Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Juuri haudattu ja perunkirjoitus tehty sukulaiselle joka ei raaskinut edes piimää juoda.
Osakkeita pörssissä neljä miljoonaa euroa ja muu omaisuus päälle, että näin köyhä oli vaan ei edes vaatteita raaskinut ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies joka
- lataa kännykän työpaikalla ettei kotona kulu sähköä
- käy suihkussa töissä ettei kotona kulu vettä
- soittaa kaikki mahdolliset puhelut työpaikalta, että ei tule puhelinlaskua itselle
- pyytää lastenkin laittamaan viestiä, niin hän soittaa em syistä heille töistä
- tekee kotona kaikki ruoat ja vie rasiassa töihin jotta ei tarvitse käyttää rahaa työpaikan lounasravintolaan jossa n 7 €:lla saisi kaiken salaateista, juomista, leivistä lämpimään ruokaan ja vielä jälkkärinkin
- varastaa wc- ja käsipaperit duunista, ehkä myös sokerit ja teepussit neukkareista
säästö se on pienikin säästö
Eikö ole vielä halvempaa soittaa hälärisoitto ja iskä soittaa takaisin ;)
Mun mies on todella pihi. Omaisuutta ja rahaa on, mutta silti joka ilta pitää kiertää kaupat siihen aikaan kun punalaputetut tuotteet myydään -60%. Ja ai että kun harmittaa jos joku eläkeläinen tai työtön on jo ehtinyt kerätä parhaat tuotteet omaan kärryynsä. Meidän pakastin on niin täynnä punalappulihoja ym, ettei edes jäätelötuuttia enää mahdu. Ja huom, ne on MIEHEN ruokia! Jos sulatan ja teen jostain ruokaa kysymättä, niin mies vaatii että ostan samanlaisen tilalle.
Lähtee yleensä asioille mun autolla, koska säästelee oman autonsa polttoaineita.
Kun minä ostan itselleni tai kotiin jotain, niin vinoilee, että onpas sulla paljon rahaa kun noin tuhlaat. Häntä vaivaa siis myös se jos minä ostan omilla rahoillani jotain normaalihintaan. Aina kun ostan jotain, niin se on tuhlaamista.
Joka kerta kun ollaan lähdössä matkalle, jättää lentojensa ostamisen viimetippaan, koska toivoo joka päivä, että kyllä ne hinnat vielä laskee. Aina on maksanut lennoistaan loppujen lopuksi melkein tuplahinnan siihen nähden mitä minä (hyvissä ajoin ostanut), mutta ei opi. Matkoilla kitisee ja valittaa taksien ja muiden kulkuvälineiden kalleutta ja yrittää luistaa maksamisesta kokonaan. Ei tietenkään jätä tippiä missään ja suuttuu kun minä jätän.
Olen harjoittelijana keskisuuressa yhdistyksessä, jossa on pari vakituisesti palkattua työntekijää pomon lisäksi. Suurin osa henkilökunnasta on siis työllistetty palkkatuella tai tekee ilmaistyötä työharjoittelun, työkokeilun tai kuntouttavan työtoiminnan kautta.
Kesäisin talo järjestää lastenleirejä, joissa on ruokailu. Kun ruokailusta jää ylimääräistä, kuka onkaan ensimmäisenä jonossa lautasensa kanssa - ainut kunnollista palkkaa saava tyyppi eli pomo?!? Mielestäni ne ilmaistyötä tekevät ansaitsisivat sen ilmaisen ruoan enemmän kuin pomo, mutta ei ilmeisesti tule mieleenkään ajatella muiden parasta. Pihi on pihi kaikessa!
En viitsi edes kertoa kaikkea, kuinka hän käskyttää, tylyttää ja nöyryyttää työllistettyjä, ja uhkailee heitä huonoilla työtodistuksilla ja suosituksilla, jos kaikki eivät ole polvillaan kitkemässä pihan kivetyksen ympäriltä rikkaruohoja (piha pitää pitää siistinä).
Ei voi juoda missään kahvikuppia ku paketti maksaa saman kuulemma. Ei voi lounastaa. Ottaa mut ei anna mitään verukkeella kun ei keksi, tai on kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa suomalaisessa vessassa on käsisuihku niin paperia ei mene niin paljoa kuivaamiseen. Toki tuohan on nyt törkeän vähän jos 1-3 arkilla pitäisi selvitä
No vesikö se sitten ilmaista on, ja millä se vesimärkä kuivataan
Mulla on iän myötä tullut taipumusta pihiyteen. Nautin, kun saan rahaa säästöön. Pyrin ostamaan vain tarpeellista ja mieluiten alesta. Mutta, en kuitenkaan pyri hyötymään muista. Haluan aina maksaa osuuteni polttoaineesta, ruoasta ym. Jokin aika sitten oli koominen tilanne näin jälkeenpäin ajateltuna, kun vanhemmillani yökyläillessä tarjosin heille rahaa ruoasta. Lähes suuttuivat minulle.
