Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ratkaista tuloero avoliitossa?

Vierailija
05.01.2017 |

Niin kysymykseni on miten iso tuloero puolisoiden välillä tulisi ratkaista avoliitossa? Meillä on ollut jo pitkään puhe avoliitosta ja olemme katselleet toista vuotta jo asuntojakin sillä silmällä. Minua vain painaa asiassa se, kuinka tiukkaa elämäni tulisi tuon jälkeen olemaan. Meillä on miehen kanssa todella iso tuloero ja yhteenmuuton myötä käteen jäävä tuloni pienenisi, mutta menot eivät. Lisäksi mies asettaa minulle ehtoja mihin kaikkeen ylimääräiseen minullakin pitäisi aina riittää rahaa. Mm. nyt mies ei ymmärrä, että minun on tänä vuonna vaihdettava auto uuteen, joten tänä vuonna en pysty kustantamaan ulkomaan matkoja. Niin ja meillä olisi siis tulossa uusperhe, jossa molemmilla on ennestään lapsia.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat laittaa 80% nettopalkastaan yhteiselle tilille, ja sieltä sitten maksetaan kaikki yhteiset jutut.

Näin vähemmän tienaavallekin jää omaa rahaa, ja enemmän tienaava ei kohtuuttomasti kärsi isommasta panoksestaan. Toimii meillä loistavasti!

Vierailija
42/51 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja piti lisätä, siksi sinun pitäisi myös matkustaa yhtä paljon kuin hän. Ei siksi että hän oikeasti välittäisi pääsetkö yhtä paljon matkoille, vaan koska ei näyttäisi ulos päin hyvältä että hän matkustaisi ilman vaimoa. Herättäisi tutuissa kyselyjä ja ihmettelyä, ja hän menettäisi kasvot vertaisten silmissä, kun kaikki ajattelisi että hän on itsekäs paska ja käy ryyppäämässä ja huorissa. Mitä hän tietysti on, mutta kun kulissi pitää säilyttää.

Lasten ei tarvi päästä, aina voi selittää että"haluttiin vaimon kanssa olla vähän kaksin". Sinun lapset ei siis tule mahtuun niille kalliille matkoille.

Mutta hän eri tule joustaan mistään mikä liittyy siihen että hän näyttää vertaisten ja ylempien silmissä menestyvältä.

Eli näethän, millään tästä ei ole mitään tekemistä sinun kanssa, tai mikä olisi sinulle tai lapsille hyvä.

Oikeasti, randomit netistä näkee tämän mutta sinä päätät olla näkemättä. Sinuna miettisin miksi sinulle on niin tärkeää että sinulla on rikas toimitusjohtajamies vaikka olisi mikä paska.

Ehkä sinunkin pitää säilyttää kasvot jonnekin? Äiti? Hänelle pitää näyttää että sinulla on se mitä oletetaan että pitää olla? Vai siskolle? Ystävättärille? Silloinhan olet ihan samalla viivalla tuon miehen kanssa ja vain käytätte toisianne.

Ja juuri niin ihmiset ajattelee teistä. Sinusta. Halusit tai et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin meilläkin oli edellisen mieheni kanssa numero 27. Tämä nykyinen mies ostaa kaiken turhuuden maan ja taivaan päällä ja elää todella leveästi ja toteaa sitten vain, että ei hänelläkään kaikkeen (muihin kuin itseensä ja lapseensa) riitä rahaa. Ja tienaa siis ihan tulolistojen kärjessä...

ap

Niin edelleen kysymme, että jos sinulla on ollut ihan normaalikin mies, niin miksi ihmeessä katselet tuota heppua.

Vierailija
44/51 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, tuota. Kun hyvin tiedetään, että pariskuntien yleisin riidan aihe on raha ja kun hyvin tiedetään, minkälaisia haasteita uusperheen pyörittäminen aiheuttaa...

Niin kuin täällä on jo suositeltu, kannattaa varmaan aika tarkkaan harkita yhteenmuuttamista.

Vierailija
45/51 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilua tuossa olisi se, että perustaisitte yhteisen tilin, jonne kummankin palkka menisi. Siitä maksetaan ensin päältä yhteiset kulut. Sitten muista isoista menoista ja henkilökohtaisista ostoista neuvotellaan erikseen. Ei kuulosta siltä, että mies lähtisi tähän.

Toinen vaihtoehto on se, että laskette, kuinka paljon prosentuaalisesti mies tienaa enemmän kuin sinä. Sitten hän lyhentää lainaa ja osallistuu yhteisiin kuluihin sen mukaan rahallisesti enemmän kuin sinä, prosentuaalisesti yhtä paljon, Tästä pitää varmaan tehdä joku sopimus asunnon omistussuhteiden osalta. Lisäksi otatte huomioon ne lapset ja kuinka paljon kumpikin sitten tarvitsee lapsiin rahaa.

Kolmas vaihtoehto on se, että maksatte euromääräisesti kaikesta yhtä paljon. Mikä ei todennäköisesti tule toimimaan, kuten olet jo huomannut. Kannattaako silloin ostaa yhteinen asunto tai edes muuttaa yhteen?

Vierailija
46/51 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ansaitsee kolminkerroin itseeni verrattuna. Olemme ratkaisseet asian jo yli 15 vuotta seuraavasti:

-yhteinen tili ja yhteiset rahat (kummallakaan ei ole omaa tiliä, vaikka pankki siihen kovasti painosti)

-isommat ostotarpeet (esim. kodinkoneet) mietitään yhdessä, mutta muuten ei ikinä keskustella rahankäytöstä ja ostoksista

-ei ole koskaan tarvinnut riidellä rahasta, muuten kyllä =)

Näin sovittiin kun yhteiselo alkoi ja hyvin on toiminut. Sitouduimme elinikäiseen liittoon ja olemme valmiita tekemään töitä sen eteen.

Vierailija
47/51 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä itse olen pienituloinen opiskelija, mies tienaa n. 50k vuodessa. Eletään miehen tulojen mukaan, minä maksan omat laskuni ja yhteisiä ruokamenoja ym. mitä pystyn, mies hoitaa loput. Mies tiesi tilanteeni kun alettiin seurustelemaan ja muutettiin yhteen, ja tiedostaa myös sen, että avioliittomme takia en saa yhtä paljon rahaa, kuin sinkkuna. Sinkkuna olisin myös todennäköisesti jo vaihtanut paikkakuntaa töiden perässä. Siksi siis maksaa mielellään enemmän, kun emme kuitenkaan missään vaiheessa ole eläneet yli varojemme, vaan rahaa jää myös säästöön.

Vierailija
48/51 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä itse olen pienituloinen opiskelija, mies tienaa n. 50k vuodessa. Eletään miehen tulojen mukaan, minä maksan omat laskuni ja yhteisiä ruokamenoja ym. mitä pystyn, mies hoitaa loput. Mies tiesi tilanteeni kun alettiin seurustelemaan ja muutettiin yhteen, ja tiedostaa myös sen, että avioliittomme takia en saa yhtä paljon rahaa, kuin sinkkuna. Sinkkuna olisin myös todennäköisesti jo vaihtanut paikkakuntaa töiden perässä. Siksi siis maksaa mielellään enemmän, kun emme kuitenkaan missään vaiheessa ole eläneet yli varojemme, vaan rahaa jää myös säästöön.

Avioliitto tulee sulle silti kalliiksi: jos sen takia et voi olla kunnon töissä, sulle ei kerry eläkettä. Jos asut miehen omistamassa asunnossa, sulle ei kerry omaisuutta. Voit päätyä vanhana yksin vuokralle pienellä eläkkeellä.

Vierailija
49/51 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto tulee sulle silti kalliiksi: jos sen takia et voi olla kunnon töissä, sulle ei kerry eläkettä. Jos asut miehen omistamassa asunnossa, sulle ei kerry omaisuutta. Voit päätyä vanhana yksin vuokralle pienellä eläkkeellä.

Tarkoitus ei ole jatkaa näin ikuisesti, vaan valmistumisen jälkeen (muutaman kuukauden kuluttua) toki menen töihin, jolloin myös osallistun kuluihin tasavertaisesti.

Vierailija
50/51 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
51/51 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulotaso on suurelta osin oma valinta. Vaihda alaa tai tee tolkummin hommaa ja tienaa enemmän

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme