Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "ylihygienisiä" tapoja sinulla on?

Vierailija
04.01.2017 |

Kun on keskustelua ajatko karvasi, pesetkö peppusi, ja nämä tuntuvat herättävän paljon keskustelua.
Listataan siis tähän ihan puhtaasti hieman ylihygienisiä tapoja, toisten mielestä normaaleja, toisten mielestä neurooseja.

Itse ajan karvani kainalosta ja alapäästä. En halua hienhajua, klönttejä enkä limppejä.
Lentokoneessa desinfioi liinalla aina paikan ja pöydän jossa istun.
Desinfioin käteni kun kättelen ihmisiä.
Minusta tämä on täysin normaalia infektiontorjuntaa ja hygienian parantamista.
Varsinkin näin influenssa-aikana, tosin karvoitus ei siihen liity millään tavalla. :D

Kommentit (222)

Vierailija
81/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhin takapuoleni myöskin ennen kakalla käyntiä

Vierailija
82/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju! :D Itse koen olevani suhteellisen perussiisti ja -hygieninen, mutta muutamia "neurooseja" löytyy:

- Aina kun meillä on ollut vieraita, pesen wc-pytyn reunuksen ja huuhtelunapin. Lisäksi heitän käsipyyhkeen aina pyykkiin ja vaihdan puhtaaseen, vaikka olisin vaihtanut ne juuri samana päivänä, ennen vieraan tuloa.

- Jos käyn vierailla vessassa, niin kuivaan kädet aina wc-paperiin, enkä käsipyyhkeeseen. En halua kuivata käsiäni jonkun toisen pyyhkeeseen, koska en tiedä koska viimeksi se on vaihdettu ja miten hyvin siihen kuivanneet ovat pesseet kätensä. :D

- Julkisissa vessoissa vuoraan pytyn reunan aina paperilla ja vedän vessan niin, että minulla on paperia käsien suojana.

- En voi syödä vanhentunutta ruokaa. Yhden päivän vanha vielä menee, mutta esim kaksi päivää vanhat kananmunat tai avaamaton maitolitra lentävät samantien roskiin.

- Silloin kun minulla ei vielä ollut astianpesukonetta, niin tiskasin kaksi kertaa kauemmin, huolellisemmin ja kuumemmalla vedellä ne astiat ja lasit, joista vieraat olivat syöneet tai juoneet. :D

Siinä muutamia, mitä tuli mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun töissä (hammashoitajana) olemaan vähän ylihygieninen, kun pitää käyttää käsidesiä ihan jatkuvasti ja pyyhkiä kaikki paikat pirtulla ja vahvoilla siivousaineilla... No se on ehkä yksi syy siihen, että vapaa-ajalla en jaksa nipottaa hygieniasta :D Ei mua kyllä kotonakaan ole opetettu kovin hygieniseksi, eikä mua oo koskaan haitannut esim. syödä karkkia samoilla käsillä joilla olen käynyt kaupassa ja koskenut ovenkahvoihin ja bussin tolppiin yms. :D

Ainut asia oikeastaan mistä olen tarkka, on raa'an kalan sekä lihan (erityisesti kanan!) käsittely, eli niiden leikkaamisen jälkeen kädet, veitsi, leikkuulauta jne. pestään saman tien ennenkuin niillä tehdään mitään muuta!

Vierailija
84/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä; poikaystäväni sanoi, että on ällöttävää syödä jotain lattialle pudonnutta ruokaa, mutta kyllä mä omassa kotonani mielestäni voin tehdä niin, kun tiedän kyllä, ettei mun lattiat ole NIIN likaiset :D En mä kyläpaikassa tai etenkään missään julkisessa paikassa lattialta söisi mitään, mutta koti on eri asia!

Vierailija
85/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desinfioin/pesen kädet aina kun olen maksanut kaupassa kortilla tai tankannut auton. Desinfioin myös hanskoja joita käytän kaupassa talvisaikaan. Putsaan autosta rattia ja vaihdekeppiä säännöllisesti. Putsailen kotona myös katkaisijoita ja kahvoja. Muutenkin pesen todella hanakasti käsiä. En nosta laukkua ikinä pöydälle (ja putsaan sitä laukkuakin), putsaan näppikset, kaukosäätimet, hiiret yms säännöllisesti ja jos käytän tietokonetta jossain julkisemmassa paikassa, niin pesen kädet aivan ehdottomasti aina käytön jälkeen. Desinfioin kädet myös kättelyn jälkeen.

Olin siivoajana nuorena ja näin kuinka harva (mies) pesi kätensä vessassa käynnin jälkeen. Sen jälkeen on ällöttänyt koskea mihinkään ihmisten ilmoilla. Olen kipeänä kertan-pari vuosikymmenessä.

Vierailija
86/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen käsiä saippualla paljon. Olin nuorempana vähän pakko-oireinenkin asian suhteen. 

Vierailija
87/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en sitten yhtään mitään erikoista: kädet pesen töihin tullessa ja kotiin mennessä. En ole 50 vuoteen sairastanut bakteereista aiheutuvia tulehdustauteja, flunssaakaan ei ole ollut nyt pariin vuoteen, influenssa parikymmentä vuotta sitten. Suihkussa käyn kerran kolmessa päivässä jos ei mitään hikoiluttavaa ole ollut. Karvat ajelen vain kainaloista, eikä niissä mitään klönttejä (!?) ole koskaan ollut kuten joku täällä kuvaili. Säärissä ei karvat onneksi kasvakaan. Dödöä käytän jos muistan, enkä silti ole mikään haisunäätä. Asun Helsingissä, joten liikun päivittäin usein täysilläkin julkisilla ja kuljeskelen ihmisvilinässä. Eli tällä kokemukselle tiedä että vähempikin riittää, ja pöpöt myös suojaavat meitä.

Vierailija
88/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa koskea toisten puhelimiin. Jos vaikka kaveri tyrkkää puhelimensa mun käteen ja käskee tekemään sillä jotain, alkaa ahdistaa kun näkee miten miten paljon siinä on sormenjälkiä ja likaa.

Vierailija
89/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhin tietokoneen hiiren alkoholilla joka päivä.

Vierailija
90/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mua kyrsii te hienohelmat jotka julkisissa vessoissa tuhlaatte sitä paperia siihen että vuoraatte istuimen sillä, sen takia aina paperi on aina lopussa. Reisien iho jos on ehjää niin suojaa bakteereilta ihan hyvin, eri asia sitten jos joku on kussut siihen reunalle...

Vierailija
91/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä mietin, että ehkä vähempikin hygienia riittäisi vauvan kanssa. Eli aina kun hoidan häntä, esim. vaipanvaihto niin pesen käteni ennen ja jälkeen. Myös ulkoa tullessa tietenkin pesen kädet ennen kuin käsittelen vauvaa, mutta se nyt onkin ihan järkevää. Mä myös pesen vauvan usein sen jälkeen, kun on ollut vieraita. Toisinaan, jos en ihan koko vauvaa pese vieraiden jälkeen, niin vähintään puhdistan hänen kädet ja kasvot, sekä vaihdan vaatteet. Vaihdan myös usein vauvan petivaatteet ja pidän aina vauvalle omaa alustaa sohvalla tai muissa paikoissa, johon lasken vauvan. Ehkä vähän höppänää välillä.

Tervetuloa astma ja allergiat.

Vierailija
92/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sekuntisäännöt voi myös unohtaa, oli se sitten kolme tai viisi sekuntia. Jos ruoka on lattialla, ei ole väliä sillä, onko kosketus sekunnin vai viisi, mahdollinen lika tai tartunta on jo tapahtunut.  Luulevatko jotkut todellakin edelleen, että mikrobeilla kestää viisikin sekuntia madella paikasta toiseen? :D

Vierailija
93/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä mietin, että ehkä vähempikin hygienia riittäisi vauvan kanssa. Eli aina kun hoidan häntä, esim. vaipanvaihto niin pesen käteni ennen ja jälkeen. Myös ulkoa tullessa tietenkin pesen kädet ennen kuin käsittelen vauvaa, mutta se nyt onkin ihan järkevää. Mä myös pesen vauvan usein sen jälkeen, kun on ollut vieraita. Toisinaan, jos en ihan koko vauvaa pese vieraiden jälkeen, niin vähintään puhdistan hänen kädet ja kasvot, sekä vaihdan vaatteet. Vaihdan myös usein vauvan petivaatteet ja pidän aina vauvalle omaa alustaa sohvalla tai muissa paikoissa, johon lasken vauvan. Ehkä vähän höppänää välillä.

Minua lähinnä mietityttää, suojaako tämä ihminen sitä sohvaa vauvalta vai toisinpäin? Kuulostaa muutenkin siltä, kuin vauva olisi nukke.. joka sotkee paikat, joten alle pitää panna alustaa, ettei vauva sotke paikkoja.

Vierailija
94/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne sekuntisäännöt voi myös unohtaa, oli se sitten kolme tai viisi sekuntia. Jos ruoka on lattialla, ei ole väliä sillä, onko kosketus sekunnin vai viisi, mahdollinen lika tai tartunta on jo tapahtunut.  Luulevatko jotkut todellakin edelleen, että mikrobeilla kestää viisikin sekuntia madella paikasta toiseen? :D

Niinpä. Tällä logiikallahan ihmiset voisi rauhassa dipata likaiseen wc-pönttöön huoletta pariksi sekunniksi ruokiaan ilman ongelmaa...

Vierailija
95/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttuja tapoja kaikki ylläolevat! Minä myös yritän välttää julkisten "näppäinten" koskemista sormenpäällä, ja painelen usein niitä "nivelellä". 

Jos raplaan kännykkää, en syö samalla kädellä esim.karkkia. 

Julkisissa vessoissa aina paperia pytyn reunoille, tai sitten ns.kyykkypissa eli olen kyykkyasennossa jännittäen reisilihaksia. 

Pesen aina pepun ison hädän jälkeen, samoin meillä pestään alapäät aina ennen ja jälkeen seksin. :D

Tiedostan toki, että ihminen tarvitsee ns."hyviä bakteereja" kuten joku mainitsikin. Siksi syön maitohappobakteereja ja jukurtteja, piimää yms. Hyvä bakteerifloora on kuitenkin ihan eri asia kuin virukset!

Ja juuri virukset leviää yleensä julkisista paikoista kosketuksen, aivastelujen yms. kautta. Tuskin kukaan haluaa tieten tahtoen mahatautia tai flunssaa tms.?

Aiemmin en ollut näin tarkka tästä "kosketushygieniasta", mutta sitten eräällä lomamatkalla Thaimaassa mieheni sairastui viikon kestäneeseen vaikeaan ja kuumeiseen mahatautiin, joka jouduttiin sitten hoitamaan ihan lääkärin ja vahvojen antibioottien avulla (jotka taas EI ole hyvä juttu vastustuskyvylle!). Tuo tauti aiheutti miehelle suolistoon kiinnikkeitä jotka kipuilevat yhä, ja samalla "pilasi" puolet kalliista lomastamme. Kysyimme lääkäriltä mistä ihmeestä noin kova tauti tuli, ja hän vastasi yhdellä sanalla:kontaminaatio. Me emme tuolloin olleet kovin tarkkoja käsihygieniasta, vaan saatoimme räpelöidä hikisiä seteleitä ja ostaa olutta ja sipsejä, ja kas vain, kohta oli samat sormet suussa syömässä niitä sipsejä. Eli ihan sama mihin koskee, tai vaikka uisi vain meressä tai altaassa, niin heti käsien pesu ja/tai käsidesiä ennenkuin laittaa käsillä mitään suuhun! 

