Mitä tekisit jos saisit tietää, että vanhempasi olisi masentunut vakavasti jonkun tekosi vuoksi?
Kommentit (7)
Olen järkyttänyt vanhempieni mielenterveyttä, myönnän sen.
Noh, syntymäni taisi aiheuttaa kuolemaan johtavan masennuksen molemmille.
Etsisin yhteistä keskusteluapua ja jos ei keskustelu sujuisi, toivoisin että vanhempi ottaisi avun vastaan joka tapauksessa ja meitä molempia kuunneltaisiin. Yhteenkin ainoaan peruuttamattomaan tekoon liittyy niin paljon siihen vaikuttavia erilaisia asioita, joita ei itse heti käsitä, että niiden ymmärtäminen olisi tärkeää. Jos olisin tehnyt jonkin sellaisen teon, toivoisin tätä. Masennuksesta voi onneksi parantua eikä sitä pitäisi mielestäni tukahduttaa eikä laittaa yhteen syyn ja seurauksen putkeen. Olen itse varmasti pahoittanut vanhempani mielen, ja hän on tehnyt saman, eikä kumpikaan ole tajunnut asiaa ajoissa.
Sittenhän se olisi tasan. MInä olen masentunut käänteisestä syystä. MItä tekisin? Jatkan terapiaani.
Teko voi olla peruuttamaton mutta siihen suhtautuminen on eri asia, se ei ole peruuttamatonta. Suhtautumiseen voi itse vaikuttaa kumpikin kun ei jää poteroonsa.
Joku on sanonut että kun yksi ovi menee kiinni, toinen aukeaa ja aukeaa vaikka ikkunakin. Jotakin on peruuttamattomasti tapahtunut, mutta siitä voi päästä eteenpäin.
Kukaan ei ole yksiselitteisesti syyllinen toisen masennukseen, vaikka vanhempien kohdalla syyllisyys putkahtaa helposti pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän se olisi tasan. MInä olen masentunut käänteisestä syystä. MItä tekisin? Jatkan terapiaani.
Jatkat omaa elämääsi, terapiaasi ja laitat itsesi kuntoon. Asiat selkenevät joskus hitaasti. Älä ole itsesi esteenä vaan ole itsesi paras ystävä nyt. Sillä tavalla otat itsestäsi vastuun ja vanhempasi tajuaa toivottavasti tehdä saman. Et ole vanhempasi vanhempi kun et vain voi olla.
Masennus ei johdu mistään yksittäisestä asiasta