Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Ystäväni on miljonääri. Hänen kotoaan löytyy tasan kaksi viinilasia. Ei ole raaskinut panostaa astiastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh sen seittemän kertaa kirjoitti:
Mulla oli tässä vähän aikaa sitten kirppispöytä. No, kauppa kävi heikonlaisesti, joten en viitsinyt ihan kaikkea raahata takaisin kotiin ja pölyyntymään, joten laitoin ne siihen kirppiksen eessä olevaan saa ottaa laatikkoon. Kappas, kun ne 40 sentin ja euron tavarat menivät siitä heti, kun taas kirpputoripöydässä ne saivat seistä viikkotolkulla, kun olivat semmoista "huonoa, ei kelpaa kellekään" tavaraa. Ei menny jumalauta millään kaupaksi, mutta saa ottaa lootasta ne lähtivät kuin kuppa töölöstä het samantien.
Ei noita saitureita tarvi kaukaa ettiä, niitä näkyy olevan 13 tusinassa.
Ja oli sitten viiminen kerta, kun meikäläinen vie mitään kirppikselle myyntiin. Lahjottamiseksi ja hyväntekeväisyydeksi meni taas tälläkin kertaa. Pelkkää ajan ja rahan hukkaa. Edes pöytävuokria kuppanen myynti ei kattanut. Kaikki näiden täytyis ilmasiksi saada.Näinhän se on netissäkin, mitään ei saa pienelläkään rahalla kaupaksi, mutta heti kun laitat annetaan-ilmoituksena, ensimmäisenä ilmoittautuu hakijaksi hyvätuloinen. Tai sitten nämä samat tinkaavat erittäin edullisesta tuotteesta aina sen euron tai pari pois kun on katsottu huutokauppakeisaria talvi-illat. Rai-vos-tut-ta-vaa! Mitä enemmän rahaa sitä pihimpi ihminen, sanoi jo entinen työnantajani ja puhui itsestään, ilmiselvästi.
Tuloni on ihan kohtuulliset mutta otan välillä vastaan näitä FB-kirppisten ilmaislahjoituksia. Ei siksi, etteikö olisi varaa maksaa paria euroa tai vaikka uuden hintaa ja hakea uusi kaupasta, vaan suosin mielummin kierrätystä ja laitan toiselle turhaa tavaraa uuteen käyttöön. En tiedä jos joku näistä ottamistani tavaroista on ollut aiemmin myynnissä parilla eurolla, koska en niin tiivisti seuraa FB:n kirpputoreja. Tietysti myös lahjoitan omia tavaroita joille ei itselläni ole enää käyttöä. Olen mieltänyt FB:n "roskalavat" ekologisena tavaran kierrätyksenä, vaihtoehtona roskiin heittämiselle, mutta onkohan näissä joillekin enemmän ajatuksena jonkinlainen köyhäinavustus? Pitäisikö minun keskituloisena jatkossa ostaa vain uutta tavaraa kaupasta ja unohtaa kierrätys?
Jos sinulla kerran on varaa niin maksa se euro tai kaksi siitä käytetystä tavarasta, se sinulle mitätön summa, jonka pystyt helposti maksamaan, voi olla sille myyjälle kullanarvoinen euro jolla maksetaan laskuja ja ostetaan lääkkeitä. Etenkin näinä aikoina. Itsekin kuitenkin myyt eteenpäin sen ilmaiseksi saamasi tavaran, jos olet rehellinen. Hyvätuloisille kitupiikeille ohjeeksi: maksa se pyydetty mitätön summa, parhaimmassa tapauksessa myyjä välttyy hakemasta toimeentulotukea tai ottamasta pikavippiä.
Toki maksan jos pyydetään, tässä oli kyse lahjoitettavista tavaroista. Yleensä annan vaihdossa kahvipaketin tai muuta pientä.
Isoäitini on todella pihi ja nuuka.
Ihmettelin, että miksei toiletissa ole vessapaperia eikä sitä löytynyt koko huushollista. Veljeni tiesi kertoa, että vsnhukset eivät nuukuuksissaan käytä lainkaan vessapaperia vaan pesevät käsisuihkussa kakka p*llynsäkin.
No huh huh!
