön laskuun hoida, vaan vain taloyhtiön vastuulle kuuluvat asiat.

Lumitöitä ei tarvitse tehdä. Tykkään helposta asumisesta. Nämä on omia valintoja, että missä haluaa asua ja mitä tehdä, mistä maksaa.

Ap

Vierailija
29/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laskisi kylpyhuoneen lattialämmitystä mukavuusominaisuudeksi. Jos liian moni pihistelee siinä niin kohta on hometta kylpyhuoneissa.

Vierailija
30/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on todella iso tuonkokoiseen huoneistoon, johon ei kuulu edes lämmitys mukaan. Verrokkina voin laittaa oman sähkölaskuni kesältä, jolloin emme pidä lämmitystä päällä. Omakotitalo 5h+keittiö+takkahuone+sauna-osasto+autotalli+pihavarasto johon on tehty punttisali. neliöitä yhteensä 210. 

4 henkilöä, suihku "jatkuvassa" käytössä (2 teiniä) jossa lämmintä vettä lämmitetään varaajalla, kesät/talvet yösähköllä. Sauna/pyykkikone/astianpesukone päivittäisessä käytössä jne jne. n. 80-90 kymppiä/kk. Joten ihan turhaa saivartelua noi joidenkin veikkailut onko jääkaappi kunnossa jne. Kohtuuttoman suuri lasku sulle on tipahtanut. Mainitsit vielä tuon lattialämmityksen, meillä se on koko saunaosastolla ja päällä kesät ja talvet.

Me ostetaan Vantaan Energialta sähkö. Kerran tuli meillekin ihan yllätys suuri lasku yhdeltä kuukaudelta, eikä ollut mitenkään seliteltävissä. Yhtään viisaammaksi ei tultu, inttivät vaan, että näin paljon on kilovatteja käytetty. Täysin ollaan näiden armoilla, milläs sinä noita alat todistelemaan mitä on käytetty ja mitä jätetty käyttämättä.

Vierailija
31/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko joulukuun loistaneet ne miljoonat jouluvalot, sähköllähän nekin toimivat.

Vierailija
32/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laskisi kylpyhuoneen lattialämmitystä mukavuusominaisuudeksi. Jos liian moni pihistelee siinä niin kohta on hometta kylpyhuoneissa.

Tiedän, siksi olenkin pitänyt sitä muutamana päivänä päällä, varsinkin saunan jälkeen. Helposti vain unohtuu laittaa, kun lattia ei kuitenkaan tunnu kylmältä edes näillä pakkasilla. Mukavuuden takia en pitäisi sitä lainkaan, en niin paljoa kylppärissä oleile, että edes viileä lattia haittaisi.

Ap

Vierailija
33/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja koko joulukuun loistaneet ne miljoonat jouluvalot, sähköllähän nekin toimivat.

Hyvä pointti mutta minulla oli vain yksi kynttelikkö ja sekin päällä päivisin n.2 viikon ajan. Sammutin kun lähdin joulun viettoon muualle ja otinkin pois kuntulin takaisin.

Muutoin pidän kyllä valoja päällä kun on pimeää, se kyllä on iso ero kesään verrattuna ja olisikin kiva selvittää mikä osuus tuosta 390kWh:sta tulee valaistuksesta..

Ap

Vierailija
34/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuvauttaa kämppä lämpökameralla, jos siellä onkin joku isompi lämpövuoto rakennusvirheen tai muun sellaisen johdosta.

Vierailija
35/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2016 elokuussa oli vuoden alin kulutus 1167kWh ja korkein tammikuussa 4399kWh.

Vuosikulutus 28404kWh  , siirtoyhtiö 1299€, energiayhtiö 768€, tekee keskimäärin 171€/kk.

Helpottiko yhtään?

t. sähkölämmitteisen omakotitalon onnellinen omistaja.

Vierailija
36/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuvauttaa kämppä lämpökameralla, jos siellä onkin joku isompi lämpövuoto rakennusvirheen tai muun sellaisen johdosta.

Miksi?

Ap:n kuluts on pieni ja toisekseen mistä sellainen lämpövuoto olisi yhtäkkiä ilmestynyt?

Vierailija
37/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän tämä mitenkään mun käyttösähkööni vaikuta, vaan kasvattaisi lämmityskuluja jotka ei minun sähkölaskussani näy vaan taloyhtiön laskussa?

Vierailija
38/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, siksi olenkin pitänyt sitä muutamana päivänä päällä, varsinkin saunan jälkeen. Helposti vain unohtuu laittaa, kun lattia ei kuitenkaan tunnu kylmältä edes näillä pakkasilla. Mukavuuden takia en pitäisi sitä lainkaan, en niin paljoa kylppärissä oleile, että edes viileä lattia haittaisi.

Ap

Lattialämmityksen, varsinkin mukavuuslattianlämmityksen toimintahan perustuu juuri siihen, että se on kokoajan päällä. Kun muutin tähän asuntoon joulukuun alussa, niin mukavuuslattianlämmitys oli kiinni. Laitoin sen päälle, ja pari päivää sähkönkulutus oli todella korkea, seuraan siis sähkönkulutusta nettisivun kautta. Eli sen pari päivää, kun lattia on ollut kylmänä, on sähköä lämmitykseen mennyt todella paljon. Nyt kun termostaatti on sopivan pienellä, ja lattia saavuttanut lämmön, lämmitys on aivan hetkittäin vain päällä. Ehkä n. 4 minuuttia kerrallaan, ja sähkönkulutus maltillista sen osalta.  Toki paha sanoa, mitä se olisi, jos lattialämmitystä ei käyttäisi koskaan.

Jos tosiaan käytät lattialämmitystä vain hetkittäin, niin se tosiaan hohkaa täysillä, ja kulutus kova.

Tämän ketjun innoittamana, laskin vielä vähän termostaattia, lattia tuntunut ehkä turhankin lämpimältä. Tuon tarkoitushan tosiaan on vain olla aivan hitusen lämmin, kuivaa paikatkin paremmin.

t. 22

Vierailija
39/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2016 elokuussa oli vuoden alin kulutus 1167kWh ja korkein tammikuussa 4399kWh.

Vuosikulutus 28404kWh  , siirtoyhtiö 1299€, energiayhtiö 768€, tekee keskimäärin 171€/kk.

Helpottiko yhtään?

t. sähkölämmitteisen omakotitalon onnellinen omistaja.

Ei helpottanut. Ajattelitko että olisi helpottanut mua jotenkin? Ei liity mitenkään mun sähkönkulutukseen, joten ei oikeestaan edes kiinnosta mitä sähkölämmitys maksaa.

Ap (myös nro 37 olin minä)

Vierailija
40/97 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on okt asujan oma valinta. Itsekin asun okt:ssa ja lämmitys tapahtuu maalämmöllä ja puulla, lumitöitä ei juuri ole, kun auraaja käy hoitamassa lumityöt.

Jos et ole valmis maksamaan mistään, niin on itse tehtävä. Ilmaisia lounaita ei ole.

Ja kyllä ap. sähkölasku on korkea. Mietin, voiko kulutus perustua arvioon tai tasauslaskuun, jos on käytössä vanha mittari, jota ei voi etälukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi