Ero -- mies ei aio maksaa elatusmaksuja lainkaan, jos saan lapsilisät käyttööni
Olen eroamassa erittäin pihistä ja ahneesta sijoittajamiehestä. Hän ensin himoitsi lapsilisiä (uhkaili, että haluaa tiliotteet ja niitä lapsilisiä ei saisi käyttää edes suurimmassa hätätilanteessa). Kuulemma en saa käyttää olemassaolevia lapsilisiä muuttokuluihin, vaan mun on pakko pitää ne säästössä. Mutta erilleenmuuton jälkeen saan käyttää niitä vapaasti. Sen sijaan mies ei aio maksaa elatusmaksuja lainkaan, vaan suostuu siihen, että tallettaa ne itse erilliselle tilille. Miltä tämä kaikki kuulostaa?
Kommentit (35)
laita elarikanne vireile heti. Vaadi lasten asumista luonasi ja elatusmaksuja taulukon mukaan avioeron toista vaihetta hakiessasi.Älä ole nynny,isän KUULUU osallistua elatukseen. Hommaa kunnon aa ja haasta lasten nimissä käräjille koska lasten etu vaatii sitä että kumpikin osallistuu elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella saat muka lasten huoltajuuden? Eikös mies voi hakea yhteishuoltajuutta, jolloin elareita ei makseta?
Ihme loisia naiset. Lapsia käytetään vain elareiden kalasteluun
Kuule uuvatti, ei yhteishuoltajuus tarkoita sitä ettei elareita makseta lainkaan vaan sitä että lasten asioista päätetään yhdessä ja myös elävanhemmalla on tiedonsaantioikeus. Jospa sinä tarkistaisit hieman käsitteitä ennen kuin tulet tänne julistamaan tietämättömyyttäsi!
Minä suosittelen ap:lle yksinhuoltajuuden hakua sillä perusteella että heidän isänsä käytös ei palvele lasten etua lainkaan ja yhteishuoltajuus mitä luutavammin vaikuttaa lasten asioiden hoitoa suuresti kun lasten isä sanoo ihan piruuttaan EI joka asiaan eikä edes halua osallistua lastensa elatukseen kuten isän pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella saat muka lasten huoltajuuden? Eikös mies voi hakea yhteishuoltajuutta, jolloin elareita ei makseta?
Ihme loisia naiset. Lapsia käytetään vain elareiden kalasteluun
Olemme sopineet yhteishuoltajuudesta, mutta mieskin haluaa, että lapset asuvat luonani, sillä hänellä ei hermot kestä olla heidän kanssaan kovin kauan. Sen takia itseäni huokestuttaa ne 9 pvää / kk hänen luonaan.
Muista että kyseessä on lasten oikeus tavata vanhempaansa, ei vanhemman oikeus tavata lastaan. Voi olla että pian lapset eivät ole siellä lainkaan ja muista että 12-vuotias voi jo olla kypsä päättämään missä asuu ja ketä tapaa.
Itseasiassa miehen idea siitä, että hän laittaa "elatusrahat" tilille säästöön on todella hyvä siksi, että isomina lapset opiskelevat ja haluavat ajokorttia ym, eli suosittelen että suostut ehdotukseen ja iloitset siitä, kun lapsenne ovat nuoria aikuisia.
Ikävä kyllä ukon puolesta, mutta ei se nyt ihan noin mene.
Kyllä sinä käytät lapsilisät ja elarit elämiseen ihan just niinkuin tykkäät.
Itse olen yksinhuoltajan lapsi, meitä oli kolme lasta (isukki lähti nuoremman matkaan). Ja olen kyllä nähnyt kuinka tiukkaa keskituloisellekkin oli elättää meitä kolmea, ei siinä jäänyt rahaa äidiltämme mihinkään harrastuksiin, vaikka isämme koko ajan lällätti rahasta. Joten ihme käsitys monella ihmisellä siitä, ettäkö yksihuoltaja elää leveästi ja ikkunoista ja ovista sitä rahaa vaan tulvii yksinhuoltajana.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksujen maksaminen ei ole vapaaehtoista, sen voit nyt ihan ekaksi sanoa nuijalle ex-ukollesi.
Rahat tulee käyttää lapsien elatukseen, ei jemmata tilille
Muistelen, että joskus menneinä vuosina ei hyväksytty lapsilisien tallettamista lasten tilille, ainakin sitä pidettiin paheksuttavana. Ne on tarkoitettu käytettäväksi heti lapsen hyväksi jokapäiväisiin menoihin. Elatusmaksuja ei kai enää nykyään määrätä suoraan miehen tuloista tiettyä prosenttia, vaan katsotaan lapsen tarve. Tätä sovelletaan silloin, kun mies on suurituloinen, jolloin vaimo ei pääse hyötymään ja elelemään itse siivellä, tekemään elinkeinoa, miehen rahoilla. Vastaavasti, jos mies on pienituloinen, ei häntä määrätä maksamaan kohtuuttomia maksuja, vaikka suuruusluokka olisikin järkevä lapsen peruselannon kannalta.
Sinulla on persoonallisuushäiriöinen eksä. Tarvitset ulkopuolista apua tilanteeseen. Ihan ensimmäiseksi varaa aika lastenvalvojalle. Hän voi saada järkeä ukolle päähän ja arvoja enemmän kohdilleen. Olen ollut samankaltaisessa tilanteessa ja kadun, että en hakenut enemmän apua. Mutta eron aikaan ja psyykkisesti murrettuna (kun on ollut parisuhteessa persoonallisuushäiriöisen kanssa) pelkäsin hirveästi kaikkia sossuja ym. Joka tapauksessa ainakin se lastenvalvoja voi selventää miehelle sitä, että elatusmaksuissa ei ole kysymys esim. sinun ahneudestasi jne. Minusta tuntuu, että tarvitset vähintään perheneuvolaa avuksi, jotta saat tukea. Ja säästä KAIKKI miehen viestit.
Kadun sitä, että annoin lapsen tavata isää isän luona pienenä, koska myöhemmin on tullut ilmi, että ei isällä kestänyt hermo edes niitä lyhyitä aikoja silloin ja siellä on ollut henkistä väkivaltaa ja fyysisen väkivallan uhkaa. Aistin sen jo silloin, mutta keskustelujen lopputulos oli aina, että minä kuvittelen liikoja / olen hullu.
Jos sinulle sattuu huono sossu, hän saattaa lähteä mukaan siihen, että väkivaltainen käytös olisi vain sinun ja lasten isän välinen ongelma ja isän ja lasten suhde olisi tästä täysin erillinen asia. Valitettavasti se ei useimmiten mene niin, vaan väkivaltainen käytös on tekijän ongelma myös siinä mielessä, että se ei poistu eroamalla ensimmäisestä uhrista, kohteet vain muuttuvat. Väkivaltainen ja persoonallisuushäiriöinen toki itse syyttää aina muita.
Jotkut ammattilaiset ovat onneksi alkaneet ottaa tämän tosissaan, mutta kaikissa esim. lastensuojelun toimissa tämä ei valitettavasti vielä näy.
Sinun tulisi kertoa esim. lastenvalvojalla väkivallasta ja siihen liittyvistä peloista esim. sen 9 vrk:n suhteen. Se valitettavasti tietysti saa miehen raivostumaan, koska omasta mielestään hän ei ole väkivaltainen vaan sinä olet kaiken maailman pahan alku ja juuri (häiriintynyt maailmankuva / todellisuudentaju, joka ei kestä päivänvaloa).
Älä laita nimeäsi mihinkään paperiin. Tilit tosiaan erillisiksi eikä hänelle mitään pääsyä lapsilisiin. Oikeus määrää, ei mies.
Muuta ensin pois ja sit lastenvalvojalle hoitamaan elatusmaksu asiat.
Lapsilisät tulee sille joka on lähi huoltaja ja saa käyttää ne rahat kuten parhaaksi näkee.
Elatusmaksut ei ole vapaaehtoisia, jos mies ei suostu niitä maksamaan niin sitten ne otetaan ulosoton kautta.
No miehesihän ei asiaa päätä mitenkään ja lapsilisät maksetaan lähivanhemmalle aina.
Se nyt vaan menee lain mukaan niin. Jos mies ei maksa hyvällä niin perinnän hoitaa kunta ja saat Kelasta sitten sitä minimiä ja sitten laittavat aina perityn osuuden jälkikäteen jos elatusmaksu katsotaan suuremmaksi.
Älä siis riitele asiasta. Anna olla. Se ei auta mitään ja asia menee kuitenkin lain mukaan, joten ihan suotta kukutat asiaan energiaasi. Anna miehen kuvitella voivansa tehdä, kuten uhoaa.
Siinäpä se hemmo hyppii kolmiloikkaa kun ulosottomies käväisee sen tilillä, menee vielä siltä luottotiedot jos ei maksa. Haasta ap se oikeuteen niistä, älä suostu nollasoppariin mitenkään. Lapsilisät kuuluvat lasten elatukseen, eivät miehen tilille!
Jos sais tietää kuka tuo ap:n sikamies on niin nolaisin sen julkisesti isänä joka ei välitä lapsistaan vähääkään. Siltä mieheltä pitää saada kulissit alas niin että se kuolee häpeään.
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika lastenvalvojalle. Älä keskustele enää miehen kanssa muutoin kuin kirjallisesti.
Ikävä kyllä tuollaisten kusipää-äijien kanssa lastenvalvojasta ei ole mitään hyötyä. Siellä voidaan tehdä sopimuksia vain silloin kun molemmat vanhemmat haluavat sopia. Narsistikusipää ei halua sopia mitään oikeudenmukaista ja reilua, vaan sanella omia ehtojaan, joiden perustelut on ihan kahjoja.
Ap:n tapauksessa lastenvalvojalle pitää varata aika ja käydä siellä kuuntelemassa hullun huutoa vain sen takia, että pystyy oikeudelle todistamaan, ettei tyypin kanssa saa asioita ilman oikeuden päätöstä asianmukaisesti ja reilusti tulojen mukaan sovittua.
Oikeus ehdottaa todennäköisesti sovittelumenettelyä, mutta ei kannata suostua siihen, koska se on niin rankkaa, että tulee antaneeksi periksi silloin kun ei pitäisi. Parempi, että tuomioistuin suoraan määrää tulojen mukaisen elatuksen. Hullun kanssa tosin rahaa tärkeämpi on lähivanhemmuuden varmistaminen itselle, vaikka sitten ilman elareita.
Sepä ei ole miehen käsissä tai mielipiteestä kiinni. Kuulostaa narsistisella mieheltä, joka luulee olevansa lain yläpuolella. Jos ei suostu maksamaan niin toki hoidat asian Kelan kautta. Ensin nyt lastenvalvojalle aika, jossa sovitaan kirjallisesti asioista. Jos ja kun elatusmaksua ei ala miehen taholta kuulumaan, otat yhteyden Kelaan.
Miehen hankaluuden tai epäasiallisen käytöksen vuoksi ei tarvi nöyristellä enää. Elatusmaksut kuuluu hänen maksettavakseen lain säätämänä.
Monelle miehelle tulee erotilanteessa yllätyksenä se, että joutuu osallistumaan lasten elatukseen. Ilmeisesti kuvittelevat, että yhteiskunta huolehtii. Ydinperheen aikanahan lapset elivät pyhällä hengellä.