Kuinka ottaa puheeksi veljen talousongelmat?
tiedän, että on laskuja mennyt perintään, vuokriakin saattaa olla. summaa en tiedä enkä usko että hän itsekään tietää. en tiedä miten ottaa puheeksi, ja tiedän ettei asia varsinaisesti kuulu minulle.
hän on jo aikuinen, mutta aina ollut hyvin saamaton ja masentuneen oloinen. tiedän ettei hän itse ala asiaa selvittämään ilman kenenkään apua. osaako joku neuvoa meidät alkuun?
Kommentit (8)
Näin se käy:
"Hei veli, tiedäthän, että on olemassa rikkaita ja köyhiä? Sinä et ole rikas".
Ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Näin se käy:
"Hei veli, tiedäthän, että on olemassa rikkaita ja köyhiä? Sinä et ole rikas".
Ole hyvä!
kiitos todella paljon avustasi. mikähän sai sinut kirjoittamaan tällaisen kommentin?
Varmaan ainoa oikea on lähestyä suoraan asiaa eikä syytellä eli kysyä miten talous hanskassa ja kuinka aikoi toimia asian eteen ja kysyä olisiko mahdollista auttaa jotenkin.
Ilmeisesti perheetön vai kuinka? Tilaa hänelle aika velkaneuvojalle ja kuskaa hänet sinne. Ja sitten kun talous on saatu kuntoon, pitää miettiä, olisiko edunvalvoja paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti perheetön vai kuinka? Tilaa hänelle aika velkaneuvojalle ja kuskaa hänet sinne. Ja sitten kun talous on saatu kuntoon, pitää miettiä, olisiko edunvalvoja paikallaan.
Mutta ensin kyllä pitää kysyä haluaako hän apua. Muuten voi tulla todella paha loukkaantuminen. Aikuinen ihminen kun yleensä haluaa ihan itse päättää mitä tekee eikä niin, että joku toinen tulee pakolla hänen asioitaan hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
hänellä asuu lapsi luonaan. voiko velkaneuvojalle tilata ajan toisen puolesta? ja osaako joku sanoa onko pääsylle jotain kriteereitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ensin kyllä pitää kysyä haluaako hän apua. Muuten voi tulla todella paha loukkaantuminen. Aikuinen ihminen kun yleensä haluaa ihan itse päättää mitä tekee eikä niin, että joku toinen tulee pakolla hänen asioitaan hoitamaan.
tähän piti vielå kommentoida, etten ole väkisin hänen asioitaan hoitamassa, mutta uskon että hän tahtoo itsekin saada asiat kuntoon, mutta ei tiedä mistä aloittaa. jos hän itse kokee ettei mitään ongelmaa ole, se on tietysti vielä huolestuttavampaa, mutta sitten hän saa itse pilata asiansa jos ei apua huoli.
Voithan sinä ihan suoraan kysyä, onko ongelmia ja kaipaisiko jotain käytännön apua. Aika usein on kyllä niin että kohde loukkaantuu kysymisestä eikä halua minkäänlaista apua. En itsekään masentuneena halunnut missään nimessä olla kellekään vaivaksi, ja toiveeni oli ettei kukaan edes huomaisi ongelmiani, joten jos joku vihjasi tietävänsä ongelmistani, suutuin ja saatoin jopa katkaista välit ko. ihmiseen jos hän ei jättänyt rauhaan.