Venäjän käymä informaatiosota
Tämä on omasta mielestäni erittäin mielenkiintoinen aihe, joten kysellään nyt täällä: oletko itse törmännyt Venäjän informaatiosodankäyntiin esimerkiksi somessa ja tiedätkö ylipäätänsä, miten Venäjä yrittää vaikuttaa? Levitätkö itse venäläistä narratiivia ja jos kyllä, niin miksi?
Kommentit (82)
Osa av:n modeista on ry.ssien trolleja.
Niin, varsinkin Venäjä yrittää saada polarisoitunutta maailmaa, tehdä itsestaan suurvallan (vastavoiman), jolloin muiden valtioiden pitäisi huomioida Venäjän etu tai "kerjäävät verta nenästä"
Parhaimmat esimerkit saa Ukrainaa ja Suomen turvallisuuspolitiikkaa koskevista keskusteluista.
Joillekin vielä Venäjän narratiivi menee heittämällä läpi, eivätkä itse sitä välttämättä huomaa. Nämä ovat hyödyllisiä idiootteja.
Sitten on niitä, jotka tietävät valehtelevansa ja levittävänsä Venäjän agendaa syystä X. Nämä ovat vaarallisia idiootteja (mutta eivät välttämättä saa siitä rahallista korvausta, ainakaan suoraan)
Ihan samaa propagandaa kuin kaikkien osapuolien.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa propagandaa kuin kaikkien osapuolien.
Siis minkä osapuolien?
älä välitä se öli vanijan kätyri, myyrä.
Mielenkiintoista on myös se, että miten tätä Venäjän käymää informaatiosotaa vastaan voi edes taistella, koska siinä hyödyntävät vapaiden yhteiskuntien tuomia oikeuksia, mutta pelaa täysin eri säännöillä.
Olisi vielä ihan kiva saada keskustelua aikaiseksi :)
Siis onko aloittaja sitä mieltä, että Venäjä on ainoa maa maailmassa joka käy informaatiosotaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis onko aloittaja sitä mieltä, että Venäjä on ainoa maa maailmassa joka käy informaatiosotaa?
Näinkö olen sanonut? En, vaan tämän aiheen aloitin nimenomaan Venäjän käymästä informaatiosodasta.
Itse olen ajatellut, että Venäjän käymä infosota Suomessa somepalstoilla ja myös valemedian (MV, yms.) kautta näkyy just tapauksissa, joissa kyseenalaistetaan Suomen viranomaisten toiminta.
Esim. just nämä älyttömät kommentit tälläkin palstalla, jos rikos on tapahtunut klo 19.07, niin takuulla joku on 19.09 jo ihmettelemässä "miksi poliisi ei kerro mitään, miksi pimittää tietoa", etc.
Myös ne kun Suomen oikeuslaitosta mollataan.
Nämähän ovat suoraa jatkoa niille Venäjän median tuottamille jutuille venäläisten perheiden lasten "pakkohuostaanotoista" Suomessa. Huostaanottojutut vaan suunnataan venäläiselle yleisölle, suomalaisille yritetään iskostaa mieleen, kuinka (muka) huonosti meidän viranomaiset toimivat.
(Koska Venäjän viranomaiset ja oikeuslaitos ovat tunnetusti niin fantastisesti toimiva demokraattisia organisaatioita hehheh).
Mamuttajat haluaa ajaa Suomen kaaokseen. Varmaan ryssyköitä
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut, että Venäjän käymä infosota Suomessa somepalstoilla ja myös valemedian (MV, yms.) kautta näkyy just tapauksissa, joissa kyseenalaistetaan Suomen viranomaisten toiminta.
Esim. just nämä älyttömät kommentit tälläkin palstalla, jos rikos on tapahtunut klo 19.07, niin takuulla joku on 19.09 jo ihmettelemässä "miksi poliisi ei kerro mitään, miksi pimittää tietoa", etc.
Myös ne kun Suomen oikeuslaitosta mollataan.
Nämähän ovat suoraa jatkoa niille Venäjän median tuottamille jutuille venäläisten perheiden lasten "pakkohuostaanotoista" Suomessa. Huostaanottojutut vaan suunnataan venäläiselle yleisölle, suomalaisille yritetään iskostaa mieleen, kuinka (muka) huonosti meidän viranomaiset toimivat.
(Koska Venäjän viranomaiset ja oikeuslaitos ovat tunnetusti niin fantastisesti toimiva demokraattisia organisaatioita hehheh).
Ja se, että halutaan ohjailla vaikkapa turvallisuuspoliittista keskustelua (mieluiten niin, että siitä ei edes saisi puhua), että se hermostuttaa Venäjää.
Ja tietenkin varmasti ajetaan "puolueetonta" Suomea ja irti kansainvälisistä yhteisöistä, koska silloin Suomi heikentää itseään.
Joo. Jos vähän kritisoit maahanmuuttoa ja pakolaisten ottamista olet näköjään Venäjä trolli.
Onko sinulla aavistustakaan mitä infosotaa media tekee sionisteilta tai rappari salaseuroista?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista on myös se, että miten tätä Venäjän käymää informaatiosotaa vastaan voi edes taistella, koska siinä hyödyntävät vapaiden yhteiskuntien tuomia oikeuksia, mutta pelaa täysin eri säännöillä.
Touhu on niin läpinäkyvää että jätettäisiin vaan reagoimatta tai jokseenkin joku sarkastinen väsynyt "joko taas näitä", ihan viralliseltakin taholta. Siinähän sitten peikkoset reuhuavat ja jos venäläisillä keskuatelupalstoilla "ne vainoaa venäläisiä lapsia", niin siihen pitää laittaa vettä myllyyn "juu, koska ovat niin nälissään ja ovat kuulleet että erityisesti venäläiset maistuvat hyviltä..."
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla aavistustakaan mitä infosotaa media tekee sionisteilta tai rappari salaseuroista?
Tämä on ihan hyvä pointti, venäläisessä mediassa levitetään myös ahkerasti salaliittoteorioita. Kohdeyleisö nimittäin helposti uskoo näitä, jolloin muutoinkin saadaan vaikutettua.
Ei Putinin kätyrit tänne kirjoita. Olisin varmaan sen joskus huomannut. Lukemassa sen sijaan ehkä hyvinkin käyvät. Näkeehän täältä sen mistä Suomessa milloinkin puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Touhu on niin läpinäkyvää että jätettäisiin vaan reagoimatta tai jokseenkin joku sarkastinen väsynyt "joko taas näitä", ihan viralliseltakin taholta. Siinähän sitten peikkoset reuhuavat ja jos venäläisillä keskuatelupalstoilla "ne vainoaa venäläisiä lapsia", niin siihen pitää laittaa vettä myllyyn "juu, koska ovat niin nälissään ja ovat kuulleet että erityisesti venäläiset maistuvat hyviltä..."
Sehän riippuu täysin kohdeyleisöstä, mikä on tökeröä ja mikä ei: jokainen on varmasti kuullut, että Suomi ei voi liittyä Natoon, koska Venäjä ei tykkäisi, turvallisuuspoliittista keskustelua pitää hyssytellä, koska Venäjä hermostuu ja että esimerkiksi kaikki media valehtelee (kuten joitakin vuosia sitten on lanseerattu käsitteitä, kuten vaikkapa valtamedia ja niin edelleen).
Vaikuttamista löytyy monelta eri tasolta ja eri kohdeyleisölle tarkoitettua.
En ole Venäjän harrastamaa informaatiosotaa juurikaan havainnut, mutta EK:n ja sen etupiirien harrastamaa informaatiosotaa on tämä palsta täynnä. Jopa niin että osa modeista tekee aloituksia joita työnantaja määrää.
Olen ajatellut, että Venäjä tavoite on luoda eripuraa ja vastakkainasettelua mm. Suomessa. Osa AV:n trolleista työskentelee tämän tavoitteen puolesta. Eli haetaan esim. nais/mies-vastakkainasettelua mitä älyttömimmillä tavoilla.
En tiedä maksetaanko näille, mutta jos ei, ihmettelen kuka tekee tätä ilmaiseksi. Hyödylliset idiootit?