Kiipiääkö? mitä mielestäsi tarkoittaa?
Siinähän se tulikin. Kerron sitten kunhan ootte arvuutellu hetken.
Kommentit (12)
Kiipiääkö on meidän murteella kysymys "kiipeääkö".
Oulu.
Tarkoittaa kiipeääkö. On jotakin pohjoista murretta, veikkaisin Oulun seutua.
Kiipeääkö tuli ekana mieleen. Ei ole kyllä tuttua murretta
Kiipiääkö on etelä-pohjanmaan murretta ja tarkoittaa kiipeääkö. "Kiipiääkö Veikka Gustafsson yksin Mount Everestille?"
No kiivetä verbistä vastaava "kiipeääkö" ja tämä on Kalajoen murretta.
Kiipiääkön lähisukulainen on kiipeekö.
Jep, kiipeääkö Pohjanmaan murteellahan se.
Soon hieno murre!
Olla verbin taivutusmuodot:
Minoon, sinoot, soon. Moomma, tootta, noon.
Ja sama kielteisenä:
Minen oo, sinet oo, seijoo. Mei olla, teioo, neioo.
Ja vielä ihmetellään, miksi maahanmuuttajien voi olla hiukan vaikea oppia suomea ;-D
Ap:n kohdalla Pohjanmaalta kotoisin olevana tuo tarkoittaa kiipeääkö. Mutta päivystyskäynnillä kielipuoli lääkäri tarkoitti sillä tekeekö kipeää. Mä vaikutin idiootilta kun mietin mitä mun päällä kiipeää ja ei päästy yhteisymmärrykseen asiasta.
Tekeekö kipiää = tekeekö kipeää
Kiipiää = kiipeää
Siinä on lääkäri yrittänyt vääntää jotain murretta, jota ei osaa.
Ei murretta vaan ei osannut suomea kun oli ihan ummikko ruotsalainen. Mietin mielessäni tätä vouhkausta sairaaloista Vaasa/Seinäjoki ja koin ensimmäisen kerran suomalaisena sen ettei minua ymmärretä saatikka minua ymmärretä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kohdalla Pohjanmaalta kotoisin olevana tuo tarkoittaa kiipeääkö. Mutta päivystyskäynnillä kielipuoli lääkäri tarkoitti sillä tekeekö kipeää. Mä vaikutin idiootilta kun mietin mitä mun päällä kiipeää ja ei päästy yhteisymmärrykseen asiasta.
Pakko nauraa :D vaikka ei se tositilanteessa ole ollenkaan hauskaa, jos lääkäri ei ymmärrä. Työn puolesta joutuu joskus lukemaan näitten kielipuolilääkäreiden ja hoitajien tekstejä ja kyllä niistä monenlaista tulkintaa saisi aikaiseksi.
Kiipiääkö on vähän tunnettu kuoriainen. Sarvijaakon kaukaista sukua.