Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä lapselle tapahtuu kun hän jää orvoksi?

Vierailija
13.08.2024 |

Onko sukulaiset etusijalla ja lapsi menee suoraan sukulaisille vai pitääkö mennä aina vastaanottoperheen tai lastenkodin kautta?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän liittyy kokkareihin ja hänestä tulee pääministeri.

Vierailija
2/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tiedän. On olleet lähisukulaisten hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta, mikä on lapsen edun mukaista. Ei ole olemassa mitään tiettyä kaavaa.

Vierailija
4/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa se pitää sulle kertoa?

Vierailija
5/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orvoksi jäänyt tarvii uuden huoltajan. Joko joku läheisistä hakee itse huoltajuutta tai sitten joku ulkopuolinen taho alkaa selvittää mahdollisia huoltajia.

Vierailija
6/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lähtee Luoostolle joikhaamaan.

Vierailija
7/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kysymys sen kannalta, että yleensä ihmiset ei tiedä. Moni olettaa automaattisesti että orvoksi jäänyt on ollut lastenkodissa tai jossain vastaavassa sijoituspaikassa, itse en ole ollut. Olin siskoni ja hänen isänsä luona, lastenkodissa en ole koskaan käynyt enkä tavannut yhtään sosiaalityöntekijää.

Vierailija
8/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orvoksi jäänyt tarvii uuden huoltajan. Joko joku läheisistä hakee itse huoltajuutta tai sitten joku ulkopuolinen taho alkaa selvittää mahdollisia huoltajia.

Lastensuojelu päättää lapselle sijoituspaikan.

Vierailija
9/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu päättää lapselle sijoituspaikan.

Ei välttämättä jos joku muukin järjestely onnistuu. Toki varmaan sitten jos ei ole muita vaihtoehtoja, ei esimerkiksi lähipiiristä kukaan ole kiinnostunut huoltajuudesta, niin lapsi jää sosiaalipuolen vastuulle.

Vierailija
10/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta, mikä on lapsen edun mukaista. Ei ole olemassa mitään tiettyä kaavaa.

Lastensuojelulla on velvollisuus ottaa lapsi haltuun kun saavat viran omaisilta tiedon että lapsi on orpo. Hänelle etsitään paikka sijaisperheessä.

Vierailija
11/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lähtee purran kanssa leikkailemaan

Vierailija
12/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä kysymys sen kannalta, että yleensä ihmiset ei tiedä. Moni olettaa automaattisesti että orvoksi jäänyt on ollut lastenkodissa tai jossain vastaavassa sijoituspaikassa, itse en ole ollut. Olin siskoni ja hänen isänsä luona, lastenkodissa en ole koskaan käynyt enkä tavannut yhtään sosiaalityöntekijää.

Ei ole totta koska viranomaisilla on aina velvollisuus ilmoittaa orvoksi jääneistä lastensuojeluun.

Vierailija
13/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelulla on velvollisuus ottaa lapsi haltuun kun saavat viran omaisilta tiedon että lapsi on orpo. Hänelle etsitään paikka sijaisperheessä.

Ei aina. Lastensuojelu ei välttämättä edes saa tietoonsa asiaa ennen omaisia ja sitten lapsi on jo vaikka isovanhemmilla tai tädin luona.

Vierailija
14/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän jää isosisarustensa hoiviin. Hän perustaa Youtube-kanavan, saa sillä suosiota ja alkaa tehdä hollanninkielistä musiikkia. Hän osallistuu Euroviisuihin ja kokee järkytyksen: hän diskataan. Hän kuitenkin jatkaa, ja tämän kaiken aikana hän on kasvanut ihmisenä ja noussut yhdeksi Hollannin suosituimmista räppäreistä. 

Vierailija
15/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kyllä menee sossujen kautta. Näin luulisin. Lapsi saa muutakin apua.

Vierailija
16/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole totta koska viranomaisilla on aina velvollisuus ilmoittaa orvoksi jääneistä lastensuojeluun.

Mistä viranomaiset siitä tietäisivät jos eivät edes näe koko lasta?

Vierailija
17/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tämä riippuu ihan tapauksesta ja yleisesti tilanteesta sekä tarpeista. Jos on tarvetta ottaa yhteyttä sosiaalityöhön niin totta kai silloin otetaan, mutta ei ne sossut automaattisesti heti säätää paikalle saati ala lasta viemään mihinkään. Meidän tuttavaperheessä perheen isä kuoli kolarissa, muu perhe oli äidin kanssa kotona. Pariskunnalla oli yhteisiä lapsia, mutta vanhin oli miehen edellisestä liitosta, joten hänestä tuli isänsä kuoleman jälkeen orpo. Ei tätä lasta sossut tullee hakemaan vaan sai ihan rauhassa elää perheensä kanssa.

Vierailija
18/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat että menee sossujen kautta?

Vierailija
19/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä viranomaiset siitä tietäisivät jos eivät edes näe koko lasta?

Jokaisen kuolleen lapset on väestötietojärjestelmässä. 

Vierailija
20/34 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee mulkku pääministeri mulkkuun puolueeseen.