Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun etävanhempi ei vastaa

Vierailija
04.01.2017 |

mihinkään lasten asioita koskeviin tiedusteluihin, niin mitä tilanteelle voi tehdä? Yhteishuoltajuus.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvä ihme. Ei kukaan kai pommita exää tyyliin, kuten täällä esitätte että teen. Sukkien väristä ja muusta. Kun lapsilla perusarki toimii isänsä luona, niin eipä ole tarvetta siltä osin yhteyttä pitää.

Lapsille toki soitan koska haluan, se ei exälle kuulu. Jos lapset ovat viikon tai kahden viikon pätkän exällä, niin ei se kai tarkoita, että äiti ja lapsi saa yhteyttä pitää sinä aikana?

Jos esim lapsella harrastus ja sen tiimoilta kilpailukäynti, niin ei voida suunnitella mitään ennen kuin exä vaivautuu vastaamaan. Hän ei kuskaa harrastuksissa, koska hänen mielestä elari tarkoittaa sitä, että minä hoidan asiat. Joskus pitäisi siis saada viikonloppuvuorot vaihdettua, mutta onpa hankalaa kun ei saa kiinni ja viestiin ei vaan vastaa. Harmittavaa valtapeliä.

En myöskään voi lomille koskaan suunnitella lasten kanssa reissua, juuri tuon vastaamattomuuden vuoksi. Ja sitten viime tingassa tulee viesti vaikka päivää ennen ajankohtaa, niin mitä enää on saatavilla lomien suhteen. Ei paljon mitään.

Terveisin ap

Turha sinun on päivitellä kun et itse antanut keskustelulle yhtään mitään. Yhdestä lauseesta ei paljoa keskustelua saa aikaiseksi.

Vierailija
22/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvä ihme. Ei kukaan kai pommita exää tyyliin, kuten täällä esitätte että teen. Sukkien väristä ja muusta. Kun lapsilla perusarki toimii isänsä luona, niin eipä ole tarvetta siltä osin yhteyttä pitää.

Lapsille toki soitan koska haluan, se ei exälle kuulu. Jos lapset ovat viikon tai kahden viikon pätkän exällä, niin ei se kai tarkoita, että äiti ja lapsi saa yhteyttä pitää sinä aikana?

Jos esim lapsella harrastus ja sen tiimoilta kilpailukäynti, niin ei voida suunnitella mitään ennen kuin exä vaivautuu vastaamaan. Hän ei kuskaa harrastuksissa, koska hänen mielestä elari tarkoittaa sitä, että minä hoidan asiat. Joskus pitäisi siis saada viikonloppuvuorot vaihdettua, mutta onpa hankalaa kun ei saa kiinni ja viestiin ei vaan vastaa. Harmittavaa valtapeliä.

En myöskään voi lomille koskaan suunnitella lasten kanssa reissua, juuri tuon vastaamattomuuden vuoksi. Ja sitten viime tingassa tulee viesti vaikka päivää ennen ajankohtaa, niin mitä enää on saatavilla lomien suhteen. Ei paljon mitään.

Terveisin ap

Jos teillä ei ole lomista sovittu tapaamissopimuksessa mitään niin elätte niihden suhteen ihan omaa elämäänne ja jätätte etän ihan omaan arvoonsa

Miksi sitten viikonloppuvuoroja pitäisi vaihtaa? Eikö ole valtapeliä sinun muuttaa sovittuja asioita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seuranneena näillä eronneilla on usein paljonkin keskinäistä kissanhännänvetoa, joka ei liity mitenkään niihin yhteisiin lapsiin. Moni nainen ajattelee, että jos miehellä on uusi, niin oma kontrollivalta on edelleen pidettävä voimassa hinnalla millä hyvänsä. Tehdään tikusta asiaan - ööh pitäisi vaihtaa tuo eteisen lamppu, voitko tulla tekemään? Tule hakemaan mun kauppakassit huoltikselta viiden min. päästä jne.

Ihme kyllä moni ukko suostuu mielellään moiseen pyöritykseen, jota lasten varjolla harrastetaan.

Vierailija
24/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin ap

Kuulostaa siltä kuin meillä olisi sama exä. Ihan samat temput. Valtapeliä ja minun sekä lasten elämän hankaloittamista.

Vierailija
25/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, oletkohan mun miehen exä? Saattaa laittaa 20 viestiä päivässä, tyyliin: "Maijan harkat meni hienosti!" "Meiju haluaa tietää voiko ottaa kirjan ens kerran teille mukaan" "Jäikö Maijan sukka sinne?" "Mitä mieltä kun Meijulla nyt jalis ja kuoro, pitäiskö aloittaa vielä säbä?" Ja omia uutisiaan: "Nyt erikoistun" "nyt teen väitöskirjaa" "Lennämme Mikon kanssa Kuubaan" "Äitini voi hienosti".

Akka on hullu, ei vastata!

Mitähän hullua noissa viesteissä on? Varsinkaan lapsia koskevissa, kyllähän joku harrastusten miettiminen on hyvä vanhempien tehdä yhdessä. Ja muutenkin lapsille on vain hyvä, jos vanhemmat kyselevät ja kertovat puolin ja toisin pieniäkin juttuja, tulee lapsillekin tunne, että vanhemmat yhdessä heistä huolehtivat. Ja minua ainakin kiinnostaa tietää exän työ- ja matkustuskuvioista, koska ne vaikuttavat siihen miten hän on tarvittaessa saatavilla jos lasten kanssa tulee jotain, sairastelua tms. avun tarvetta.

Vierailija
26/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, oletkohan mun miehen exä? Saattaa laittaa 20 viestiä päivässä, tyyliin: "Maijan harkat meni hienosti!" "Meiju haluaa tietää voiko ottaa kirjan ens kerran teille mukaan" "Jäikö Maijan sukka sinne?" "Mitä mieltä kun Meijulla nyt jalis ja kuoro, pitäiskö aloittaa vielä säbä?" Ja omia uutisiaan: "Nyt erikoistun" "nyt teen väitöskirjaa" "Lennämme Mikon kanssa Kuubaan" "Äitini voi hienosti".

Mitähän hullua noissa viesteissä on? Varsinkaan lapsia koskevissa, kyllähän joku harrastusten miettiminen on hyvä vanhempien tehdä yhdessä. Ja muutenkin lapsille on vain hyvä, jos vanhemmat kyselevät ja kertovat puolin ja toisin pieniäkin juttuja, tulee lapsillekin tunne, että vanhemmat yhdessä heistä huolehtivat. Ja minua ainakin kiinnostaa tietää exän työ- ja matkustuskuvioista, koska ne vaikuttavat siihen miten hän on tarvittaessa saatavilla jos lasten kanssa tulee jotain, sairastelua tms. avun tarvetta.

Viestien sisällössähän ei sinällään mitään hullua ole, mutta parikymmentä viestiä päivässä on kyllä hullua. Lasten asiat saa hoidettua vähemmälläkin.

Vierailija
27/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etän kanssa voidaan vaihtaa päivässä kymmenenkin viestiä, "osta uusia sukkia" "kitaratunnit alkaa" sillä on varmaan tulossa flunssa" "voidaanko vaihtaa päiviä ensi viikolla" "otan kesäloman kesäkuulle".

Tuo on ihan normaalia vanhemmuutta eikä häirintää. Vastaus voi olla ok tai ei mitään, mutta ainakin on ilmoitettu.

Valitettavasti meillä ei ole mitään sopimusta, lastenvalvojan mielestä se oli ihan meidän keskinäinen asia, ja voidaan olla ilmankin. Ollaan siis ilman kun etä ei suostunut sopimaan mistään virallisesti.

Vierailija
28/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä parikymmentä viestiä päivässä menee jo kotirauhan häirinnän puolelle ja surullista jos vanhempi on maaninen.

Etävanhemman EI tarvitse edes vastata mitään jos tulee vaikka viesti: vaihdetaanko viikonloppuja kun mulla ois yhdet bileet?

On lapsen etu jos tapaamiset ovat säännöllisiä eikä lähi säädä niitä omien (ryyppy)menojensa mukaan. Tapaamissopimus kun on niin menee vaan sen mukaan ilman turhia viesteilyjä.

Itse olen etä-äiti ja saattaa mennä monta kuukautta ettei vaihdeta yhtään viestiä eikä nähdä toisiamme exän kanssa. Homma toimii sopimuksen mukaan. Ei ole ongelmaa kun ei säädä turhaa koko ajan.

Ja mitä tulee lomiin, harvoin niitä saa kamalan paljoa etukäteen tietää. Lähivanhemman velvollisuus on järjestää hoito koko kesäksi yms. lomiksi.

Tuntuu monella olevan ihan hukassa ihan kaikki käsitteet. Ei oikeuteen voi lähteä yksinhuoltajuutta hakemaan perusteella "Mikko ei vastaa viesteihin". Haloo.

-nainen, äiti, etävanhempi

Vierailija
29/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kuukautta ettei vanhemmat kommunikoi lapsen asioista keskenään? Lapsi parka

Vierailija
30/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta kuukautta ettei vanhemmat kommunikoi lapsen asioista keskenään? Lapsi parka

No pitäisikö minun tikusta vääntää asiaa? Mielestäni on mainiota ettei tarvitse vääntää mistään. Ärsyttävää tuollainen venkoilu mitä jotkut täällä harrastaa, yhtäkkiä joku viikonlopun vaihto, hah hah. Sympatiani on kyllä etävanhempien puolella, sorry. Voitteko kuvitella että me ei vaan päivystetä 24/7 että koska kullanmuru taas saapuu? Monella meistä on elämä.

Niin ja oma lapseni on 10v, osaa mennä bussilla minun ja isän kodin väliä ilman mitään "Missä Nico-Petterin sukat on"-viestejä.

-se etä-äiti

Vierailija
31/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tarkoitat että kysyt sitten Nico-Petteriltä, että mitäs te teitte, onko isällä tyttöystävä, mitä te sovitte siitä ja tästä asiasta, ostaako se sulle ne luistimet, sen sijaan että kysyisit isältään suoraan. No, menee se noinkin, jos ei ole puheväleissä.

Vierailija
32/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua kun sinulle jäi jämät ja olet se perheen täysin ylimääräinen aikuinen. Kukahan on hullu tässä ei se lasten äiti varmaankaan.

Vierailija
33/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei etävanhempi ole vastannut viestiini esim. Koskien lomaa, tekisin omat päätökset asian suhteen. Jos haluaisin lähteä matkalle lasten kanssa, varaisin matkan ja laittaisin viestin matkan ajankohdasta etälle. En lähtisi etän temppuihin mukaan ollenkaan. En odottelisi älyttömiä aikoja, jos toinen tahallaan tekisi ja tällä tavalla matkamme jäisi toteutumatta. En myöskään pyytäisi vaihtamaan päiviä. Hankkisin hoitajan niille päiville, enkä pyytäisi etää vaihtamaan. Näin olisi elämäkin helpompaa ja etä ei voisi käyttää valtaansa minuun ja lapsiin.

Vierailija
34/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas outoja ja passiivisagressiivisia viestejä tässä ketjussa? Tiedättekö te edes mitä yhteishuoltajuus oikeasti tarkoittaa? Se on muutakin kuin nimi passihakemukseen tai kouluasioista sopimista. Yhteishuoltajuudessa molemmilla huoltajalla on oikeus saada lapsestaan tietoja niiltäkin päiviltä jolloin ei omaa lastaan näe. Yhteishuoltajuuden tarkoitus on olla mahdollisimman lähellä ydinperheiden tilannetta kun kyse on lapsista.

Esim. mulla on hyvin allerginen lapsi. Hänen iho rasvataan joka ilta reseptin takana olevilla lääkerasvoilla.  Just laitoin viime perjantaina exälle viestin, että laittaisi toisen rasvan lisäksi myös yhtä toista ja hän vastasi, että kiitti tiedosta. Tuoko oli kotirauhan rikkomista? 

Jos exä ei hoitaisi lapsen ihoa kunnolla, se olisi peruste minulle saada yksinhuoltajuus ja tämän on sanonut lastenvalvoja aikoinaan meille molemmille.

Vierailija
35/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tarkoitat että kysyt sitten Nico-Petteriltä, että mitäs te teitte, onko isällä tyttöystävä, mitä te sovitte siitä ja tästä asiasta, ostaako se sulle ne luistimet, sen sijaan että kysyisit isältään suoraan. No, menee se noinkin, jos ei ole puheväleissä.

Luistinten osto kuuluu lähivanhemmalle eikä mua hänen tyttöystävät kiinnosta eikä mulle kuulu. En oikein tajua tuota teidän pakkomiellettä roikkua exässä millä tahansa tekosyyllä. Vaikea ymmärtää.

-etä-äiti

Vierailija
36/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole lähtenyt ollenkaan tuollaiseen kiusantekohommaan kohteeksi. Asiat hoidetaan kunnolla, tai ei ollenkaan.

Vierailija
37/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 alapeukuttanut tätä... :D Taitaa olla kaikki tuollaisia katkeria, stalkkaavia exiä.

Vierailija
38/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seuranneena näillä eronneilla on usein paljonkin keskinäistä kissanhännänvetoa, joka ei liity mitenkään niihin yhteisiin lapsiin. Moni nainen ajattelee, että jos miehellä on uusi, niin oma kontrollivalta on edelleen pidettävä voimassa hinnalla millä hyvänsä. Tehdään tikusta asiaan - ööh pitäisi vaihtaa tuo eteisen lamppu, voitko tulla tekemään? Tule hakemaan mun kauppakassit huoltikselta viiden min. päästä jne.

Ihme kyllä moni ukko suostuu mielellään moiseen pyöritykseen, jota lasten varjolla harrastetaan.

Juuri näin! Ja saat alapeukut juuri niiltä, jotka tuota harrastavat.

Vierailija
39/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen fiksu aikuinen tasan tietää mikä on tarpeellista viestintää lapsen asioista ja mikä on täysin kiusantekoa ja kotirauhan rikkomista. Myös tilanne vaikuttaa tosi paljon: Jos vanhemmilla on todella tulehtuneet välit, on syytä välttää viestittelyä ja pitää se minimissä, ja yrittää hoitaa lapsen asiat yhteisillä sopimuksilla (kerralla) eikä näin lisätä bensaa liekkeihin. Kyllä te aikuiset tiedätte, et jos teitä pyytää olemaan häiriköimättä ja lähettelette turhanpäivisiä viestejä, ni kiusaa teette. Jos exien välit on ok, ni mikä estää olemasta vaikka ystäviä ja viestittelemästä koko ajan. Tilanteen mukaan, kaikkia kunnioittaen.

Vierailija
40/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei arkiasioista tarvitse vanhempien välillä veivata päivittäin kymmeniä viestejä, jos kuviot on selvät. Meillä lasten tarvikehankinnat jne. ostaa lähivanhempi (minä), koulusta vastaa lähi (ja etä voi vapaasti lukea wilmaa ja kysyä lisää, jos on kysyttävää), harrastuksista vastaa lähi, terveydenhuollosta vastaa lähi jne. Jos nyt lääkityksissä tms. tapahtuu muutoksia, alkaa oikomishoitoja jne. niin niistä riittää ilmoitus lapsia vaihdettaessa. Etän uudet suhteet, työkuviot jne. ei lähivanhemmalle kuulu mitenkään. 

Kyllä meilläkin oli aika jolloin etä kitisi, että tahtoo tietoa enemmän. Kuukauden laitoin viestiä jokaisesta muksujen kyljenkäännöstäkin, eikä sittemmin ole tahtonut kuulla kuin jos on jotain poikkeuksellista. Ja ne poikkeuksellisetkin voi hoitaa yhdellä puhelulla kymmenien viestien sijaan. Nopeaa, kätevää ja käytännöllistä.