Te, jotka toistatte laihduttajalle mantraa: "syö vähemmän kuin kulutat"
ette koskaan anna mitään toimivaa neuvoa, miten tuo teidän mantranne voi toteutua.
Ratkaisu ei ole pienempi lautanen, vatsan täyttäminen vedellä tai joku muu yhtä typerä neuvo.
Joten lopettakaa tuon mantran toistaminen, se kertoo vain typeryydestänne.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen pointti on, että kaikki , joille on tehty mahalaukun pienennysleikkaus ( kirurginen toimenpide) kaikki he ovat pudottaneet painoaan roimasti. Leikkauksen jälkeen ei voi syödä kuin 1-2 desiä kerrallaan ja on syötävä useita kertoja päivässä. Siihen kuulema tottuu ja paino alkaa putoomaan. Herääkin kysymys, että miksi ei vois moista menetelmää alkaa käyttämään ilman mahalaukun leikkausta? Syö vaan 1-2 desiä kerrallaan ?
Tuosta mahalaukun pienennysleikkauksesta löytyy potilaiden kokemusperäistä tietoa googlaamalla.
Ei pidä paikkaansa. Tätini ei laihtunut vatsalaukun pienennysleikkauksen jälkeen. Oli kyllä iso pettymys. Eikä ole ainut joka ei ole onnistunut laihtumaan edes laikkauksella.
Kaksi tuttavaani on kuollut ko. leikkaukseen ja sen jälkikomplikaatioihin, kolmannelle tuli vatsalaukun syöpä. En ikinä menisi siihen leikkaukseen, jota minullekin on ehdoteltu! Ennen p.....e kuljeskelen pyöreänä kuin pallo tämän elämäni läpi, mitä se kenellekään kuuluu minkänäköinen olen. Sitäpaitsi, ei pullukat ole rumia vaan useimmiten päinvastoin.
Noista leikatun ohjeiden mukaisista aterioista kertyy 700-1100 kcal vuorokaudessa. Voihan jokainen kokeilla syödä sen ruokavalion mukaan ilman leikkaustakin.
Olen aikuisena löytänyt asiantuntijan pakeille. Nuorena opettajat, ystävät ja vanhemmat ignoorasi ongelmani. Itselleni avun hakeminen ei silloin tullut kysymykseenkään. Syömishäiriötä ei kuitenkaan korjata hetkessä. Sen kanssa taistellaan koko elämä. Nykyään kykenen elämään kohtuullisen normaalia tasapainoista elämää ylipainoisena. Psykiatrini, jota ei muuten julkinen terveydenhuolto kustanna mahdollistaa tämän. Maksaa vain 140 euroa kerralta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nykyään ylipainoinen. Olen yrittänyt laihduttaa monta kertaa, mutta todellista syytä epäonnistumisiin en kerro monelle. Syömishäiriöinen käyttäytyminen kuten oksentelu, kaloreiden laskenta, paastoaminen ja pakonomainen liikunta alkoi noin 11-vuotiaana. Kasvoin vääristyneisiin käsityksiin kehostani, ruuasta ja terveydestä. Voin laskea kalorit ja muuttaa ruokavaliotani, mutta nuo vääristyneet käsitykset palaavat aina pintaan. On vaikea pudottaa painoa silloin kun on kasvatettu uskomaan siihen että oma ihmisarvo on siihen yhteenliitettynä.
Kaikista pahinta on se kun paino oikeasti pudonnut. Tämä johtuu yleensä siitä, että on ollut itsevarma olo, enkä ole turhempiinkin miettinyt vaakaa tai kaloreita. Aluksi alkaa innostus, sitten terveelliset elämäntavat. Ehkä viikon päästä kalorien laskenta. Sukulaiset ja ystävät puhuvat kuinka paljon paremmalta näyttää hoikempana. Seuraavaksi tulee paniikki siitä kun söin 50 kaloria enemmän kuin eilen. Sitten huomaan karsivani ruoka-aineita ja lopulta en enää syö. Sitten joko pyörryn lenkkipolulle tai tulee takaisin se pakonomainen halu oksentaa. Tässä vaiheessa alkaa yleensä kärsiä työ ja koulu.
