Onko autot lähteneet käyntiin? Onko saanut piuhaa ennen starttia?
Itsellä on mondeo, eikä autossa ole lämmitysmahdollisuutta, eli ei ole ollut johdon päässä. Eilen lähti käyntiin, saa nähdä miten on tänään.
Kommentit (27)
Autoa ei kannata käynnistellä näillä keleillä ilman esilämmitystä.
Jos akku on kunnossa ja polttoaineessa ei ole liikaa vettä, nykyautot lähtevät käyntiin vaikka 50 asteen pakkasessa ilman lämmitystä.
Lämmittämättä käynnistäminen on todella raakaa homma moottorille.
Toisessa autossa webasto, muttei ole turhaan viitsitty käynnistellä/liikutella kun ei ole pakko. Toinen lähtee roikan nokasta ihan helposti käyntiin.
-04 volvo lähtee käyntiin eikä ole ollut johdon päässä. Ei ole koskaan jättänyt lähtemättä käyntiin, paitsi kerran kun akku oli jo vanha ja pidin virtaa päällä ilman että moottori oli käynnissä liian pitkään. Sen jälkeen uusi akku ja en ole enää juurikaan pitänyt virtoja päällä yksinään. Joko moottori käynnissä tai sitten ei mitään sähkölaitteita päällä.
On webastot sisälämpöjutuilla ja lisäks blokilämmitys sisätilalämmittimineen tilanteen mukaan, eipä ole hätää, ei olis muutenkaan, sillä tallissa on aina yli 17 plussaa :)
piuhan päässä on, kohta kokeillaan
Vierailija kirjoitti:
Autoa ei kannata käynnistellä näillä keleillä ilman esilämmitystä.
Jos akku on kunnossa ja polttoaineessa ei ole liikaa vettä, nykyautot lähtevät käyntiin vaikka 50 asteen pakkasessa ilman lämmitystä.
Lämmittämättä käynnistäminen on todella raakaa homma moottorille.
Ei toimi nykyautot.
Viikon pakkanen ja webaston käyttöä niin se kunnossakin olevan akun varaustila tippuu eikä jaksa pyörittää kunnolla -40asteen jäädyttämää konetta käyntiin.
Arktista talvilaatua voidaan käyttää jopa -48°C:een pakkasessa, mutta talvidieseli hyytyy -37asteessa, joka normaalisti talvisin jakelussa.
Mitenhän Teslat pärjää nyt Lapissa :B
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän Teslat pärjää nyt Lapissa :B
Ei niitä saa käyttää tai ainakaan säilyttää isomissa pakkasissa yli vuorokautta, menee takuut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoa ei kannata käynnistellä näillä keleillä ilman esilämmitystä.
Jos akku on kunnossa ja polttoaineessa ei ole liikaa vettä, nykyautot lähtevät käyntiin vaikka 50 asteen pakkasessa ilman lämmitystä.
Lämmittämättä käynnistäminen on todella raakaa homma moottorille.Ei toimi nykyautot.
Viikon pakkanen ja webaston käyttöä niin se kunnossakin olevan akun varaustila tippuu eikä jaksa pyörittää kunnolla -40asteen jäädyttämää konetta käyntiin.
Arktista talvilaatua voidaan käyttää jopa -48°C:een pakkasessa, mutta talvidieseli hyytyy -37asteessa, joka normaalisti talvisin jakelussa.
Riippuu akusta. Itselläni on Vartan start&stop sarjasta suurin fyysisesti sopiva malli. Kun alkuperäinen akku tyhjeni muutaman kerran, suunnitelmallisesta käytöstä huolimatta(sekin AGM 90Ah/1000A) tämä s&s-varta tuntuu sallivan lähes vapaan lämmittimen käytön, ilman että mitään merkkejä ongelmista olisi näkyvissä.
Akku toki maksoi tuplat alkuperäiseen nähden, mutta tuon antamasta varmuudesta olen kyllä valmis maksamaan sen.
Aamulla on ollut piuhan päässä ja hyvin käynnistyi. Joudun päivän mittaan käynnistämään auton usein ilman esilämmitystä. Käynnistyy kyllä, mutta kuulee, ettei moottori oikein pidä.
Teslan takuuehdot kieltävät auton säilyttämisen pysäköitynä ulkona yli 30 asteen pakkasessa vuorokautta pidempään.
Kun pakkasella lähtee liikkeelle, pitää akkuja lämmittää ja energian kulutusta kuvaavassa näkymässä tämän huomaa selkeästi.
Lämmitystä ei saa ajastettua, mutta sen voi laittaa päälle Teslan sovelluksella suoraan älypuhelimesta. Jos akut ovat kylmät, ei regeneratiivinen jarrutuskaan kerää energiaa talteen ennen kuin akut ovat lämpimät. Auton voimakkaaseen moottorijarrutukseen tottuneelle ensimmäiset pakkaset voivatkin tuoda yllätyksen, kun auto ei hidastukaan totuttuun tapaan, kun jalan nostaa kaasupolkimelta.
Kuljettajamme päätti vaihtaa kaistaa. Kaistojen välissä ollut lumipöykky kuitenkin sai auton sutimiseneston aktivoitumaan ja tällöin automatiikka otti vakionopeudensäätimen pois päältä. Kuljettajan jalka ei ollut juuri sillä hetkellä kaasupolkimella, joten auto alkoi moottorijarruttaa. Toinen kaista oli peilijäässä, jolloin perä lähti luistamaan, kun auto alkoi jarruttaa. Pari kertaa heittelehdittiin kaistalla.
Model S60:llä ei pääse Tampere-Helsinki väliä kuin yhteen suuntaan ilman latausta.
ei P-Hämpissä edelleenkään ole tarjolla kuin Schuko-liittimellä sähköä ja sillä Teslan akun lataaminen täyteen kestää 20 tunnin luokkaa.
, jos auton titaanivahvisteista alumiinirunkoa tarvitsee oikoa, niin on luvassa Tukholman matka.
Vierailija kirjoitti:
Teslan takuuehdot kieltävät auton säilyttämisen pysäköitynä ulkona yli 30 asteen pakkasessa vuorokautta pidempään.
Kun pakkasella lähtee liikkeelle, pitää akkuja lämmittää ja energian kulutusta kuvaavassa näkymässä tämän huomaa selkeästi.
Lämmitystä ei saa ajastettua, mutta sen voi laittaa päälle Teslan sovelluksella suoraan älypuhelimesta. Jos akut ovat kylmät, ei regeneratiivinen jarrutuskaan kerää energiaa talteen ennen kuin akut ovat lämpimät. Auton voimakkaaseen moottorijarrutukseen tottuneelle ensimmäiset pakkaset voivatkin tuoda yllätyksen, kun auto ei hidastukaan totuttuun tapaan, kun jalan nostaa kaasupolkimelta.
Kuljettajamme päätti vaihtaa kaistaa. Kaistojen välissä ollut lumipöykky kuitenkin sai auton sutimiseneston aktivoitumaan ja tällöin automatiikka otti vakionopeudensäätimen pois päältä. Kuljettajan jalka ei ollut juuri sillä hetkellä kaasupolkimella, joten auto alkoi moottorijarruttaa. Toinen kaista oli peilijäässä, jolloin perä lähti luistamaan, kun auto alkoi jarruttaa. Pari kertaa heittelehdittiin kaistalla.
Model S60:llä ei pääse Tampere-Helsinki väliä kuin yhteen suuntaan ilman latausta.
ei P-Hämpissä edelleenkään ole tarjolla kuin Schuko-liittimellä sähköä ja sillä Teslan akun lataaminen täyteen kestää 20 tunnin luokkaa.
, jos auton titaanivahvisteista alumiinirunkoa tarvitsee oikoa, niin on luvassa Tukholman matka.
No siinäpä todellinen suomen talveen soveltuva ihme :D
Eipä ole viimeiseen ehkä 15 vuoteen sellaista mulla käynyt, että pakkasen takia auto ei olisi lähtenyt käyntiin. Kyllä nuo nykyautot lähtee, ainakin bensakoneiset joita mulla on ollut. Lämmitystä ei ole missään mun autoissa ollut, kun joudun kotona parkkeeraamaan kadunvarsipaikoilla, joilla ei ole sähkötolppia.
Ja mulla vielä viimeiset 7 vuotta on ollut "pahamaineisia" ranskalaisautojaa, citroenejä. Eikä mitään pakkasstarttiongelmia.
Hyvin lähtee, tosin lämmin talli kotona ja töissä, huh huh, mutta hirvittää ne -18 lukemat mittarissa.
Esilämmitetty Mondeo pärähti ongelmitta aamulla käyntiin, kauppareissulla reilumpi ajelulenkki, jota ehti kunnolla lämmetä ja vähän ladata akkuakin.
Vierailija kirjoitti:
Autoa ei kannata käynnistellä näillä keleillä ilman esilämmitystä.
Jos akku on kunnossa ja polttoaineessa ei ole liikaa vettä, nykyautot lähtevät käyntiin vaikka 50 asteen pakkasessa ilman lämmitystä.
Lämmittämättä käynnistäminen on todella raakaa homma moottorille.
Pakko se on käynnistää ilman lämmitystä, jos meinaa töistä kotiin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teslan takuuehdot kieltävät auton säilyttämisen pysäköitynä ulkona yli 30 asteen pakkasessa vuorokautta pidempään.
Kun pakkasella lähtee liikkeelle, pitää akkuja lämmittää ja energian kulutusta kuvaavassa näkymässä tämän huomaa selkeästi.
Lämmitystä ei saa ajastettua, mutta sen voi laittaa päälle Teslan sovelluksella suoraan älypuhelimesta. Jos akut ovat kylmät, ei regeneratiivinen jarrutuskaan kerää energiaa talteen ennen kuin akut ovat lämpimät. Auton voimakkaaseen moottorijarrutukseen tottuneelle ensimmäiset pakkaset voivatkin tuoda yllätyksen, kun auto ei hidastukaan totuttuun tapaan, kun jalan nostaa kaasupolkimelta.
Kuljettajamme päätti vaihtaa kaistaa. Kaistojen välissä ollut lumipöykky kuitenkin sai auton sutimiseneston aktivoitumaan ja tällöin automatiikka otti vakionopeudensäätimen pois päältä. Kuljettajan jalka ei ollut juuri sillä hetkellä kaasupolkimella, joten auto alkoi moottorijarruttaa. Toinen kaista oli peilijäässä, jolloin perä lähti luistamaan, kun auto alkoi jarruttaa. Pari kertaa heittelehdittiin kaistalla.
Model S60:llä ei pääse Tampere-Helsinki väliä kuin yhteen suuntaan ilman latausta.
ei P-Hämpissä edelleenkään ole tarjolla kuin Schuko-liittimellä sähköä ja sillä Teslan akun lataaminen täyteen kestää 20 tunnin luokkaa.
, jos auton titaanivahvisteista alumiinirunkoa tarvitsee oikoa, niin on luvassa Tukholman matka.
No siinäpä todellinen suomen talveen soveltuva ihme :D
Joku vielä noita hehkuttaa jonain mullistavina keksintöinä.
Täysin keskeneräinen tekele.
Noh, tojotan hybridillä pääsee liikkumaan kelillä kuin kelillä, ei käynnistysvaikeuksia eikä käyttö- tai säilytysrajoituksia. Tänään -20 pakkasta niin vaan menee neljällä ja puolella litralla sata kilometriä.
Akku ladannut koko yön eikä startannut. Ilmeisesti myös laturi paskana kun auto ollut seisomassa
Autossa on lohkolämmitin ja sisätilalämmitin joten lähti aamulla pistokeipaikalta miltei kuin palmun alta ja sisälläkin oli lämmintä. Ans kattoa miten käy kun lähden töistä..
Rippikouluikäisellä Peugeotilla ei ole mitään ongelmia.