Vierailija kirjoitti:
Fakta on, että se, joka säästää, vaurastuu. Esimerkkinä olkoon esim. saksalaiset. Ovat kuuluja tarkkuudestaan ja säästäväisyydestään - joka on hyve ja kansallinen, sosiaalisesti arvostettu ja hyväksytty hyve. Ja katso, maa on vauras.
Säästäväisyys on siis hyve, mutta äärimuodossaan eli saituudessa hulluutta. Esimerkkejä riittää. Sisareni mies ostaa kirpputorilta joululahjoja. Sinänsä eettistä, mutta ei ehkä tahdikasta. (Entinen) ystävättäreni kutsui kylään. Laski suupalat, leikkasi kakun annospaloiksi, vahti tarkkaan kuinka paljon kukin syö. Vittuili suoraan kahvipöydässä, jos joku otti lisää. Miehensä tarjoili kahvin kanssa lasillisen (ei siinä mitään, asiallista). Mutta meillä käydessään illallisilla ko.mies meni jääkaapille valkoviinipönikälle, ja kaatoi runsaasti itselleen. Sekä nautti mieheni avokätisyydestä laatuviskien suhteen. Katsos kun meillä tarjotaan. Ollaan niin naiveja, että luullaan ihmisten olevan kohtuullisia kyläillessään. Väärin luultu: useimmiten suurinta toisen vieraanvaraisuuden(=hölmöyden) hyväksikäyttöä etenkin tarjottujen juomien suhteen. Itsekaadellaan toisten pulloista! Meillä ei ole juomisongelmaa, me ei todellakaan mennä toisten luo kyläilemään ja kieli pitkällä juomaan....Käytöstavoissa huomaa saituuden, pihiyden, toisen hyväksikäyttämisen suurimmat muodot.
Osaan minäkin olla saita, ei sillä.
Jonkinlaista vastavuoroisuutta on turha odottaa.
Ai että, mitä potaskaa. :D T. saksalainen. Y
Naapurin muija ompeli aina alushousunsa itse kangaskaupan jämätrikoista, koska hänen mielestään siitä syntyi huomattava säästö.
Ihmettelin vaan, että kuinka monet pikkuhousut rouvalla oli jos kerran säästö oli huomattava.
Kaupan alekorista sai pikkuhousuja puoli-ilmaiseksi. Tuskinpa olisivat enemmän maksaneet kuin nuo itse ommellut.
Eräs tuttavani on todella pihi. Perusteena sille, ettei hän hanki uusia vaatteita tai jotain tarpeellista on, että ”se maksaa”.
Hän olisi tarvinnut paremman puhelimen. Sekin jäi ostamatta, ” koska se maksaa”.
Tottakai kaikki asiat jotain maksavat. Työssäkäyvällä, velattomalla ihmisellä luulisi kuitenkin löytyvän rahaa siihen, mitä tarvitsee.
Ilmaista kun ei ole oikein mikään.
Vierailija kirjoitti:
Appiukko tekee itse remontit, mutta niin halvalla kun pystyy. Viimeksi remontoi niiden kylpyhuoneen: osti halvimmat jämäerä laatat mitä löysi, lattiaan ruskeaa, yksi seinä persikanväristä laattaat ja loput sinistä. Lopputulema on lievästi sanottuna mielenkiintoisen näköinen... Osti muös hanat ja suihkut halvimmat eli niin huonolaatuiset että kaikki vuotaa ja on rikki vuoden käytön jälkeen... Kun tietää että kylpyhuoneremontti kosteussuojineen yms. on joka tapauksessa kallis niin miksi tehdä ruma kun saisi ihan ok näköisen kun laittaisi vähän enemmän rahaa... Taloa eivät saa myydyksi ikinä kun on niin kamalan näköinen...
Kalevan lukijankuvissa oli kerran jonkun rouvan valokuvia itse tehdyistä laatoituksista, taisi olla mökillänsä, seiniä ja lattioita ym laatoitettu. Kaikki eri kokoisia ja värisiä laattoja ja no....olihan siinä iso työ mutta Luoja että oli hirveän näköinen lopputulos. Mutta jos itse on tyytyväinen eikä ole myymässä niin tehköön halvalla ja huonosti :D
Tässä ketjussa palstalaiset ovat kertoneet MUISTA tuntemistaan ihmisistä, jotka ovat saitoja.