Seuraavaksi menetän hermoni ja ahmin kuin eläin seuraavat kaksi kuukautta. (Diagnosoitu ongelma)
Ja niin se syömishäiriön aktiivinen osa meni ohitse jo kymmenisen vuotta sitten. Nyt vain korjataan "jälkitauteja" ja rikkinäistä päätä. Olen huomannut monen ylipainoisen ihmisen ajautuvan samankaltaiseen, mutta vain lievempään kierteeseen missä itse olen ollut. Tällöin paras ohje ei ole välttämättä ensiksi kalorien laskeminen. Parempi ohje voisi olla psykoterapia, hyvä ravitsemusterapeutti ja itsetunnon takaisin kerääminen. Tämän vain tekee haastavaksi se, että ylipainoista ihmistä ollaan usein päivittelemässä laiskaksi ja lihavaksi naamatusten ja selän takana. Välillä tuntuu, että on aina jonkin sukulaisen tai ystävän kriittinen silmä kommentoimassa ja seuraamassa painon vaihtelua.
Tietysti psyykeltään täysin terveelle ihmiselle ohjeet voivat olla erilaiset, mutta monet psyykeongelmat ja paino kulkevat käsi kädessä. Muistakaa, että BED on vakava ja vaikea syömishäiriö ihan niin kuin se anoreksiakin. "Syö mitä kulutat" ei vain taianomaisesti korjaa mielenterveysongelmaani. Perinteiset ohjeet painonpudotukseen usein yllyttävät sitä entisestään.
Niin ja anteeksi romaani. Tämä näkymätön sairaus on vain vienyt omasta elämästäni nyt jo vuosikymmenen ja tiedän etten ole yksin. Ja nyt äidit olkaa tarkkoja miten puhutte tytöilleen sekä omistanne, että heidän kehoistaan. He kuulevat ja muistavat enemmän kuin uskottekaan.
Aika parantaa. Voimia sinne ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä te tiedätte sen paljonko kulutatte?
Se ainakin on täysi mahdottomuus, että syö vähemmän kuin kuluttaa,jos ei tiedä paljonko kuluttaa.
Paitsi jos ei syö yhtään mitään.
Ihan laskemalla. Aikuiselle naiselle peruskulutus on noin 2000, mutta tarkemman tuloksen saa ottamalla huomoon oman painon ja pituuden. Käytä vaikka laskuria netissä.
Jos minä söisin 2000:n edestä, olisin norsun kokoinen. Ravitsemusterapeutin mukaan minun tarpeeni on 1600 kcal/vrk, syön kuitenkin noin 1000 kcal/vrk. Ja painan 120 kg! Miten selitätte tämän?
Kuinka kauan olet syönyt 1000kcal/vrk ja mikä oli lähtöpainosi?
Olen syönyt/painanut kaksi vuotta suunnilleen saman verran. Paino heittelee ainoastaan 1-2 kg. Mikä on sitten se lähtöpaino, kun painoa tulee joka/jokatoinen vuosi muutama kilo lisää. Vuonna 2010 painoin 108 kg tällä samalla ruokavaliolla.
Olisko aihetta muuttaa sitä ruokavaliota, jos nykyinen nostaa painoa.
Parempi neuvo olis kai "syö p*skaa". Suoliston mikrobikanta vaikuttaa painon kertymiseen, ja ulosteensiirroilla on saatu tuloksia. Laihan ihmisen kakkaa syötetään lihavalle ja lihava laihtuu :D Todella iso osa ihmisen aineenvaihdunnasta on suolistomikrobien aineenvaihduntaa.
Sori jos tämä oli jo mainittu, en jaksanut lukea koko ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Parempi neuvo olis kai "syö p*skaa". Suoliston mikrobikanta vaikuttaa painon kertymiseen, ja ulosteensiirroilla on saatu tuloksia. Laihan ihmisen kakkaa syötetään lihavalle ja lihava laihtuu :D Todella iso osa ihmisen aineenvaihdunnasta on suolistomikrobien aineenvaihduntaa.
Sitä ei kyllä syötetä vaan se viljelmä terveen kakkaa asennetaan tämän ylipainoisen tai muuten sairaan suoleen. Vaikka onhan kehitteillä sellaisia kakkapillereitä jotka varmasti sulaisivat vasta paksusuolessa. Silti hieman puistattava ajatus. Tosiaan kakkaa ei kannata ruveta kauhomaan kitaansa koska mahahapot aika tehokkaasti tuhoavat sen mitä kerkeävät ja lopuista tulee oksennustauti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita mitään paskan siirtoja. Riittää kun syö oikeaa ihmisen luontaista ravintoa.
