Ulla Appelsin: Millaista on se vihapuhe, jota ei huomata?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005028792.html
Suomessa on jälleen omanlaisiaan ns. oikeaoppisia, jotka haluaisivat määrittää, mitä Suomessa saa sanoa ja ajatella. Kuten aiemminkin historiassa, tämä joukko on taitava hallitsemaan yhteiskunnallista keskustelua sekä perinteisen mutta nykyisin myös sosiaalisen median kautta. Keinotkin ovat osin samoja: jos ei jaa tämän älymystön näkemyksiä, on vaarassa joutua vähättelyn ja pilkan kohteeksi.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään puolet suomalaisista haukutaan natseiksi jos vaikka vaatii jotain tehtäväksi näille pakolaisrikollisille.
Ei haukuta vaan natseja haukutaan kuten pitääkin. En ole nähnyt kenenkään julkisuudessa sanovan, että rikoksen tehneitä ei tulisi rangaista. Natsit vihapuheineen ovat aivan oma lukunsa ja siinä ei tuo uhriutuminen paljon auta.
Ihan vaan tännekin kaikille tiedoksi, että mun kritiikkini sensuroitiin. Jätettiin julkaisematta. Laitoin myös kommentin siitä, että mun kommenttini sensuroitiin. Sekin kommentti sensuroitiin.
Joo, kritiikki oli asiallista: Huomautin epäkohdasta, että Appelsinin teksti oli tosi yksipuolinen ja unohti "suvakkihuora" "mädättäjä" -huutelut sun muut, joita saa kuulla kun huomauttaa rasismista rasisteille.
Että jos joku haluaa uskoa siihen että Ulla Appelsin on hyvä, avoin ja analyyttinen kirjoittaja, niin arvioikoon uudestaan. Ulla Appelsin sensuroi kaiken, mikä ei sovi hänen omaan maailmankuvaansa. Katsokaa vaikka kommentteja. Sinne ei ole selvinnyt yksikään kriittinen kommentti.
Tulee ihan Sipilän näkemys journalismista mieleen.
Itse ihmettelin myös tuota kommenttiosastoa. Pelkkää ylistystä. Minusta Appelsiinin kirjoituksen ovat enimmäkseen huonoja ja pintapuolisia. Syvällistä ja kriittistä niissä ei ole nimeksikään. Huono oli tämä viimeisinkin kirjoitus. Appelsiinille se, mitä hän on kritisoi, on ilmeisesti liian älyllistä ja vaativaa ja hän ja monet muut kaltaisensa "tolkun ihmiset" haluavat nimittää eliitiksi ihmisiä, joiden kanssa he eivät ole samaa mieltä.
Historioitsija kirjoitti:
Itse ihmettelin myös tuota kommenttiosastoa. Pelkkää ylistystä. Minusta Appelsiinin kirjoituksen ovat enimmäkseen huonoja ja pintapuolisia. Syvällistä ja kriittistä niissä ei ole nimeksikään. Huono oli tämä viimeisinkin kirjoitus. Appelsiinille se, mitä hän on kritisoi, on ilmeisesti liian älyllistä ja vaativaa ja hän ja monet muut kaltaisensa "tolkun ihmiset" haluavat nimittää eliitiksi ihmisiä, joiden kanssa he eivät ole samaa mieltä.
Yhdyn tähän.
Appelsiini on myrkkyä joskus.
Oi voi mitä herravihaista olkiukkoretoriikkaa. Esimerkit haettu kaukaa kärjistäen ja tiettyä yleisöä kosiskellen. Todellista vihapuhetta löytyy ihan muualta. Ja ne tolkun ihmiset leimataan kyllä yleensä suvakiksi, ei rasistiksi, koska vihapuhe ei tunne tolkkua eikä vivahteita.
En ole yllättynyt että juuri tällä palstalla löytyy Appelsinin kirjoitusta kritisoivia. Se oli hyvä kirjoitus, harvoin tuota on missään ääneen sanottu, vaikka moni noin ajatteleekin. Ilta-Sanomien kommenttien sensuuri, joskus täysin epölooginenkin sellainen, minua tosin ärsyttää. Se ei kuitenkaan muuta sitä että tuo kirjoitus oli täyttä asiaa.
Tämä teksti osui aivan asian ytimeen.
Jos ajattelet joistain näistä absoluuttisista totuuksista "väärin" tai uskallat kyseenalaistaa niitä, sinut niputetaan automaattisesti viholliseksi, ääripään edustajaksi. Väärä mielipide on varsinkin somessa syy kostaa, nöyryyttää, vähätellä... ja samalla keino kätevästi ohittaa se varsinainen asia josta alunperin yritettiin keskustella. Maahanmuutto on yksi esimerkki, mutta muitakin on, huomaa ihan tällä palstallakin, esim.
Jos kyseenalaistat kauppojen pidennetyt aukioloajat, olet kommari.
Jos kannatat niitä olet ahne porvari tai vaihtoehtoisesti porvarin vedättämä tavispyrkyri, joka ei tajua omaa parastaan.
Tämän harrastajilla on yleensä tavoitteena nopeasti leimata kyseenalaistaja arvottomaksi, jolloin myös tämän mielipide on arvoton, jolloin sitä ei tarvitse huomioida. Vähän niinkuin hylättäisiin kaikki äänestyslipukkeet joissa on äänestetty väärää ehdokasta, ja laskettaisiin vain oikeat.
Olisko kumminkin niin, että tietyt ihmiset ovat äänessä myös näissä kommenttikentissä...
