VR:n Ekstra-luokassa saa kahvia ja teetä ja lukea päivän lehdet
Mitkä edut! Kannattaa maksaa kahvista ja hesarista ekstraa.
Kommentit (57)
" Vi anländer om en stund till Helsingfors..."
Siellä ekstrassa on jonkun tarkoitus matkustaa, eivätkä he tee mitään väärin eivätkä pahaa kenellekään. Liput ovat kaikkien ostettavissa, ketään ei syrjitä.
Vierailija kirjoitti:
" Vi anländer om en stund till Helsingfors..."
Sinullahan on hyvä muisti. Niin minullakin. Muistan nekin ajat, kun kuulutukset olivat myös saksaksi. Oli niin upeaa kuulla "Wir kommen in einigen minuten nach Perniö".
Vähän aiheen sivusta, mutta Turun junissa pahimpia vuoroja ovat laivapikajunat. Niin mennen kuin tullenkin. Erityisesti niillä vuoroilla suosin extra-luokkaa.
En nyt oikein muutenkaan ymmärrä ap:n jankkausta asiasta.
Kiskoja pitkin... kirjoitti:
Sosiaalisuus ja yhteisöllisyys on tänä privatisoitumisen aikana monille sietämätöntä myrkkyä.
Olen pahoillani, mutta suurin osa matkustajista on junassa päästäkseen perille, eikä täyttääkseen sinun yhteisöllisyyden tarvettasi. Itse asiassa olen varma, olet juuri se pakkoyhteisöllistäjä, jonka kanssa naapurit välttävät joutumasta samaan hissiin ja työkaverit käymästä samaan aikaan lounaalla.
Matkustan neljättä vuotta välillä tre-pori ja tre-tku, edestakaisin noin kolmesti viikossa. En koskaan matkusta ekstrassa, näillä väleillä junissa on aina tilaa ja kirkuvilta lapsilta ja kännykkämölisijöiltä välttyy varaamalla paikan joko välikerroksesta tai työskentelyhytistä. Kuljen väliä nykyään enimmäkseen bussilla, koska aikataulujen luotettavuus ja hinta ovat kohdallaan. Isoin plussa on kuitenkin se, että bussissa, oli se sitten Onnibus tai tavan pikavuoro, ei kukaan koskaan möykkää. Liekö kuskin läsnäolo samassa tilassa syynä hyvään käytökseen?
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisuus ja yhteisöllisyys on tänä privatisoitumisen aikana monille sietämätöntä myrkkyä.
Olen pahoillani, mutta suurin osa matkustajista on junassa päästäkseen perille, eikä täyttääkseen sinun yhteisöllisyyden tarvettasi. Itse asiassa olen varma, olet juuri se pakkoyhteisöllistäjä, jonka kanssa naapurit välttävät joutumasta samaan hissiin ja työkaverit käymästä samaan aikaan lounaalla.
Minäkään en kaipaa junamatkaan yhtään yhteisöllisyyttä. En halua kuunnella esitelmää siitä, että Suomelinnan alla olevassa luolassa on 100 000 taisteluvalmista r*ssää, jotka Jyrki Katainen on sinne kutsunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en kaipaa junamatkaan yhtään yhteisöllisyyttä. En halua kuunnella esitelmää siitä, että Suomelinnan alla olevassa luolassa on 100 000 taisteluvalmista r*ssää, jotka Jyrki Katainen on sinne kutsunut.
Konduktöörillä on valtuudet poistaa häiritsevät matkustajat tarvittaessa.
Aniharvoin tosin ihan sellaisiin tilanteisiin kuitenkaan joudutaan.
Kysymys yhteisöllisyydessä ja sosiaalisuudessa on ihan jostain muusta.
Interrail-vuosinani matkustin lähes kaikkien Euroopan maiden rautateillä ja kokemukseni siitä olivat suurinpiirtein 98,9 %:sti mukavia ja hyviä muistoja toisinaan vieläkin mieleen tuovia .
Jos joku oli kovin ihmisarka niin ei tosiaankaan olisi sellaisen sinne kannattanut lähteä.
1980-luvulla oli ihmisillä Suomessakin vielä jonkun verran sosiaalisuutta jäljellä.
Tehtaan kuppiloissakin oli silloin vielä aivan toinen yhteisöllisyyden henki.
En muuten ollenkaan nyt usko että se olen pelkästään minä joka sitä (internettiä edeltäneen ajan) yhteisöllisyyttä ja solidaarisuutta kaipaisi takaisin.
Yhteisöllisyyden katoaminen on aivan kestopuheenaihe kaikilla sosiologian alan tutkijoillakin. Nykyihminen tuskin uskaltaisi esim. mennä yleiseen saunaankaan (joita vielä 90-luvulla jossain päin Suomea olikin.)
