Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaaha, piti lohdutella 9-vuotiasta, kun oli ainoana luokasta jäänyt ilman synttärikutsua

Vierailija
05.01.2017 |

Juu, elämä ei aina ole reilua jne, mutta onko ihan pakko sitä sitten vielä hieroa sen ulkopuolelle jäävän lapsen naamalle jakamalla kutsut kaikille koulussa pulpetille ja sanomalla, että sä et pääse sen takia, kun liput eivät riittäisi..ja tosiaan ihan kaikki muut luokan oppilaat kutsuttiin. Eikä oma lapsi ole kiusaaja, vaan vähän ujo tapaus, joka vielä kuvitteli tämän toisen lapsen olevan hänen kaverinsa. No ei kuvittele enää, totesi vaan, että ei hän varmaan sitten ole oikea kaveri tuolle toiselle, koska hän ei ainakaan omalle kaverilleen koskaan tekisi noin.

Noh, tästäkin kyllä taas selvitään, ei siinä mitään. Ja onneksi lapsella on luokassa myös muutama ihan oikeakin ystävä.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Syvälle sydämeen sattuu.'

Miten on tuollainen lapsi kasvatettu, joka jättää yhden ulkopuolelle? Millainen ihminen hänestä kasvaa.  Toivon, että hän saa sitä mitä hänelle kuuluu.

Vierailija
62/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voisi nyt käytä sitä vanhemman oikeutta, eikä antaa pikku Pekan määrätä kaikkea. Sanoohan tuo nyt kaikille että tuo ei ole oikein ja reilua. Joko rajoittaa määrää sen verran että jää useampi pois tai sit kaikki.

Pakko myöntää, että en minä ainakaan tiedä/muista kaikkia lapseni luokkakavereita. Jos hän kutsuu 20 vierasta, niin totta kai olettaisin, että silloin on koko luokka kutsuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsen koulussa tuosta saa jälki-istuntoa. Yksinkertaisesti on kielletty. Joko kutsuttava kaikki tai ainakin kaikki tytöt/pojat tai sitten vaan pari kolme jos tyttöjä on vaikka kymmenen. Törkeää. Nosta meteli tuosta.

Mutta juurihan uudessa opetussuunnitelmassa kiellettiin jaottelemasta lapsia sukupuolen mukaan. Minä nostaisin metelin siitä, jos uuden ops:n jälkeen lapseni saisi jälki-istuntoa, jos ei kutsu kaikkia luokkansa poikia vain siksi, että sattuu itsekin olemaan poika.

Vierailija
64/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ap sinun lapsesi kutsunut tuon lapsen omille synttäreilleen?

Vierailija
65/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä synttöreitä luokkalaisille pidetä, vaan YSTÄVILLE!

Tämä!!!! Jokainen kouluikäinen tietää, missä hänen ystävänsä asuvat tai ainakin puhelinnumeron,josta ystävän tavoittaa, joten synttärikutsujen jakaminen koulussa on täysin tarpeetonta. Aiheuttaa juuri tällaisia aloituksessa mainittuja tilanteita, kun synttäreille kutsutaan muitakin. 

Vierailija
66/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi kyllä tuo synttäritraditio on mennyt vastenmieliseksi kilåavarusteluksi.

Minun kymmenenvuotissynttäreillä oli 4 ystävääni, 2 poikaa ja 2 tyttöä. Ja tarjolla juustosnakseja, sipsejä ja täytekakkua.

Sitten leikittiin avaimenpiilotusta ja pullonpyöritystä.

Ihan on ollut tuttua jo seitkytluvulta saakka. Olin nimittäin aina se ulkopuolelle jäänyt. Yhden naapurin äiti otti asiakseen hakea mut erikseen synttäreille, kun lapset olivat julmia. Siellä mä sitten istuin yksin ja nautin kakkuni aikuisten kahvipöydässä. Olihan sekin himppasen outoa.

Jäin ulkopuolelle, koska äitini oli yksinhuoltaja. Sen "kaverit" teki moneen kertaan selväksi. Erään äiti myös, ettei ollut salaisuus, että sen aikuisen räpätädin takia mulla ei ollut oikeita kavereita.

Vierailija
67/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä synttöreitä luokkalaisille pidetä, vaan YSTÄVILLE!

