Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri jää kaikesta pois koska vanhemmat kieltää..

Vierailija
30.12.2016 |

Ollaan molemmat lukion ykkösellä olevia poikia, ja kaverin vanhemmat tuntuu rajoittavan kaverin elämää aika paljon. Tiedän että vanhempien kuuluu asettaa rajoja mutta jos ne sulkevat pois sosiaalisesta elämästä niin onko rajat hyödyllisiä?

Eihän asia mulle kuulu, mutta harmittaa kun kaveri tuntuu jäävän porukoista pois ja on ollut ala-asteen lopulla aika lähellä lähteä syrjäytymään ja omasi jonkin verran itsetuhoisia ajatuksia mutta se meni ohi, mikä oli hyvä. Nyt kuitenkin kaverin porukat tuntuu ajattelevan että on ihan ok jos teini viettää kotona kaiken ajan lukuunottamatta koulua eikä omaa oikeita kavereita.

Syksyn alussa oppilaskunta oli järkännyt yhdet bileet joihin mentiin, kaveri sanoi menevänsä mun luo ja mulle sanoi ettei halua kertoa koska eivät päästäisi. Bileissä otti 2-3 kaljaa, ja mun veli sitten haki meidät ja mentiin meille ja lähti aamulla kotia. Mentyään kotiin oli porukat kuulemma kertonut että joku heidän tuttunsa oli nähnyt meidät kylillä ja porukat oli siitä kuulemma päätelleet ettei oltu meillä. Kaveri sitten myönsi tän ja saanut 2vk arestia, eli koulun jälkeen ei mihinkään tms. Koulu tällä kaverilla menee hienosti (ka 9) eli ei koulu ole tällasesta kärsinyt.
Ollaan käynyt yhdessä myös yksissä toisissa, tuolloin ei sanonut mitään niistä kuulemma vaikka porukkansa kyseli.

Nyt oppilaskunta järkkäisi uv-bileet ja itse ainakin ajattelin mennä, kaveri ei varmaan koska eiköhän sen porukat arvaa mistä on kyse.

Omat porukat on todenneet että pidät järjen matkassa ja kaveria ei jätetä ja näillä on menty, eikä mitään pahempaa ole sattunut.

Miten siis saataisiin tälle kaverille lupa lähteä noihin pippaloihin? :D

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhemmat tämän asian näkee vai eikö yksinkertaisesti tällainen teidän mielestä tapahdu? :D

-ap

Vierailija
2/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisen elämän rajoittaminen on väärin, mutta ei se sosiaalinen elämä ole pelkkää muutaman kaljan ottamista bileissä. Päästävätkö vanhemmat lapsensa kavereiden kanssa leffaan, kahville tai muuhun ajanviettoon vai onko kaikki koulunkäynnin ulkopuolella kiellettyä? Jos kaveri pääsee muualle kuin bileisiin, minun mielestä se on ihan o.k. Ei 15–16-vuotiaiden tarvitse olla bileissä juomassa. Ymmärrän kyllä hyvin miksi vanhemmat eivät päästä bileisiin ainakaan koko yöksi. Onhan tuo alaikäisten kännääminen aika järkyttävää katseltavaa, monella kun se ei pysy muutamassa oluessa vaan oksennetaan kadulla ja sammutaan kaverin sohvalle. Aiemmin suhtauduin liberaalimmin alaikäisten alkoholinkäyttöön, mutta nyt kun olen nähnyt mitä se yleensä on, olen nollatoleranssin kannalla.

Nimim. lukion peruskoulun jälkeen aloittanut ja nyt aikuisopiskelijana sitä jatkava, joka on lukiobileistä kantanut ihmisiä kotiin ja nähnyt mm. umpikännissä strippausta tanssilattialla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa hänen vanhempansa lukisivat tämän ja ymmärtäisivät, mitä hallaa he tekevät lapselleen. Tunnnistan tästä itseni nuorena, ja olen vieläkin katkera.

Vierailija
4/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori, minulla on monta sisarusta ja aina on synttäreiden kutsut menneet samalla tavalla, saa kutsua yhtä monta vierasta kun täyttää vuosia.

Hyvä ystäväni joutui ottamaan pikkuveljeään aina mukaan.

Kutsuin hänet synttäreille ja suutuin tosi paljon kun ei tullut, koska en voinut kutsua pikkuveljeä , koska muut kutsut oli jo annettu. Ja heidän typerän säännön takia tuli 1 vieras vähemmän eli sain yhden lahjan vähemmän.

Muistan kun äitini soitti ystäväni äidille, kun pikkuveli oli käyttäytynyt meillä huonosti, jolloin toinen äiti tokaisi ei tarvi sitten ystävänikään tulla.

Meidän välit tietty huononi ja yläasteella menimme eri kouluihinkin.

Mutta muistan kun saimme ajokortit, tyttö joutui ottamaan veljensä mukaan kaupungille.

