Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistakaa, että lihavat ovat huonoimpia laihduttajia

Vierestä seurannut
30.12.2016 |

Tervepainoisten on helppo naureskella ylipainoisten epäonnistuneille laihdutusyrityksille, mutta syytä muistaa kuinka vaikeaa ylipainoisen on laihduttaa. Ylipainoinen ihminen on maailman huonoin laihduttaja, koska:
- ylipainoisen on vaikea ja epämiellyttävä liikkua, nivelet eivät kestä ylipainon tuomaa rasitusta
- ylipainoisen kunto on huono, suuren energiamäärän kuluttaminen nopeasti ei onnistu
- ylipainoisen vatsaan mahtuu paljon ruokaa, energiaa on helppo saada liikaa
- ylipainoisella on äärimmäinen mieltymys ja jopa riippuvuus rasvaiseen ja sokeriseen ruokaan
- ylipainoinen ei siedä matalaa verensokeria eikä rasva-aineenvaihduntakaan toimi hyvin
- ylipainoiselle tulee helposti tuskallisen kuuma, koska rasvakerros heikentää lämmön poistumista lihaksista.

Jos laitetaan hoikka juoksuharrastaja ja ylipainoinen samalle viivalle, hoikka juoksuharrastaja pystyy kuluttamaan paljon nopeammin energiaa kuin ylipainoinen. Hyväkuntoinen ihminen pystyy juoksemalla kuluttamaan jopa 1 000 kilokaloria tunnissa! Ylipainoinen pääsee muutamaan sataan, mutta joutuu viettämään seuraavat päivät kipujen takia löhöten. Verensokerin laskeminen tuo ylipainoiselle kovan näläntunteen ja riski saada energiaa enemmän kuin on kuluttanut on erittäin suuri.

Älkää siis naureskelko ylipainoisille. On aivan eriasia laihduttaa tervepainoiseksi kuin olla pysyvästi tervepainoinen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röyh. Normaalipainon sisällä on vaikeampi vaikuttaa, ylimääräiset ihrat tippuvat ylipainoisella nopeasti kun vain muuttaa syömistottumuksiaan. Normaalipainossa pitää hifistellä enemmän.

Vierailija
2/9 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nah, olen hyvässä fyysisessä kunnossa, liikun 5-6 kertaa viikossa, en ahmi roskaruokaa eikä minulla ole haluakaan. Lihoin koska söin kaikkien rakastamaa Ketipinoria+ muita "ihania" lääkkeitä mutta tästä ei ole suunta kuin ylöspäin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuden taustalla on paljon sellaisia mekanismeja joita nämä "höh, no syöt vaan vähemmän kuin kulutat" -hokijat ei tunnusta.

ON TOTTA, ETTÄ IHMINEN LAIHTUU, JOS SYÖ VÄHEMMÄN KUIN KULUTTAA.

Mutta se, miten helppoa tai vaikeaa se energiansaannin sääteleminen on, ei ole kiinni vain "tahdonvoimasta". Siinä on kyse suolistobakteereista, aivojen välittäjäaineista, henkilön ravitsemusosaamisesta, makutottumuksista, elimistön stressitilasta (esim. riittävä unen saanti), emotionaalisista taidoista ja ruuan roolista tässä yhtälössä, geeneistä (ei niin että toisilla geeneillä sokeripalasta lihoisi kilon ja toisilla ei vaan niin että tietyt geenit omaavilla ihmisillä näläntunne sammuu hetkemmin kuin toisilla). Mikään näistä ei poista sitä tosiseikkaa että jos syö vähemmän kuin kuluttaa niin laihtuu, mutta ne voi tehdä sen käytännöntoteutuksesta mahdotonta. En ole kuullut yhdestäkään lihavuusasiantuntijasta joka sanoisi että ratkaisu johon sisältyy näläntunne olisi kestävä. Evoluutio on rakentanut meidät niin, että nälän tunne pakottaa reagoimaan, se on tarkoitus olla niin vahva että se jyrää kaiken muun alleen tarvittaessa, koska sillä tavalla ihminen on aikanaan pysynyt hengissä - ainut vaan että nykyään se näläntunneparka on monella sekaisin ja lopputuloksena läski. Ne jotka sanovat että pitää vain kestää sitä nälkää ja "vain syödä vähemmän" eivät uskoakseni vain koe samanlaista vetoa siihen ruokaan kuin ne toisenlaisilla pöpöillä/geeneillä/psyyk.tekijöillä/tms. varustetut.

