Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "ylihygienisiä" tapoja sinulla on?

Vierailija
04.01.2017 |

Kun on keskustelua ajatko karvasi, pesetkö peppusi, ja nämä tuntuvat herättävän paljon keskustelua.
Listataan siis tähän ihan puhtaasti hieman ylihygienisiä tapoja, toisten mielestä normaaleja, toisten mielestä neurooseja.

Itse ajan karvani kainalosta ja alapäästä. En halua hienhajua, klönttejä enkä limppejä.
Lentokoneessa desinfioi liinalla aina paikan ja pöydän jossa istun.
Desinfioin käteni kun kättelen ihmisiä.
Minusta tämä on täysin normaalia infektiontorjuntaa ja hygienian parantamista.
Varsinkin näin influenssa-aikana, tosin karvoitus ei siihen liity millään tavalla. :D

Kommentit (222)

Vierailija
61/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ällöttää miehen tapa laittaa siivilä tiskialtaan pohjalle ja kaataa sitten siihen pastat tai muut. Kiirehdin aina nostamaan siivilää, koska en halua että keitinvesi koskee samaan aikaan tiskialtaan pohjaa ja siivilässä olevia pastoja. Mies ei jotenkin ymmärrä tätä asiaa, vaikka hänellä on hygieniapassi ja minulla ei, vaan hänen mielestä olen ylihygieninen.

Mun mielestä en ole lainkaan ylihygieninen, pikemminkin päinvastoin ja hihansuilla ovenkahvojen aukojat ovat minusta hieman ahdistavia.

Mun siivilässä on jalat joten se ei makaa altaan pohjalla ja mun allas on kiiltävän puhdas sinne voisi hyvinkin laittaa ruokaa ei vain tule mieleen muuta kuin joulukinkku joka siellä oli ennen uuniin laittoa =D

Vierailija
62/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan sitten "alihygieeninen".

En ikinä käytä käsidesiä tai niitä kosteita liinoja, en pese käsiä ennen syömistä, syön (omalle) lattialle tippunutta ruokaa. Asun suuressa miljoonakaupungissa ja yleisissä kulkuneuvoissa kosken paljain käsin kahvoihin yms. sekä hissin nappeihin ja rullaportaiden kaiteisiin.

Olen flunssassa max. kerran vuodessa ja muita tauteja ei ole ollut miesmuistiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyyhin aina ennen vessanpytylle istumista pytyn renkulan ja pytyn sisäreunan etureunan, koska siihen on yleensä jäänyt edellisen pöntölläkävijän kusiroiskeita. Joskus sattunut istumaan ilman pyyhkimistä ja todella inhottavalta on tuntunut kun jalat märkinä. 😖

Vierailija
64/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen siistiä sisätyötä toimistossa, mutta töistä tullessa menen suoraan suihkuun ja vaihdan kotivaatteet päälle. Erityisen inhottava ajatus olisi mennä vaikka töissä käytetyissä housuissa sohvalle istumaan, hrrrr...

Mieti missä joka paikassa teillä käyneet vieraat ovat istuneet....

Vierailija
65/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pyyhin aina ennen vessanpytylle istumista pytyn renkulan ja pytyn sisäreunan etureunan, koska siihen on yleensä jäänyt edellisen pöntölläkävijän kusiroiskeita. Joskus sattunut istumaan ilman pyyhkimistä ja todella inhottavalta on tuntunut kun jalat märkinä. 😖

Itse vuoraan istuimen paperilla. Se riittää mielestäni. Mut pöntön kansi suljettava ennen pöntön vetoa koska pöntöstä tulee miljardeja eri kakkapöppöjä.

Vierailija
66/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat tavat ovat ns ylihygieenisiä. Iho on erinomainen suoja, ja terveen suun kautta voi käytännössä syödä viruksia, ne kuolevat vatsahappoihin. Näin ei tietenkään kannata ehdoin tahdoin tehdä sillä suussa tai nielussa voi olla minimaalinen haava jolloin kontakti pääsee syntymään. Mutta periaatteessa jos ihminen ei kaivele käsillään erityisesti herkkiä silmiä tai alapäätä, ei taudit pääse ihmiseen. Olettaen että iho on terve ja haavaton. Tietenkin tauteja tarttuu pisaratartuntana, hyönteisenpistojen, puremien, haavojen, seksin jne välityksellä aina. Mutta noin niinkuin teoriassa monetkin meidän suomalaisten hygieeniset tavat ovat ns ylihygieenisiä.

Itse pesen kädet kotiin tullessa ja vaihdan kotivaatteet. Ruokaa tehdessä käytän usein kumihanskoja, lihaa tai kalaa käsitellessä aina.

