Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies tekstitti: "Vedä ryyppyä!"

Vierailija
05.01.2017 |

Olen nyt yrittänyt käynnistää autoa pakkasessa jo puoli tuntia ja ei vaan lähde. Mies ei pysty vastaamaan puhelimeen vaan laittoi tuollaisen viestin. Mitä hittoa!?!?!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miullakin tuli ikävä vanhaa peliä, mazda 323. 30 astetta pakkasta ja lähti lämmittämättä ku palmun alta, kun vaan veti ryyppyä. Oi niitä aikoja, mutta tapahtui kuitenkin tällä vuosituhannella <3

Vierailija
22/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ap sai autonsa käyntiin niin jääpi vielä sinne määränpäähänsä kun aamulla kerran oli akku ladattu ja oli 82% =D ja nyt on jo puol tuntia starttaillut sitä.

Vanhat autot ovat hienoja.

Nykyautot ovat samasta muotista tehtyjä koslia joissa koreilee vain eri merkki takana ja edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Metsätöihin kun lähdettiin 30 asteen pakkasella niin ei ollut mitään hätää, kun mies ja auto otti ryypyn ennen lähtöä ja sit mentiin.

Vierailija
24/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstailijoista alle 10 % muistaa, että autoissa on joskus 1980-luvulla ollut tuollainen manuaalinen ryyppy. Propsit aloittajalle, kun on saanut säilymään yksilön ajokuntoisena tälle vuosikymmenelle.

Minulla on ollut ajokortti vuodesta 1972 lähtien ja olen ajanut siitä lähtien aika monella autolla, joukossa vanhojakin. Yhdessäkään ei ole ollut käsiryyppyä, eli ne olivat jotain 50 - 60-luvun peruja.

Vierailija
25/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstailijoista alle 10 % muistaa, että autoissa on joskus 1980-luvulla ollut tuollainen manuaalinen ryyppy. Propsit aloittajalle, kun on saanut säilymään yksilön ajokuntoisena tälle vuosikymmenelle.

Minulla on ollut ajokortti vuodesta 1972 lähtien ja olen ajanut siitä lähtien aika monella autolla, joukossa vanhojakin. Yhdessäkään ei ole ollut käsiryyppyä, eli ne olivat jotain 50 - 60-luvun peruja.

Ai, niin jatkan vielä. Isälläni oli piikkinokka-mosse, siinä oli käsiryyppy mutta minä en sillä koskaan ajanut koska auto oli jo historiaa kun sain kortin.

Vierailija
26/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Vieläkö joku pitää käyttöautona 30 vuotta vanhaa koslaa? Johan sellaisen auton juoksevat vuotuiset kulut on moninkertaiset arvoonsa nähden vaikka korjauksia ei ottaisi huomioon. Ja noin vanhassa autossa korjattavaa riittää varmasti. 

Puhumattakaan auton ajo-ominaisuuksista ja turvallisuudesta saati sitten mukavuusvarusteista, ne on kehittyneet vuosien mittaan todella runsaasti. Miksi ette vaihda autoa uudempaan? Minä vaihdoin nyt kesällä 13 vuotta vanhan autoni uudempaan, nyt on 2 vuotta vanha.

Vierailija
27/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaisuuden varalle neuvon, että jos auto ei lähde lyhyen startin jälkeen pakkasella käymään kannattaa odottaa muutama minuutti ennen seuraavaa starttiyritystä (akku heräilee paremmin). Vanhoissa autoissa pari kaasupolkasua käynnistyksen yhteydessä auttoi, nykyisissä vekottimissa ei saa kaasupolkimeen koskea. Voi korjata, jos on parempia neuvoja antaa.

Vain bensakoneissa, eikä sitä nyt muutamaa minuuttia tarvitse odottaa kuin ehkä 10-20s ja sitten startata uudelleen. Dieselissä hehkuttaa kaksi kertaa ja starttaa, jos alkaa hörähdellä niin voi startata vaikka puoli minuuttia että syttyy mutta silloin on yleensä yksi tai useampi hehkutulppa rikki jos ei käynnisty kunnolla.

Vanhassa dieselissä missä ei ole elektronista moottorinohjausta voi pakkasella pitää kaasupolkimen pohjassa käynnistyksen aikana, mutta ei uudemmissa. Sitten esim. vanha liekkihehkullinen traktori pitää startata kerralla käyntiin tai ei ollenkaan, mitään hyötyä starttauksen lopettamisesta kesken ei ole.

Vierailija
28/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos ajaa ryyppy pohjassa pitkään?

Vierailija
29/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, niin jatkan vielä. Isälläni oli piikkinokka-mosse, siinä oli käsiryyppy mutta minä en sillä koskaan ajanut koska auto oli jo historiaa kun sain kortin.

Vm. 1987 Mazda 626:ssa oli vielä käsiryyppy..

Vierailija
30/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Vieläkö joku pitää käyttöautona 30 vuotta vanhaa koslaa? Johan sellaisen auton juoksevat vuotuiset kulut on moninkertaiset arvoonsa nähden vaikka korjauksia ei ottaisi huomioon. Ja noin vanhassa autossa korjattavaa riittää varmasti. 

Puhumattakaan auton ajo-ominaisuuksista ja turvallisuudesta saati sitten mukavuusvarusteista, ne on kehittyneet vuosien mittaan todella runsaasti. Miksi ette vaihda autoa uudempaan? Minä vaihdoin nyt kesällä 13 vuotta vanhan autoni uudempaan, nyt on 2 vuotta vanha.

Oletko kenties kuullut mobilisteista? Jotkut ehkä tykkää autoista jotka ovat autoja ajalta jolloin autot olivat vielä Autoja eikä nykyajan persoonattomia vetovammaisia kinnereitä. No ehkä vanhalla autolla ajavan olisi syytä tietää käsiryypyn toimintaperiaate:)

Vierailija
31/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bensaa palaa paljon enemmän kun on tarpeen. Ryyppy on toiselta nimeltään rikastin.

Vierailija
32/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vielä molemmissa autoissa käsiryypyt.

Vierailija
33/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bensaa palaa paljon enemmän kun on tarpeen. Ryyppy on toiselta nimeltään rikastin.

Myös moottorin voitelu vaarantuu, nokeaa tulpat...

Vierailija
34/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ensimmäinen auto oli Datsun vuosimallia -75, siinä oli käsiryyppy.

Vierailija
35/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vasta 22-vuotias auto mutta aion ajaa sillä vielä vuosia. Korjattavaa on tosi vähän ollut ja itse pystyy korjaamaan kun osat on mekaanisia eikä bittitulvaa. Ajo-ominaisuudet on hauskat (takaveto, 250hp takapyöriltä) ja mukavuuttakin on ilmastoinnin verran. Riittää mulle. Käyttökulut ei tosiaan ole pahat edes auton arvoon (n. 9000 e) nähden.

En vaihda uudempaan koska tykkään hulluna tuosta mun vanhasta kikkareesta. Siinä on fiilistä. Paskakin aamu muuttuu paremmaksi kun sillä lähtee ajelemaan.

Vierailija
36/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vaan uusia autoja näyttää olevan mitä näin pakkasilla tien päälle on jäänyt. Meikäläinen vaan vm-72 pystylamppu Carinalla vetää hymyssä suin pienessä sladissa:) ja lämpöä riittää!

Vierailija
37/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ta12 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vaan uusia autoja näyttää olevan mitä näin pakkasilla tien päälle on jäänyt. Meikäläinen vaan vm-72 pystylamppu Carinalla vetää hymyssä suin pienessä sladissa:) ja lämpöä riittää!

Ihan hiton kähee auto sulla. Kateus puskee pintaan🤢

Vierailija
38/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ford Taunus...nyt tais löytyyy

Onko jeesuksen vanha Taunus?

Vm. -80 Taunuksessa oli jo automaattiryyppy. Sitä edellisessä korimallissa ei ainakaan vakiona.

PS. Jos näkyy -80 ferrarinpunainen Taunus 2.0 L jossain, se on mahdollisesti mun isän vanha.

Vierailija
39/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ajanut viimeiset 50tkm 30v toyotalla(120-170tkm) tänä aikana tuossa ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. Tuon ikäisissä autoissa ei ole mitään niitä hajoavia vikakohteita mitä on uudemmissa. Kaikki on pelkkää puhdasta mekaniikkaa, eikä autossa ola yhtään "aivoa", joka alkaa herjaamaan vikakoodia.

Tuo ei ole ole ainoa kasariauto, mistä minulla on kokemusta. Nuo ovat äärettömän simppeleitä ja luotettavia pelejä, mutta ruostehan niitä yleisesti eniten vaivaa. Mä en meinaa vaihtaa uudempaan ollenkaan. En ainakaan nyt kun Ollaan jotaion gps-mötikkää vielä iskemässä autoihin. Mun autossa ei ole obd:ta, joten siihen on mitään kyttäyslaitetta mahdoton iskeä.

SINÄ, kerro minulle, mihin perustuu oletuksesi, että tuollaiseen joutuu syöttämään vuosittain älyttömästi rahaa?

Vierailija
40/59 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ajanut viimeiset 50tkm 30v toyotalla(120-170tkm) tänä aikana tuossa ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. Tuon ikäisissä autoissa ei ole mitään niitä hajoavia vikakohteita mitä on uudemmissa. Kaikki on pelkkää puhdasta mekaniikkaa, eikä autossa ola yhtään "aivoa", joka alkaa herjaamaan vikakoodia.

Tuo ei ole ole ainoa kasariauto, mistä minulla on kokemusta. Nuo ovat äärettömän simppeleitä ja luotettavia pelejä, mutta ruostehan niitä yleisesti eniten vaivaa. Mä en meinaa vaihtaa uudempaan ollenkaan. En ainakaan nyt kun Ollaan jotaion gps-mötikkää vielä iskemässä autoihin. Mun autossa ei ole obd:ta, joten siihen on mitään kyttäyslaitetta mahdoton iskeä.

SINÄ, kerro minulle, mihin perustuu oletuksesi, että tuollaiseen joutuu syöttämään vuosittain älyttömästi rahaa?

Siksi, koska kyllä häpeälläkin on joku hinta. Ja tässä tapauksessa ei kovin pieni. T: BMW