Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioliitto,sukunimen vaihto (ei miehen omaan)

Vierailija
02.01.2017 |

Sukunimet ovat Suomessa suojattuja.Harkitsen omani vaihtasta isoäidin tyttönimeen.Ilmeisesti niin voi tehdä.Mietin,että tekisin naimisiin menon yhteydessä,kun asia alkanut mietityttämään,ei muuta syytä miksi silloin.

Oletko vaihtanut sukunimesi (ei avioliitto) ja miksi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaimo vaihtoi sukunimensä äitinsä tyttönimeen ja naimisiin mennessä otin sitten saman nimen.. Tio äidin tyttönimeen vaihto onnistui ihan vain ilmoituksella maistraattiin.

Vierailija
2/6 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin sukunimeni eron jälkeen. En halunnut pitää eksän nimeä, enkä myöskään halunnut palata tyttönimeeni. Niiden kummankin aika oli jo mennyt. Nyt halusin sukunimen, jonka koin itselleni sopivimmaksi. 

Pitkään etsin uutta sukunimeä sammuneiden sukujen nimistä, mutta lopuksi parhaalta tuntuivat kaksi nimeä: äitini tyttönimi (joka on myös hänen äitinsä tyttönimi) sekä isänäitini tyttönimi.

Valitsin niistä äitini ja äidinäitini tyttönimen, joka on hyvä suomalainen nimi. Isänäidin nimi on vierasperäinen ja vaikka se näyttää kirjoitettuna tosi hyvältä, olisin joutunut joka paikassa tavaamaan sen. 

Juttelin äitini kanssa nimen vaihtamisesta ja kysyin hänen mielipidettään. Lähinnä siksi, että hänelle ei tule sellainen olo että minä ryöstän hänen nimensä. Kerroin suunnitelmistani myös äitini sisaruksille, koska sukunimi on myös heidän äitinsä nimi. Kerroin perusteeni nimen muuttamiseen ja miksi haluan juuri tuon nimen itselleeni. Kukaan ei ainakaan sanonut, että asia vaivaisi heitä. 

Olen mennyt sen jälkeen uudelleen naimisiin ja pidin valitsemani nimen. 

Epäilen, että nimenmuutosta ei saa tuosta vaan vihkimisen yhteydessä, sillä maistraatin on tutkittava onko nimenmuutokseen lain mukainen peruste. Muistaakseni minulla nimenmuutoksen käsittely kesti noin 2 kk. 

Miksi sinä olet päätynyt isoäitisi tyttönimeen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos,täällä siis ap.

Puolisoni pitää oman nimensä.Oma sukunimi on harvinainen,mutta niin on sekin jota mietin.Uusi sukunimi olisi ihan samaa sarjaa etunimeni ja sukunimeni kanssa.Haluaisin valita jotain ihan omaa,nimen.Vihkimisen yhteydessä ei mene juridisesti,mutta voisi tulla julkiseksi tiedoksi häissä.

Ainoa asia mitä mietin on työni.Olen tehnyt hankalan polun urani suhteen omalla nimellä ja minua esim.googlataan.Eli urani tarvitsee jatkossakin kipeästi sitä,että olen ns.tuttu nimi alalla.

Vierailija
4/6 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa, kuinka läheinen pitää olla nimen, johon vaihtaa? Pitääkö esim. olla vähintään isovanhempien nimi vai kelpaako kaukaisempienkin sukulaisten nimi? Isoisoisoisoisoisän?

Vierailija
5/6 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 mielestäni esivanhempi,mutta pitää pystyä osoittamaan linkki.

Vierailija
6/6 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että jos ottaa suoraan ylenevän sukulaisensa nimen esim. isoisän tai isoäidin entisen nimen, riittää pelkkä ilmoitus asiasta. Meillä on suvussa ainakin 4 nimenvaihtajaa, siis ottaneet minun isoisäni alkuperäisen nimen, siis ennen suomalaisintoilua. Mekin mietimme asiaa, mutta miten sitten lapset ja muu  perhe, ottaisivatko hekin vanhan nimen. Minulla on jo kolmas nimi menossa. Ystävänikin vaihtoi vanhaan takaisin, pitihän se passi kuitenkin uusia ja jotain muita kuluja.