Toivon, että nuukuuteni pysyy vain itseäni kohtaan, eikä niin, että muut joutuisivat kärsimään siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi juoda missään kahvikuppia ku paketti maksaa saman kuulemma. Ei voi lounastaa. Ottaa mut ei anna mitään verukkeella kun ei keksi, tai on kaikkea.
Kävin just kahvilassa ja kuppi Earl Gray teetä maksoi 3€, kyllä kävi itselläkin mielessä että montako kuppia tällä rahalla olisi kotona keittänyt...
Vierailija kirjoitti:
- tekee kotona kaikki ruoat ja vie rasiassa töihin jotta ei tarvitse käyttää rahaa työpaikan lounasravintolaan jossa n 7 €:lla saisi kaiken salaateista, juomista, leivistä lämpimään ruokaan ja vielä jälkkärinkin
Tuohan tekee 140€ kuussa, sillä ostaa kaupasta kuukauden ruoat ja jälkkärit.
Ei mitään järkeä laittaa 1540€ vuodessa johonkin surkeaan henkilöstöravintolaan kun kotona saa parempaa ruokaa!
Raha ei kasva puissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä laittaa 1540€ vuodessa johonkin surkeaan henkilöstöravintolaan kun kotona saa parempaa ruokaa!
Tämä! On pihi tai ei, niin se on vain järkevää taloudellista ajattelua tehdä itse eväät töihin. Mun mielestä seitsemän euroa joka päivä lounaaseen on paljon. Itsetehty tulee paljon halvemmaksi. Ja sitäpaitsi jälkkäreitä ei tarvitse syödä joka päivä. Johan siinä alkaa kohta vatsamakkaratkin kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat läheisesti tuntemani varakkaat ihmiset ovat appivanhempani, ja samalla myös piheimmät. Köyhäily on heille suorastaan ylpeyden aihe. En voi kuin ihmetellä, miten ihminen käyttää elämänsä rahan haalimiseen, mutta ei nauti työnsä tuloksesta mitenkään. Tai se nautinto on se rahan omistaminen. En itsekään arvosta kerskakulutusta, mutta kun pihistellään viimeiseen asti ihan jokapäiväisissä asioissa, on se kohtuutonta. Ovat nykyään jo iäkkäitä ja heille oli valtava myönnytys alkaa käyttämään taksia lääkäri ym asiointiin, toki kelakorvattua palvelutaksia. Lapsensa olivat kuskanneet heitä ennen sitä pari vuotta apen menetettyä ajoluvan. Minusta tuntuu, että anoppi olisi ehkä halunnut elää vähän toisella tavalla, mutta eipä siinä kotirouvalla ole ollut sanan valtaa.
Toivon , että anoppisi saa elää lopussa edes muutamia vuosia leskenä ja rillutella säästöillä oikein sydämensä halusta.
Toivotaan näin. Minunkin anoppini "sai" viimeisinä elinvuosinaan ostaa talouspaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sekin selvisi miksi lennoilla on aina itkuisia lapsia. Heidät on tietenkin herätetty keskellä yötä, matkustettu satoja kilometrejä ja lentälläkin on tietenkin jouduttu odottamaan kauan, koska ei pitkästä matkasta voi jättää lähtöä niin tiukalle. Eikö oikeasti olisi kaikkien kannalta parempi ottaa se hotellihuone ja matkustaa levänneenä?
Noin meillä aina toimittiin, kun olin lapsi ja aion toimia mahdollisen tulevan perheeni kanssa samoin. Siis varata hotellihuoneen lentokentän läheltä, jos lento on aamulla. Mielestäni se on niin järkevä ratkaisu, ettei tulisi mieleenkään toimia toisin.
Tosi piittaamatonta vanhemmilta lapsia kohtaan, jos vain piheyden vuoksi jätetään nukkumatta kunnolla ja ajellaan vaan autolla koko yö. Ja kiva niille kanssamatkustajienkin kuunnella parkuvia lapsia monen tunnin lennon ajan! En edes tajua mikä järki on lähteä pitkille matkoille pienten lasten kanssa, vauvoista puhumattakaan. Itse vannhempana odottaisin, että kaikki ovat vähintään viiden - helpompaa ja mukavampaa kaikille.
Noiden lentokenttähotellien hinnat ovat niin poskettomia, ettei kukaan järjissään oleva normaalivarainen ihminen niissä yövy. Aina on menty kentälle siihen aikaan, kun lento on lähdössä, oli sitten yö tai päivä. Ja näin tehdään jatkossakin.