Tuon jankkaaminen "syö vähemmän kuin kulutat" lihavalle, on yhtä hyödyllistä kuin masentuneelle hokisi että "ajattele positiivisemmin, niin paranet masennuksesta", joo, se on ihan totta, kyllä, mutta jotakin pitäisi tehdä että masentunut alkaisi ajatella positiivisemmin. Lihavan kohdalla on sama juttu tuon vähemmän syömisen kanssa, ei se nyt vain tapahdu niin, että kun kuulee tuon lausahduksen (jonka jokainen lihava ihan varmasti tietää ilman että av-mammat sitä joka välissä olisi pätemässä) niin kappas vain! Ihminen vain alkaa syömään vähemmän kuin kuluttaa.
Jos asia olisi noin yksinkertainen, niin ei meillä mitään lihavia olisikaan. Eikä masentuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei kyllä syötetä vaan se viljelmä terveen kakkaa asennetaan tämän ylipainoisen tai muuten sairaan suoleen. Vaikka onhan kehitteillä sellaisia kakkapillereitä jotka varmasti sulaisivat vasta paksusuolessa. Silti hieman puistattava ajatus. Tosiaan kakkaa ei kannata ruveta kauhomaan kitaansa koska mahahapot aika tehokkaasti tuhoavat sen mitä kerkeävät ja lopuista tulee oksennustauti.
No en mä nyt aivan tosissani ollut sen syömisen kanssa :D Olen tietoinen, että siirretään suoleen, mutta näitä pillereitä ajattelin kirjoittaessani. Toivon mukaan kukaan nyt ei ota kehotustani aivan kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ainakin on täysi mahdottomuus, että syö vähemmän kuin kuluttaa,jos ei tiedä paljonko kuluttaa.
Ihan laskemalla. Aikuiselle naiselle peruskulutus on noin 2000, mutta tarkemman tuloksen saa ottamalla huomoon oman painon ja pituuden. Käytä vaikka laskuria netissä.
Jos minä söisin 2000:n edestä, olisin norsun kokoinen. Ravitsemusterapeutin mukaan minun tarpeeni on 1600 kcal/vrk, syön kuitenkin noin 1000 kcal/vrk. Ja painan 120 kg! Miten selitätte tämän?
Olen syönyt/painanut kaksi vuotta suunnilleen saman verran. Paino heittelee ainoastaan 1-2 kg. Mikä on sitten se lähtöpaino, kun painoa tulee joka/jokatoinen vuosi muutama kilo lisää. Vuonna 2010 painoin 108 kg tällä samalla ruokavaliolla.
Onko ruokavalioni sitten jotenkin epäterveellinen, kerroinhan sen tuossa alussa? En syö mitään valmisruokia, eineksiä, vältän lisäaineita, marinadeja, päivän ainoalla aterialla on vähintään kahdenlaista raastetta/salaattia, en syö pullaa, leivonnaisia, karkkeja sipseja, makkaraa... Päivittäiseen 1000 kcal ei niitä juuri mahtuisikaan. Tietenkin voisin jättää ne kaksi leipäpalaa pois, mitkä syön aamulla ja juoda paljasta kahvia? Miten sinä sitten ehdotat minun sitten syövän tuon sijaan ja luitko edes päivän ateriani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ruokavalioni sitten jotenkin epäterveellinen, kerroinhan sen tuossa alussa? En syö mitään valmisruokia, eineksiä, vältän lisäaineita, marinadeja, päivän ainoalla aterialla on vähintään kahdenlaista raastetta/salaattia, en syö pullaa, leivonnaisia, karkkeja sipseja, makkaraa... Päivittäiseen 1000 kcal ei niitä juuri mahtuisikaan. Tietenkin voisin jättää ne kaksi leipäpalaa pois, mitkä syön aamulla ja juoda paljasta kahvia? Miten sinä sitten ehdotat minun sitten syövän tuon sijaan ja luitko edes päivän ateriani?
Aika itsepetosta väittää että syö vain 1000 kcl/päivä ja silti vain lihoo. Ja että on näin syönyt vuodesta 2010. Ja silti vain lihoo. Ei se ole fysiikan lakien mukaan mahdollista. Vaikka tuo keijupölytrollaaja olikin aika ikävä, niin tulee mieleen että ehkä hällä on kuitenkin joku pointti, kun näitä lukee. t. ohis
Sun aineenvaihdunta ei toimi, niin siks näin. Kroppa ns säästöliekillä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tuon jankkaaminen "syö vähemmän kuin kulutat" lihavalle, on yhtä hyödyllistä kuin masentuneelle hokisi että "ajattele positiivisemmin, niin paranet masennuksesta", joo, se on ihan totta, kyllä, mutta jotakin pitäisi tehdä että masentunut alkaisi ajatella positiivisemmin. Lihavan kohdalla on sama juttu tuon vähemmän syömisen kanssa, ei se nyt vain tapahdu niin, että kun kuulee tuon lausahduksen (jonka jokainen lihava ihan varmasti tietää ilman että av-mammat sitä joka välissä olisi pätemässä) niin kappas vain! Ihminen vain alkaa syömään vähemmän kuin kuluttaa.