Tunnustan itse olevani tarkka muutamissa asioissa:
- En osta koskaan iltapäivälehtiä, white trash juorut ei kiinnosta vähääkään
- En osta koskaan take away kahveja, kalliita ovat ja hyi mitä litkuja ne ovat (ostan kyllä marketin kalleinta tummapaahtoista kahvia sitten kotiini)
- Valitsen ruokakaupan sen mukaan, missä on ilmainen parkkipaikka (esim. Helsingin Triplassa ja Tampereen Ratinassa on maksullinen pysäköinti, niin en asioi näissä kaupoissa)
- Käytän julkisen hammashoitolan palveluja
- Lainaan kirjastosta kirjoja (oma kirjahylly on jo täynnä ja varastossa on laatikossa lisää kirjoja)
- Ostan 3 litran saippuatonkkia ja täytän toilettien saippuapumppupullot (meillä kuluu saippuaa paljon)
- Ostin pölynimurin, jossa on tyhjennettävä säiliö, ei tarvi ostaa pölyimuripusseja enää
- istutan puutarhaan vain monivuotisia kukkia (kertainvestointi)
- istutan puutarhaan lähinnä hyötykasveja, joista on hyötyä tulevaisuudessa
- poimin itse mustikat ja vadelmat metsästä
- keräään ja kuivatan nokkosen lehtiä, keitän niistä haudutettua teetä
- En käy maksullisessa jumpassa tai kuntosaleissa, käyn ilmaiseksi kävelylenkillä ja polkupyörälenkillä tai järvessä uimassa
- Tilaan vaatekaupan uutiskirjeen, jotta saan 5% alennuksen vaateostoksista (käytän merkkivaatteita)
Tässä muutama esimerkki arjen tarkkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan nuukuuden äärimmäisessä ytimessä. Teen kesätyönä pikkufirman laskutusta, ja täällä lasketaan joka rivi että voiko alvia pyöristää ylöspäin. Vietin juuri tunnin säätäen asian kanssa ja sain 12 senttiä liikevaihtoa lisää.
Ja sitten katsotaan maksetut. Niistä vasta pääsee repimään kiihkoa, laskemaan viivästyskorkoja! Juuri soitti asiakas joka oli vastaanottanut korkolaskun. En saanut sanaa väliin, kun kuuntelin sitä huutoa.
Ihan oikeasti, kannattaako vaarantaa hyvä asiakkuus jonkun 1,10 takia?
Kai sulla on sentään tuntiliksa? 😅 Pomo ei sitten keksinyt työtunneillesi tehokkaampaa käyttöä? Mä en kestä tommosia! Naurattaa niin!
Sentään kuukausipalkka ja kiinteä työaika, josta en tingi.
Päivitystä piheydestä: täällä on ihan normaali käytäntö, että työntekijät tuovat omat työtarvikkeensa mukanaan. Kaikki kynät, niitit, post-itit ovat tj:n vaimon takana ja on kovin paljon helpompaa tuoda se messuilta saatu mainoskynä mukanaan kuin anella uutta loppuunkäytetyn tilalle.
Männä viikolla oli tilanne, jota pääsin ovenraosta seuraamaan. Työntekijä meni kuivan kynän kanssa hakemaan uutta. Kynä tarkastettiin, tarve todettiin ja tarvikekaapin lukko aukeni.
Luultavasti saan jonkun rasitusvamman tästä silmien pyörittelystä, jota harrastan salaa. Onneksi koulu alkaa taas kohta.
Mä oli kerran vastaavassa paikassa töissä. Kun aloitin työt niin sihteeri antoi mulle kaksi mustekynää. Sanoi oikein, että nää on vähän tällaisia parempia (ihan normi kyniä).
Sihteeri sanoi myös että näitä kyniä on budjetoitu 2 kpl/henkilö vuodessa. Vastasin siihen että ”kätevää, kun mausteet loppuu puolessa välissä vuotta niin siinä ei sitten toisena vuosipuolikkaana tarvitse sitten kirjoittaa mitään”. Katsoi mua happamasti.