Tästä kerroin äidilleni ja äiti kertoi oli yrittänyt puhua toisen äidin kanssa parikin kertaa, mutta joku wt äiti oli kun päätti olla poikansa puolella ja tytär kärsii .

Vierailija
5/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisen elämän rajoittaminen on väärin, mutta ei se sosiaalinen elämä ole pelkkää muutaman kaljan ottamista bileissä. Päästävätkö vanhemmat lapsensa kavereiden kanssa leffaan, kahville tai muuhun ajanviettoon vai onko kaikki koulunkäynnin ulkopuolella kiellettyä? Jos kaveri pääsee muualle kuin bileisiin, minun mielestä se on ihan o.k. Ei 15–16-vuotiaiden tarvitse olla bileissä juomassa. Ymmärrän kyllä hyvin miksi vanhemmat eivät päästä bileisiin ainakaan koko yöksi. Onhan tuo alaikäisten kännääminen aika järkyttävää katseltavaa, monella kun se ei pysy muutamassa oluessa vaan oksennetaan kadulla ja sammutaan kaverin sohvalle. Aiemmin suhtauduin liberaalimmin alaikäisten alkoholinkäyttöön, mutta nyt kun olen nähnyt mitä se yleensä on, olen nollatoleranssin kannalla.

Nimim. lukion peruskoulun jälkeen aloittanut ja nyt aikuisopiskelijana sitä jatkava, joka on lukiobileistä kantanut ihmisiä kotiin ja nähnyt mm. umpikännissä strippausta tanssilattialla.

Tuo on aivan totta tuo että joillekin ei sovi, mutta itse olen nähnyt asian siten että kaverit voi rajoittaa sitä, eikä sellaisia ole meidän porukassa kuka joisi itseään sammuksiin asti/näkisi sitä millään lailla hienona. 

Tuota muutakin ajanvietettä rajoitetaan muutenkin. Nyt ollaan ajeltu esim. autoilla jäällä niin kaveria on kielletty tulemasta kyytiin, koska kuulemma voi sattua jotain. Ei kuulemma saa vaikka ajaisi itse

-ap

Vierailija
6/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme rajoittelua ja sitten nämä vanhemmat väittävät olevansa hyviä vanhempia. Itseäni ei onneksi ole koskaan rajoiteltu tällä tavalla, mutta luonteeni tuntien kapinoisin minkä kerkiäisin, vaikka sitten pakenisin huoneeni ikkunasta. Todistaisin kuitenkin vanhemmilleni että osaan käyttäytyä vastuullisesti ja että en joudu vaikeuksiin. Yrittäkää jutella pojan vanhempien kanssa. Jos ei meinaa myöntyä niin sanokaa vaikka pokkana että ''no ei tollasta tissiposkea jaksa katella muutenkaan'' vaikka ette oikeasti tarkoittaisi sitä, näkevätpähän vanhemmat minkälaista hallaa tekevät lapsellensa suhteisiin.

Vierailija
7/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätettäs ne parikin kaljaa ottamatta.

Pyydetään kaverin vanhemmat valvojiksi, jos on sellaiset koulun bileet, joissa on aikuiset valvojat.

Vierailija
8/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden teinin äitinä mietin tätä kovasti. En minäkään haluaisi, että lapseni kaljottelee bileissä tai menee kokemattomien ajajien kyytiin / ajaisi itse kokemattomana jääradoilla. Toisaalta taas haluan, että heillä on ystäviä, joiden kanssa viettää aikaa. Mulla oli nuorena kaveri, joka ei kahtena pävänä peräkkäin päässyt mihinkään. Jos ma kävi kirjastossa, oli ti kotipäivä, ke kiskalla niin to oli taas kotipäivä. Hänellähän flippasi ihan täysin, kun hän tuli täysi-ikäiseksi ja oli käydä tosi huonosti. Sosiaalisia kuvioita pitää päästä harjoittelemaan ja vanhempien pitää antaa niihin mahdollisuuksia. Mut tosiaan vähäinenkään alkoholinkäyttö alaikäisenä ei ole meidän perheessä ok, samoin moottorivehkeiden kanssa pelleily ei olisi hyväksyttävää. Mut leffat, konsertit, yökylät jne. ovat kyllä sovittavissa.

Vierailija
9/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vanhempi kasvattaa lastaan tyylillään. Ehkä he ovat uskonnollinen perhe tai muuta vastaavaa. Pidä yhteyttä kaveriisi ja viettäkää aikaa päivisin, älä sinä itse jätä häntä porukoiden ulkopuolelle. Mutta siitä tuskin on kauheasti haittaa, että ei pääse uutenavuotena ryyppäämään.

Vierailija
10/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juotte? Olette alaikäisiä, kuka teille kaljat hommaa? Hän syyllistyy rikokseen.

Vierailija
11/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme rajoittelua ja sitten nämä vanhemmat väittävät olevansa hyviä vanhempia. Itseäni ei onneksi ole koskaan rajoiteltu tällä tavalla, mutta luonteeni tuntien kapinoisin minkä kerkiäisin, vaikka sitten pakenisin huoneeni ikkunasta. Todistaisin kuitenkin vanhemmilleni että osaan käyttäytyä vastuullisesti ja että en joudu vaikeuksiin. Yrittäkää jutella pojan vanhempien kanssa. Jos ei meinaa myöntyä niin sanokaa vaikka pokkana että ''no ei tollasta tissiposkea jaksa katella muutenkaan'' vaikka ette oikeasti tarkoittaisi sitä, näkevätpähän vanhemmat minkälaista hallaa tekevät lapsellensa suhteisiin.

Hyvä vanhempi siis antaa lapsensa juoda alaikäisenä ettei hän syrjäydy 😂

Oikeasti alkoholi on yksi iso syy syrjäytymiseen 😨 mitä kauemmin siitä pysyy erossa sen parempi.

Vierailija
12/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas idioottimainen vastaus. Jos sinä et joutunut vaikeuksiin, ei se tarkoita sitä että muut eivät joudu. Mitä nuorempana aloitetaan kännääminen (ja pilven polttelu), sitä pahemmat vaikutukset aivoille.

Vierailija
13/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaakohan kaveri oikeasti mukaan juhliin itsekään? Moni nuori ei halua juoda eikä sekoilla bileissä - vapaa-aikaa voi viettää muutenkin - urheilla, lukea, katsella leffoja, käydä vanhempien kanssa matkoilla tai sukulaisissa jne. 

ja p.s. lukion ekaluokkalaiset pojat eivät kirjoita vauva -palstalle.... ainakaan hymiöllä :D

Vierailija
14/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aivan totta tuo että joillekin ei sovi, mutta itse olen nähnyt asian siten että kaverit voi rajoittaa sitä, eikä sellaisia ole meidän porukassa kuka joisi itseään sammuksiin asti/näkisi sitä millään lailla hienona. 

Tuota muutakin ajanvietettä rajoitetaan muutenkin. Nyt ollaan ajeltu esim. autoilla jäällä niin kaveria on kielletty tulemasta kyytiin, koska kuulemma voi sattua jotain. Ei kuulemma saa vaikka ajaisi itse

-ap

Onko jäällä ajaminen ilman ajokorttia edes laillista?

Vierailija
15/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaakohan kaveri oikeasti mukaan juhliin itsekään? Moni nuori ei halua juoda eikä sekoilla bileissä - vapaa-aikaa voi viettää muutenkin - urheilla, lukea, katsella leffoja, käydä vanhempien kanssa matkoilla tai sukulaisissa jne. 

ja p.s. lukion ekaluokkalaiset pojat eivät kirjoita vauva -palstalle.... ainakaan hymiöllä :D

Sen sijaan pojan äiti varmaan kirjoitteleekin ja ihmettelee, miksi kaikki eivät anna lastensa juoda 😨

Vierailija
16/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että ystävääsi ei kiinnosta dokaaminen/sekoilu, ja hän keksii tekosyitä että vanhemmat kieltävät.

Vierailija
17/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla että ystävääsi ei kiinnosta dokaaminen/sekoilu, ja hän keksii tekosyitä että vanhemmat kieltävät.

Juuri näin. Oma poikani viihtyi hyvin lukioajan ihan vaan opintojen ja harrastusten parissa. Muutama kaverikin oli jo silloin, mutta hyvät ystävät eivät edellyttäneet bilettämistä ja  alkoholinkäyttöä. 

Vierailija
18/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaljoittelu on se mihin eivät päästä.

Meillä on alkoholistisuvut. Jos poika pärjää täysi-ikäiseksi ilman että alkaa kännätä, pysyy ehkä hengissä viisikymppiseksi.

Vierailija
19/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä tää vanhempien suhtautuminen asiaan. Itse olen joku aika sitten täyttänyt 18 ja olen asunut koko nuoruuden pikkukylässä, ja täällä lähes kaikki ei-uskonnolliset nuoret on käyttäneet alkoholia, ja yleinen kanta on se että sitä voi käyttää ns. tunnelmannostattajana järjen kanssa mutta ei laittomia aineita.

Ja tuo juomisen määrä. 2-4 kaljaa on ihan kohtuullinen määrä, ei siinä lähde kokonaan harkintakyky. Nykynuorilla tuntuu myös olevan asenne, että on ihan mukava jos illasta muistaa jotain.

Ja tuo jääajelu oli ainakin meilläpäin ihan normaalia, pahin vahinko mitä tiedän käyneen on se että joku oli vetänyt auton katolleen.

Vierailija
20/24 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samanlainen, nykyään syrjäytynyt ATM