Jos asia olisi noin yksinkertainen, niin ei meillä mitään lihavia olisikaan. Eikä masentuneita.
Tämä on totta, mutta kun meitä pidetään lähinnä idiootin tasolla olevina, jotka eivät ymmärrä itse olevansa pyöreitä. Jokaisella lääkäri-, terveydenhoitajakäynnillä, jopa puolituntemattomien ihmisten taholta sanotaan jotain epäkohteliasta siitä ylipainosta, jotain niin naivia, että mieli tekisi vetää sitä sanojaa turpaan. Yhdelle tutullenikin oli lääkäri sanonut:"Ymmärrätkö sinä, että olet ylipainoinen?" Tuttava oli vastannut: "Vaikka olen ylipainoinen, en ole idiootti!" Jos ihminen yhtään eroaa nykyaikana langanlaihasta ihanteesta, hän saa olla henkisesti tosi vahva kestääkseen ihmisten ivailun ja huomauttelun. Nykyajan lääkäreistä olen huomannut sen, että heille on yksi tärkeimmistä, ehkä jopa tärkein kriteeri, minkä painoinen potilas on. Siitä asiasta tehdään johtopäätökset heti ja sen perusteella arvioidaan potilaan terveydentila. Kaikki sairaudet johtuvat tietenkin ylipainosta. Ja itse he (lääkärit) ovat suurin osa ihan kuihtuneen näköisiä ryppynaamoja, jotka näyttävät ikäistään vuosia vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen pointti on, että kaikki , joille on tehty mahalaukun pienennysleikkaus ( kirurginen toimenpide) kaikki he ovat pudottaneet painoaan roimasti. Leikkauksen jälkeen ei voi syödä kuin 1-2 desiä kerrallaan ja on syötävä useita kertoja päivässä. Siihen kuulema tottuu ja paino alkaa putoomaan. Herääkin kysymys, että miksi ei vois moista menetelmää alkaa käyttämään ilman mahalaukun leikkausta? Syö vaan 1-2 desiä kerrallaan ?
Tuosta mahalaukun pienennysleikkauksesta löytyy potilaiden kokemusperäistä tietoa googlaamalla.
Ei pidä paikkaansa. Tätini ei laihtunut vatsalaukun pienennysleikkauksen jälkeen. Oli kyllä iso pettymys. Eikä ole ainut joka ei ole onnistunut laihtumaan edes laikkauksella.
Kaksi tuttavaani on kuollut ko. leikkaukseen ja sen jälkikomplikaatioihin, kolmannelle tuli vatsalaukun syöpä. En ikinä menisi siihen leikkaukseen, jota minullekin on ehdoteltu! Ennen p.....e kuljeskelen pyöreänä kuin pallo tämän elämäni läpi, mitä se kenellekään kuuluu minkänäköinen olen. Sitäpaitsi, ei pullukat ole rumia vaan useimmiten päinvastoin.
Noista leikatun ohjeiden mukaisista aterioista kertyy 700-1100 kcal vuorokaudessa. Voihan jokainen kokeilla syödä sen ruokavalion mukaan ilman leikkaustakin.
Se on aika jännä harha miten lihavuusleikkaukseen haaveilevat kuvittelevat sen olevan joku pelastus. Tosiaan se leikkaus ei laihduta grammaakaan vaan ruokavalio ennen ja jälkeen leikkauksen!
Ihan samalla tavalla voi syödä ilman leikkaustakin ja vaikutus on sama! Miksi korvien väli leikkauksen jälkeen vasta ymmärtää pienentää annoksia? Ja henkikin on (leikkauksen osalta) turvassa.
Miten voi olla noin vaikeaa ymmärtää??
Yht
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on täynnä ihmisiä joilla ei oikeasti ole hajuakaan laihtumiseen/painonhallintaan liittyvistä moninaisista tekijöistä. Siksi he eivät osaa muuta kuin jankata syö vähemmän kuin kulutatsenkin käski tyhmä toope. Ja jos joku kertoo omista kokemuksistaan jotka eivät sovi näihin teorioihin niin sitten määytään että valehtelet senkin läski ryhmä toope.
