Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasyntyneen kuljettaminen sairaalasta

Vierailija
02.01.2017 |

Hei. Onko välttämätöntä olla kantokoppa vai voiko vauvan kuljettaa kotiin kantoliinassa-tai kantorepussa jossa on vastasyntyneen tuki?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä taas: Kiitos vastauksista, myös hupivastauksista.

En ole missään vaiheessa väittänyt, että ei ole rahaa taksiin tai turvakaukaloon, tai ettei ole tukihenkilöä. Haluan vain kartoittaa vaihtoehdot ennen kuin maksan jostain tavarasta 100e jota käytän kerran. Normaalia järjenkäyttöä. Eli en voi istua takapenkillä vauva kantorepussa edessäni sylissä koska se on laitonta. Kiitos infosta.

Toivon, ettei tässä maassa ole kesällä jäätä ja pakkasta. Jos nyt vauva kesällä syntyy, sitähän emme tiedä.

Muotoilen kysymykset aina niin, että siinä kysytään sitä mitä en tiedä eikä jaaritella säästä, taksirahoista tai muista sivuseikoista.

Eikä mua tämä ryöpytys jaksa kuin huvittaa. Ootte upeita. Jatkakaa. On mielenkiintoista nähdä, kuinka teidän mielikuvituksenne rakentaa musta hahmoa. Ties mihin tämä vielä menee.

kerran..??

e´t siis ikinä aio vauvan kanbsssa autossa matkustaa,,koskaan ??

Minullakaan ei ole ollut autoa mutta olen tarvinnut kaukaloa paljon, ku nlen käynyt kyydissä kaupassa, linjaautolla lainannut autoa.

Vierailija
42/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lapsen isälläkään ole autoa tai ajokorttia? Useinhan on tapana, että isä noutaa perheensä sairaalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kommentoimassa ensimmäistä kertaa sitten ketjun aloittamisen:

Lukiko aloituksessani, että olen äiti?

Lukiko aloituksessani, että vauva on syntymässä juuri nyt, talvipakkasilla?

Joku myös oletti, että olen kommentoinut täällä todennäköisyyksistä vaikka en ole kommentoinut täällä vielä mitään.

Opetelkaa hengittämään ja luetun ymmärtämistä. Oletusten mukana menette metsään. Tyhmiinkin kysymyksiin voi vastata ihan asiallisesti ja kiihkotta.

Joku kirjoitti, että ota selvää. Juuri sitä tässä teen, hyvissä ajoin. Päätin kysyä täältä nyt ensin. Vauvan saamiseen liittyy useita yksityiskohtia, tuon tiesinkin, että vauvan täytyy pystyä istumaan ennen syöttötuolissa istumista. Otan kyllä kaikesta hyvin selvää ennen kuin teen mitään.

Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia. En tunne vauvoja. Katsoin, että kantokopat maksavat n. 100e, mikä on kallis hinta yhden automatkan takia. Jos kantokoppa on välttämätön, pyrin lainaamaan sellaisen jostain.

Katsoin jo, että kiloraja vastasyntyneen kantorepulle on 3,5kg. Aion sellaisen joka tapauksessa ostaa, sillä sitä ja vaunuja tulen jatkossakin käyttämään. Ajattelin, että vauva olisi autossa ( taksissa tai kaverin kyydillä ) kantorepussa sylissäni, mutta hysteerisestä reaktiostanne päätellen se on turvallisuusriski? Hyvä tietää.

Vaunut kuulostaa budjettiratkaisulta, julkisilla matkani kestää n. tunnin. Entä jos vaunujen koppa on irrotettava ja pieni, voiko sen jotenkin turvallisesti kiinnittää autoon? En tiedä autoista, enkä vaunuistakaan vielä paljoa.

Prisman muovikassi kuulostaa ainakin halvalta, ja siinähän vauva keinuisi mukavasti kannossa. Ettei hän nyt kuitenkin tukehtuisi siihen...? Mitä luulette, kilipäät...?

Kiitos niistä tiedonjyvistä, joita tämän sekoilun seasta löysin. Olette korvaamaton apu.

Kantoliinassa tai repussa vauva on selkä menosuuntaan, eikä reppu suojaa vauvan niskaa retkahtamiselta kun ei ole siihen suunniteltu. Lisäksi kolarin sattuessa liikkuisit esim äkkipysäyksessä itse eteenpäin jolloin lytistäisit vauvan hengiltä.

