Kouluikäisten ainoiden lasten vanhemmat!
Minkä ikäiseksi asti jouduit nousemaan aamuisin ylös?
Meillä 7v ei vieläkään suostu nousemaan ennen kuin jompikumpi vanhemmista nousee. Tulee herättyään meidän väliin ja kököttää siinä, kunnes jompikumpi nousee. Ei suostu lukemaan, askartelemaan, katsomaan lastenohjelmia tms. yksin mutta kun saa jonkun ylös saattaa lukea parikin tuntia hiljaa! Ei uskalla ilmeisesti olla yksin.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vain kovin seurallinen? Kommenteista paistaa ikävästi läpi, että lapsen pitäisi olla kovin itsenäinen jo mahdolisimman varhain. Minun korvaani kuulostaa vain surulliselta, että 3-vuotias puuhailee asunnossaa yksin, kun vanhemmat nukkuvat omaa välinpitämättömyyttään tai laiskuuttaan vuoteessaan.
Voi :( ainakaan tämä välinpitämättömyyteni ei ole väleihimme vaikuttanut. Meillä on erittäin lämpimät ja avoimet välit nykyisin 17-vuotiaan poikani kanssa.
Se eka vastaaja taisin olla
Vierailija kirjoitti:
Kello 6 on ihan normaali aika herätä aikuisella ihmisellä... Ja koululainen aamuvirkku on vain etu perheessä! Tuttava ei herää laittamaan ekaluokkalaista kouluun kun on itse niin aamu-uninen ja sen takia koululainenkin myöhästyy joka viikko koulusta.
Hei. Kello 6 ei ole monelle normaali aika herätä vapaapäivinä, jolloin on saatava levätä työviikon jälkeen. Ikä ei vaikuta unen tarpeeseen, levättävä on aikuisenkin jotta jaksaa. Itse nukun viikolla huonosti kiitos vaihtuvien työrytmien, luojan kiitos lapseni nukkuu yhdeksään vapaapäivinä.
Lapsilla on tällaisia pelkoja ja tapoja. Ainakin minulla oli joka iässä jotain, enkä tiedä syytä. Ei tullut sekopäätä, ja traumoja jäi vain parannusyrityksistä, kun vanhemmat väittivät vastaan ja pohtivat syitä. Parempi antaa pelokkaan lapsen olla sellainen kuin on ja kokea turvaa. Idea: Järjestää teidän lapselle mukava lukupaikka teidän makuuhuoneeseen, vaikka säkkituoli tai lämmin peitto, ja pyytäjää tulemaan sinne ihan hiljaa niin, että te voitte jatkaa unia. Myöhemmin hän voi itse hakea voileipää keittiöstä, vaihtaa kirjaa jne. On paljon helpompi vapautua peloista, kun lähtee turvallisesta kohti uutta.
Vanhemmat ylös myös. Aamusta se päivä alkaa. Ei ruutua heti aamusta. Pienen lapsen kanssa leikitään ja sylitellään. Aamupalan jälkeen onkin ulkoilua vapaa-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ylös myös. Aamusta se päivä alkaa. Ei ruutua heti aamusta. Pienen lapsen kanssa leikitään ja sylitellään. Aamupalan jälkeen onkin ulkoilua vapaa-aikana.
t: Onneksi MINÄ olen osannut elää oikein
Meilläkin hyvin yksin viihtyvä lapsi, ja jo 3-vuotiaana osasi touhuilla itsekseen aamulla, nimittäin minä en jaksa vapaapäivinä herätä kuudelta, kun työpäivinä herätys on aina todella aikaisin. Myös kouluun lapsi on osannut aina lähteä itsenäisesti, jos olen ollut töissä tai nukkunut aamulla. Tosin meillä pieni koti ja olen herkkäuninen, ja olen aina ollut siinä lähellä ja "läsnä" vaikka nukkuisinkin.
Nyt lapsi on jo 12v ja teini-ikä on alkanut näkyä viime kuukausina, kun unirytmi on muuttunut ja nykyään lapsi itse nukkuu vapaapäivinä helposti yhteetoista asti, joten nyt on minun vuoroni antaa aamu-unisen lapsen nukkua rauhassa. :D
Mieheni eskari-ikäinen vaatii myös minut ti mieheni heräämään. Yleensä se on minä, joka teen aamupalan lapselle, oon jonkun aikaa hänen kanssaan, laitan lastenelokuvan pyöriin ja ite nukun sohvalla kun lapsi katsoo vieressä. Isin annan herättää 11-12 aikoihin 😂
Tottakai lapsen kanssa puuhaillaan aamuisin, ja annetaan herkälle lapselle huomiota. Mutta ei tarvitse antaa 7-vuotiaan pakottaa vanhempia ylös klo 6 aikaan. Joka aamu? Ja miksi lapsen huone on niin kaukana vanhempien makkarista? Kyllä muakin pelottaisi jos nukkuisin yksin kerrosta tai 2 kerrosta alempana. Yrittäkää ajatella asioita lapsen kannalta, eikä tarvitse sitten ihmeteleä että miksi 7-vuotias tunkee vanhempien sänkyyn klo 5.30 aamulla. Ei ole normaalia.
Meillä on kaksi lasta mutta vastaan silti. Nää muutti omiin huoneisiin kun olivat 10 ja 12. Pienempi myls usein kömpi viereen sieltä.
Tee mukelolle pesä oman sänkysi viereen lattialle, jonne voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vain kovin seurallinen? Kommenteista paistaa ikävästi läpi, että lapsen pitäisi olla kovin itsenäinen jo mahdolisimman varhain. Minun korvaani kuulostaa vain surulliselta, että 3-vuotias puuhailee asunnossaa yksin, kun vanhemmat nukkuvat omaa välinpitämättömyyttään tai laiskuuttaan vuoteessaan.
Minusta on aika normaalia meininkiä lapsiperheessä, että lapset katsovat aamuohjelmia, ja vanhemmat saavat nukkua! Ja 3-vuotias on eri asia kuin 7-vuotias koululainen. Kyllä koululaiselta voi vähitellen alkaa vaatia vähän itsenäisyyttä ja pärjäämistä, muuten hän ei pärjää koulussa, jos on noin lapsellinen ja avuton. Jos lapsella on jotain ylitsepääsemättömiä pelkoja, niin sitten pitää mennä neuvolaan tai psykologille juttelemaan. Onko lapsi katsonut jotain pelottavaa? Ap.n tapauksessa kyllälin vaikuttaa enemmänkin siltä, että lapsi pelaa valtapeliä vanhempien kanssa. Ja vanhemmat kyvyttömiä tajuamaan tämän.
Olet todella pelottava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika normaalia meininkiä lapsiperheessä, että lapset katsovat aamuohjelmia, ja vanhemmat saavat nukkua! Ja 3-vuotias on eri asia kuin 7-vuotias koululainen. Kyllä koululaiselta voi vähitellen alkaa vaatia vähän itsenäisyyttä ja pärjäämistä, muuten hän ei pärjää koulussa, jos on noin lapsellinen ja avuton. Jos lapsella on jotain ylitsepääsemättömiä pelkoja, niin sitten pitää mennä neuvolaan tai psykologille juttelemaan. Onko lapsi katsonut jotain pelottavaa? Ap.n tapauksessa kyllälin vaikuttaa enemmänkin siltä, että lapsi pelaa valtapeliä vanhempien kanssa. Ja vanhemmat kyvyttömiä tajuamaan tämän.
Olet todella pelottava ihminen.
Miten niin? Eri asia jos lapsi tulee vanhempien sänkyyn nukkumaan aamuisin. Mutta ap:n lapsi tulee vahtaamaan kunnes jompikumpi vanhemmista herää, klo 5.30-6 aamulla. Se on vallankäyttöä lapselta. Jos lapsi ei ole tarpeeksi kypsä nukkumaan omassa huoneessa, niin lapsen patja vanhempien makuuhuoneen lattialle, ja siinä ongelma on ratkaistu. Mutta ap antaa pienen lapsen määrätä kahta aikuista ihmistä, miksi ei voida keksiä keinoa jolla lapsi keksii itselleen kivaa tekemistä aamuisin? Tai äiti vaikka nukkumaan lapsen huoneeseen. En ole pelottava ihminen, vaan tajuan rivien välistä että ap:n perheessä lapsi pompottaa vanhempiaan. Tuon ikäiselle lapselle voi selittää että aikuinen saattaa haluta nukkua esim 7 asti.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni eskari-ikäinen vaatii myös minut ti mieheni heräämään. Yleensä se on minä, joka teen aamupalan lapselle, oon jonkun aikaa hänen kanssaan, laitan lastenelokuvan pyöriin ja ite nukun sohvalla kun lapsi katsoo vieressä. Isin annan herättää 11-12 aikoihin 😂
Häh? miksi ihmeessä?
Ot mutta milloin tällaisen takiaisen vanhemmat harrastaa seksiä?! Jos joka aamu on herätys 5.30 niin illalla ei varmaan halua valvoa pitkään ja aamulla ei ehdi. Ei ihme, ettei ole sisaruksia.
(Minä siis kirjoitin tuon, että klo 7 saa tulla huoneesta pois. Hätä jos on, niin toki aiemmin. Ja vanhempien huoneen oveen koputetaan ensin. Kivittäkää vaan, mutta tämä toimii meillä. Ymmärrän, ettei kaikilla. )
Meilläkin lapsi kiskoo jommankumman ylös, kun herää. Sen jälkeen puuhailee itsekseen. Lapsi 8v.