Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "ylihygienisiä" tapoja sinulla on?

Vierailija
04.01.2017 |

Kun on keskustelua ajatko karvasi, pesetkö peppusi, ja nämä tuntuvat herättävän paljon keskustelua.
Listataan siis tähän ihan puhtaasti hieman ylihygienisiä tapoja, toisten mielestä normaaleja, toisten mielestä neurooseja.

Itse ajan karvani kainalosta ja alapäästä. En halua hienhajua, klönttejä enkä limppejä.
Lentokoneessa desinfioi liinalla aina paikan ja pöydän jossa istun.
Desinfioin käteni kun kättelen ihmisiä.
Minusta tämä on täysin normaalia infektiontorjuntaa ja hygienian parantamista.
Varsinkin näin influenssa-aikana, tosin karvoitus ei siihen liity millään tavalla. :D

Kommentit (222)

Vierailija
41/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole varmaan muuta kuin se, että jos joku talossamme on kipeänä, en voi koskea paljaalla kädellä yhteenkään ovenkahvaan, vaikka kipeänä ollut henkilö ei olisikaan kahvaan koskenut.

Vierailija
42/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks ylihygieninen myös!

Ja tuohon, kun kommentoidaan että liika hygienia vie vastustuskykyä, varmaan on osittain totta, mutta itse työskentelen sairaanhoitajana ja olen kyllä välillä kyynärpäitä myöten paskassa ja saan varmasti osani bakteereista. Mutta ehkä juuri siksi haluan sitten vapaa-ajalla niitä välttää ja tällöin olen tarkempi hygieniasta.

Se on nimittäin niin, että vaikka sairaalassa ne mahatauti - ja influenssapotilaat eristetään, niin sieltä ne lähtevät apteekkeihin, pankkiautomaateille ja ruokakauppoihin ja sieltä se tauti sitten leviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ällöttää miehen tapa laittaa siivilä tiskialtaan pohjalle ja kaataa sitten siihen pastat tai muut. Kiirehdin aina nostamaan siivilää, koska en halua että keitinvesi koskee samaan aikaan tiskialtaan pohjaa ja siivilässä olevia pastoja. Mies ei jotenkin ymmärrä tätä asiaa, vaikka hänellä on hygieniapassi ja minulla ei, vaan hänen mielestä olen ylihygieninen.

Mun mielestä en ole lainkaan ylihygieninen, pikemminkin päinvastoin ja hihansuilla ovenkahvojen aukojat ovat minusta hieman ahdistavia.

No kahvat ne on todellisempi riski, jos asiaa ajattelee järjellä. Nimimerkillä tartun aina julkisissa tiloissa kahvoihin hihalla, mutta siivilän pistän huoletta oman tiskialtaan pohjalle.

Vierailija
44/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkissä käsipesulla käyvä jatkaa...Itselläni tämä neuroottisuus on tullut lasten ja lasten tuomien ihanien tautien, kuten mahataudin, influenssan ja kihomatojen, myötä. Ennen lapsia en ollut niin tarkka käsipesusta ja muitakin neuroottiseksi ehkä luettavia tapoja on tullut, esim. minäkin pyyhin nykyään hotellihuoneessa kaukosäätimen, koska sitä kaikki koskee eikä varmaan ikinä putsata. Yleisen vessan oven avaan hihalla jne. Lasten käsienpesua vahdin myös varmaan liikaa. Haluaisin olla "normaali" ja syödä ne ranskalaiset likaisilla käsillä, kuten muutkin, mutta tuntuu, että olen liian tietoinen kaikesta paskasta mitä julkisilla paikoilla on, että en enää pystyisi siihen.

Mulla päinvastoin, mitä tietoisemmaksi olen tullut paskan määrästä, sitä enemmän olen alkanut ajatella että sitä vastaan ei voi eikä kannata taistella. Nykyään mä ajattelen, että ihmisellä on iho suojanaan, ja siksi ovenkahvoihin ja kaukosäätimiin koskeminen on täysin turvallista. Jos aion ronkkia silmiä, nenää tai suuta, teen sen puhtaalla nenäliinalla enkä käsillä, joten ei haittaa jos käsissä tai ympäristössä on bakteereita. Vessa- ja ruoka-asioihin liittyen pesen kädet kunnolla, en muuten.

Lopullinen kuolinisku mun ylihygienisyydelle oli vuosi Intiassa ja kaikki se paskan määrä, minkä keskellä pystyy aivan hyvin elämään kun pitää likaiset sormet poissa ruumiinaukoista. Flunssa mulla on ollut viimeksi ylihygienikko-aikoinani lähemmäs kymmenen vuotta sitten.

Vierailija
45/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ällöttää miehen tapa laittaa siivilä tiskialtaan pohjalle ja kaataa sitten siihen pastat tai muut. Kiirehdin aina nostamaan siivilää, koska en halua että keitinvesi koskee samaan aikaan tiskialtaan pohjaa ja siivilässä olevia pastoja. Mies ei jotenkin ymmärrä tätä asiaa, vaikka hänellä on hygieniapassi ja minulla ei, vaan hänen mielestä olen ylihygieninen.

Mun mielestä en ole lainkaan ylihygieninen, pikemminkin päinvastoin ja hihansuilla ovenkahvojen aukojat ovat minusta hieman ahdistavia.

No kahvat ne on todellisempi riski, jos asiaa ajattelee järjellä. Nimimerkillä tartun aina julkisissa tiloissa kahvoihin hihalla, mutta siivilän pistän huoletta oman tiskialtaan pohjalle.

Millä tavalla kahvat on enemmän riski? Jos mä ajattelen järjellä, musta on paljon parempi että mun käsissä on bakteereita, kuin että niitä on mun ruuassa josta ne pääsee mun elimistöön sisälle? Käsistä ei ole suoraa yhteyttä verenkiertoon tms. Ja jos mun pitää kaivaa nenää tms. teen sen paperilla tai pesen ne bakteeriset kädet ensin (ja jälkeen). 

Tiskiallas on muuten varmaan yksi kodin likaisimmista paikoista, vaikka sitä jynssäisikin aina tiskauksen yhteydessä.

Vierailija
46/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkissä käsipesulla käyvä jatkaa...Itselläni tämä neuroottisuus on tullut lasten ja lasten tuomien ihanien tautien, kuten mahataudin, influenssan ja kihomatojen, myötä. Ennen lapsia en ollut niin tarkka käsipesusta ja muitakin neuroottiseksi ehkä luettavia tapoja on tullut, esim. minäkin pyyhin nykyään hotellihuoneessa kaukosäätimen, koska sitä kaikki koskee eikä varmaan ikinä putsata. Yleisen vessan oven avaan hihalla jne. Lasten käsienpesua vahdin myös varmaan liikaa. Haluaisin olla "normaali" ja syödä ne ranskalaiset likaisilla käsillä, kuten muutkin, mutta tuntuu, että olen liian tietoinen kaikesta paskasta mitä julkisilla paikoilla on, että en enää pystyisi siihen.

Mulla päinvastoin, mitä tietoisemmaksi olen tullut paskan määrästä, sitä enemmän olen alkanut ajatella että sitä vastaan ei voi eikä kannata taistella. Nykyään mä ajattelen, että ihmisellä on iho suojanaan, ja siksi ovenkahvoihin ja kaukosäätimiin koskeminen on täysin turvallista. Jos aion ronkkia silmiä, nenää tai suuta, teen sen puhtaalla nenäliinalla enkä käsillä, joten ei haittaa jos käsissä tai ympäristössä on bakteereita. Vessa- ja ruoka-asioihin liittyen pesen kädet kunnolla, en muuten.

Lopullinen kuolinisku mun ylihygienisyydelle oli vuosi Intiassa ja kaikki se paskan määrä, minkä keskellä pystyy aivan hyvin elämään kun pitää likaiset sormet poissa ruumiinaukoista. Flunssa mulla on ollut viimeksi ylihygienikko-aikoinani lähemmäs kymmenen vuotta sitten.

Olen myös nuorempana ollut Intiassa ja syönyt esim. ravintoloissa, joihin ei tullut juoksevaa vettä ja astiat huljutettiin takapihalla vadissa likavedessä. Ei tullut vatsatautia tai mitään. Yritän tietoisesti päästä eroon neurooseista ja toivottavasti jonain päivänä osaan taas olla yhtä huoleton kuin ennenkin. Onhan tuo bakteerikammo meinaan aika kuluttavaa.

Vierailija
47/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla kahvat on enemmän riski? Jos mä ajattelen järjellä, musta on paljon parempi että mun käsissä on bakteereita, kuin että niitä on mun ruuassa josta ne pääsee mun elimistöön sisälle? Käsistä ei ole suoraa yhteyttä verenkiertoon tms. Ja jos mun pitää kaivaa nenää tms. teen sen paperilla tai pesen ne bakteeriset kädet ensin (ja jälkeen). 

Tiskiallas on muuten varmaan yksi kodin likaisimmista paikoista, vaikka sitä jynssäisikin aina tiskauksen yhteydessä.

Suuri osa taudinaiheuttajista päätyy ihmiseen käsien kautta. Muiden ihmisten käsihygieniaan ei voi vaikuttaa ja niinpä julkisten tilojen kahvoihin on koskettu käsillä, joilla on pyyhitty persettä , niistetty nenää jne. Eikä itse tarvitse työntää sormiaan suuhun saadakseen ne itselleen, esimerkiksi kasvojen koskettaminen tai hiusten siirtäminen pois kasvoilta voi riittää. Tiskiallas on taatusti yksi kodin puhtaimmista paikoista! Sinnehän päätyy vain keittiöstä peräisin olevia nesteitä ja tiskauksen yhteydessä vähän ruuantähteitä. Siinä lotrataan jatkuvasti kuumalla vedellä ja pesuaineilla. Minä voisin vaikka syödä tiskialtaasta!

Vierailija
48/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen ja desinfioin kädet ennen kuin kosken kasvojani, eli kun alan pestä kasvoja tai laittaa niille sormin jotain ainetta.

Käyn kakan pyyhkimisen jälkeen suihkuttamassa pyllyn intiimisaippualla ja kuivaan sitten paperiin. Jos ei ole saippuapesumahdollisuutta, niin käytän pyyhkimisen jälkeen savett sensitive -liinoja.

Ja ei, en ole ikinä sairaana enkä desifioi kotiani antibakteeriseksi.

Vierailija
49/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa taudinaiheuttajista päätyy ihmiseen käsien kautta. Muiden ihmisten käsihygieniaan ei voi vaikuttaa ja niinpä julkisten tilojen kahvoihin on koskettu käsillä, joilla on pyyhitty persettä , niistetty nenää jne. Eikä itse tarvitse työntää sormiaan suuhun saadakseen ne itselleen, esimerkiksi kasvojen koskettaminen tai hiusten siirtäminen pois kasvoilta voi riittää. Tiskiallas on taatusti yksi kodin puhtaimmista paikoista! Sinnehän päätyy vain keittiöstä peräisin olevia nesteitä ja tiskauksen yhteydessä vähän ruuantähteitä. Siinä lotrataan jatkuvasti kuumalla vedellä ja pesuaineilla. Minä voisin vaikka syödä tiskialtaasta!

http://www.iltalehti.fi/asuminen/2013071817275834_an.shtml

Ainakin tässä jutussa tiskiallas rankataan likaisimmaksi, ja jopa likaisemmaksi kuin julkiset wc-tilat. En tiedä mikä on totta, mutta itse en söisi tiskialtaasta.

Ylipäätään minusta on parempi ja helpompi välttää kasvojen koskettelua ym. kuin yrittää kaikin voimin välttää bakteereja käsissä. Hihastakin ne varmasti siirtyvät eteenpäin, jos niikseen tulee.

Vierailija
50/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden sovittaminen kaupassa aiheuttaa minulle tuskaa ja ahdistusta. Pakko päästä heti kotona suihkuun ja laittaa samantien pyykkikoneeseen kaikki ostetut ja omat päällä olleet vaatteet. Kuvittelen nimittäin että joku paska/kusiperse on sovitellut esim samoja farkkuja joita itse kokeilen ja pahimmillaan jopa ostan. Tämän takia suosin nettishoppailua... :D

Vierailija
51/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen usein käsiä. Vähänkin jos ovat tahmaiset. Ilmankos kotona touhuillessa käsipyyhe kastuu nopeasti.

Töissäkin kokkina pesen usein. Jos ei jatkuvasti ehdi juosta hanan alle, olen huomannut pyyhkäiseväni käsiä työasuun 😔

Likaiset kädet tuntuvat epämiellyttäviltä.

Vierailija
52/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuinka usein olette flunssassa tai vastaavassa "normitaudissa"?

Enpä juurikaan sairasta. Uskon että osasyy on just hygienia. Kontaminaatio on suurin taudinaiheuttajia näille flunssille ja mahataudeille.

Mä en jatkuvasti pese käsiä enkä ikinä käytä käsidesiä. En sairasta juuri koskaan. Edellinen nuha kesti kaksi päivää neljä vuotta sitten. Ai niin ja pureskelen kynsiä 😉

53/222 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä juurikaan sairasta. Uskon että osasyy on just hygienia. Kontaminaatio on suurin taudinaiheuttajia näille flunssille ja mahataudeille.

Tai sitten hyvä vastustuskyky jne? Itselläni ei ole mitään ylihygieenisiä tapoja perushygienian lisäksi ja sairas taisin olla viimeksi viisi vuotta sitten, yhden päivän mahatauti oli. Edes flunssaa ei tule joka vuosi.

Vierailija
54/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla hengittämättä vastaantulevien ilmaa. Ruuhkassa se on hankalaa. Silloin hengitän ainakin nenän kautta, vaikka väkisin, koska nenä suodattaa bakteereita yms ennen kuin ilma menee keuhkoihin.

En pidä istumisesta tuoleilla, jotka ovat yleisessä käytössä: bussit, odotushuoneet, työpaikan neuvottelutilat. Mietin, että minut erottaa vain pikkuhousut ja leggingsien ohut kangas siitä kaiken scheissen imeneestä pehmeästä kankaasta.. hyi.

Käytän käsidesiä joka päivä käsien pesun lisäksi. Ja minulla ei ole koskaan flunssia eikä muita.

Aamuisin pesen kädet useita kertoja, kun käsittelen esim kasvoja ja käyn välillä muualla.

Pesen kädet aina kotiin tullessani ja vaihdan "kotivaatteet".

Kosmetiikan on oltava tuubeissa, jos on purkeissa, käytän aina spaattelia ja puhdistan sen joka kerta.

Puhdistan meikkisiveltimet joka kerran jälkeen.

Kaikesta tästä huolimatta syön mm. lattialle tipahtaneita ja vanhaksi menneitä ruokia. Vähän raaka ruoka ei haittaa, kerran söin nälkääni puoliraakaa lohta ja laitoin takaisin valmistumaan..

Vierailija
55/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahataudissa viimeks joskus kahdeksan vuotta sitten ja flunssasta on noin neljä vuotta. En ole ikinä hakenut influpiikkejä.

T. Ostoskoripaska

Tähän mun on pakko sanoa, että minä olen maailman törkyisin ihminen (oikeasti, tulen bussilla kotiin enkä pese käsiä kotiin tullessa vaan saatan kaivaa niillä pesemättömillä sormilla nenää ja syön sen tuotoksen). En ole sairastanut ala-asteen jälkeen, eli melkein viiteentoista vuoteen mitään, ei ole ollut edes kuumetta. Influenssarokotteita en ole myöskään koskaan hakenut. Sen sijaan kaverini on jatkuvasti jossain mahataudissa ja flunssassa kahdesti vuodessa, ja hän on neuroottisin ihminen jonka tunnen. Kylpisi valkaisuaineessa jos hänellä olisi amme. Suihkuttaa vaatteetkin pesun jälkeen etanolilla, ja se etanoli on myös päivittäinen siivousväline hänellä kotona... oikeasti, sen keittiössä voisi varmaan suorittaa leikkauksen kun siellä ei varmaan elä bakteerin bakteeria.

Vierailija
56/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset pastasiivilät teillä oikein on? Itselläni on jalalliset, joten ei tarvitse pelätä lavuaarimarinoituja makaroneja.

Oletteko huomanneet, kuinka monet naiset eivät pese käsiään julkisissa vessoissa? Oman mutututkimuksen mukaan joka toinen on kävellyt suoraan pöntöltä ostoksille! En itsekään mikään ylihygieeninen ole, mutta kädet pesen aina vessakäyntien jälkeen, sekä ennen ruoanlaittoa ja sen aikana. Ja tietysti kaupassakäynnin tai roskien viennin jälkeen. Meillä myös peseydytään ennen ja jälkeen seksin.

Kävin vuosi sitten Lidlissä, ja sieltä sain mukaani elämäni ensimmäisen oksennustaudin. Sen jälkeen en ole kyseisessä puljussa käynyt, enkä ole onneksi sairastellutkaan.

Vierailija
57/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans fanaattinen vessanpöntön pesijä! Tuli mieleen että oletko huomannut kaupassa kloriitti geelin jolla parempi pestä juuri pönttö? Itse pesen kloriittilaimennoksella myös muut vessan tasot.. Mieheni ajoittain nauraa minulle tämän vuoksi :D

Vierailija
58/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa käsidesi käytössä kokoajana ja ainoastaan näkyvään likaa ja tiettyihin bakteereihin kuten noron käytetään käsien pesua. Ei siis voi yksiselitteisesti sanoa käsidesiä olevan turha/hyödytön.

Vierailija
59/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te urpot kloriitillqa wcn pesijät, kloriitti ei tapa läheskään kaikkia bakteereja vaan jopa villiinnyttää useita bakteereja. Eli käytännössä sama kun pesisitte likaisilla paskaräteillä vessojanne, nice

Vierailija
60/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan lapselle puhtaat vaatteet hänen tultuaan päiväkodista kotiin. Tiedän, ettei tällä ole mitään merkitystä mahdollisen sairastumisen kannalta, sillä lapset imeskelevät käsiään ja leluja, kaivelevat neniään, yskivät toisiaan päin yms. päiväkodissa ja tartunnat saadaan kyllä varmasti ihan jo siellä päiväkodin seinien sisäpuolella, ei enää kotona niistä vaatteista. Silti koen mukavammaksi pitää lasta sylissä, halailla yms. kun päiväkodissa pyörineet vaatteet on vaihdettu kotivaatteisiin. Päiväkodissa kun on jatkuvasti vaikka mitä tauteja liikkeellä etenkin tähän aikaan vuodesta. Siihen lisäksi vielä täit ja kihomadot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi