Kuolema graavilohesta?! Ammattilaiset hoi!
Söin 28.pvä graavilohta joka oli huilaillut 4 vuorokautta +8 asteisessa kylmiössämme. 29.pvä alkoi aamu ripulilla ja loppu päivän oksentelin tiheästi, n.10 kertaa. Iltakahdeksalta alkoi helpottaa. Voiko olla että kyseessä oli listeriamyrkytys? Vai voiko johtua vain perheessä olleesta vatsataudista (viimeisin sairastunut oli maanantaina vaiko tiistaina ja tauti meni parilla oksentamisella ohi) Kukaan muu ei syönyt 28.pvä graavilohta (onneksi) eikä kukaan muu ole oksentanut lisäkseni. Miten minun tulisi seurailla ja onko mahdollista että listeriagraavilohi aiheuttaisi enää muuta (verenmyrkytys yms). Luin että se on mahdollista mutta että onko se mahdollista tällaisessa ruokamyrkytystilanteessa että jotakin noin vakavaa voisi seurata?
Kommentit (35)
Jos nyt todennäköisyyksiä mietitään, niin sulla on ollut vatsatauti ja siinä koko tarina.
Lidlin pakastealtaasta ei muuten saa graavilohta jollei joku asiakas ole sitä sinne tipauttanut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies sai oksennustaudin vasta reilun viikon päästä ensimmäisen lapsen sairastuttua. Ja kaikilla meillä kuudella kävi tauti. Oksentelun lisäksi tautiin kuului päänsärkyä.
Niin, voi olla sitäkin. Mulla oli paljo vaa kyllä paljon voimakkaampaa mikä sai mut epäilee ruokamyrkytystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lidlin pakastealtaasta ei muuten saa graavilohta jollei joku asiakas ole sitä sinne tipauttanut.
No mikälie kalapiste...
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt todennäköisyyksiä mietitään, niin sulla on ollut vatsatauti ja siinä koko tarina.
Todennäköisesti. En tiiä onko ollu kuumetta, mutta jos on nii ei ole enää
Ap
Teidän kylmiönne on liian lämmin kalalle.
Kalat olivat tosin aika kylmiön ylähyllyillä, joilla on varmaan hieman viileämpää, ehkä +4-5 ? Vaikka eipä se kauheasti lohduta
Ap
Meillä ostettu kylmäsavu lohi filee ,tämä päivä viimeinen käyttöpäivä. Uskaltaako syödä enää ollenkaan olllut kylmässä ulkolaatikossa? Ei ole vielä avattu pakkausta, oli kraavisuolattua lohta , joten se syötiin ensin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostettu kylmäsavu lohi filee ,tämä päivä viimeinen käyttöpäivä. Uskaltaako syödä enää ollenkaan olllut kylmässä ulkolaatikossa? Ei ole vielä avattu pakkausta, oli kraavisuolattua lohta , joten se syötiin ensin.
Tee siitä keittoa tai kiusausta.
Kypsänä on varmasti turvallista.
Ihan ohimennen vain mainitsen, että mun jääkaapissa on n. 2-3 +astetta, eikä koskaan mikään ole siellä pilaantunut. Miksi ihmiset säilyttää ruokatarvikkeita (ei kuiva) liian lämpimässä ja sitten syytellään muita, paitsi itseään? En ikinä söisi +5-8 asteessa lojunutta kalaa....
Vierailija kirjoitti:
Kalat olivat tosin aika kylmiön ylähyllyillä, joilla on varmaan hieman viileämpää, ehkä +4-5 ? Vaikka eipä se kauheasti lohduta
Ap
Useimmissa jääkaapissa ja kylmiöissä ylähyllyt on lämpimin paikka. Mutta joissain jäähdytyselementti on ylhäällä ja sen vieressä ylähyllylläkin voi olla kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohimennen vain mainitsen, että mun jääkaapissa on n. 2-3 +astetta, eikä koskaan mikään ole siellä pilaantunut. Miksi ihmiset säilyttää ruokatarvikkeita (ei kuiva) liian lämpimässä ja sitten syytellään muita, paitsi itseään? En ikinä söisi +5-8 asteessa lojunutta kalaa....
En oo syyllistänyt ketään. Mahdoitkohan nyt lukea oikein tai luitko edes koko juttua. Mietin vain tavallisen mahataudin mahdollisuutta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Moni sekoittaa graavilohen kylmäsavuloheen.
Itse teen aina graavilohen ja syön sen max 3pv:n aikana ja säilytän alle 4 asteessa.
Sori... Meni tunnekuohussa aiheen ohi, mutta siis tarkoitus oli samalla pohtia kaikenmaailman helvetin soteuudistuksia saatana. Sipilät ja muut hallituksen kokovartalokyrvät helvettiin ja normaalit kansalaiset ajamaan omia etujaan ja päättämään asioista jumalauta!!!!