En nyt oikeastaan ymmärrä mitä tuolla ('uuskielisellä' sanallasi ) "pakkoyhteisöllistäjä" haluat tarkoittaa ja minua siitä syyllistävällä sormella osoittaa.
En ikinä ole pakottanut ketään hissiin kanssani (asun sitäpaitsi omakotitalossa) enkä ketään työkavereita samaan pöytään kanssani.
(Sellaista sinun kuvailemaasi pakottajaahan voisi jo hyvällä syyllä nimittää paremminkin ihan vaan yksinkertaisesti häiriköksi.)
Minulla nyt vain ei ole mitään sellaisia estoja vieraiden ihmisten suhteen ,että ne nyt aiheuttaisivat minulle jotain suoranaisia 'paniikkihäiriöitä' .
En koskaan tuppaudu kenenkään seuraan väkisin,mutta toisaalta olen kylläkin seurassa hyvin viihtyvä ihminen ja koen mahdollisuuden ihmisiin tutustumisen (vaikkakin sitten vain satunnaisesti ja hetkellisesti) aina henkisesti jollain lailla ihmistä rikastavana kokemuksena .
Summa summarum: jos nyt joku joutuu junanvaunua työpaikkanaan pitämään, niin senkun sitten pitää ja toivottavasti kai työnantajakin sitten sen 'ekstra' -vaunupaikan hänelle maksaa, mutta jos sinne jonkun täytyy pelkästään muita ihmisiä ja heidän kohtaamistaan kanssamatkustajina mennä välttämään ,niin silloin on kyllä kyky sosiaaliseen kanssakäymiseen sellaiselta ihmiseltä aika pahasti jo hukassa.
Kyllä ihmiset ennenkin junalla sen takia lähinnä vain matkustivat että perille sillä jonnekin pääsisivät, mutta julkisen kulkuneuvon ja sillä matkustamistavan sosiaalista luonnetta ei sillä tavalla arasteltu kuin ehkä nykyisin jo tehdään.
Kyllä se kieltämättä aika ikävä ja painostava tilanne ja tunnelma olisikin jos joutuisi esim. Joensuusta Helsinkiin asti istumaan vaunuosastossa neljän viiden sellaisen ihmisen kanssa joista kukaan ei lausuisi koko matkan aikana sananpuolikastakaan.
Voisi olla, että minulle riittäisi jo yksikin asemanväli sellaisessa vaunuosastossa...
Maksoin 10 euroa ylimääräistä extra-luokan lipusta ja käytännössä palvelussa ei ole mitään eroa. Junat on myyty täpötäyteen ja ahdasta, mihinkään ei mahdu tavarat ja ihmiset haisee röökille. Jos junamatkustuksen halutaan olevan houkuttelevampaa kuin yksityisautoilun, siitä pitäisi tehdä sellaista. Maksoin lipusta 33 euroa ja samalla hinnalla olisin voinut yksityisautoilla kaikessa rauhassa ilman röökinhajuisia vierustovereita ja ahdasta tunnelmaa. Miksei juniin voida tehdä todellista extraluokkaa jossa oikeasti voisi maksaa matkustusmukavuudesta? Ja tämä röökinhaju, en kestä. Koko vaunu lemuaa
Extra-luokan lisähinta vaihtelee muistaakseni 4-18 € välillä (matkan pituus vaikuttanee). Mitä tällä hinnalla saa? Ainakin seuraavia:
- kahvi
- tee
- vesi
- lehdet
- väljemmän matkustustilan
Vuosina 2019-2020 VR uudistaa extra-luokkiaan. Pendolinoissa ne lienee jo uudistettu. Extra-luokka on pendolinoissa vaunussa 1 (tai numeroinnilla 7-12 vaunussa 7), joten läpikulku on käytännössä mahdotonta. Pendolinon extra-luokan päädyssä on semi-eristetty kuuden hengen tila ovella erotettuna muusta extra-luokasta. Istumapaikat olivat järjestyksessä 2+1. Olen matkustanut pendolinon extra-luokassa vain kerran tämän vuoden maaliskuussa ja siinä oli kunnolla extra-luokan fiilistä. Lisäksi bonuksena sain koko extra-luokan itselleni, koska ketään muuta ei tullut kyseiseen vaunuun.
Intercity-junissa se on nykyään yleensä vaunun 2 yläkerrassa, koska vaunu 1 on lemmikkivaunu. Joskus voi kuitenkin olla vaunussa 1, jolloin välitason avo-osasto on lemmikkiosasto. Intercityissä extra-luokkaa uudistellaan niin, että sinne ylös ei pääse kuin toisesta päädystä, eli allergiahyttien päädystä. Vessapäädyn eli välitason avo-osaston päädyn portaikko on teljetty porteilla, joita ei saane auki kuin henkilökunta(?) Olin tällaisen uudistetun extra-luokan alapuolella tämän vuoden tammikuussa, joten kävin vilkaisemassa sinne extra-luokkaankin. Istumapaikat olivat tässä uudistetussa järjestyksessä 2+1. Ne harvat kerrat (yhteensä 5) kun olen ollut intercityn extra-luokassa, ne ovat olleet niitä tavallisen eko-luokan näköisiä vanhoja extra-luokkia (istumajärjestys 2+2), joissa kuitenkin myytiin paikkoja korkeintaan 75% (toisen puolen käytäväpaikkoja ei myyty) ja oli vielä läpikulkumahdollisuus. Nekin olivat ihan hyviä, mutta niistä ei tullut täysin sitä täyttä extra-luokan fiilistä.
Junailusta pitäisi tehdä glamöörimpää! Kunnon kaunis baari ja ravintola, maisemaikkunoita ja kaikkea. Vaadin tätä!
Kaffeen vielä konua omasta pullosta, niin ei tarvi kympin muovituoppeja raflavaunussa nieleksiä.
Joskus opiskeluaikoina ostin normilipun, ja tsekkauksen jälkeen siirryin aina ekstra-luokkaan, kun niissä oli aina tilaa. Kahvista ja kuivakekseistä en piitannut, mutta sain luettua HSn, ISn, ILn, Aamulehden yms. siis aika oli ennenkuin sisällöt avautuivat nettiinkin.
Joskus sitten olin uppoutunut lehdenlukuun, kun Treen asemalla havahduin siihen, että möreä ääni sanoi "Tässä taitaa olla minun paikkani" Katsoin ylös ja ex-pääministdri Paavo Lipponenhan se siinä. Luikin takaisin karjavaunuun...
Vierailija kirjoitti:
Business-class kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuo kommentoija numero 2, valitsen aina axtra-luokan rauhallisuuden takia. Samaten lennän busineksessä niin ei tarvitse katsella kiljuvia ja huutavia lapsia eikä känniääliöitä, mielellään maksan vähän enemmän siitä että saan matkustaa ns. normaalien hyvin käyttäytyvien ihmisten seurassa.
Minä taas matkustan mielummin tavallisten ihmisten parissa,kuin joidenkin itsetietoisten .kaikkien hiljaisuuden vaunussa omille tärkeille töilleen vaativien tärkeilijöiden kanssa jotka katsovat kaikkia kanssamatkustajia nokkansa vartta pitkin kärsimättömän tai lähinnä hyvin happaman ja koppavan näköisinä.
Liekö heille tuo 'kanssamatkustajan 'käsitekään on tuttu ? (epäilen)
Heidän kannattaisikin tärkeitä matkojaan varten hankkia joku Pullman Mercedes autonkuljettajineen ,tai matkustaa omalla yksityislentokoneellaan .
Pilottejahan niihin heidän tasoistensa rahoilla on kyllä helppo löytää. -ehkä jopa teettää oma pieni yksityiskenttäkin mailleen, tai sitten helikopterilleen laskeutumista varten talonsa katolle....
Helsingistä Jyväskylään Ekstrassa maksaa huikeat 12 euroa enemmän kuin peruslippu. Kyllä meillä koppavilla miljonääreillä siihen on varaa!
Huoh kuka edes käy jossain Jyväskylässä?
Vierailija kirjoitti:
Joskus opiskeluaikoina ostin normilipun, ja tsekkauksen jälkeen siirryin aina ekstra-luokkaan, kun niissä oli aina tilaa. Kahvista ja kuivakekseistä en piitannut, mutta sain luettua HSn, ISn, ILn, Aamulehden yms. siis aika oli ennenkuin sisällöt avautuivat nettiinkin.
Joskus sitten olin uppoutunut lehdenlukuun, kun Treen asemalla havahduin siihen, että möreä ääni sanoi "Tässä taitaa olla minun paikkani" Katsoin ylös ja ex-pääministdri Paavo Lipponenhan se siinä. Luikin takaisin karjavaunuun...
Olisit vastannut " Toveri Paavo. Ota seuraava vapaa paikka! "
otin ton extrapaikan pariin kertaan, koska oletin et on rauhallinen ja vähän parempi. Noh sinne tulee kaikki krapulaiset nukkumaan viinalle haisten ja nuoret kauppisopiskelijat älämöimään. Sinne voi tulla vaikka ei ois ostanu sinne lippua.
Ja yleensä tuleeki ku juna on muutenki täynnä.
"Tavalliseen vaunuun, vaiko työvaunuun ? Olisi vielä kaksi paikkaa sinne.."