Mitä maksaa vanhuksen ympärivuorokautinen hoito
Vielä ne todella kaikki tulot?
Eikö sille ole mitään ylärajaa?
Kommentit (34)
Muistaakseni joko 80 tai 85 prosenttia vanhuksen kuukausituloista. Kuitenkin niin, että vanhukselle itselleen pitää jäädä vähintää noin 160 €/kk.
Rikkaat varmaan menee yksityisiin laitoksiin
Olen nähnyt sun kommentteja useassa ketjussa, saako kysyä mitä teet työksesi?
No sehän riippuu ihan siitä, millaiseen paikkaan menee ja mitä kaikkea palvelua ostaa.
Joo, vie tuhkatkin pesästä. Varo vaan!
85% vanhuksen eläkkeestä +5000-6000e /kk ihan perushoito...
Laadukkaampi kustantaa yli kymppitonnin kuussa...
Laitoksessa noin 6000 euroa kuukausi. Vanhus ei itse siitä joudu kovinkaan paljon maksamaan. Jos maksaa eläkkeellään niin pitää jäädä omaa rahaa noin 100 euroa, jolla voi ostaa vaikka vaatteita tai palveluita, kuten kampaajaa ym.
Noin oli ainakin muutama vuosi sitten.
Jos vanhus omistaa jonkun asunnon, vaikka ihan röttelön haja-asutusalueella, niin siinä käy niin, että rahat loppuu jossain vaiheessa. Koska esim. oman tyhjäksi jääneen asunnon vastikkeet ja putkiremontit on maksettava.
^^Siis tuo 5000-6000e yhteiskunnan rahoittamana!
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Muistaakseni joko 80 tai 85 prosenttia vanhuksen kuukausituloista. Kuitenkin niin, että vanhukselle itselleen pitää jäädä vähintää noin 160 €/kk.
Tuo julkisella puolella
Tämä,on oikea vastaus. Tuo jäljelle jäävä raha ei välttämättä riitä edes lääkkeisiin. Omaisuuteen ei vielä kosketa, mutta omaisuuden tuotto vaikuttaa maksuihin.
Mulla 3 läheistä hoivakodeissa eri puolella Suomea, joten ihan ajankohtainen asia.
Tämä julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Tuo julkisella puolella
Jep. Ja siis yksityiselläkin silloin, jos hyvinvointialue hankkii palvelun yksityiseltä. Niin ja vanhuksen itse maksamaan summaan vaikuttaa myös se, onko vanhus naimisissa ja puoliso ei kuitenkaan vielä ympärivuotisen hoivan paikassa. En muista, miten tuo laskettiin siinä tapauksessa. Tästä on jo muutama vuosi, kun noita summia katselin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä,on oikea vastaus. Tuo jäljelle jäävä raha ei välttämättä riitä edes lääkkeisiin. Omaisuuteen ei vielä kosketa, mutta omaisuuden tuotto vaikuttaa maksuihin.
Mulla 3 läheistä hoivakodeissa eri puolella Suomea, joten ihan ajankohtainen asia.
Paitsi metsäomaisuudesta tehdään jokin laskelma, mitä se tuottaa keskimäärin. Metsän omistaminen vaikuttaa hoivakotimaksuun, mutta muu omaisuus ei vaikuta. Ainakaan vielä tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia esim.vanhuksen asuntoa ei laiteta vuokralle ettei hoitomaksu nouse. Ja metsää ei kannata myydä.
Vierailija kirjoitti:
Laitoksessa noin 6000 euroa kuukausi. Vanhus ei itse siitä joudu kovinkaan paljon maksamaan. Jos maksaa eläkkeellään niin pitää jäädä omaa rahaa noin 100 euroa, jolla voi ostaa vaikka vaatteita tai palveluita, kuten kampaajaa ym.
Noin oli ainakin muutama vuosi sitten.
Jos vanhus omistaa jonkun asunnon, vaikka ihan röttelön haja-asutusalueella, niin siinä käy niin, että rahat loppuu jossain vaiheessa. Koska esim. oman tyhjäksi jääneen asunnon vastikkeet ja putkiremontit on maksettava.
Kyllä ne hommat voi jättää maksamattakin. Jos eiole perillisiä, niin kuka niiden perään huutelee🤔. Ei sillä pienellä elökkeellä hoivakodissa ole mistää mahd maksella.
6000/kk, julkisella puolella. Eläkkeestä ei jää kuin n.150€ omiin menoihin. ( Vaatteet, parturi, hammashoito, jalkojenhoito yms.) Lisäksi jos haluaa muutakin ruokaa kuin samaa mautonta mössöä, se on kustannettava itse. T. Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt sun kommentteja useassa ketjussa, saako kysyä mitä teet työksesi?
Oliko tämä kysymys mulle? Jos oli, niin tällä hetkellä en mitään. Hyppäsin pois työelämästä viime syyskuussa ja eläkkeelle jään ensi elokuussa. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja, mutta vaihdoin it-alalle jo vuosituhannen vaihteessa.
Käteen jäävä summa on min. 182 euroa kk, julkisen puolen hoitomaksusta siis.
Toivon asiallista keskustelua