Kun etävanhempi ei vastaa
mihinkään lasten asioita koskeviin tiedusteluihin, niin mitä tilanteelle voi tehdä? Yhteishuoltajuus.
Kommentit (43)
Minkä tyyppisistä asioista on kyse? Sukkien väri, jne ei kuulu ns. tiedonsaannin piiriin. Jos kyse on terveyteen tai koulukäyntiin liittyvistä asioista niin tilanne on jo toinen. Tosin niistä sinulla on tieto lääkärin ja koulukauttal.
Tarkenna nyt vähän. Ei tämä mikään twitter ole, joten viestissä saa olla yli 160 merkkiä.
Periaatteessa etällä ei ole mitään velvolisuutta vastata ja tehdä sinulle tiliä joka asiasta.
Esim. lasten kulkeminen etävanhemmalle, loma-ajankohdat ja niihin liittyvät asiat.
Hei, missä ootte, mitä teette, keitä siellä on, ruoka syöty, onko hampaat pesty ja suihkussa käyty, jne... Juu ei todellakaan tälläisiin vastata, kun miehen lapsi on meillä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. lasten kulkeminen etävanhemmalle, loma-ajankohdat ja niihin liittyvät asiat.
Kulkeminen on etän vastuulla, en mikään vielä tiedä esim. talviloman ajankohtaa...
Eli sun ex-miehen pitäisi vielä eroamisen jälkeenkin olla sinulle mieliksi? Se ei ole sinulle tilivelvollinen. Saat kyllä ne tärkeät tiedot suoraan koulusta. Etävanhemmuus yleensä tarkoittaa että lapsi on isällään joskus viikonloppuisin, eli sinä vaadit että miehen pitäisi raportoida jonkun viikonlopun tekemisistä, missä kävitti, mitä söitte jne.
Vierailija kirjoitti:
Voihan nuo sopia vaikka oikeudessa jos sinne haluaa.
Millaisia asioita tiedustelet etältä. Onko ne esim. virallisia päätöksiä koskevia tyyliä "tarvitsen nimesi passihakemukseen, milloin tulet allekirjoittamaan sen" vai tyyliä "puitko Oskarille sukat?" Jos ensimmäisiä, laitat viestiä, että "jos et voi vastata lasten asioita koskeviin juttuihin, sinulle taitaa sopia paremmin että siirrät huoltajuuden kokonaan minulle tai sitten minulle tulee oikeudelta yksinhuoltajuus? Tämä meidän välinen yhteistyö lasten asioissa ei nyt toimi. "
Ja pidä viestisi kaikki tallessa. Tarvitset niitä todisteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Hei, missä ootte, mitä teette, keitä siellä on, ruoka syöty, onko hampaat pesty ja suihkussa käyty, jne... Juu ei todellakaan tälläisiin vastata, kun miehen lapsi on meillä.
On muuten itse pirusta kun lapsille on omat puhelimet...Sääliksi käy miehen lapsen äitiä, kun lapsi soittaa 5min välein tämän tyyppisiä puheluita. Uuten vuotetana hysteerin itkukohtaus jos on tapahtunut jotain kun äiti ei viiteenminuuttiin vastannut. Likalla sentään ikää 10v.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia asioita tiedustelet etältä. Onko ne esim. virallisia päätöksiä koskevia tyyliä "tarvitsen nimesi passihakemukseen, milloin tulet allekirjoittamaan sen" vai tyyliä "puitko Oskarille sukat?" Jos ensimmäisiä, laitat viestiä, että "jos et voi vastata lasten asioita koskeviin juttuihin, sinulle taitaa sopia paremmin että siirrät huoltajuuden kokonaan minulle tai sitten minulle tulee oikeudelta yksinhuoltajuus? Tämä meidän välinen yhteistyö lasten asioissa ei nyt toimi. "
Ja pidä viestisi kaikki tallessa. Tarvitset niitä todisteeksi.
"sinulle taitaa sopia paremmin että siirrät huoltajuuden kokonaan minulle tai sitten minulle tulee oikeudelta yksinhuoltajuus? "
Ei se noin mene että nainen vain päättää että hänestä tulee yksinhuoltaja. Että voi vain mennä oikeuteen ja sanoa että antakaas minulle yksinhuoltajuus kun mies ei hyppää silloin kun käsken.
Ensin voit kokeilla lastenvalvojaa ja jos se neuvottelu ei toimi haastat oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä on epäselvää? Ja eikö niistä ole tapaamissopimuksessa sovittu?
Heh, oletkohan mun miehen exä? Saattaa laittaa 20 viestiä päivässä, tyyliin: "Maijan harkat meni hienosti!" "Meiju haluaa tietää voiko ottaa kirjan ens kerran teille mukaan" "Jäikö Maijan sukka sinne?" "Mitä mieltä kun Meijulla nyt jalis ja kuoro, pitäiskö aloittaa vielä säbä?" Ja omia uutisiaan: "Nyt erikoistun" "nyt teen väitöskirjaa" "Lennämme Mikon kanssa Kuubaan" "Äitini voi hienosti".
Akka on hullu, ei vastata!
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa yksinhuoltajuus ei "ongelmaa" poistaisi.
Eipä taida paljon olla tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten itse pirusta kun lapsille on omat puhelimet...Sääliksi käy miehen lapsen äitiä, kun lapsi soittaa 5min välein tämän tyyppisiä puheluita. Uuten vuotetana hysteerin itkukohtaus jos on tapahtunut jotain kun äiti ei viiteenminuuttiin vastannut. Likalla sentään ikää 10v.
Minua kyllä käy tässä tapauksessa enemmän sääli lasta. Jos on noin ahdistunut ja huolissaan äidistään, tarvitsee apua ja tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä käy tässä tapauksessa enemmän sääli lasta. Jos on noin ahdistunut ja huolissaan äidistään, tarvitsee apua ja tukea.
Tässä tapauksessa saa sitä tukea vähän liikaakin. Lapselle pitäisi jonkun sanoa ihan suoraan, että kaikki ei hänen navan ympärillä pyöri.
No voi hyvä ihme. Ei kukaan kai pommita exää tyyliin, kuten täällä esitätte että teen. Sukkien väristä ja muusta. Kun lapsilla perusarki toimii isänsä luona, niin eipä ole tarvetta siltä osin yhteyttä pitää.
Lapsille toki soitan koska haluan, se ei exälle kuulu. Jos lapset ovat viikon tai kahden viikon pätkän exällä, niin ei se kai tarkoita, että äiti ja lapsi saa yhteyttä pitää sinä aikana?
Jos esim lapsella harrastus ja sen tiimoilta kilpailukäynti, niin ei voida suunnitella mitään ennen kuin exä vaivautuu vastaamaan. Hän ei kuskaa harrastuksissa, koska hänen mielestä elari tarkoittaa sitä, että minä hoidan asiat. Joskus pitäisi siis saada viikonloppuvuorot vaihdettua, mutta onpa hankalaa kun ei saa kiinni ja viestiin ei vaan vastaa. Harmittavaa valtapeliä.
En myöskään voi lomille koskaan suunnitella lasten kanssa reissua, juuri tuon vastaamattomuuden vuoksi. Ja sitten viime tingassa tulee viesti vaikka päivää ennen ajankohtaa, niin mitä enää on saatavilla lomien suhteen. Ei paljon mitään.
Terveisin ap
Tapaamisia koskevissa asioissa lähivanhempi ei oikeastaan voi kuin noudattaa sopimusta. Mitä teillä on viikonloppu- ja lomatapaamisten sopimisesta sovittu? Meidän sopimuksessa etän on tiettyyn ajankohtaan mennessä ilmoitettava mulle tapaamisesta ja vielä vahvistettava tapaaminen järjestelyineen paria päivää ennen tapaamista. Jos noita ilmoituksia tai vahvistuksia ei kuulu, voidaan olettaa, ettei tapaamistakaan ole. (Olen kyllä joustanut ja paljon, mutta systeemi mahdollistaa myös oman elämän elämisen ilman että suunnitelmia täytyy aina pistää uusiksi tunnin varoitusajalla).
Koulupapereihin jne. en toista allekirjoitusta ole aikoihin saanut. Kävin lastenvalvojalla selvittelemässä mahdollisuuksia yksinhuoltajuuteen ja etä heräsi, että huoltajuus vaatii jotain. Sittemmin on allekirjoitukset onnistuneet. Saa kuitenkin nähdä miten käy tänä keväänä passien kanssa.
Päivittäisiä lasten kuulumisia en etän kanssa vaihda. Koulujutut voi lukea Wilmasta, harrastuskuulumiset kysyä lapsilta itseltään ja pienet terveydelliset pulmat hoidan kyselemättä. Isommista asioista ilmoittelen (pari kertaa menty kiireellä sairaalaan), mutta vastaukset näihin ilmoituksiin saattaa tulla vasta päivienkin päästä, jos edes silloin.
Mitäpä tälle tilanteelle tekemään. Hoidan lapset itse asenteella, että näin nyt vaan on. Kun etä satunnaisesti kausittain muistaa lapset, annan lasten nauttia tilanteesta ja kerään taas sirpaleet sitten, kun etä kyllästyy kotileikkiin.
Peruste hakea yksinhuoltajuutta.
Minulla on yksinhuolto juuri tämän takia, kun ei voi yhdessä lapsen asioita päättää.