Mistä lähtien -20 - -30 on ollut "hirmupakkanen" ??
Tietääkseni -30 on Lapissa täysin normaalia, eikä etelässäkään harvinaista.
"Hirmupakkaset tulevat: Jopa -30, -20 astetta koko Suomeen"
"Pakkaset kiristyvät hetkeksi koko Suomessa tiistai-illasta lähtien. Lapin jo ennestään kylmä sää viilentyy jopa 30 pakkasasteeseen"
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/211412-hirmupakkaset-tulevat-jopa-30-a…
Kommentit (27)
Ei harvinaista? Vuorokauden keskimääräinen alin lämpötila ei ole esimerkiksi Helsingissä edes sydäntalvella alle -10 joten kyllä -20 on jo kova pakkanen ja -30 en edes muista koska olisi ollut viimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei harvinaista? Vuorokauden keskimääräinen alin lämpötila ei ole esimerkiksi Helsingissä edes sydäntalvella alle -10 joten kyllä -20 on jo kova pakkanen ja -30 en edes muista koska olisi ollut viimeksi.
Eikä keskimääräinen lämpötila kesällä ole +25, mutta silti +25 ei ole "hirmuhelle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä keskimääräinen lämpötila kesällä ole +25, mutta silti +25 ei ole "hirmuhelle".
No ei olekaan, koska helleraja ylipäätään on vasta siinä 25 asteessa.
"Helsingin pakkasennätys mitattiin Kaisaniemessä tammikuussa 1987, jolloin lämpötila laski −34,3 °C asteeseen."
No nyt on asteet huidelleen lähellä kymmentä plussalla, joten kyllä -20-30 on siihen nähden aika kylmä...
Meille povataan aina silloin tällöin huonoa ajokeliä. No ok, jos huono ajokeli on sitä, että taivaalta sataa lunta. Joillekin se voi olla sitä, mutta mulle se on normaali talvikeli.
Suomessa pitäis olla kaikille ihan normaalia se, että ulkona on talvella pakkasta. Ei pitäis ihmetellä pakkasta tammikuussa eikä helmikuussakaan. Joku -40 alkaa jo olemaan hirmupakkanen, mutta -30 ei todellakaan ole sitä vaan ihan normaalia talvella Suomessa.
Niin ja muuten Helsinki ei ole koko Suomi, vaikka helsinkiläiset sitä mieltä ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Uutisessahan luvattiinkin Lappiin -30 ja etelään -20. Kumpikaan ei ole ko. paikassa hirmupakkanen.
Kyllä mun mielestä -20 on jo hirmupakkanen. Siinä rajoilla, että saikutanko ja jään kotiin nukkumaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä -20 on jo hirmupakkanen. Siinä rajoilla, että saikutanko ja jään kotiin nukkumaan
Nössö.
-40 astetta voisi kutsua jo hirmuiseksi.
Riippuu siitä millainen sää yleensä on ollut. Kyllä -30 tuntuu tosi kylmältä, jos se sinne laskee kun ensin on ollut ilma 2kk aikalailla 0 tietämissä.
Itse tykkään pakkasesta, mutta varmasti tulevat pakkaset tuntuu aluksi inhottavalta, kun ei niihin ole nyt tottunut ja karaistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on. Pakkasta kestän kyllä, mutta hyi saatana joku +25 asteen lämpötila ja auringonporotus.
-30 on korkeintaan viikon vuodessa. tv: Lapin eteläosissa asuva. Kyllä se kova pakkanen on. Mm. auto on kovilla ja taloa pitää lämmittää enemmän. Putket jäätyy monella.
Vierailija kirjoitti:
Meille povataan aina silloin tällöin huonoa ajokeliä. No ok, jos huono ajokeli on sitä, että taivaalta sataa lunta. Joillekin se voi olla sitä, mutta mulle se on normaali talvikeli.
Niin tottakai se lumisade on normaalia talvikeliä mutta ajokelinä lumisade silti on huono
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nössö.
Todellakin. Olisinpa ollut nuorempanakin niin olisi jäänyt monta murhetta kohtaamatta ja kuulokin olisi ennallaan
Vierailija kirjoitti:
En hyväksy enkä ymmärrä tuollaista toimintaa. Teen työtäni ulkona ja siellä ollaan säällä kuin säällä, kesällä lämpimässä ja talvella kylmässä. Häpeällistä tuollainen valehtelu, valehtelijoita ei kovinkaan moni arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäis olla kaikille ihan normaalia se, että ulkona on talvella pakkasta. Ei pitäis ihmetellä pakkasta tammikuussa eikä helmikuussakaan. Joku -40 alkaa jo olemaan hirmupakkanen, mutta -30 ei todellakaan ole sitä vaan ihan normaalia talvella Suomessa.
Niin ja muuten Helsinki ei ole koko Suomi, vaikka helsinkiläiset sitä mieltä ovatkin.
Ei hyvän ja huonon ajokelin määritelmät riipu vuodenajasta. Siksihän talvinopeusrajoituksetkin on matalammat, kun talvella on useammin huono ajokeli kuin kesällä ja nopeutta pitää laskea.
Säätiedotukset ovat viimevuosina muuttuneet sensaatiohakuiseksi paskaksi.