Missä sumussa nuo eläkeläiset oikein elää? Isäni valitti eläkkeensä pienuutta (käteen jää 1600 €)
Minä käyn töissä, elätän kahta lasta ja saan vähemmän. Lisäksi isälläni on velaton omakotitalo, mulla velkaa pienestä rivarin pätkästä.
Kommentit (288)
Ne on tottuneet valittamaan. Siksi niillä onkin rahaa niin hirveästi. Kun mikään ei koskaan riitä.
No ne on sitä mieltä että pitäisi saada saman verran kun töissä käydessä tai jopa enemmän.
no niinpä! itella sama, että tuo jää käteen kun teen täyttä työaikaa. olen 40 v. eikä mitään ikälisiä enää tuohon tule yms, että tällä palkalla hautaan asti mennään. eläkettä tuskin enää sitten maksetaan kun olen siinä iässä...
pari lasta on ja mies työtön, että ei hurraamista...
Sun isäsi on maksanut joka vuosi tuloistaan eläkekassaan. Miksi hän ei nyt saisi rahojaan takaisin? Ihan sama kuin jos pankkitililtäsi otettaisiin aina vuoden lopussa 50% pois, koska ethän niitä rahoja tarvitse.
1600 euron eläkkeen (netto) saa, jos takana on 30 vuotta töitä noin 4000 e/kk (brutto) keskipalkalla (tai siis palkalla, joka on hieman suurempi kuin suomalaisten keskipalkka).
Ja muista, että sinähän perit isäsi omakotitalon. Ei se ota sitä hautaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen sen rahat menee?
En tiedä ap:n isästä, mutta äidilläni on pienempi eläke ja rahaa menee asumiseen (velaton omakotitalo) noin 450 e/kk (kiinteistövero, jätemaksut, vesi, sähkö, vakuutukset jne.), lääkkeisiin ja lääkärissäkäynteihin/kotiapuun noin 400 e/kk ja matkoihin (kauppaan ja takaisin 2km suuntaansa 1 krt/vko) 30 e/kk. Ruokaan, vaatteisiin jne. jää vähän yli 200 e/kk.
Samaa ajatellut. Lähipiirissä on yksi mielenterv.ongelmainen entinen juoppo, joka sattui olemaan viim. 10 vuotta (ja työelämässä oloaika juuri tämä) ennen kallohoitoon joutumistaan suht' hyvällä palkalla töissä. Tyyppi saa reilusti yli 1000€ eläkettä. Mm. lähihoitaja kaikkine työssäkäyntikuluineen voi juuri päästä samaan.
Ja Suomessa tällaisia itsensä eläkkeelle ryypänneitä sopivalla työuralla on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sun isäsi on maksanut joka vuosi tuloistaan eläkekassaan. Miksi hän ei nyt saisi rahojaan takaisin? Ihan sama kuin jos pankkitililtäsi otettaisiin aina vuoden lopussa 50% pois, koska ethän niitä rahoja tarvitse.
1600 euron eläkkeen (netto) saa, jos takana on 30 vuotta töitä noin 4000 e/kk (brutto) keskipalkalla (tai siis palkalla, joka on hieman suurempi kuin suomalaisten keskipalkka).
Ja muista, että sinähän perit isäsi omakotitalon. Ei se ota sitä hautaan mukaan.
Eihän ap kritisoinut sitä, että isänsä saa eläkettä, vaan sitä, että isällä on aika hyvä eläke moneen työssäkäyväänkin verrattuna ja silti kehtaa valittaa, kun tulot on niin pienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen sen rahat menee?
En tiedä ap:n isästä, mutta äidilläni on pienempi eläke ja rahaa menee asumiseen (velaton omakotitalo) noin 450 e/kk (kiinteistövero, jätemaksut, vesi, sähkö, vakuutukset jne.), lääkkeisiin ja lääkärissäkäynteihin/kotiapuun noin 400 e/kk ja matkoihin (kauppaan ja takaisin 2km suuntaansa 1 krt/vko) 30 e/kk. Ruokaan, vaatteisiin jne. jää vähän yli 200 e/kk.
Äitisi asuu väärässä paikassa ja/tai liian isossa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Sun isäsi on maksanut joka vuosi tuloistaan eläkekassaan. Miksi hän ei nyt saisi rahojaan takaisin? Ihan sama kuin jos pankkitililtäsi otettaisiin aina vuoden lopussa 50% pois, koska ethän niitä rahoja tarvitse..
Juuri näinhän meille alle 55-vuotiaille tehdään kokoajan. otetaan puolet palkasta pois, koska sillä maksetaan suurten ikäluokkien eläkkeet. ja ei. Suurten ikäluokkien itse aikanaan maksamat maksut eivät riitä heidän eläkkeisiinsä. ne ihan oikeasti maksetaan meidän nuorempien nyt maksamista eläkemaksuista.
Oma äitini ei tosin saa kuin 750E. On ollut kotiäitinä. Eli minä maksan omasta palkastani paitsi ne eläkemaksut valtiolle, myös oman äitini elannon, koska enhän voi antaa sen nälkäänkään kuolla. Lisäksi mulla on niin paljon bruttotuloja, että ne vaikuttavat oman aikuisen poikani työmarkkinatukeen, joten elätän hänetkin. Sen lisäksi, siis, että olen verojen nettomaksaja. Itse en tule koskaan saamaan mitään eläkettä, siitä huolimatta, että maksan joka vuosi yli puolet tuloistani eläkemaksua.
Vierailija kirjoitti:
Mun isälle jää 1000 käteen.
Mun isälle jää 2100 käteen.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta kysyn silti.
Mihin eläkekassaan?
Vierailija kirjoitti:
Mun isälle jää 1000 käteen.
Niin ja asuu vuokralla kerrostalossa. Ei ole omaisuutta. Eikä säästöjä.
On elänyt sitä aikaa kun töitä ja hyvinvointia oli. Nyt korttipakka romahtaa ja nuoret elävät elämänsä köyhyydessä.
Moni nykyisistä ökyeläkeläisistä on jäänyt eläkkeelle nuorella iällä (esim. oma äitini 60-vuotiaana) ja eläke määräytynyt viimeisen parin vuoden tulojen perusteella. Ja silloin tietenkin kaikkien ikälisien ja ylitöiden ansiosta palkka oli valtava. Kyseinen henkilö saa vielä nykyäänkin n. 30 000 euroa vuodessa eläkettä puhtaana käteen. Itse en ole vielä työelämässä ollessani koskaan päässyt tuollaisille tuloille, vaikka ikää on jo lähemmäs 40 vuotta.
Vanhusten asiat ovat paremmin kuin muiden, koska vanhukset saavat enemmän ilmaista rahaa kuin työttömät ilman minkäänlaista painostusta ja heillä on vähemmän kulutustarvetta.
Vanhukset voivat keskittyä valittamiseen, koska heidän lisääntymis- ym.aktiivivuotensa ovat ohi ja heidän ei tarvitse ajatella imagoa.
Naapurin pappa valittaa aina pienestä eläkkeestä, entinen bussikuski ja eläke on verojen jälkeen 1900e (näytti minulle tiliotteensa kun ei ymmärtänyt siitä erästä asiaa). Ei mitään ylimääräisiä koulutuksia (pappa itse kertoo kuinka opiskelut on turhia). Itse hoitajana tienaan vähemmän, pappaa kyllä hymyilytti kun sanoin että minun palkka on huonompi kuin hänen eläke. Neuvoi ryhtymään bussikuskiksi....
Todellisuudentaju hämärtynyt