Jääkö vanhempien velat lasten maksettavaksi kuoleman jälkeen?
Eräällä tuttavaperheen pariskunnalla jumalattomasti velkaa yhteensä eikä kyseiset henkilöt välitä asiasta tippaakaan.
Olen ajatellut että heidän oma päätöksensä tietysti kuinka haluavat asioiden menevän, mutta jääkö velat lasten kontoille jos vanhemmat kuolevat velkaisina?
Joo tiedän ettei asia kuulu minulle, mutta olen joskus ennenkin miettinyt tätä ja tähän perheeseen törmätessä asia tuli jälleen mieleen.
Kommentit (24)
Kyllä jäää kirjoitti:
Jos vainajalla,eli sittemmin perikunnalla ei ole mitään omaisuutta,vain sitä velkaa niin kyllä ne perjöiden maksettavaksi jää
Ei jää. Ainoastaan jos lapset sössivät perunkirjoituksen eli eivät hoida sitä ajoissa, velat voivat periytyä.
No ei tässä, mutta siten, että valtio voi ottaa periaatteessa kuinka paljon velkaa tahansa, sillä sitä veroillaan aina tulevat sukupolvet maksavat. Jos sitä tulee ihan liikaa, silloin ei ehkä enempää saa, eli ei sitten palkkoja ja eläkkeitä enää julkisella makseta (kuin Kreikassa)... vastaavasti yliverotetut firmat ja ihmiset lähtevät pois maksamasta. Mutta ei valtio ikinä konkurssin voi mennä, vaikka ihmiset voivat. :)
Ei jää perillisten maksettavaksi. Olin joulukuussa perunkirjoituksessa, joten tuoretta tietoa. Isälläni oli velkaa, ja me lapset emme joudu niitä makselemaan. Menivät luottotappioksi isän velat.
Mahdotonta.
t. pankkitäti