Jos laihtuminen on niin yksinkertaista niin miksi ylipainoisia on niin paljon? Puolet suomalaisista on vaan niin laiskoja ja tyhmiä? Sorry, en usko.
Kyllä se on ihan tutkittu asia että ihmiset syövät nykyään liikaa. Ennen se kompensoitui sillä ettei ollut autoja vaan käveltiin joka paikkaan ja tehtiin raskaita kotitöitä mm. maatiloilla. Tottakai siinä lihotaan sukupolvi toisensa jälkeen kun ruokamäärä pysyy samana mutta liikunta ja rasitus vähenee! Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään hajua paljonko he oikeasti syövät ja ihmiset arvioivat syömänsä ruuan rutkasti alakanttiin. Ja napostelevat (salaa). Secret Eaters-ohjelmassa nainen väitti kivenkovaan syövänsä 1500kcal/päivä, mutta todellisuudessa söi 4500kcal (!!).
Laihduttaminen on yksinkertaista, mutta se ei tarkoita että se olisi missään nimessä helppoa.
No tietysti ihmiset lihovat koska syövät liikaa! Pääsääntöisesti siis. Poikkeuksiakin on. Pysyvästi aihtuminen onkin sitten eri juttu. Osalle se on yksinkertaista, mutta valitettavasti vain hyvin pienelle osalle. Olikohan 5-10% laihduttamista.
Siinä on sellainen ikävä juttu että yleensä laihtumista vastaan nousee biologia. Elimistö ottaa kaikki keinot käyttöön laihtumista vastaan. Tämä ei koske satunnaisia liikakiloja karistavia vaan heitä, jotka ovat olleet pidempään ylipainoisia. Ja tämäkin on ihan tutkittu juttu.
Älyllinen epärehellisyytesi tai laiskuutesi, ehkä molemmat, ovat sikäli inhottavia että kyse ei ole välttämättä siitä mitä sanot vaan mitä et sano tai vihjaat. Viesteistäsi saa sellaisen kuvan, että kaloriteoria ei ole totta. Se on.
Kaloriteoria ei kuitenkaan ota kantaa ihmisen käyttäytymiseen. Jos olet 200 kiloinen 160 cm nainen niin ongelmasi on psykologinen, puhtaasti. Mutta se ei millään tavoin ole argumentti kaloriteoriaa vastaan ja sitä, että kun kaloreita on kulutusta vähemmän niin ihmisen paino laskee.
Mikä on motiivisi tämän faktan hämärtämiseen?
En ole yrittänyt argumentoida kaloriteoriaa vastaan. Olen tässä yrittänyt sanoa että pelkkä kaloriteoria ei auta suurinta osaa ylipainoisista koska kyse on paljon monimutkaisemmasta asiasta. Ja tämän tueksi on ihan validia tutkimustietoa. Joten sen syö vähemmän kuin kulutat -mantran hokeminen ylipainoiselle on yhtä hyödyllinen kuin tuo "hengitä ettet tukehdu" kuten joku aiemmin sanoi.
Ihan totta, ja kuten sanottu vammaisesta ei menestyjää saa vaikka mitä tekisi. Olet kyvytön ja arvoton, ei käynyt onni nyt geenien arvonnassa.
:D :D Nyt ei osunut. Mulle kävi geenilotossa hyvin. Sinusta en ole varma.
Vaikea väittää geenilotossa voittamistasi vastaan mutta kommenteistasi se ei kyllä välity mitenkään.
Kuulutkohan niihin joiden saavutukset elämässä ovat loppujen lopuksi aika vaatimattomat ja nyt sitten pädet hoikkuudellasi?
Sellaisiin ihmisiin törmää aina välillä. Oma ura on jämähtänyt paikoilleen ja harrastuksissaan on jäänyt rivimieheksi ( tai naiseksi) mutta on sentään hoikka joten voi haukkua ja halveksia ylipainoisia vaikka nämä olisivat kaikilla muilla elämänalueilla pärjänneet paremmin.
Ohis.
Onko testattu kilpirauhasenvajaatoiminta. Äitilläni meinaan oli sama juttu, ei laihtunut vaikka kuinka sääteli syömistä ja liikkui paljon. Ei siis mitään puolen tunnin kävelylennkkejä vaan kunnon tehokasta hikiliikuntaa päivittäin, eikä laihtunut.