Tämä on kyllä uskomattoman tiukassa tämä käsitys. Eivät ole kalliita. Olen ottanut huoneen itselleni ja kolmelle lapsellemme muutaman kerran kun lento on aamulla. Asumme siis ulkomailla. Ensinnäkin lisävuode on järjestynyt ilman ongelmia ja suurempia kuluja. Toisekseen aamiainen on ollut runsas ja tarjoilu alku on huomioitu niin, että aika aikaisella lennollakin ennättää aamiaiselle. Ja joku järjestely oli käsittääkseni myös niille, joiden lento lähtee vielä aikaisemmin.
Ja mikä parasta, hotellista on kuljetus kentälle. Ei tarvitse erikseen maksaa. Ja jos tästä ilosta maksan neljältä hengeltä 100 euron kieppeillä, niin koen tehneeni hyvän hankinnan.
Niin siis ulkomailla joo. Tervetuloa Suomeen kokeilemaan samaa ja kirjoita sitten uudelleen.
Kyllä me menemme lentokenttähotelliin jos reissun lähtö/paluu on silloin kun emme normaalistikaan olisi hereillä. Hotellille on kätevä jättää autokin.
Suomessa asutaan ja reissataan 2-4krt/vuosi. Ja ei, lentokenttähotelli ei ole mielestämme kallis hyötyyn nähden.
Eräs tuttu pariskunta pyysi lemmikkiä hoitamaan. Muistutti ennen usean päivän reissua hoitajaa että ottaa sitten mukaan omat vessapaperit, kahviakaan ei ole ja kun hoitaja paikalle pääsi niin jääkaappikin täysin tyhjä. Hoitaja oli kuitenkin oma lapsi. Ihme ettei joutunut eläimelle ruokaa ostaa itse. Siivousvälineet jätetty esille, ilmeisesti olisi vielä pitänyt siivotakin. Nuori ei myöskään mitään pientäkään vaivanpalkkaa saanut tästä monen päivän avustaan. Ei asu kotona enää siis. No, kaikesta ei pidä toki aina mitään saadakaan mutta en olisi ehkä itse kehdannut hoitajaa tuomaan omia vessapapereita.
Raha ei kasva puissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
140€ kuussa ruokaan on piheyttä jos mikä. 10€ menee päivässä jo parempiin kasviksiin. Hyvä pihvi maksaa jo kolmatta kymppiä ja sille viini, niin illallinen on helposti 50€ ihan sinkullakin. Elämästä pitää nauttia.
Tuosta 1655 jutusta tuli mieleeni, kun pariskunta tuuppas koiransa mulle kuukaudeksi hoitoon. Ne lähti matkalle.
Sanoivat, että maksavat hoidosta, kun hakevat koiran. Ruokaa eivät tuoneet tuodessa koiralle.
Ostin siis koiran ruuat ja hoidin yli neljä viikkoa.
Frouva haki koiran. Korvaukseksi antoi peräti 50 euroa kuukauden ruokkimisesta ja hoidosta. Olin kyllä äimän käkenä.
Ei siinä mitään. Sama pari soitti vuoden päästä uudestaan, että toisivat koiran mulle taas kuukaudeksi hoitoon. No vahingosta viisastuneena kieltäydyin. Muikkeli pommitti 7 kertaa puheluilla, mutta en enää vastannut puheluihin.
Jännää, että jotkut on niin tyhmiä, että kiellosta huolimatta pyritään saamaan oma tahto läpi. Hän taivutteli ja taivutteli moneen kertaan. Kyllä mä tiedän, että ilmaista hoitopaikkaa olis heidän pitänyt saada. Koirahoitolat ottaa jo yli 20 euroa päivältä plus ruuan hinta. Maksaa nimittäin kuukauden hoito yli 600 euroa plus ruuat.
Cheapest kirjoitti:
Eräs tuttu pariskunta pyysi lemmikkiä hoitamaan. Muistutti ennen usean päivän reissua hoitajaa että ottaa sitten mukaan omat vessapaperit, kahviakaan ei ole ja kun hoitaja paikalle pääsi niin jääkaappikin täysin tyhjä. Hoitaja oli kuitenkin oma lapsi. Ihme ettei joutunut eläimelle ruokaa ostaa itse. Siivousvälineet jätetty esille, ilmeisesti olisi vielä pitänyt siivotakin. Nuori ei myöskään mitään pientäkään vaivanpalkkaa saanut tästä monen päivän avustaan. Ei asu kotona enää siis. No, kaikesta ei pidä toki aina mitään saadakaan mutta en olisi ehkä itse kehdannut hoitajaa tuomaan omia vessapapereita.
Meillä kans oma aikuinen tytär hoitanut aina lemmikit meidän ollessa 2-4 viikkoa matkoilla. Olen tietenkin ostanut aina ruoat ja muut tarvikkeet eläimille, jättänyt pakkaseen ja jääkaappiin ruokaa, ja maksanut vielä vaivanpalkkaa 150-200 euroa. Olen sanonut että jos viitsii pari kertaa imuroida, niin muuten ei tarvitse siivota (keittiösotkut totta kai etteivät ala haista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa - jopa sairasta kirjoitti:
Ihan perusvarakas työkaveri käy säännöllisesti hakemassa ruuanjakopisteissä ruokakasseja ja ylpeilee säästöllä, jonka saa tästä toiminnasta.
No ei noilla kasseilla paljon vaurastu mutta helvetin itsekäs ja pihi täytyy olla että viitsii.
Het helvetissä haksin, jos vain niitä täällä jossain edes jaettaisiin! on vain vissiin kaupunkilaisten ilo tuokin. Ensin saa kaiken maailman tarjoiluissa syödä mahansa täyteen ja kahvitella. Päivän lopuksi sitten hakke kassin tai kolme ja vakka myy liiat niistä kiireisille. Sitäkin kun kuulemma tapahtuu. Tuo on kaikkein paras tapa rikastua. Täällä suomessa mikään maksa nin paljon kuin ruoka! Meiläkin menee 900-1100 euroon kuusssa ja 4 henkinen perhe. mitään kurmeeta ei syödä. Ei todellakaan! Ei näy juustoja eikä makkaroita meillä kuin korkeintaa jouluna ja juhannuksena mutta silti palaa kaupaan ihan sikana rahaa. Pikkusen on maitoa ja leipää sekä perustarviketta ruokakasiin pohjalla. Ei edes puolikasta s-market pussia ja voi maksaa 40-60 euroa! Joskus pääsee jopa 25-30 eurolla mutta pääsääntösesti ei. Sitten nostettiin bensan hinta pilviin ja korjaamot perässä tuntitaksaansa eli ei juuri kannata enää töissäkään käydä. Tastusti vähemmällä pääsee ihan istumallakotona. Ei ainakaan rahamäärä töissä käyden ole lisääntynyt... Puhuivat etuskunnassakin miten tänä vuonna veroprosenti suosii työsskäyntiä... no suosii toki - valtiota. Laskin uuden kortin ja prosentit tuli +4.5 entiseen... Luulin virheeksi mutta kolmesti lasketin ja monesti tarkistin niin tilanne on nyt siten tuo. J apisteenä ii-päälle juuri höpöjävät TVssä että ukrainaa pitäsi sitten alkaa rahalahjoittamaan sotakamppeita varten... Juu, sehän on pienen suomen tehtävä maksaa isojen sota! Varmaan on ensivuonna kaikkien veroprosentti vähintään 100...
Jos nelihenkisellä perheellä menee ruokaan jopa 1000 euroa, eikä sillä ole saatu edes juustoa tai makkaraa, joku mättää talouden pidossanne.
Meillä on viisihenkinen perhe, jossa kolme teiniä. Kauppalaskut n. 600 eur/kk, sisältäen pesuaineet, wc-paperit yms. Meillä löytyy koko ajan juustoa, sitä myös syödään, ja ehkä puolet ajasta on myös makkaraa/kalkkunaa tms. Mitä ihmiset syö, että saa kulumaan tuollaisia summia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ei käyty syömässä ravintolassa (tarkoittaa kaikkea pikaruuasta lähtien), kuin kerran vuoteen korkeintaan ykköset päällä.
Tämän asian ymmärsin vasta aikuisena. Itse olen vm. -72 ja meillä neljä lapsinen perhe. Tilipäivänä syötiin ulkona. Joko ykköset päällä raflassa. Tai piipahdettiin spudarilla. Kasarilla tuli Carrolsia, pitsaa ja kebabia yms. vaihteluksi.
Oltiin hyvinkin tavallinen ydinperhe ja vanhemmat kävi tehtaalla töissä. Autoa ei ollut, eikä matkusteltu. Kesällä oltiin kuukausi maalla, isän lapsuuden kodissa.
Itse jatkoin tuota perinnettä sitten oman perheeni kanssa. Lapset pienestä saakka käyneet erilaisissa ravintoloissa suomessa ja ulkomaillakin.
ot
Mummolla oli vessan lavuaari täynnä vettä ja kädet oli tarkoitus pestä siinä käyttämättä juoksevaa vettä. Saman mummon lavuaari meni usein tukkoon rasvan ja kylmän veden yhdistelmän takia, koska hän ei raskinut käyttää lämmintä tai kuumaa vettä.