Mitä "ylihygienisiä" tapoja sinulla on?
Kun on keskustelua ajatko karvasi, pesetkö peppusi, ja nämä tuntuvat herättävän paljon keskustelua.
Listataan siis tähän ihan puhtaasti hieman ylihygienisiä tapoja, toisten mielestä normaaleja, toisten mielestä neurooseja.
Itse ajan karvani kainalosta ja alapäästä. En halua hienhajua, klönttejä enkä limppejä.
Lentokoneessa desinfioi liinalla aina paikan ja pöydän jossa istun.
Desinfioin käteni kun kättelen ihmisiä.
Minusta tämä on täysin normaalia infektiontorjuntaa ja hygienian parantamista.
Varsinkin näin influenssa-aikana, tosin karvoitus ei siihen liity millään tavalla. :D
Kommentit (222)
En KOSKAAN käy kutsuilla tms joissa on mukana lapsia. Viimeinen asia johon menisin, on lapsen synttärit,
Lopputulos = sairastin viimeksi flunssan tms yli viisi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että käsien "desinfiointi" tutkimusten mukaan ei todellakaan vastaa käsien pesua mitä taudinaiheuttajiin tulee!
Missä tutkimuksissa tämä on selvinnyt? :O
t. eri mukamas ylihygieeninen
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin, että ehkä vähempikin hygienia riittäisi vauvan kanssa. Eli aina kun hoidan häntä, esim. vaipanvaihto niin pesen käteni ennen ja jälkeen. Myös ulkoa tullessa tietenkin pesen kädet ennen kuin käsittelen vauvaa, mutta se nyt onkin ihan järkevää. Mä myös pesen vauvan usein sen jälkeen, kun on ollut vieraita. Toisinaan, jos en ihan koko vauvaa pese vieraiden jälkeen, niin vähintään puhdistan hänen kädet ja kasvot, sekä vaihdan vaatteet. Vaihdan myös usein vauvan petivaatteet ja pidän aina vauvalle omaa alustaa sohvalla tai muissa paikoissa, johon lasken vauvan. Ehkä vähän höppänää välillä.
No ei ole "höppänää" vaan ihan hirveä karhunpalvelus.
En myöskään istu julkisten istuimille. Lentäessä tai junalla mentäessä housut heti pesuun. En pysty pankkiautomaatilla naputtelemaan koodia paljain käsin, yleensä käytän jonkun muun kortin reunaa. En koske ovenkahvoihin paljain käsin. Tuskaa oli kun lapset oli pieniä ja konttaili jossain ostoskeskusten lattioilla tai lämi pönttöä yleisissä vessoissa. Toisaalta oli varmaan hyvää siedätyshoitoa tälle neuroottiselle mammalle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että käsien "desinfiointi" tutkimusten mukaan ei todellakaan vastaa käsien pesua mitä taudinaiheuttajiin tulee!
Missä tutkimuksissa tämä on selvinnyt? :O
t. eri mukamas ylihygieeninen
En ole väitteen esittäjä, mutta Eviran sivut esim.
Tuhoaako käsidesi noroviruksen?
Käsidesin ei ole osoitettu tuhoavan noroviruksia kovin hyvin, joten desinfiointiaineita ei saa käyttää korvaamaan saippuapesua. Ensisijaisesti suositellaan huolellista käsien pesua lämpimällä vedellä ja saippualla. Hyvin pestyille käsille voidaan lisäksi käyttää alkoholipitoista käsidesiä. Kun käsitellään sellaisenaan syötäviä elintarvikkeita joukkoruokailua varten, suositellaan lisäksi suojakäsineiden käyttöä. Suojakäsineet on vaihdettava uusiin aina, kun niiden epäillään likaantuneen ja kun siirrytään käsittelemään kypsää elintarviketta.
En kotonakaan saatika sitten muualla avaa ovia, hanoja tai kosketa valokatkaisijoita ''kunnolla'' eli ottaen niistä kiinni :D tämä koska liian monet jättävät kätensä pesemättä vessasta tultuaan tai vaan huolimattomasti kastavat niitä vedellä. Eli mielummin avaan hanan aina ranteella, rystysillä tai kämmenen yläosalla.
Miksiköhän mun viestit poistetaan tältä palstalta Aina?!?!?!