Yhtäkään ylläolevaa tapaa ei ole käytössä, ja hyvin pysytty puoli vuosisataa terveenä sekä thaikuissa, että tusinassa muita maita. Vai kontaminaatio :DDD kai ymmärrät, että tuo on vain "hieno" sana tartunnalle. Oletpas dramaattinen. Mäpä lähden tästä KONTAMINOIMAAN itseäni tonne kanttiiniin... :D

Oletpas ylimielinen. Ja onnekas, kun olet välttynyt taudeilta. Noin vanhana ihmisenä ja ilmeisen paljon matkailleena sinun luulisi tietävän, että ihmiset ovat erilaisia. Kaikki taudit eivät tartu kaikille.

t. joka mantereella käynyt ja sairastanut vain Suomessa

Vierailija
96/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pyyhin aina ennen vessanpytylle istumista pytyn renkulan ja pytyn sisäreunan etureunan, koska siihen on yleensä jäänyt edellisen pöntölläkävijän kusiroiskeita. Joskus sattunut istumaan ilman pyyhkimistä ja todella inhottavalta on tuntunut kun jalat märkinä. 😖

Itse vuoraan istuimen paperilla. Se riittää mielestäni. Mut pöntön kansi suljettava ennen pöntön vetoa koska pöntöstä tulee miljardeja eri kakkapöppöjä.

Teet itseasiassa karhunpalveluksen vuoraamalla (yleisen vessan) vessapaparilla vessanpötön istuimen. Voit kuvitella miten moni ihminen vetää pöntön kansi auki ja nämä miljoonat kakkapöpöt imeytyvät nimenomaan siihen vieressä olevaan vessapaperiin..ja kun tämä toistuu monia kertoja päivässä, mitkä määrät se vessapaperi imee itseensä! Vessanrengasta on turha vuorata, se on käsitelty niin ettei sen pinnalla elä mikään. Toki roiskeet yms voi pyyhkiä mutta omalla puhtaalla paperilla.

Miettikääpä sitä, että sillä saastuneella paperilla kuitenkin pyyhitty alapäänne, mutta sille ei kuitenkaan saisi istua? Suurimmassa osassa, melkein jokaisessa yleisessä vessassa vessapaperi on suljetussa telineessä, ellei se ole hajonnut tms. Ei siihen mitään kakkaroiskeita lennä, siihen telineen ulkopuolella roikkuvaan paperinosaan kyllä varmasti, mieluummin laitan sen osan paperista pytyn reunalle ja pyyhin puhtaaseen.

97/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaatteet on erikseen. En missään nimessä voisi mennä töissä päällä olleilla farkuilla sängylle istumaan tms. Hyi.

Vierailija
98/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen kissan hiekkalaatikon kaksi viikossa kloriitilla. Tykkään kissoista todella paljon, mutta kissan kusen haju on ihan hirveä, kloriitti lienee ainoa puhdistusaine mikä kunnolla neutralisoi sen hajun. Muiden kissanomistajien mielestä olen hysteerinen, omasta mielestäni pidän vain hajut ja mahdolliset taudit kunnolla kurissa (ja kissalla siistin laatikon :D).

Pesen myös vessan pöntön kloriitilla, koska likaiset pöntöt ällöttää ja jotenkin tuntuu, ettei normaalit WC Duckit tai muut kunnolla puhdista pönttöä, tämäkin joidenkin mielestä liioittelua, riittää että vähän harjalla rapsuttaa kakkatahrat pois.

Tiesitkö, että pieneläinten mitään tarvikkeita ei tulisi pestä mäntysuopaa voimakkaammilla aineilla. Pesuaineista jää aina jäämiä jotka siirtyvät eläimeen ja kertyvät niiden elimistöön. Lisäksi voimakkaat pesuaineet voivat aiheuttaa eläimille allergiaa/iho-oireita.

Vierailija
99/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona vessassani asettelen välillä palasen vessapaperia vessanpöntön nupin päälle. Inhottaa jotenkin se bakteerinen nappi :D

87pesen vessan kuitenkin usein ja sen napin myös, mutku en tykkää vaan koskea siihen. Jotenkin tuntuu hygieenisemmältä koskea vaikka monta kertaa siihen paperinpalaan kuin itse nappiin :D

Vierailija
100/222 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päällystän yleisessä vessassa vessapaperilla istuimen ja jos ne paperit ei millään pysy vaan liukuvat alas niin seison mieluummin kuin laitan pyllyn paljaalle istuimelle. Olen hyvä tähtäämään.

N23

Sun kaltaises kusee ne lattiat ilmeisesti. Olenkin ihmetellyt, että miksi lattioilla on kusta. Olisko kyykkyasento mitään?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän