Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtaisen avustajan työ

Avustaja
01.01.2017 |

Mitä mieltä olette mitkä kaikki asiat kuuluvat henk. koht. avustajan työhön? Olen itse avustaja ja työssä joudun mm. jakamaan asiakkaan lääkkeet pusseista dosettiin. Kuten moni muukin on joskus kirjoittanut, avustettava on myös minunkin työssä melko pikkutarkka monissa asioissa (säikähtää tosi paljon jos ruokaa tippuu syödessään lattialle, jos kaapin ovessa on minimaalisen pieni tahra yms. Ymmärrän että ihmiset on eri tarkkoja tällaisissa asioissa ja jotkut on herkempiä yms., mutta minusta elämässä ei voi olettaa että kaikki menee täydellisesti.

Mitä mieltä olette muuten siitä että henkilökohtainen avustaja jakaa lääkkeet? Jos tapahtuisi joku virhe avustajan ammattitaidottomuuden takia, kuka olisi vastuussa? Työskentelen yksityisen firman alaisuudessa, ja firma välittää avustajia asiakkaille.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että minulle on selvinnyt että asiakas puhuu pahaa meistä avustajista muille avustajille. 

Vierailija
2/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi avustettavani kyselee joskus minulta lääketieteellisistä asioista, mutta mielestäni tällä palkalla ei minulla ole velvollisuutta neuvoa sellaisissa asioissa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen avustaja voi ilman koulutusta katetroida, jakaa lääkkeet, pistää insuliinit, peräruiskeet tms. Lähihoitajatkaan eivät saa jakaa lääkkeitä kaikissa työpaikoissa vaan sen tekee sairaanhoitaja. Henkilökohtaisen avustajan pitää tehdä työnsä parhaansa mukaan mutta koska tällä ei ole hoitoalan koulutusta on työnantaja vastuussa siitä että avustaja on saanut tarpeellisen perehdytyksen työhönsä ja on kykenevä sen tekemään.

Vierailija
4/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja kirjoitti:

Lisäksi avustettavani kyselee joskus minulta lääketieteellisistä asioista, mutta mielestäni tällä palkalla ei minulla ole velvollisuutta neuvoa sellaisissa asioissa.

Ap

Palkalla ei ole mitään tekemistä neuvomisen kanssa vaan henkilökohtainen avustaja ei ole hoitoalan työntekijä eikä lääkäri eli sinulla ei ole tarvittavaa osaamista voidaksesi neuvoa lääketieteellisissä asioissa.

Vierailija
5/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja kirjoitti:

Ap

Miksi et kertoisi, jos tiedät?

Vierailija
6/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja voi ilman koulutusta katetroida, jakaa lääkkeet, pistää insuliinit, peräruiskeet tms. Lähihoitajatkaan eivät saa jakaa lääkkeitä kaikissa työpaikoissa vaan sen tekee sairaanhoitaja. Henkilökohtaisen avustajan pitää tehdä työnsä parhaansa mukaan mutta koska tällä ei ole hoitoalan koulutusta on työnantaja vastuussa siitä että avustaja on saanut tarpeellisen perehdytyksen työhönsä ja on kykenevä sen tekemään.

Entäpä jos avustajalla on lähihoitajan koulutus, mutta työskentelee henkilökohtaisen avustajan nimikkeellä?

Vierailija
7/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähärin odottaa tekevän lähärin työtä, niin sen pitää näkyä palkassa. En itse suorittaisi hoidollisia, erikoistumista vaativia toimenpiteitä. Avustajan pitäisi tehdä vain asioita, joihin tyyppi ei itse pysty fysiikkansa takia.

Vierailija
8/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tosiaan tällä palkalla ja sillä, että henk koht avustajan työllä ei luultavasti ole merkitystä cv:ssäni, minun ei tarvitse neuvoa lääketieteen asioissa. Olen hoitoalan opiskelija mutta luulen ettei tämä työkokemus auta minua löytämään oman alan työtä. Lisäksi tässä työssä ei ole työkavereita eikä kunnon taukoja kun avustettava huutelee ruokatauollakon ja silloin on pakko mennä kun muuten avustettava voi valittaa firmalle. Yksityinen firma työnantajana... Minusta henkilökohtainen avustaja on työ jossa pitäisi tehdä selvemmät pelisäännöt.

Vierailija
9/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisen avustajan oletetaan sitä paitsi olemaan usein samalla kokki, siivooja ja hoitaja.

Vierailija
10/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut henk.koht. avustajana 3 vuotta eräällä firmalla. Me emme saa jakaa lääkkeitä. Saamme toki antaa ne asiakkaalle, jos joku on annostellut lääkkeet valmiiksi, mutta itse emme saa niitä jakaa.

Vierailija
11/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän täytyy jakaa ne. Minusta pahinta tässä työssä on kunnon yksityisten taukojen ja työkaverin puute. Onko muilla kokemusta yksityisten firmojen alla työskentelystä? Meille firma lupasi parempaa palkkaa mutta ei se sen isompi ole. Lisäksi mitä mieltä olette, onko henk koht avustajan työkokemus yhtään mitään cv:ssäni? Vai kannattaako olla mainitsematta? Haen kesäksi hoitoalan työtä.

Vierailija
12/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän täytyy jakaa ne. Minusta pahinta tässä työssä on kunnon yksityisten taukojen ja työkaverin puute. Onko muilla kokemusta yksityisten firmojen alla työskentelystä? Meille firma lupasi parempaa palkkaa mutta ei se sen isompi ole. Lisäksi mitä mieltä olette, onko henk koht avustajan työkokemus yhtään mitään cv:ssäni? Vai kannattaako olla mainitsematta? Haen kesäksi hoitoalan työtä.

Vierailija
13/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota liittoon yhteyttä ja selvitä asia. Tuo on kuitenkin paljon parempi tilanne että olet yrityksen palkkalistoilla kuin jos vammainen toimisi työnantajana.

Vierailija
15/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako henkilökohtainen avustaja tehdä pieniä leikkauksia itsenäisesti avustettavalle jos näin sovitaan??

Vierailija
16/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään säästetään niin paljon että ei ihme jos se kostautuu. Epäpätevät työntekijät tekee tehtäviä joihin ei ole vielä kelpoisuutta. Samalla koulutuksesta leikataan. On ihme kun päättäjät eivät tajua että tällaisessa ei ole järkeä.

Vierailija
17/32 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki säästämisestä on esim. että ruokakauppaan ei palkata joihinkin vuoroihin sekä myyjää ETTÄ vartijaa, vaan sama ihminen tekee myyjän ja vartijan työt. Näin säästetään. Isot kihot saa rahaa enemmän. Varmaan säästämistä on avustajien välittämisfirmoissakin, niissäkin vaan voittoa tavoitellaan vaikka on kyse ihmisten hyvinvoinnista ja terveydestä. 

Vierailija
18/32 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jakaa valmiiksi annostellut lääkkeet dosettiin,asiakkaan pitää voida luottaa siihen,että sinulla on riittävästi ammattitaitoa ja koulutusta. Firman vastuulla on huolehtia siitä,että heillä on riittävän koulutuksen omaavia,ja itsesi siitä,ettet tee mitään,mikä ei sinulle ihan lain mukaan kuulu/ ole edes sallittu .

Ottakaa nuoret selvää asioista!

Vierailija
19/32 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin asioihin toivoisi enemmän keskustelua. Kun ottaa huomioon, että verovaroilla nämä avustajat maksetaan, ei asiattomuuksia pidä sallia. Alusvaatteita ei pidä silittää eikä ikkunoita tarvi pestä joka kuukausi! Sallitaanko kotieläimet? Tässä kylässä lenkitetään ainakin 2 piskiä verovaroilla. Toista olen itse talutellut ja toiseen paikkaan hain, muttei onneksi valittu hommaan. Varmaan on enemmänkin lemmikkejä, joita pitää avustajan hoitaa.

Täällä on tapana, että sairaalakeikan jälkeen saa lisää tunteja. Ihan hyvä, jos kunto ei parane. Mutta jos toipuu vaikka leikkauksesta, ei niitä tunteja välttämättä enää tarvi parin vuoden päästä.

Vierailija
20/32 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä voi jakaa vain koulutettu terveydenhoitoalan ihminen!

Ottakaa nyt oikeasti selvää alasta virallisista julkaisuista

https://avustajavalitys.fi/storage/tiedostot/Avustajan_ABC.pdf

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi