Voinko juoda alkoholia vaikka saatan olla raskaana??
Maanantaina meni miehen kanssa kondomi rikki (huomattiin vasta lopussa). Ei haettu jälkiehkäisyä. Mulla alkoivat tänään perjantaina menkat, mutta voinko olla silti raskaana, kun ns. vahingosta on vasta muutama päivä aikaa ja menkat tuloillaan siitä huolimatta? Kierto ollut epäsäännöllinen viime kuukausina, 27-40 päivää. Viimeksi menkat alkoivat 27.11.
Nyt haluaisin ryypätä uudenvuodenbileissä, mutta uskallanko? Jos olen raskaana, pidämme lapsen. Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Minunkin pakko kommentoida kun moni on niin pihalla. Tosiaan raskauden mahdollistava ovulaatio ei voi olla 4 pv ennen kuukautisia. Yleensä kiinnittymiseenkin menee vähintään 5 pv, luteaalivaihekin 3 pvn mittaisena on aivan liian lyhyt jotta raskaus olisi mahdollinen. Juomaan vaan, et oikeasti ole raskaana.
Kuukautiset voi tulla jos on raskaana, kuukautisten aikana voi tulla raskaaksi mutta nuo ei liity tähän. Ovulaatio voi olla koska vaan mutta ovulaation jälkeen 4 pvn päästä ei voi alkaa menkat ainakaan niin että siitä ovulaatiosta olisi ollut mahdollista tulla raskaaksi.
Hyvä hyvä, onneksi joku sentään tajuaa eikä hysteerisesti luule, että raskaaksi tullaan ihan milloin vain. Pieni tarkennus siihen, että kuukautiset tulisi myös raskaana; se ei ole kuukautisvuotoa, vaan jotain muuta. vuotoa.
Aina kun kuulen näitä "olin kuudennella kuulla raskaana ja menkat oli tulleet ihan normaalisti" niin ajattelen, että oikeasti kyse on naisesta, jolla ei ole mitään käryä kuukautiskierrosta eikä omasta kropastaan, kun ei kuudennella kuullakaan vielä tajua olevansa raskaana. Tuolla "kuukautiset vaikka raskaana" halutaan vain peittää se, ettei olla muka huomattu mitään erikoista. Todennäköisesti jotain veristä vuotoa on tullut silloin tällöin, kohdussa ollut hematoomia, jotka vuotaa tai sitten kohdunkaulasta on katkeillut verisuonia, mutta mitään kuukautisvuotoa se ei kyllä ole ollut.
Ohi aiheen, mutta mun mielestä kolmekymppinen nainen, joka haluaa lapsen, voisi vähitellen jättää sen alkoholin käytön kokonaan pois. Sitten ei tarvii miettiä tällaisia, ja pelätä saavansa vammaisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta mun mielestä kolmekymppinen nainen, joka haluaa lapsen, voisi vähitellen jättää sen alkoholin käytön kokonaan pois. Sitten ei tarvii miettiä tällaisia, ja pelätä saavansa vammaisen lapsen.
Niinpä. Ja kaikki ei tiedäkään, että kestää kolme kuukautta munasolulla kypsyä, joten kolmen kuukauden aikaiset elintavat vaikuttavat munasolun laatuun. Sama koskee siittiöitä, kehityskaari kestää kolme kuukautta. Siksi esim. yksi huonolaatuinen spermanäyte ei aina kerro koko totuutta vaan näyte uusitaan, jos vaikka noin kolme kuukautta sitten mies ollut kipeänä, ottanut lääkettä, tai vaikka sitten ryypännyt, ja siittöiden laatu on hetkellisesti huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmasti jo kaukana poissa täältä suunnittelemassa ryyppäyskeikkaansa, joten nyt I rest my case! Hyvää uutta vuotta kaikille vaan.
Itse asiassa en. Luin eilen tätä ketjua silmä kovana vielä baarissakin selvinpäin muiden juhliessa, itse menin soodalinjalla. Kaverit kyselivät, miksei maistu, sanoin että olen juuri toipunut influenssasta.
Mies osti aiemmin eilen raskaustestin. Tein sen äsken, negaa näytti. Menkat tuntuvat täysin normaaleilta menkoilta runsautensa yms. puolesta. Teen uuden testin varmuuden vuoksi parin viikon päästä.
Tänään juhlamieli on poissa täällä olleiden tuomitsevien viestien (en tosin tarkoita sinua, päinvastoin: kiitos järjen äänestä ja hyvästä otteesta asiaan!) johdosta. On se kumma, miten yksikään suomalainen lapsi syntyy terveenä. Aion jatkossa pohtia tarkemmin skumppalasillisiani (joita olen muutenkin ottanut harvakseltaan, tämän vuodenvaihteen oli tarkoitus olla vapun ja juhannuksen lisäksi niitä harvoja kunnon ryyppäyskertoja). Tänään todennäköisesti joko pysyn selvänä tai juon pari lasillista, joka tapauksessa ensi vuonna alamme virallisesti harkita lasta ja silloin tietysti jätän alkoholin kokonaan pois.
Hyvää uutta vuotta kaikille, myös teille tuomitsijoille.
AP
Minunkin pakko kommentoida kun moni on niin pihalla. Tosiaan raskauden mahdollistava ovulaatio ei voi olla 4 pv ennen kuukautisia. Yleensä kiinnittymiseenkin menee vähintään 5 pv, luteaalivaihekin 3 pvn mittaisena on aivan liian lyhyt jotta raskaus olisi mahdollinen. Juomaan vaan, et oikeasti ole raskaana.
Kuukautiset voi tulla jos on raskaana, kuukautisten aikana voi tulla raskaaksi mutta nuo ei liity tähän. Ovulaatio voi olla koska vaan mutta ovulaation jälkeen 4 pvn päästä ei voi alkaa menkat ainakaan niin että siitä ovulaatiosta olisi ollut mahdollista tulla raskaaksi.