Eli aika marginaaliporukka.
Aika moni tolkuissaan oleva ihminen elää elämäänsä miten parhaiten pystyy.
Sensuroitu kirjoitti:
Ihan vaan tännekin kaikille tiedoksi, että mun kritiikkini sensuroitiin. Jätettiin julkaisematta. Laitoin myös kommentin siitä, että mun kommenttini sensuroitiin. Sekin kommentti sensuroitiin.
Joo, kritiikki oli asiallista: Huomautin epäkohdasta, että Appelsinin teksti oli tosi yksipuolinen ja unohti "suvakkihuora" "mädättäjä" -huutelut sun muut, joita saa kuulla kun huomauttaa rasismista rasisteille.
Että jos joku haluaa uskoa siihen että Ulla Appelsin on hyvä, avoin ja analyyttinen kirjoittaja, niin arvioikoon uudestaan. Ulla Appelsin sensuroi kaiken, mikä ei sovi hänen omaan maailmankuvaansa. Katsokaa vaikka kommentteja. Sinne ei ole selvinnyt yksikään kriittinen kommentti.
Minä olen myös useean Appelsinin kolumniin pistänyt ihan asiallista, mutta kriittistä palautetta. Minusta hänen kirjoituksensa ovat jo alun alkaen loogisesti epäjohdonmukaisia plus lisäksi persuja nuoleskelevia. Ja järkyttävää lukea miten uppoaa lukijoihinsa kuin kuuma veitsi voihin.
Yhtäkään asiallista kriittistä kommenttiani ei ole julkaistu, joten kokeilimme kerran että myös kaksi kaveriani laittoivat omilla nimillään kriittistä kommenttia plus yksi tuollaista nuoleskelevaa tyyliin "Ulla presidentiksi". Kriittisiä ei julkaistu, tuo positiivinen kommentti kyllä.
Että mitähän vittua?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on kummallinen itsekkyyden aikakausi meneillään. Tällä palstallakaan ei saa olla jonkun toisen kanssa eri mieltä, vaan oma mielipide on muka ainoa oikea. Ketjuissa saatetaan riidellä kymmenien, jopa satojen sivujen verran
Se on tämän palstan suola, kun kaksi hullua jää jankkaamaan jostakin aiheesta.:D
Vierailija kirjoitti:
Sensuroitu kirjoitti:
Minä olen myös useean Appelsinin kolumniin pistänyt ihan asiallista, mutta kriittistä palautetta. Minusta hänen kirjoituksensa ovat jo alun alkaen loogisesti epäjohdonmukaisia plus lisäksi persuja nuoleskelevia. Ja järkyttävää lukea miten uppoaa lukijoihinsa kuin kuuma veitsi voihin.
Yhtäkään asiallista kriittistä kommenttiani ei ole julkaistu, joten kokeilimme kerran että myös kaksi kaveriani laittoivat omilla nimillään kriittistä kommenttia plus yksi tuollaista nuoleskelevaa tyyliin "Ulla presidentiksi". Kriittisiä ei julkaistu, tuo positiivinen kommentti kyllä.
Että mitähän vittua?
Olen Vihreiden kannattaja, enkä voisi ikinä äänestää Persuja. Silti pidän Ullan kirjoituksista ja minusta hän on monesti oikeassa.
Ulla on sikakapitalistien asialla vihapuheineen!
Kukahan on taas tän appelsiinin muroihin kussut? Eikö tuota tyttö-parkaa vieläkään huolita ns oikeisiin piireihin. Jokohan tytteli löytyy tulevissa kunnallisvaaleissa persujen listoilta, en kyllä ihmettelisi. On enempi persuihin kallellaan kuin itse isä-Timo
nojustjoo kirjoitti:
Kukahan on taas tän appelsiinin muroihin kussut? Eikö tuota tyttö-parkaa vieläkään huolita ns oikeisiin piireihin. Jokohan tytteli löytyy tulevissa kunnallisvaaleissa persujen listoilta, en kyllä ihmettelisi. On enempi persuihin kallellaan kuin itse isä-Timo
Tuli ensimmäisenä mieleen se että olisikohan se akka saanut väittelyssä pahasti päihinsä joltain ns.suvakilta useiden henkilöiden todistaessa jota olisi seurannut tämä katkeroitunut purkaus.
Sensuroitu kirjoitti:
Aivan totta. Kaikki Appelsinille epäedullinen on ennakkosensuroitu ja se ei ole vahinko. Kirjoitimme kolme kommenttia eri osoitteesta. Pidimme huolen, että kaikki olivat asiallisia. Jokaisessa kommentissa kysyttiin eikö Appelsinin ulostulo ole hieman outo kun I-S on ennakkosensuurin äiti Suomessa ja sulkee keskustelut maahanmuuttajia koskevissa uutisissa ja sensuroi kaikki mielipitet jotka ovat suvaitsevaisuutta tai maahanmuuttoa arvostelevia.
Appelsin itse juuri edustaa tahoa jota hän arvosteli kommentissaan ja siitä todisteena ennakkosensuurin jatkuminen jos mielipide on väärä.
Olen keskustellut hänen kanssaan heidän ennakkosensuuristaan ja sain vain ylimalkaisen vastauksen, että voi olla, että hirveässä kiiressä joku asiallinen mielipide sensuroidaan turhaan, mutta ei myönnä vallitsevaa totuutta.
Suurin osa suomalaisista kannatta turvapaikanhakijoiden auttamista. Appelsin on yksin pikku natsiryhmänsä kanssa.
Olet hauska.:D