Julkisiin en vastasyntynyttä veisi, tartuntariski on liian suuri, jo tavallinen flunssa estää vauvaa imemästä rintaa (tai pulloa) jolloin kuivuminen on suuri riski. Eikä vauva opi kunnon imemistekniikkaa jossei pysty harjoittelemaan.

On olemassa rattaita joiden koppa toimii autossa turvakoppana joka kiinnitetään turvavöihin, mutta ovat melko kalliita.

Suositelisin ostamaan edullisen kaukalon, jossa mukana pienennin vastasyntyneelle. Kaukalon voi myöhemmin taas myydä jos käyttöä ei ole, mutta äkillisiä lääkärireissuja varten säilyttäisin koppaa itselläni kunnes jää pieneksi.

Iloista odotusta ja ihanaa synnytystä :)

Vierailija
44/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas. Miten aiot sen lapsen kanssa muuten sitten liikkua? Ja tiesitkö että vastasyntyneen kanssa ei saa mennä pariin viikkoon mihinkään väkijoukkoon (eli siis esim bussiin)... vai että sylissä autossa? sairasta.577

Vierailija
45/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä kaukalon voi lainata esim neuvolasta. Käytetyn saa kirpparilta muutamalla eurolla. Ja takseihin saa kaukalon, kun vaan tilaa etukäteen.

Vierailija
46/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoon ehdottomasti turvakaukalo, on laitonta kuljettaa lasta ilman sitä. Jos ei osta omaa, niin niitä taitaa saada lainaan esim. neuvolasta.

En lähtisi vastasyntyneen kanssa julkisiin kulkuvälineisiin olipa sitten kesä tai talvi. Saattaa olla kaikenlaista pöpöt ja pienellä vielä heikko vastustuskyky.

Vierailija
47/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
48/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse ei autoa omistaisikaan, on vauvalle silti hyvä hankkia turvakaukalo. Ei se matka sairaalasta kotiin varmaan kuitenkaan tule jäämään lapsen ainoaksi automatkaksi vauva-aikana. Voi sitten huoletta kulkea tuttavien kyydeillä tai taksilla, jos tulee tarve (vauvahan voi vaikka sairastua ja pitää lähteä autokyydillä päivystykseen ilta- tai yöaikaan tai kiireellä, jolloin julkiset eivät ole vaihtoehto).

Muistan itsekin aikoinani pähkäilleeni saman asian kanssa, koska meillä ei ollut lapsen syntymän aikoihin omaa autoa. Ostettiin kuitenkin turvakaukalo, osoittautui tarpeelliseksi.

Vierailija
49/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä taas: Kiitos vastauksista, myös hupivastauksista.

En ole missään vaiheessa väittänyt, että ei ole rahaa taksiin tai turvakaukaloon, tai ettei ole tukihenkilöä. Haluan vain kartoittaa vaihtoehdot ennen kuin maksan jostain tavarasta 100e jota käytän kerran. Normaalia järjenkäyttöä. Eli en voi istua takapenkillä vauva kantorepussa edessäni sylissä koska se on laitonta. Kiitos infosta.

Toivon, ettei tässä maassa ole kesällä jäätä ja pakkasta. Jos nyt vauva kesällä syntyy, sitähän emme tiedä.

Muotoilen kysymykset aina niin, että siinä kysytään sitä mitä en tiedä eikä jaaritella säästä, taksirahoista tai muista sivuseikoista.

Eikä mua tämä ryöpytys jaksa kuin huvittaa. Ootte upeita. Jatkakaa. On mielenkiintoista nähdä, kuinka teidän mielikuvituksenne rakentaa musta hahmoa. Ties mihin tämä vielä menee.

Yritän vastata sulle nyt asiallisesti: Jos vauva on autossa ilman turvakaukaloa, se kuolee kolaritilanteessa melko varmasti, tai vammautuu. Rintarepussa murskaat sen itse ja jos on itse viritetyssä jossain vaunukoppaasiassa, vauva lähtee sieltä lentoon ja kuolee sitten. Pään retkahdus tappaa myös melko varmasti. Itse olen kuskannut vauvaa ja lapsia taksissa ilmanturvavälineitä ja joskus jopa omassa autossa, mutta itsepähän olen valintani tehnyt. Mutta näillä perusteilla kannattaa tosiaan vuokrata kaukalo tai kysellä lainaan kavereilta, tai ostaa kirpparilta.

Julkisilla en lähtisi, vauvalle nyt ei mitään käy, mutta oma vointi voi olla synnytyksen jälkeen itsellä sellainen, että a) ei voi istua b) seisominen sattuu alapäähän c) ylipäätään on huonovointinen  d) keisarinleikauksen arpi estää liikkumisen e) haluaa olla poissa muiden silmistä ja päästä äkkiä kotiin vaan siksi, että, no, on juuri synnyttänyt ensimmäisen vauvansa f) mikä tahansa muu syy

Ai niin ja olen syöttänyt lapseni sitterissä, nyt tiedän, että niinkään ei olisi saanut tehdä. Kukaan ei puhunut neljä vuotta sitten tällaisesta, saatika esikoisen vauva-aikana 10 vuotta sitten :)

Onnea vauvaelämään!

Vierailija
50/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa synnärillä kätilö tai hoitaja vaivihkaa tsekkaa lähtevän perheen, että kaikki on kunnossa ja asianmukaisesti. Siis vauvalla riittävästi vaatteita ja matkustukseen sopivat varusteet. Tarkoittaa autolla matkustaessa turvakaukaloa. Kantoliina voisi tulla kyseeseen, jos asuu aivan sairaalan vieressä (matka max. 1km). Siinä voi synnytyksen jälkeen olla vähän huterat fiilikset, et en kuitenkaan lähtisi tätä suunnittelemaan. Jos kerran elämässä raskii ottaa taksin, on tämä se kerta.

Vierailija
51/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä olen pahis, kun kuopuksen synnytyksen jälkeen ihan kävelin sairaalasta kotiin, vauva kantorepussa. Kesä oli ja lämpöinen, mutta eiköhän se noin kilometrin kävelykin ole nykyihmisten mielestä ihan kammottavaa vauvan vaarantamista.... Itse kyllä nautin siitä ihan valtavasti, kävellä vauvan kanssa kauniina kesäpäivänä lintujen laulaessa. (Toisaalta esikoisen syntymän jälkeen en olisi pystynyt moiseen kävelyyn, kun oli paikat repeämien jäljiltä niin tohjona ettei missään asennossa oikein ollut siedettävää olla)

Vierailija
52/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liinailin 20 vuotta sitten. Liinana didymos. Lapset kukin on tuotu synnäriltä kotiin liinassa. Taksilla.

Meillä ei ollut kaukaloa, ei tutuillakaan. Vuokrapaikkoja ei ollut tai en löytänyt. Enkä ostanut kerta (kolmea) käyttöä varten. Riskillä mentiin.

Kaikki sujui hyvin, tietenkin kolarin riski oli olemassa. Sehän aina läsnä, kun liikenteeseen lähtee.

Vierailija
53/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän lainkirjainta ap:lle:

Alle 135 cm pituisten lasten on käytettävä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa matkustaessaan lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta.

Alle 3-vuotiaita lapsia ei turvalaitteettomassa autossa saa kuljettaa lainkaan.

Yli 3-vuotiaita lapsia voidaan satunnaisesti kuljettaa lyhyitä matkoja auton takapenkillä turvavöissä.

Vierailija
54/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään vastuullinen taksi/autoilija ei lähde talvikelissä kuljettamaan vastasyntynyttä missään kantoliinassa. Riskit ovat aivan liian isot.

Jos ei ole kaukaloa tai turvaistuinta, käy vuokraamassa pientä korvausta vastaan jo ennen lapsen syntymää, joko MLL tai vakuutusyhtiöstä.

Vastuu on yksin vanhemmilla, eikä mitkään vakuutukset korvaa, jos sattuu liikennevahinko, jos vastasyntynyttä ei ole kuljetettu asianmukaisesti.

Vierailija
55/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä liinailin 20 vuotta sitten. Liinana didymos. Lapset kukin on tuotu synnäriltä kotiin liinassa. Taksilla.

Meillä ei ollut kaukaloa, ei tutuillakaan. Vuokrapaikkoja ei ollut tai en löytänyt. Enkä ostanut kerta (kolmea) käyttöä varten. Riskillä mentiin.

Kaikki sujui hyvin, tietenkin kolarin riski oli olemassa. Sehän aina läsnä, kun liikenteeseen lähtee.

Minä ostin 26 vuotta sitten turvakaukalon. Enkä ollut edes mikään varakas, mutta katsoin olevani turvallisen kyydin velkaa lapselleni.

Vierailija
56/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään vastuullinen taksi/autoilija ei lähde talvikelissä kuljettamaan vastasyntynyttä missään kantoliinassa. Riskit ovat aivan liian isot.

Jos ei ole kaukaloa tai turvaistuinta, käy vuokraamassa pientä korvausta vastaan jo ennen lapsen syntymää, joko MLL tai vakuutusyhtiöstä.

Vastuu on yksin vanhemmilla, eikä mitkään vakuutukset korvaa, jos sattuu liikennevahinko, jos vastasyntynyttä ei ole kuljetettu asianmukaisesti.

Paitsi jos taksikyydissö

Ä olisi lapsi ilman turvalaitetta ja kuolisi kolarissa, taksikuski saisi kuolemantuottamussyytteen. Tai ihan kuka kuski tahansa, joka antaa alle 15vuotiaan matkustaa ilman turvalaitetta/vöitä saa syytteen, oli huoltaja tai ei.

Vierailija
57/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos taksikyydissö

Ä olisi lapsi ilman turvalaitetta ja kuolisi kolarissa, taksikuski saisi kuolemantuottamussyytteen. Tai ihan kuka kuski tahansa, joka antaa alle 15vuotiaan matkustaa ilman turvalaitetta/vöitä saa syytteen, oli huoltaja tai ei.[/quote

Joo, mutta silloinkaan ei liikennevakuutus tai taksiyrittäjän vastuuvakuutus vastaa korvauksista, vaan menee omasta pussista.

Ihmettelen monen tietämättömyyttä, kun vakuutusyhtiöt ja MLL on vuokrannut jo vuosikymmeniä vauvojen ja lasten turvaistuimia. Itse vuokrasin ensimmäiset jo 80-luvun alussa. Istuimet on tarkistettu ja täyttävät lain vaatimukset ja vuokra ei ole hinnalla pilattu.

Turvaistuimia yms. sellaisia ei kannattaisi ostaa kirpparilta tai käytettynä, ellei niitä ole tarkistettu ja asianmukaisesti kunnossa.

Vierailija
58/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä olen pahis, kun kuopuksen synnytyksen jälkeen ihan kävelin sairaalasta kotiin, vauva kantorepussa. Kesä oli ja lämpöinen, mutta eiköhän se noin kilometrin kävelykin ole nykyihmisten mielestä ihan kammottavaa vauvan vaarantamista.... Itse kyllä nautin siitä ihan valtavasti, kävellä vauvan kanssa kauniina kesäpäivänä lintujen laulaessa. (Toisaalta esikoisen syntymän jälkeen en olisi pystynyt moiseen kävelyyn, kun oli paikat repeämien jäljiltä niin tohjona ettei missään asennossa oikein ollut siedettävää olla)

Älä nyt, mepä tultiin ihan ratikalla kotiin viimeksi. Vaunuilla. Paitsi että otettiin vauva ihan syliin pysäkillä odotellessa, kun huomattiin, että raukalla oli ihan liikaa vaatetta ja piti niitä siinä sitten vähentää.

Vierailija
59/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän lainkirjainta ap:lle:

Alle 135 cm pituisten lasten on käytettävä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa matkustaessaan lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta.

Alle 3-vuotiaita lapsia ei turvalaitteettomassa autossa saa kuljettaa lainkaan.

Yli 3-vuotiaita lapsia voidaan satunnaisesti kuljettaa lyhyitä matkoja auton takapenkillä turvavöissä.

Ei koske taksimatkustajia

Vierailija
60/83 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt on kyllä jo käsitelty tartuntavaarat julkisissa, turvakaukalopakko, turvakaukalon lainamahdollisuudet ja taksit. Vituttaa lukea ketjua missä sivukaupalla äidit käy pätemässä samoista asioista vuoron perään. Jos ei ole keskusteluun mitään lisättävää niin ole hiljaa.

Ja tiesittekö että helvetissä on ihan erityinen paikka äideille jotka eivät tue toisiaan vaan vittuilevat ja syyllistävät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi