Länsimainen kulttuuri vai naisten huono itsetunto?
Ärsyttääkö ketään muita lukea jatkuvasti naistenlehdistä tmv. kuinka näyttelijät/julkkikset/laulajat selittelevät omaa huonoa itsetuntoaan länsimaisella kulttuurilla? Juuri lueskelen junassa Trendin juttua missä näyttelijä Inka Kallén (Kotikadun Mirja) selittää kuinka "Pitkään ajattelin olevani arvokas vain, jos olen tietynlainen: saan nimekkäitä töitä ja olen tarpeeksi laiha. Länsimainen maailmakuva perustuu sille, että arvostamme itseämme tekojen ja muiden hyväksynnän kautta emme ihmisinä, joita olemme silloin kun emme tee mitään." En tiedä olenko minä ja onko kaveripiirini sitten jotenkin hyvin epälänsimainen, koska kotona on opetettu että jokainen ihminen on arvokas itsessään eikä ulkopuolisten hyväksyntää tule hakea tekemällä asioita joita ei itse halua.
Toki televisiossa, elokuvissa, mainoksissa ym. näkyy laihoja ja kauniita naisia, mutta eiköhän se luulo siitä että on tarpeeksi arvokas vain jos näyttää täsmälleen samalta kuin nämä osittain fiktiiviset (photoshop ja kauneuskirurgia) naiset ole hyvin irrationaalinen ja hölmö. Lisäksi huvittava tämä länsimaiden syyllistäminen, kyllä naisille (ja miehillekin!) on omia odotuksia kaikissa kulttuureissa.
Kommentit (4)
Yleensä tuo "arvostan itseäni ja muita ihmisinä" -mäkökulma punnitaan vain haastavissa elämäntilanteissa. Kun jäät esim. työttömäksi tulet huomaamaan miten pinnallisia ihmissuhteet oikeasti ovatkaan.
Naisnäyttelijöillä ja muilla julkkiksilla on aina ja tulee olemaan paljon keskimääräistä enemmän ulkonäköpaineita, koska sillä on niin suuri merkitys niillä aloilla. Ihan sama mitä kotona opetetaan, tuon alan lainalaisuudet ovat pinnalliset.
Vierailija kirjoitti:
Naisnäyttelijöillä ja muilla julkkiksilla on aina ja tulee olemaan paljon keskimääräistä enemmän ulkonäköpaineita, koska sillä on niin suuri merkitys niillä aloilla. Ihan sama mitä kotona opetetaan, tuon alan lainalaisuudet ovat pinnalliset.
Ehkä Hollywoodissa. Arvostetuimmat suomalaiset näyttelijät eivät taida olla mitään malleja, Suomessa tehdään suomalaisen näköisiä roolisuorituksia ja ennemminkin roolitus kärsii jos näyttelijät olisivat kaikki kiiltokuvamaisia malleja. Katsokaa vaikka Iina Kuustosta, yksi Suomen suosituimmista näyttelijöistä eikä ole langanlaiha eikä kyllä naamastakaan mikään erityinen.
Nimenomaanhan itämaisissa kollektiivisissa kulttuureissa yksilöä pidetään itsessään arvottomana ja arvo tulee kollektiivisen hyvinvoinnin lisäämisestä eli siten työstä, koulumenestyksestä ja statuksesta. Korea taitaa olla maailman ykkönen plastiikkakirurgiassa ja ulkonäköpaineet ovat valtavat. Kiinassa ei ole paskanokareen arvoinen jos ei ole yliopistokoulutusta ja huipputyötä. Sama Japanissa ja Taiwanissa.