Onneksemme kaikki nuo kyllä on asioita joihin voi vaikuttaa. Hyviä suolistomikrobeita ruokitaan kasvikuiduilla, liikunta korjaa aivojen mielihyväratoja, ravitsemuksesta voi oppia, makutottumuksiakin voi ajan kanssa muuttaa (mutta ei häränpyllyllä siinä vaiheessa jos ruoka on vielä keskeinen mielihyvän lähde ja stressin lievittäjä), riittävää nukkumista ja stressinhallintakeinoja voi oppia, geenitkin muuntuvat ajan kanssa ja epäsuotuisia geenejä toi kompensoida tietynlaisella ruokavaliolla. Mutta yhtälö on hitusen monimutkaisempi kuin että korvaat vain perunat salaatilla :)

Tsempit kaikille painopulmien kanssa taisteleville!

Vierailija
4/9 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röyh. Normaalipainon sisällä on vaikeampi vaikuttaa, ylimääräiset ihrat tippuvat ylipainoisella nopeasti kun vain muuttaa syömistottumuksiaan. Normaalipainossa pitää hifistellä enemmän.

Oma kokemukseni on eri, ja luulen että monen muunkin.

Nuorena olin ns. luonnostani hoikka, mutta välillä pyöristyin esim. kovan juhlinnan takia. Oli ihan naurettavan helppoa saada ne ylimääräiset 5-10 kg pois: ei edes tarvinnut kokonaan jättää pikaruokaa ja juhlimista, vaan ne kilot lähti aika itsestään tyyliin: käyn bileissä ryyppäämässä enää kerran viikossa enkä 2-3 kertaa, ja syön pikaruokaa max 3 päivänä viikossa. 

Sittemmin olen lihonut lasten saamisen jälkeen ja ruuhkavuosina. Ja oi taivas mitä taistelua se on saada painoa alas. Ei todellakaan voi tehdä mitään "kun arkena syö kurinalaisesti, voi vähän herkutella viikonloppuuna ja laihtua silti" - ei toimi. Se vaatii äärimmäistä kurinalaisuutta koko ajan, että saa edes puoli kiloa viikossa pois. Sen sijaan jos sitten sortuu syömään, niin 1-2 kg VIIKOSSA on erittäin helppo kerätä lisää. Ja sitten niiden laihduttamsieen pois menee kuukausia.

No, minä varmasti olen kyllä sekoittanut aineenvaihduntani aika hyvin, koska olen viimeiset 10 vuotta jojoillut, kokeillut myös äärikeinoja kuten VLCD-dieettiä. Joka dieetin jälkeen on tuntunut, että peruskulutus on entistä pienempi ja edes vähän laihtuminen entistä vaikeampaa. Kaukana on ne ajat, jolloin syömällä 1500 kcal päivässä laihduin puoli kiloa viikossa. Nyt 1500 kcal on se, millä pysyn nykyisessä painossani, noin 80 kilossa.

Vierailija
5/9 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
6/9 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nah, olen hyvässä fyysisessä kunnossa, liikun 5-6 kertaa viikossa, en ahmi roskaruokaa eikä minulla ole haluakaan. Lihoin koska söin kaikkien rakastamaa Ketipinoria+ muita "ihania" lääkkeitä mutta tästä ei ole suunta kuin ylöspäin :D

Samoin minä. Ja syön edelleen Ketipinoria isolla annoksella. Nyt ollaan taas ja jälleen kerran ylipainon puolella, mutta se on vaan kestettävä jos aikoo muuten elää normaalia elämää.

Vierailija
7/9 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin minä. Ja syön edelleen Ketipinoria isolla annoksella. Nyt ollaan taas ja jälleen kerran ylipainon puolella, mutta se on vaan kestettävä jos aikoo muuten elää normaalia elämää.

Mihin vaivaan tuota syödään? Kuulostaa pelottavalta lääkkeeltä. Minua Lyrica on lihottanut aika lailla.

Vierailija
8/9 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon asiaakin aloituksessa, mutta kannattaa muistaa että ylipainoinen ihminen ei välttämättä ole automaattisesti huonokuntoinen. On olemassa hyväkuntoisia, säännöllistä liikuntaa harrastavia ihmisiä jotka ovat ylipainoisia.

Vierailija
9/9 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin vaivaan tuota syödään

? Kuulostaa pelottavalta lääkkeeltä. Minua Lyrica on lihottanut aika lailla.

Tätä lääkettä määrätään lähestulkoon mihin tahansa mielenterveydelliseen ongelmaan nykyään, lisäksi unettomuuden hoidossakin sitä käytetään. Tanskassa se vedettiin pois markkinoilta koska sadat teinit tappoivat itsensä sitä käytettyään. Suomessa tämä on yksi yleisimpiä lääkkeitä, ikävä kyllä. Itsekin tätä aikoinani söin, ja seuraukset olivat hyvin inhottavat. Lihoin tuhottoman paljon, käytökseni muuttui itselleni epätyypilliseksi -ja todella kummalliseksi, minusta tuli aggressiivinen ja muutenkin vittumainen. Ei koskaan enää, tämä ikävä kokemus opetti pysymään erossa tällaisista myrkyistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi