iPhonesta Macille kuvien/videoiden siirtäminen
Onko kenelläkään samaa ongelmaa? Eli kun laitan USB-piuhan kiinni, osa kuvista siirtyy automaattisesti puhelimesta koneelle, osa taas ei. En todellakaan tiedä millä perusteella ehkä 1/10 osa kuvista siirtyy, aivan sattuman varaista tuo siirtyminen. Videoita en saa siirtymään millään. Jos vaan haluaisin siirtää kuvat pois viemästä tilaa puhelimesta ja että ne olisi aikajärjestyksessä koneella, niin ei se vaan onnistu. Eikä onnistu kuvansiirtotyökalullakaan, koska sekin edelleen tunnistaa vaan ne tietyt kuvat puhelimestani, mitkä on jo siirretty.
Jos sammutan tietokoneen ja irrotan USB-piuhan ja laitan ne hetken päästä uudestaan käyntiin ja kiinni niin tietokone tunnistaa taas pari kuvaa lisää. Ei kuitenkaan kaikkia. Mistä ihmeestä tämä voi johtua?
Kommentit (5)
Siihen maksuttomaan iCloudiin ei mahdu kuin murto-osa ja en haluaisi alkaa maksaa kuukausittain siitä, että kuvat siirtyvät, jos siirtyvät. Siinäkin oli jotain ongelmaa, että siirsi osan, mutta ei kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Siihen maksuttomaan iCloudiin ei mahdu kuin murto-osa ja en haluaisi alkaa maksaa kuukausittain siitä, että kuvat siirtyvät, jos siirtyvät. Siinäkin oli jotain ongelmaa, että siirsi osan, mutta ei kaikkia.
Kuinka paljon sulla oikeen on niitä kuvia? Eipä ole vielä tullut vielä raja vastaan, mulla on varmaan 2000 kuvaa siellä. Myös airdrop on kätevä tapa siirtää kuvia bluetoothina.
Kannattaa varmaan asioida jossain Applen laitteita huoltavassa firmassa, liian vaikeaa ja hidasta neuvoa tämän kaltaisen foorumin kautta kun pitäisi osata kysyä ja tietää että olet vastannut varmasti ymmärtäen kysymyksen ennen kuin antaa tarkkoja neuvoja.
Ongelma voi olla monessa paikassa / yksityiskohdassa, mutta mitään korjaustoimenpidettä ei pitäisi tehdä ennen kuin on tehnyt varmistukset kuntoon. Huolehdi siksi, että sinulla on varmuuskopio koneesta. Jos ei ole niin Time Machine varmuuskopio ensin mäkistä ulkoiselle levylle (USB tai levypalvelimelle) ja vasta sitten tekemään mitään muuta. Varmistuslevyllä pitäisi olla tilaa vähintään tuplasti sisäisen kovalevyn verran. jotta sille mahtuu edes jonkin ajan kopiot. Pieni ulkoinen 2.5" USB-3 levy ei paljon maksa ja on hyvä investointi jos sellaista ei vielä sinulla ole. Eikä tarvitse erillistä virtalähdettä ja pidät sen kiinni vain kun teet backuppeja, niin mikään ei voi särkeä tai vahingoittaa sitä normaalin käytön aikana. Laitat vain muutaman kerran vähintään kuukaudessa kiinni ja annat yön aikana tehdä varmistuksen.
OK, no sitten kun ne mäkin backupiti on kunnossa niin kuvauksesi perusteella ongelma voi olla esimerkiksi:
1) Siinä, että mäkin kovalevy tarvitsisi tarkistaa ja korjata korjausohjelmalla, sitä varten kone täytyy bootata erikseen korjaustilaan niin, että käyttöjärjestelmäosio ei ole käytössä kun sitä tarkastetaan ja korjataan. Muista, että tätä ei pidä eikä ole täysin turvallista tehdä jos ja kun ei ole varmistuskopiota jolta palauttaa jos korjausohjelma jotain hävittäisi. Levynkorjausohjelmat eivät aina osaa korjata kaikkea ilman, että joku rikkoontunut tiedosto joudutaan siinä yhteydessä poistamaan.
2) Levyn korjauksen yhteydessä korjataan ja pitää korjata tiedostojen oikeudet sekä itse tiedostojärjestelmän metatiedot ts. mitä varausyksiköitä kunkin tiedostoon/hakemistoon kuuluu.
Sitten kun se sun mäkki on kunnossa on vasta sen mobiilillaitteen (puhelimen tai tabletin) vuoro, iTunesilla siitä ensin varmuuskopio mäkille. Käänteisessä järjestyksessä ts. jos mäkki ei ole kunnossa ja teet kopion mäkin levylle joka mahdollisesti ei ole kunnossa, ei voida olla varmoja että mobiililaitteen varmuuskopio on toimiva. Hyvällä säkällä on, mutta varmuutta siitä ei voi olla.
No sitten kun mäkillä on mobiililaitteella varmasti toimiva varmuuskopio, niin sen jälkeen voi ruveta korjaamaan mobiililaitteen ongelmia. Minä poistaisin siinä vaiheessa ensin tarpeettomat tiedostot, tyhjentäisin selaimen välimuistin jne. tehdäkseni tilaa sinne. Sen jälkeen sitten uusi yritys kuvien lukemiseen mäkille. Yritithän varmasti myös Image Capture (en. tiedä minkä niminen se on suomeksi mäkissä, sorry), sen avulla pitäisi onnistua.
Sitten kun kuvat on koneella ja mobiililaitteesta toimiva varmistuskopio iTunesin avulla, tekisin uudelleen asennuksen sille mobiililaitteelle siten, että laite alustetaan uudestaan. Minulla on ainakin auttanut ongelmiin, joita joskus on ollut 4S:n kanssa.
Käytä hakukoneita avuksesi ja mieti hakusanat englanniksi. Voit tietty käydä kyselemässä homeisen, eiku hopeisen omenan, sivulta jos se tuntuu mielestäsi helpommalta vaihtoehdolta.
Ai niin #4 jatkaa sen verran, että omilla mäkeillä ja Applen mobiililaitteilla joskus olleet hämärät ongelmat ovat hävinneet aina yllä kuvaamillani tai niitä vastaavilla keinoilla. Apple on tehnyt varmuuskopioinnin ja palauttamisen aika helpoksi, mutta toki niiden käyttöönotto täytyy ymmärtää tehdä se ei tapahdu automaattisesti mäkin osalta ja mobiililaitteidenkin osalta jos ei aio käyttää pilveä on jaksettava tehdä itse säädöt. Minä en myöskään käytä Applen pilvipalvelua kuin hyvin rajoitetusti, lähinnä vain laitteiden paikantamiseen, kalenterin & osoitekirjan synkkauksiin.
En osaa sanoa, siirrän itse kaikki icloudiin, ei vie tilaa missään