Olin vuoden ja vaihdoin työpaikkaa. Kyseessä noin 30 henkilöä työllistävä firma.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa palstalaiset ovat kertoneet MUISTA tuntemistaan ihmisistä, jotka ovat saitoja.
Tunnustan itse olevani tarkka muutamissa asioissa:
- En osta koskaan iltapäivälehtiä, white trash juorut ei kiinnosta vähääkään
- En osta koskaan take away kahveja, kalliita ovat ja hyi mitä litkuja ne ovat (ostan kyllä marketin kalleinta tummapaahtoista kahvia sitten kotiini)
- Valitsen ruokakaupan sen mukaan, missä on ilmainen parkkipaikka (esim. Helsingin Triplassa ja Tampereen Ratinassa on maksullinen pysäköinti, niin en asioi näissä kaupoissa)
- Käytän julkisen hammashoitolan palveluja
- Lainaan kirjastosta kirjoja (oma kirjahylly on jo täynnä ja varastossa on laatikossa lisää kirjoja)
- Ostan 3 litran saippuatonkkia ja täytän toilettien saippuapumppupullot (meillä kuluu saippuaa paljon)
- Ostin pölynimurin, jossa on tyhjennettävä säiliö, ei tarvi ostaa pölyimuripusseja enää
- istutan puutarhaan vain monivuotisia kukkia (kertainvestointi)
- istutan puutarhaan lähinnä hyötykasveja, joista on hyötyä tulevaisuudessa
- poimin itse mustikat ja vadelmat metsästä
- keräään ja kuivatan nokkosen lehtiä, keitän niistä haudutettua teetä
- En käy maksullisessa jumpassa tai kuntosaleissa, käyn ilmaiseksi kävelylenkillä ja polkupyörälenkillä tai järvessä uimassa
- Tilaan vaatekaupan uutiskirjeen, jotta saan 5% alennuksen vaateostoksista (käytän merkkivaatteita)Tässä muutama esimerkki arjen tarkkuudesta.
Vinkkinä vaan, että Ratinaan ostarilla saa tunnin ilmaisen pysäköinnin Ratina appilla.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni pesee minigrip-pusseja. Vieläpä niitä Ikean halpiksia, jotka maksavat pari senttiä kappaleelta. Aika painokkaasti sanoin, että omia kamojaan laittakoot minne laittaa, mutta yhteisiä elintarvikkeita ei mihinkään vedellä huljutettuihin, huonosti kuivuneisiin ja rasvatahraisiin pusseihin laiteta.
No eipä nuo Minigripit mitään kertakäyttöisiä olekaan. Todellakin kestävät pesua ja uudelleenkäyttöä. Ikean pussit ainakin nykyisin on tosi paksuja.
Kannattaa olla pihi.Tääkin alkanut.Tuolla oli kommentteja nykyään sukat,alushousut maksaa paljon,joskus sai 1,50€..nyt hinta haitari 5€-alkaen ties mihin..€.Itse voi tehdä remppoja jos osaa ees omasta mielestä.No mun piheys ruokaa ostan ,mut tarkka siinnäkin.Säästän kaikessa ,sähkö,vesi.Sähkö jouluvalot ei korista ulkona,patterivaloja löytyy mieti kuinka paljon saa,sähkönsiirrolla pattereita 230€.-500€ .Siirtonsa.Mökil oo sähköö.Ja kotona pistän sähkön kii kesäksi,pakaste talviaikaan käytössä.Monessa voi säästää.Kauppa käydään 1-2kert,viikko.Mistään ei varmaan ole pulaa.Suomihan on kallis maa,köyhä maa kun palkkoja ajattelee,palkkojen pitäisi olla vähintään 5000€,sittenkin saisi piheillä riittääkö sekään.Entä voisko asuu asuntovaunussa,tai muuttaa ihan maasta,ajattelin joskus pordugalia.
Kaverini aikoinaan kun pesi pyykkiä laski vettä suihkulla koneeseen että säästäisi sähköä ja vettä. Tosin tämä hyöty meni harakoille kun molemmat kuului kiinteänä summana vuokraan siihen aikaan. Ja asunto oli täynnä tavaraa kun mitään ei saanut heittää pois.
Ambomaa kirjoitti:
Kannattaa olla pihi.Tääkin alkanut.Tuolla oli kommentteja nykyään sukat,alushousut maksaa paljon,joskus sai 1,50€..nyt hinta haitari 5€-alkaen ties mihin..€.Itse voi tehdä remppoja jos osaa ees omasta mielestä.No mun piheys ruokaa ostan ,mut tarkka siinnäkin.Säästän kaikessa ,sähkö,vesi.Sähkö jouluvalot ei korista ulkona,patterivaloja löytyy mieti kuinka paljon saa,sähkönsiirrolla pattereita 230€.-500€ .Siirtonsa.Mökil oo sähköö.Ja kotona pistän sähkön kii kesäksi,pakaste talviaikaan käytössä.Monessa voi säästää.Kauppa käydään 1-2kert,viikko.Mistään ei varmaan ole pulaa.Suomihan on kallis maa,köyhä maa kun palkkoja ajattelee,palkkojen pitäisi olla vähintään 5000€,sittenkin saisi piheillä riittääkö sekään.Entä voisko asuu asuntovaunussa,tai muuttaa ihan maasta,ajattelin joskus pordugalia.
Pihistelit myös välilyönneistä ilmeisesti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni pesee minigrip-pusseja. Vieläpä niitä Ikean halpiksia, jotka maksavat pari senttiä kappaleelta. Aika painokkaasti sanoin, että omia kamojaan laittakoot minne laittaa, mutta yhteisiä elintarvikkeita ei mihinkään vedellä huljutettuihin, huonosti kuivuneisiin ja rasvatahraisiin pusseihin laiteta.
No eipä nuo Minigripit mitään kertakäyttöisiä olekaan. Todellakin kestävät pesua ja uudelleenkäyttöä. Ikean pussit ainakin nykyisin on tosi paksuja.
Itse pesen aina pussit, säilön syksyisin todella paljon kun kasvatan paljon itse kaikenlaista ja marjastan. Eikä ne pussit rasvasia ja huonosti kuivuneita ole kun ne pyyhkeellä kuivaa, Älytöntä muovin tuhlausta joka kerta heittää ne roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä vaan, että Ratinaan ostarilla saa tunnin ilmaisen pysäköinnin Ratina appilla.
No hyvä tietää tämäkin. Paikka jossa "pakotetaan" johonkin miinuspää-appiin ei ole käymisen arvoinen, ikinä. Onneksi verkkokaupat toimii.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin muija ompeli aina alushousunsa itse kangaskaupan jämätrikoista, koska hänen mielestään siitä syntyi huomattava säästö.
Ihmettelin vaan, että kuinka monet pikkuhousut rouvalla oli jos kerran säästö oli huomattava.
Kaupan alekorista sai pikkuhousuja puoli-ilmaiseksi. Tuskinpa olisivat enemmän maksaneet kuin nuo itse ommellut.
Nuo jämätrikoot myydään kilohinnalla eikä yksiin alushousuihin mene paljoa kangasta. Sloggit ovat hyvässä tarjouksessa noin 5 euroa kappaleelta. Jos ompeleminen kiinnostaa ja ompelukone on jo valmiina, niin vuoden alushousut saa yksien sloggien hinnalla. Ompelin aikoinani lapsille paljon ja varsinkin trikoosta tehdyt alusvaatteet oli liki ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo jämätrikoot myydään kilohinnalla eikä yksiin alushousuihin mene paljoa kangasta. Sloggit ovat hyvässä tarjouksessa noin 5 euroa kappaleelta. Jos ompeleminen kiinnostaa ja ompelukone on jo valmiina, niin vuoden alushousut saa yksien sloggien hinnalla. Ompelin aikoinani lapsille paljon ja varsinkin trikoosta tehdyt alusvaatteet oli liki ilmaisia.
Mun äiti ompeli vaatteeni alusvaatteita myöden, häpesin niitä koko lapsuuteni...
Kaverin sika rikas mutsi pakasti roiskeläppiä 😂😂
Törmäsin tähän videoon, eikä piheimmäksi voi mennä:
Toivottavasti only in America.