Vierailija
67/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän julkisten näppäinten painamiseen aina sormen ensimmäistä niveltä. Siis kauppojen hedelmävaa'at (ootteko huomanneet miten paskaisia ne yleensä on) ja kirjaston lainausautomaatin kosketusnäytöt, ym. vastaavat. Pesen kädet aina kotiin tullessa.

Vierailija
68/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ällöttää miehen tapa laittaa siivilä tiskialtaan pohjalle ja kaataa sitten siihen pastat tai muut. Kiirehdin aina nostamaan siivilää, koska en halua että keitinvesi koskee samaan aikaan tiskialtaan pohjaa ja siivilässä olevia pastoja. Mies ei jotenkin ymmärrä tätä asiaa, vaikka hänellä on hygieniapassi ja minulla ei, vaan hänen mielestä olen ylihygieninen.

Mun mielestä en ole lainkaan ylihygieninen, pikemminkin päinvastoin ja hihansuilla ovenkahvojen aukojat ovat minusta hieman ahdistavia.

No kahvat ne on todellisempi riski, jos asiaa ajattelee järjellä. Nimimerkillä tartun aina julkisissa tiloissa kahvoihin hihalla, mutta siivilän pistän huoletta oman tiskialtaan pohjalle.

Millä tavalla kahvat on enemmän riski? Jos mä ajattelen järjellä, musta on paljon parempi että mun käsissä on bakteereita, kuin että niitä on mun ruuassa josta ne pääsee mun elimistöön sisälle? Käsistä ei ole suoraa yhteyttä verenkiertoon tms. Ja jos mun pitää kaivaa nenää tms. teen sen paperilla tai pesen ne bakteeriset kädet ensin (ja jälkeen). 

Tiskiallas on muuten varmaan yksi kodin likaisimmista paikoista, vaikka sitä jynssäisikin aina tiskauksen yhteydessä.

Suuri osa taudinaiheuttajista päätyy ihmiseen käsien kautta. Muiden ihmisten käsihygieniaan ei voi vaikuttaa ja niinpä julkisten tilojen kahvoihin on koskettu käsillä, joilla on pyyhitty persettä , niistetty nenää jne. Eikä itse tarvitse työntää sormiaan suuhun saadakseen ne itselleen, esimerkiksi kasvojen koskettaminen tai hiusten siirtäminen pois kasvoilta voi riittää. Tiskiallas on taatusti yksi kodin puhtaimmista paikoista! Sinnehän päätyy vain keittiöstä peräisin olevia nesteitä ja tiskauksen yhteydessä vähän ruuantähteitä. Siinä lotrataan jatkuvasti kuumalla vedellä ja pesuaineilla. Minä voisin vaikka syödä tiskialtaasta!

http://www.iltalehti.fi/asuminen/2013071817275834_an.shtml

Ainakin tässä jutussa tiskiallas rankataan likaisimmaksi, ja jopa likaisemmaksi kuin julkiset wc-tilat. En tiedä mikä on totta, mutta itse en söisi tiskialtaasta.

Ylipäätään minusta on parempi ja helpompi välttää kasvojen koskettelua ym. kuin yrittää kaikin voimin välttää bakteereja käsissä. Hihastakin ne varmasti siirtyvät eteenpäin, jos niikseen tulee.

Ja mä en tajua, miksi sitä siivilää pitää käyttää spagetin vesien valuttamiseen. Itse oon aina valuttanut ne ylimääräiset vedet kattilan kannen raosta lavuaariin. Paljon helpompaa, eikä oo pelkoa että spagetit osuis lavuaarin pohjaan.

69/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään ylihygieenisiä tapoja. Normaali bakteerikanta on ihmiselle terveellistä ja välttämätöntä. Kaiketi kaikki tietävät, että keisarinleikkauksessa syntynyt bakteeriton ja siten suojaton lapsi sivellään kauttaaltaan sekunneissa äidin vaginan bakteereilla.

Silti omalla tavallaan hauska oli kekustelu takapuolen pesemisestä vessassakäynnin jälkeen. Bakteerithan kuuluvat takapuoleen, eikä niitä pitäisi vedellä levitellä. Hauskaa oli myös pohdinta siitä, että miten avata vesihana pyyhinnän jälkeen.

Ylisteriili yhteiskunta tekee meistä oikeasti alttiita sairauksille.

Vierailija
70/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivävaatteilla ei mennä sänkyyn. Päiväpeitteen päällä voi makoilla tai istua, ei lakanoissa. Erityisen ällöttävää on, jos lakanoiden päällä on joku lapsen kaveri.