Vierailija kirjoitti:
Pesen kissan hiekkalaatikon kaksi viikossa kloriitilla. Tykkään kissoista todella paljon, mutta kissan kusen haju on ihan hirveä, kloriitti lienee ainoa puhdistusaine mikä kunnolla neutralisoi sen hajun. Muiden kissanomistajien mielestä olen hysteerinen, omasta mielestäni pidän vain hajut ja mahdolliset taudit kunnolla kurissa (ja kissalla siistin laatikon :D).
Pesen myös vessan pöntön kloriitilla, koska likaiset pöntöt ällöttää ja jotenkin tuntuu, ettei normaalit WC Duckit tai muut kunnolla puhdista pönttöä, tämäkin joidenkin mielestä liioittelua, riittää että vähän harjalla rapsuttaa kakkatahrat pois.
Kissat muuten tykkää kloriitin tuoksusta mucho gusto. On vähän kuin kissanminttua.
Twrkuin toinen kloriitilla kissanvessan ja wc:n lattiat pesevä.
Teen ton pastasiiviöinnin myös noin. Ja dödö pitää olla suihke. Pallodödöihin on joku syyläsonja koskenut, hyi. Niin ja terkkarilla tai lääkärissä ei voi myöskään istua ilman omaa alustaa. Ne penkit ovat eritesilsaa täynnä!! Yök ja ne on aina vielä sellaisia karkeakankaisia, hyihyihyi.
T. Paskakori
Vierailija kirjoitti:
Mua ällöttää miehen tapa laittaa siivilä tiskialtaan pohjalle ja kaataa sitten siihen pastat tai muut. Kiirehdin aina nostamaan siivilää, koska en halua että keitinvesi koskee samaan aikaan tiskialtaan pohjaa ja siivilässä olevia pastoja. Mies ei jotenkin ymmärrä tätä asiaa, vaikka hänellä on hygieniapassi ja minulla ei, vaan hänen mielestä olen ylihygieninen.
Mun mielestä en ole lainkaan ylihygieninen, pikemminkin päinvastoin ja hihansuilla ovenkahvojen aukojat ovat minusta hieman ahdistavia.
Pentele. En haluaisi olla samaa mieltä, mutta olen. Lavuaari on isopaha, vaikka se pastavesi on kiehuvaa. Pasta on pyhää.
Minä käytän siis käsidesiä jos ei pesumahdollisuutta ole.
Tottakai saipuyapesu muuten! Mutta käsidesi on hyvä pika-apu ennen ruokailua ravintoloissa, kättelyn jälkeen yms.
Meillä peseydytään (alapesu) ennen ja jälkeen seksin. Pesen myös alapään ison hädän jälkeen.
Ja tietty aina kun on menkat siteen vaihdon yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuinka usein olette flunssassa tai vastaavassa "normitaudissa"?
Enpä juurikaan sairasta. Uskon että osasyy on just hygienia. Kontaminaatio on suurin taudinaiheuttajia näille flunssille ja mahataudeille.
Heh, mä en myöskään sairasta juuri koskaan, ja arvelen kovan vastustuskykyni johtuvan siitä, että ympäristössäni altistun tasaiseen tahtiin erilaisille bakteereille 😄En käytä mitään desinfioivia aineita, enkä muutenkaan ole mikään siivousfriikki.
Vierailija kirjoitti:
Teen siistiä sisätyötä toimistossa, mutta töistä tullessa menen suoraan suihkuun ja vaihdan kotivaatteet päälle. Erityisen inhottava ajatus olisi mennä vaikka töissä käytetyissä housuissa sohvalle istumaan, hrrrr...
Sama! Mua pidetään varmaan hulluna. olen hotellisiivooja ja sen jälkeen kun on hionnut päivän ja saanut kaiken maailman kakkabakteereja päälleen vessoja siivotella niind menen aina suihkuun ja sitten kotivaatteet. Näin tekee myös mies. Raksa-alalla myös ymmärrettävää. "ulkovaatteilla" ei todellakaan istuta sohvalla tms.
Vierailija kirjoitti:
En KOSKAAN käy kutsuilla tms joissa on mukana lapsia. Viimeinen asia johon menisin, on lapsen synttärit,
Lopputulos = sairastin viimeksi flunssan tms yli viisi vuotta sitten.
Mulla on neljä lasta, käydään vaikka missä ja meillä käy vaikka ketä, ollaan vähän huonoja käsien pesijöitä, eikä sairasteta koskaan. Kaksi lapsista on yläkoulussa, eikä olleet koskaan pois koulusta sairauden takia. Päivääkään siis kumpikaan. Itse sairastin flunssan viimeksi neljä vuotta sitten. Kaksi muuta lasta päiväkodissa, eikä sieltäkään saatu mitään kulkutauteja. Pari normi nuhaa kolmen vuoden hoitoajalla. Ja yksi silmätulehdus.
Niin kysyn kannattaako tollanen käsien hinkkaus ynnä muut? Meillä kyllä ollaan muuten aika kovia siivoamaan.
Ja tohon ylihygienia-asiaan vastaus: kuulun pyllynpesijöihin
Mäkissä käsipesulla käyvä jatkaa...Itselläni tämä neuroottisuus on tullut lasten ja lasten tuomien ihanien tautien, kuten mahataudin, influenssan ja kihomatojen, myötä. Ennen lapsia en ollut niin tarkka käsipesusta ja muitakin neuroottiseksi ehkä luettavia tapoja on tullut, esim. minäkin pyyhin nykyään hotellihuoneessa kaukosäätimen, koska sitä kaikki koskee eikä varmaan ikinä putsata. Yleisen vessan oven avaan hihalla jne. Lasten käsienpesua vahdin myös varmaan liikaa. Haluaisin olla "normaali" ja syödä ne ranskalaiset likaisilla käsillä, kuten muutkin, mutta tuntuu, että olen liian tietoinen kaikesta paskasta mitä julkisilla paikoilla on, että en enää pystyisi siihen.
En ole mitenkää ylihygieninen käsienpesun, vaatteidenvaihdon, siivouksen yms. asioiden suhteen, mutta on yksi asia joka kuvottaa ihan suunnattomasti, ja se on suuteleminen. Ihmisten suut on jotenkin todella ällöttäviä, bakteereja kuhiseva paikkoja, ja jo pelkkä ajatuskin kielisuudelmasta oksettaa. Tykkään kyllä muuten läheisyydestä, seksistä jne, eikä muihin ihmiskontakteihin liity samanlaista kuvotusta kuin pussailuun.
Käyn joka päivä kahdesti suihkussa. Kesäisin kolmestikin.... Olen yrittänyt vähentää, ei pysty! Nämä ei onneksi ole mitään puolen tunnin suihkuja vaan aika pikaisia, jos siitä nyt jotain lohtua on.
Pesen myös vaatteita joidenkin mielestä liikaa, vaihdan kaikki joka päivä itseltäni ja lapsilta.
Kuulemma siivoan myös kotia liikaa, imuroin joka päivä, moppaus kerta viikkoon. Nyt pakkasilla tuuletan kaiken, myös patjat... Tyynyt ja peitot pesinkin jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Pesen kissan hiekkalaatikon kaksi viikossa kloriitilla. Tykkään kissoista todella paljon, mutta kissan kusen haju on ihan hirveä, kloriitti lienee ainoa puhdistusaine mikä kunnolla neutralisoi sen hajun. Muiden kissanomistajien mielestä olen hysteerinen, omasta mielestäni pidän vain hajut ja mahdolliset taudit kunnolla kurissa (ja kissalla siistin laatikon :D).
Pesen myös vessan pöntön kloriitilla, koska likaiset pöntöt ällöttää ja jotenkin tuntuu, ettei normaalit WC Duckit tai muut kunnolla puhdista pönttöä, tämäkin joidenkin mielestä liioittelua, riittää että vähän harjalla rapsuttaa kakkatahrat pois.
Kloriitin jatkuva käyttö pöntönpesussa karheuttaa sen pintaa. Lopputuloksena pönttö, johon paska tarttuu paremmin.
Sairasteluista kysyin, koska meillä on kolme lasta - koulua ja tarhaa - ja vain kerran vuodessa yksi flunssa tai oksu kiertää koko perheen. Kun tulee, tulee koko perheelle. Ei käsidesiä tai ylim. käsipesuja. Kotikin vähän niin ja näin :D.
Superhygieeninen tuttavaperhe ---> kaikki jatkuvasti kipeitä. Siis yli viisi kertaa vuodessa vähintään nuhakuume.