Tämä!!!! Jokainen kouluikäinen tietää, missä hänen ystävänsä asuvat tai ainakin puhelinnumeron,josta ystävän tavoittaa, joten synttärikutsujen jakaminen koulussa on täysin tarpeetonta. Aiheuttaa juuri tällaisia aloituksessa mainittuja tilanteita, kun synttäreille kutsutaan muitakin. 

Tämä! Mä olen aina omille muksuille tehnyt selväksi, että koulussa ei tarvii synttäreistä edes puhua. Kutsut käydään viemässä henk-koht käteen. Hyvä iltalenkki ja lapsen kanssa yhteistäaikaa. Kuuluu synttärivalmisteluihin.

Me ei olla koskaan koko luokkaa kutsuttu, eikä kutsuta. Joten luokalta vaan ne lähimmät, naapurustosta ja harrastuksesta myös.

Vierailija
68/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kutsuttu kaikki pojat paitsi yksi... tämä yksi on kiusannut omaa lastani ja muita koulussa. Hänet kutsuttiin ekoille synttäreille mutta ei ikinä kutsunut takaisin ja aina tekee kiusaa koulussa. Teimme päätöksen ettei tällaista lasta tarvitse katsella omassa kodissamme. Kivittäkää vapaasti :)

... kutsut jaettu koulussa mutta olen ohjeistanut että lapsi yrittää antaa ne "Pekan" huomaamatta..

Vierailija
69/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin yhteyttä opettajaan. Tällaisten tilanteiden ehkäisemiseksi olisi hyvä koulussa keskustella kiva koulu-hengessä asioista ja kutsujen jakamisen voi kieltää koulussa.

Älkää ottako. Mulla muutakin tekemistä, kun miettiä jotain synttärikutsuja. Ei tähän tarvita koulua välikätenä vaan ottakaa yhteyttä suoraan muiden vanhempiin

T. opettaja jolla muutenkin hommaa

Jos kutsuja jaetaan koulussa suoraan pulpetillesi, kyllä tämä on sinunkin ongelmasi!

Vierailija
70/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kiusaamista ja vanhempien tehtävä olisi opettaa lapsille empatiaa eli yhtä ei saa jättää ulkopuolelle koska se tuntuu kurjalle.

Mutta ei, kohta tännekin ketjuun itsekkäät av-mammat kirjoittaa raivostuneina miten heidän lapsillaan on oikeus valita ketä kutsuu jne, Ja vedotaan siihen, että ei ole rahaa kutsua kuin x monta. Onko tosiaan yhden lapsen kakkupala se joka kaataa budjetin?!

Eikö synttäreitä voisi järjestää halvemmalla tarjoilulla niin että ketään ei sen takia jätetä ulkopuolelle?

Ahaa ja työelämässäkin kaikki sujuu hyvin, yt:t sitten kaikille tasapuolisesti koska se on reilumpaa niin? Eikös yt:t pääasiassa järjestetä siksi että on reilumpaa niin, ei siksi että budjetti ei riitä kaikkien palkanmaksuun? Maailma on itsekäs ja epäreilu paikka. Lapsi kyllä selviytyy pettymyksestä ja sisuuntuu jos vaan luonnetta riittää. Mutta jos vielä vanhempanakin kieltäytyy tervehtimästä jotakuta kun jäi silloin ala-asteella ilman synttärikutsua, niin hohhoijakkaa. Ehkä kannattaisi miettiä psykiatrille menemistä.

Älä osallistu keskusteluun, kun et kerran tajua asiaa.

Vierailija
71/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä noin pieniä luokkia on? Minun ala-asteellani oli 30-34 oppilasta luokalla...en olisi mitenkään voinut kutsua jokaista..!

Vierailija
72/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieslukija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieslukija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella julmaa vallankäyttöä, ja vastuu tällaisesta käytöksestä on kyllä vanhemmilla. Mitä aikuisten ihmisten päässä liikkuu, kun sallivat tällaisen, eivätkä ohjaa lasta yhtään????? Yhden jättäminen ulkopuolelle on törkeää.

Ai mitäkö päässäni liikkuu? Että ne ovat koulun ulkopuolella järjestettävät lapseni synttärit, jonne lapsi saa kutsua juuri ne, jotka hän haluaa kutsua. Ne eivät ole mikään ryhmähengenkohotustilaisuus tai paikka, jossa koulupäivä jatkuu. Ei meillä kutsuta opettajaakaan mukaan, vaikka viestiketjun perusteella hänekin pitäisi olla paikalla. Onhan kyseessä eräänlainen oppimistilaisuus kaikille.

Meillä on koolla sekalainen seurakunta luokkakavereita, harrastuskavereita, serkkuja, naapureita jne. enkä todellakaan ryhdy pehmustamaan pumpulilla jokaisen lapsen maailmaa, ettei vain kokisi itseään ulkopuoliseksi.

Sinä päivänä kun koulu järjestää synttärit, on ihan OK, että kaikki kutsutaan. Siihen asti se kutsuja perheineen saa päättää. Jos päätös ei miellytä, ei kannata ottaa yhteyttä rehtoriin tai opettajaan tai vaatia jälki-istuntoa. Eikä etenkään kannata aukoa päätään vanhempaillassa!

Onneksi olkoon, olet moukka ja kasvatat samanlaista jos mielestäsi on ok kutsua kaikki paitsi yksi ryhmästä ja jakaa kutsut kaikkien nähden.

Minusta on moukkamaisempaa kerjätä kutsua paikkaa, jonne ei ole tervetullut.

Kasvatan lapsestani pärjääjää. Minulle ei tarvitse perustella, miksi kenetkin kutsuu. Oma havaintoni on ollut, että meillä etenkin ne luokan/ryhmän hiljaisimmat ovat yliedustettuina suhteessa riehujiin.

Itse kasvatan pärjääjää joka ei luo muille tarpeetonta mielipahaa, huomioi muut ja omaa tilannetajun. Jos luit alkuperäisen viestin, niin ei henkilö enää edes tulisi ko. kutsuille.

Ei sinun lapsestasi tule pärjääjää vaan myötäilijä. Jos aina asettaa muut itsensä edelle, päätyy kynnysmatoksi.

Nyt ymmärrän paremmin nykyaikaa ja nykyajan ihmisiä, mielenterveysongelmia ja sitä, että psykopaatit johtavat maailmaa. Sinunkaltaiset ihmiset ovat kasvattaneet lapsistaan kusipäitä ihan sen takia, ettei oma lapsi tulisi vain poljetuksi. Pikkuhiljaa yhä useampi kasvattaa lapsistaan "pärjääjän", joka polkee muita ettei tulisi itse poljetuksi. Tulokset näkyvät ja tilanne ei tule ainakaan paranemaan, pahoinvointi tulee vain lisääntymään tulevaisuudessa. Ja tämä ihmiskunnan lopulta tuhoaa, kun ei vedetä enää yhtä köyttä, vaan kaikki ajavat vain omaa etuaan tuhoten tieltään kaiken.

Vierailija
73/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää usko näitä juttuja. Nykyisten lehdissäkin vouhkaamisten jälkeen ei kukaan enää uskalla jättää vain yhtä kutsumatta.

Vierailija
74/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä on tämä peli. 

Oma 13-vuotias oli yhtenä vuonna supersuosittu, sitten ilman ystäviä, sitten taas kaikkien kaveri, ja nyt taas haahuilee välitunnit yksinään. En usko että lapsen luonne vaihtelee niin paljon, siitä pidetään mutta se ei tunnu kuuluvan klikkeihin.

Pidettiin monet synttärit ja kutsuttiin ne jotka tyttö itse halusi, plus muutama sellainen jonka kutsuilla muistettiin tytön käyneen. Nyt on synttärit vähän vähentyneet, mutta viime vuonna meidän tyttö ei päässyt kuin yksille.

Vierailija
75/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakaapeliä kirjoitti:

Ihmeellistä on tämä peli. 

Oma 13-vuotias oli yhtenä vuonna supersuosittu, sitten ilman ystäviä, sitten taas kaikkien kaveri, ja nyt taas haahuilee välitunnit yksinään. En usko että lapsen luonne vaihtelee niin paljon, siitä pidetään mutta se ei tunnu kuuluvan klikkeihin.

Pidettiin monet synttärit ja kutsuttiin ne jotka tyttö itse halusi, plus muutama sellainen jonka kutsuilla muistettiin tytön käyneen. Nyt on synttärit vähän vähentyneet, mutta viime vuonna meidän tyttö ei päässyt kuin yksille.

On aika tavallista, että noin 10-12 vuoden iässä perinteiset lastenkutsut muuttuvat vain parin kolmen parhaimman ystävän kanssa vietetyiksi juhliksi. Mennään esimerkiksi leffaan ja sen jälkeen jonnekin hampurilaiselle tms. 

Vierailija
76/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, elämä ei aina ole reilua jne, mutta onko ihan pakko sitä sitten vielä hieroa sen ulkopuolelle jäävän lapsen naamalle jakamalla kutsut kaikille koulussa pulpetille ja sanomalla, että sä et pääse sen takia, kun liput eivät riittäisi..ja tosiaan ihan kaikki muut luokan oppilaat kutsuttiin. Eikä oma lapsi ole kiusaaja, vaan vähän ujo tapaus, joka vielä kuvitteli tämän toisen lapsen olevan hänen kaverinsa. No ei kuvittele enää, totesi vaan, että ei hän varmaan sitten ole oikea kaveri tuolle toiselle, koska hän ei ainakaan omalle kaverilleen koskaan tekisi noin.

Noh, tästäkin kyllä taas selvitään, ei siinä mitään. Ja onneksi lapsella on luokassa myös muutama ihan oikeakin ystävä.

Ensi kerralla tee samoin. Kutsu kaikki muut paitsi tämä, joka ei nyt kutsunut. Me tehtiin tämä kerran pojan kaverille, kun kutsui luokan kaikki muut pojat, paitsi ei meidän. Syy oli se, ettei meidän poika ole kuulemma antanut tälle osaa jostain karkkipussista (?). Oli naureskellut vielä perään. Me tehtiin oman pojan synttäreillä se ihan sama ja pidettiin huolta, että synttärit on niin kivat ja erilaiset, että juttua koulussa varmasti riittää. Seuraavana vuonna tuli kummasti kaikille luokan pojille kutsut.

Vierailija
77/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten meidän pojalla oli tismalleen samanlainen tilanne. Hassuinta oli, että samaan aikaan mullakin oli töissä työkaveri, viiskymppinen akka, joka yhtenä päivänä osti koko tiimille hyvän päivän lahjat, mukeja ja teepusseja ja pikkukrääsää, kun kaikki on niin ihania, mutta kappas, mulle ei muistanut ostaa mitään :)

Sama tyyppi kertoi sitten mun surffailuista työajalla (intran sivuja olin tutkinut) ja ties mistä perättömästä pomolle, ja yhdessä pohtivat olikohan mulla mieskin kotona, kun olin lapsen sairauden vuoksi yhden päivän pois :)

No organisaatio muuttui ja molemmat on laitettu kilometritehtaalle, ottivat myöhemmässä vaiheessa kiusattavakseen aivan väärän henkilön :)

Vierailija
78/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, aina te lankeatte näihin tyhmiin provoihin. Kuka vanhempi nyt on niin vajaa, ettei katso tosiaan, että kaikki saavat kutsun.

Lisäksi lapsella on oikeus valita kaverinsa, eli en tajua teidän pakkokutsumista vaativien valitusta. Mutta jos lapsi ei halua kutsua vain yhtä, niin meillä ei saisi sitten kutsua kuin vain osan muutenkin. Ne omat kaverit. Ei ole mitään syytä eikä järkeä kutsua lapsia, joiden kaveri ei ole. Esim. pojat tytöllä ja toisinpäin.

Vierailija
79/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama lääke kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kerralla tee samoin. Kutsu kaikki muut paitsi tämä, joka ei nyt kutsunut. Me tehtiin tämä kerran pojan kaverille, kun kutsui luokan kaikki muut pojat, paitsi ei meidän. Syy oli se, ettei meidän poika ole kuulemma antanut tälle osaa jostain karkkipussista (?). Oli naureskellut vielä perään. Me tehtiin oman pojan synttäreillä se ihan sama ja pidettiin huolta, että synttärit on niin kivat ja erilaiset, että juttua koulussa varmasti riittää. Seuraavana vuonna tuli kummasti kaikille luokan pojille kutsut.

Mistä näitä ihmeen tarinankeksijöitä riittää? :O Varmaan tapahtui joo ;D

Vierailija
80/116 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee ihan pahaa lukea joitain kommentteja. Olisi nyt jättänyt edes useamman kuin yhden kutsumatta!