Vierailija
71/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla paikoilla kosken paljan käsin ovenripoihin ja maksupäätteisiin. Mutta vältän käsillä silmien, suun ja nenän koskettamista. 

Katson kyllä mihin istun busseissa yms.

Julkisissa vessoissa katson, onko istuinrenkaalla roiskeita ja jos on, vuoraan sen paperilla. Suljen hanan käsipaperilla, jos sellaista on.

Kotiin tultuani pesen huolellisesti kädet.

Pesen huolellisesti kädet vessassa käynnin jälkeen ja ennen ruuanlaittoa. 

Käsipyyhkeitä ja tiskirättejä pesen usein.

Olen huolellinen ruokatarvikkeiden kanssa, esim. ettei raaka broileri kontaminoi muita ruoka-aineita.

Siivoan kerran viikossa, en käytä desinfioivia puhdistusaineita.

Muualta tultuani vaihdan aina kotivaatteet. Lähinnä muuten mukavuussyistä. 

Kerran ruokakaupan kassalla kassahlö aivasteli käsiinsä ja limoitti ostokseni ennen kuin ehdin pyytää häntä käymään käsien pesulla. Kotona pyyhin kaikki paketit päältäpäin desinfiontiaineella. 

Olen mikrobiologian laboratoriossa töissä. En ole sairastanut flunssaa 5 vuoteen. Oksennustaudissa olen joka toinen vuosi. Pidän omaa hygieenisyystasoani järjellisenä, joidenkin mielestä olen yli- ja joidenkin mielestä alihygieeninen.

Vierailija
72/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja tapoja kaikki ylläolevat! Minä myös yritän välttää julkisten "näppäinten" koskemista sormenpäällä, ja painelen usein niitä "nivelellä". 

Jos raplaan kännykkää, en syö samalla kädellä esim.karkkia. 

Julkisissa vessoissa aina paperia pytyn reunoille, tai sitten ns.kyykkypissa eli olen kyykkyasennossa jännittäen reisilihaksia. 

Pesen aina pepun ison hädän jälkeen, samoin meillä pestään alapäät aina ennen ja jälkeen seksin. :D

Tiedostan toki, että ihminen tarvitsee ns."hyviä bakteereja" kuten joku mainitsikin. Siksi syön maitohappobakteereja ja jukurtteja, piimää yms. Hyvä bakteerifloora on kuitenkin ihan eri asia kuin virukset!

Ja juuri virukset leviää yleensä julkisista paikoista kosketuksen, aivastelujen yms. kautta. Tuskin kukaan haluaa tieten tahtoen mahatautia tai flunssaa tms.?

Aiemmin en ollut näin tarkka tästä "kosketushygieniasta", mutta sitten eräällä lomamatkalla Thaimaassa mieheni sairastui viikon kestäneeseen vaikeaan ja kuumeiseen mahatautiin, joka jouduttiin sitten hoitamaan ihan lääkärin ja vahvojen antibioottien avulla (jotka taas EI ole hyvä juttu vastustuskyvylle!). Tuo tauti aiheutti miehelle suolistoon kiinnikkeitä jotka kipuilevat yhä, ja samalla "pilasi" puolet kalliista lomastamme. Kysyimme lääkäriltä mistä ihmeestä noin kova tauti tuli, ja hän vastasi yhdellä sanalla:kontaminaatio. Me emme tuolloin olleet kovin tarkkoja käsihygieniasta, vaan saatoimme räpelöidä hikisiä seteleitä ja ostaa olutta ja sipsejä, ja kas vain, kohta oli samat sormet suussa syömässä niitä sipsejä. Eli ihan sama mihin koskee, tai vaikka uisi vain meressä tai altaassa, niin heti käsien pesu ja/tai käsidesiä ennenkuin laittaa käsillä mitään suuhun! 

Vierailija
73/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä peseydytään (alapesu) ennen ja jälkeen seksin.

Sama täällä. Meillä ei ikinä harrasteta seksiä spontaanisti tuosta vain, vaan sitä edeltää aina vähintään pesulla käynti. Tylsää ehkä, mutta tässä asiassa vaadin puhtautta ja miehellekin tuntuu tärkeintä olevan se, että sitä seksiä sentään tarjoillaan kerran viikossa.

Hotelleissa pyyhin desinfiointiliinoilla kaukosäätimet ja ovenkahvat. Junassa tai linja-autossa en ilkeä nojata päätäni selkänojaan ellen asettele väliin jotain. Yleensä laskostan takkini selkänojalle.

