Rengossa liikkuu todistettavasti yhdeksän yksilön susilauma.
Pitäkäähän koiranne sisätiloissa.
Ettei niistä tuu rukkasia.
Lampaat ja karja suojaan myös.
Lapsien koulutiestä ei tarvii murehtia, virheitten mukaan.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu huonolta, kun tuon yhden viestittäjän maatilalla eivöt lehmät mahdu lämmitettyyn sisätilaan kuin siten, että sairaskarsinatkin tunkisi täyteen.
Eikös lehmä ole lauhkean ilmanalan eläin, joka kaipaisi kovilla pakkasilla lämmitettyä tilaa. (Vaikka värjötteleekin tiiviissä laumassa ulkona.) Miksiköhän. Tunteeko se olonsa turvallisemmaksi siellä ulkona.
MIksi mutuilet, kun et mitään tiedä? Karsina se on sairaskarsinakin. Se on sairaskarsina vain nimitykseltään, mutta lain mukaan siihen mahtuu tietty määrä eläimiä noin muutenkin oleilemaan. Siiloon on ihan sallittua laittaa eläimiä. Ja kun sanoin, että jos kaikki yrittäisi laittaa sisälle, niin mielessäni mittailin, että minne saisin maksimimäärän eläimiä säilöttyä siten, että jokaisella on lain määrämä määrä tilaa. Sillä jos vain tungen ne eläimet sisälle välittämättä lain määrämästä tilasta, niin jos tulee tarkastus ja navetassa on liikaa eläimiä, niin siitä tulee minulle sanktiot. Mielessäni siis mittailin, että miten saan eläimet laillisesti majoitettua navettaan ja se onnistuu, jos sonnit siirretään omasta karsinastaan siiloon ja sonnikarsinaan mahdutetaan muutama emo. Mutta siis navettaan ei tällä hetkellä mahdu kaikki sisälle laillisesti, mutta se ei haittaa, koska ulkona olevilla on lain määrämät olosuhteet. En ala niitä väkipakolla navettaan laittamaan vain susien tai pakkasen takia.
Meillä ei eläimiä seisoteta navetassa turhaan, koska ne voivat huomattavasti paremmin ulkona. MIksi ihmeessä tästä nousee nyt näin iso haloo, kun eikö vasta olla oltu sitä mieltä, että eläimen pitää saada toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään eli olla ulkona? Eikö se ulkona oleminen nyt sitten olekaan oikein? Teille eläinystäville kun ei näytä taas kelpaavan yhtään mikään. Aina tehdään väärin vaikka tehdään juuri niin kuin kuluttajat haluavat.
Jos niillä eläimillä on siellä ulkona sulaa vettä, riittävästi ruokaa, olkea alustana ja tuulen- sekä sateensuoja, lajitovereita, niin niillä on siellä kaikki lain ja asetuksen mukaiset olosuhteet kunnossa. Niillä on myös mahdollisuus hakeutua vielä sinne navettaankin sisälle, mutta niistä ehkä pari kolme tulevat sisälle, kun ne saa itse valita paikkansa. Meillä on asiat niin tiptop, että vaikka huomenna tulis yllätystarkastus, niin kaikki paperit löytyy, eläimillä on kaikilla korvamerkit ja tilat on asianmukaiset.
Pakkanen ei meidän nautoja haittaa, mutta susista on silloni tällöin harmia. Silti en ole susia vaatimassa tapettavaksi, vaikka niistä taloudellista tappiota aiheutuukin. Tää nyt vaan kuuluu tähän maalaisen elämään, että yritetään elää sovussa naapureiden kanssa.
Olen aina ihmetellyt tätä susivouhotusta. Susia on Suomessa pari sataa, karhuja pari tuhatta. Karhut ihan yhtä lailla ja enemmänkin säikyttelevät karjaa ja itse muistan, kun maalta olen, useitakin tapauksia, joissa karhuja ovat tulleet pihoihin roskiksia tonkimaan, raadelleet lampaita ja hyökänneet laiduntavien hevosten kimppuun. Karhu on tappanut mm 90-luvulla lenkkeilijän. Vaan vaaditaanko karhujen lahtaamista koskaan? No ei.
Maaseudun vapaana olevia kissoja ja koiriakin napsivat ketut ja ennenkaikkea autot, vaan nostetaanko niistä älämölöä? No ei. Vaan annas ole perkele kun kaksi vapaana olevaa koiraa vie susi, niin kyllä nousee taas meteli.
Mihinkään järkeenhän nämä pelot eivät perustu. Sudella vain on jostain 1600-luvulta polveutuva huono maine, karhu taas on tarinoiden otso. Itse kuitenkin pelkäsin karhuja tai hirviä kymmenen kertaa susia enemmän.
T maalainen, muttei typerä
Perusnauta kylläkin, mutta "highlanderit" suorastaan vaativat pääsyä ulos pakkaseen, paikallisen pitkäkarvaisten kasvattajan mukaan. Tuleepi muuten mainiota piffiä noista, vaikka pääasiasa riistalihaa pyrinkin käyttämään.
Sudet eivät ole syöneet ihmisiä Suomessa päälle sataan vuoteen, ihan vain siksi ettei niitä otuksia ole pahemmin ollut törmäilemässä ihmisiin. Muutama vuosi sitten otaksuttavasti juuri susi kävi Oulun lähistöllä metsämotoa rassanneen miehen päälle,mutta otus lähti tiehensä parista isomman työkalun mojauksesta.
Parempi pitää ne sudet saloilla, jos tulevat laumassa ihmisten ilmoille niin ensin karkotuspanos tai pari persuuksiin (joskus riittää pelkkä äänikarkotinpanos) ja jos eivät ota uskoakseen niin laumasta nuorin yksilö hengiltä niin alfapari älyää hyvin nopeasti ihmisen hajun, omituisen terävän äänen ja nyykähtäneen yksilön välisen yhteyden ja vie lauman sinne minne kuuluukin eli korpisaloille.