Vierailija
74/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

toistaiseksi ei ole tainnut tulla tälle listalle omaa "neuroosiani": jos meidän vessaamme käyttää joku muu kuin minä tai puoliso, tai jos käyn itse jossain muualla wc:ssä päivän aikana ja sen jälkeen kotivessassa, on minun aivan pakko aina illalla pyyhkiä wc-pytyn rengas "peppubakteereista". Eli se istumarenkaan päällipuoli, suihkutan siihen jotain puhdistussuihketta ja pyyhkäisen vessapaperilla. Ällöttää nimittäin ajatus siitä, että illalla suihkussa käytyäni käytän vielä vessanpyttyä ja istun siihen puhtaalla pepullani ja kuljetan peppubasillit omaan sänkyyni :DDD nukun näet yleensä alasti...

Käsiä pesen aina tullessani sisälle sekä alkaessani valmistaa ruokaa, mutta en mielestäni mitenkään neuroottisesti. Normaali käsihygienia. Käsidesiä en käytä koskaan (ehkä pari kertaa olen jostain syystä laittanut elämäni aikana), aika terveenä olen siitä huolimatta pysynyt, viime vuonna en ollut kertaakaan lenssussa. Mitään siivouspakkomielteitä minulla ei muuten ole, meillä imuroidaan viikon-kahden välein, lattia pestään ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Ja meillä on sentään koira :)

Vierailija
75/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toistaiseksi ei ole tainnut tulla tälle listalle omaa "neuroosiani": jos meidän vessaamme käyttää joku muu kuin minä tai puoliso, tai jos käyn itse jossain muualla wc:ssä päivän aikana ja sen jälkeen kotivessassa, on minun aivan pakko aina illalla pyyhkiä wc-pytyn rengas "peppubakteereista". Eli se istumarenkaan päällipuoli, suihkutan siihen jotain puhdistussuihketta ja pyyhkäisen vessapaperilla. Ällöttää nimittäin ajatus siitä, että illalla suihkussa käytyäni käytän vielä vessanpyttyä ja istun siihen puhtaalla pepullani ja kuljetan peppubasillit omaan sänkyyni :DDD nukun näet yleensä alasti...

Käsiä pesen aina tullessani sisälle sekä alkaessani valmistaa ruokaa, mutta en mielestäni mitenkään neuroottisesti. Normaali käsihygienia. Käsidesiä en käytä koskaan (ehkä pari kertaa olen jostain syystä laittanut elämäni aikana), aika terveenä olen siitä huolimatta pysynyt, viime vuonna en ollut kertaakaan lenssussa. Mitään siivouspakkomielteitä minulla ei muuten ole, meillä imuroidaan viikon-kahden välein, lattia pestään ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Ja meillä on sentään koira :)

täytyy vielä tähän omaan tekstiini lisätä kuuluvani niihin "pepunpesijöihin". Eli ison hädän jälkeen pesen takapuoleni aina jos se vaan on mahdollista. Saippualla ja vedellä. Tähän on syynä se, että olen jo aika nuoresta asti kärsinyt pukamista (liian nopea aineenvaihdunta aiheutti aikanaan, kävin ennen jopa 5 kertaa päivässä isolla hädällä). Pesu auttaa ja pitää pukamat poissa paremmin. Ja tässä pesussa pitää käyttää myös kättä, ei riitä että laskee vettä pakaroiden väliin ;D

Vierailija
76/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuja tapoja kaikki ylläolevat! Minä myös yritän välttää julkisten "näppäinten" koskemista sormenpäällä, ja painelen usein niitä "nivelellä". 

Jos raplaan kännykkää, en syö samalla kädellä esim.karkkia. 

Julkisissa vessoissa aina paperia pytyn reunoille, tai sitten ns.kyykkypissa eli olen kyykkyasennossa jännittäen reisilihaksia. 

Pesen aina pepun ison hädän jälkeen, samoin meillä pestään alapäät aina ennen ja jälkeen seksin. :D

Tiedostan toki, että ihminen tarvitsee ns."hyviä bakteereja" kuten joku mainitsikin. Siksi syön maitohappobakteereja ja jukurtteja, piimää yms. Hyvä bakteerifloora on kuitenkin ihan eri asia kuin virukset!

Ja juuri virukset leviää yleensä julkisista paikoista kosketuksen, aivastelujen yms. kautta. Tuskin kukaan haluaa tieten tahtoen mahatautia tai flunssaa tms.?

Aiemmin en ollut näin tarkka tästä "kosketushygieniasta", mutta sitten eräällä lomamatkalla Thaimaassa mieheni sairastui viikon kestäneeseen vaikeaan ja kuumeiseen mahatautiin, joka jouduttiin sitten hoitamaan ihan lääkärin ja vahvojen antibioottien avulla (jotka taas EI ole hyvä juttu vastustuskyvylle!). Tuo tauti aiheutti miehelle suolistoon kiinnikkeitä jotka kipuilevat yhä, ja samalla "pilasi" puolet kalliista lomastamme. Kysyimme lääkäriltä mistä ihmeestä noin kova tauti tuli, ja hän vastasi yhdellä sanalla:kontaminaatio. Me emme tuolloin olleet kovin tarkkoja käsihygieniasta, vaan saatoimme räpelöidä hikisiä seteleitä ja ostaa olutta ja sipsejä, ja kas vain, kohta oli samat sormet suussa syömässä niitä sipsejä. Eli ihan sama mihin koskee, tai vaikka uisi vain meressä tai altaassa, niin heti käsien pesu ja/tai käsidesiä ennenkuin laittaa käsillä mitään suuhun! 

Yhtäkään ylläolevaa tapaa ei ole käytössä, ja hyvin pysytty puoli vuosisataa terveenä sekä thaikuissa, että tusinassa muita maita. Vai kontaminaatio :DDD kai ymmärrät, että tuo on vain "hieno" sana tartunnalle. Oletpas dramaattinen. Mäpä lähden tästä KONTAMINOIMAAN itseäni tonne kanttiiniin... :D

Vierailija
77/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vuoraan istuimen paperilla. Se riittää mielestäni. Mut pöntön kansi suljettava ennen pöntön vetoa koska pöntöstä tulee miljardeja eri kakkapöppöjä.

Teet itseasiassa karhunpalveluksen vuoraamalla (yleisen vessan) vessapaparilla vessanpötön istuimen. Voit kuvitella miten moni ihminen vetää pöntön kansi auki ja nämä miljoonat kakkapöpöt imeytyvät nimenomaan siihen vieressä olevaan vessapaperiin..ja kun tämä toistuu monia kertoja päivässä, mitkä määrät se vessapaperi imee itseensä! Vessanrengasta on turha vuorata, se on käsitelty niin ettei sen pinnalla elä mikään. Toki roiskeet yms voi pyyhkiä mutta omalla puhtaalla paperilla.

Vierailija
78/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä peseydytään (alapesu) ennen ja jälkeen seksin.

Sama täällä. Meillä ei ikinä harrasteta seksiä spontaanisti tuosta vain, vaan sitä edeltää aina vähintään pesulla käynti. Tylsää ehkä, mutta tässä asiassa vaadin puhtautta ja miehellekin tuntuu tärkeintä olevan se, että sitä seksiä sentään tarjoillaan kerran viikossa.

Hotelleissa pyyhin desinfiointiliinoilla kaukosäätimet ja ovenkahvat. Junassa tai linja-autossa en ilkeä nojata päätäni selkänojaan ellen asettele väliin jotain. Yleensä laskostan takkini selkänojalle.

Meillä tehdään samoin, en voisi kuvitellakaan esim.suuseksiä tai käsillä hyväilyä puolin tai toisin pesemättömillä paikoilla. Pesuista huolimatta meidän seksielämä on hyvää ja estotonta ;)

Ja samat tavat minulla on nuiden hotellien ja julkisten suhteenkin! 

Samoin pesen alapääni ison asian jälkeen. En bakteerien vuoksi, vaan ihan siksi etten halua liata kakalla housuja, koska vatsani on lähes aina löysällä ruokavaliosta johtuen. Mökkiolosuhteissa pelkän paperin käyttö aiheuttaa kutinaa peräpäähän ku n sinne jää aina jotain likaa. 

Ja mökillä ei muuten harrasteta seksiä muuta kuin saunassa pesumahdollisuuksien vuoksi. ;)

Vierailija
79/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistun niistä uusista kosketusnäytöllä varustetuista HSL-matkakortinlukijoista sillä niissä näkyy selvästi toisten sormista tarttunut rasva sellaisina sumeina kohtina. Haluaisin heti päästä pesemään kädet ja yritän olla painamatta juuri keskeltä sitä nappia.

Vierailija
80/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te urpot kloriitillqa wcn pesijät, kloriitti ei tapa läheskään kaikkia bakteereja vaan jopa villiinnyttää useita bakteereja. Eli käytännössä sama kun pesisitte likaisilla paskaräteillä vessojanne, nice

Tarkistappa purkin kylki ennen kuin manaat.. Eihän sieltä nyt kaikkia pöpöjä voi tappaa :D Järki päässä hei..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä