Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mielentilatutkimuksessa huijata?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään tutkimus ei ole aukoton. Mielentilatutkimus on kuitenkin aika varma eli siinä on vaikea huijata. Tutkimuksessa toistetaan tiettyjä rutiineita ja käytetään tietoisesti sellaisia menetelmiä, joissa jää helposti kiinni. Eli samoja asioita arvioidaan monilla eri tyyppisillä testeillä ja tutkittavaa seurataan myös epäsuorasti (eli seurataan miten hän toimii esim. ruokailutilanteissa). Mielentilatutkimuksen loppuarviossa otetaan kantaa myös tutkimuksen luotettavuuteen eli todetaan onko tutkittavan käytöksessä jotain, joka voisi viitata tietoiseen huijaukseen tai johonkin moniselitteiseen ongelmaan, jonka vaikutusta on vaikea arvioida.

Vierailija
2/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pokkaa riittää niin helposti. Aika harvat ryhtyy mitään aivokuvauksia ym. tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pokkaa riittää niin helposti. Aika harvat ryhtyy mitään aivokuvauksia ym. tekemään.

Terv. nimim. "En oikeastaan tiedä, millainen mielentilatutkimus on, mutta totta helvetissä minulla on siitä mielipide!"

Vierailija
4/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtävästi.

Vierailija
5/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. nimim. "En oikeastaan tiedä, millainen mielentilatutkimus on, mutta totta helvetissä minulla on siitä mielipide!"

Luin väärin. Tai no, olen ollut itse mielenterveystutkimuksissa enkä ole varma kuinka paljon yhteistä noilla on. Siitä minä vastaukseni repäisin.

Vierailija
6/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidemmän päälle ei.

Vierailija
7/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, olemalla täysin hiljaa, mutta tietysti silloin saanee ne terveen paperit.

Itse menisin kyllä mieluummin vankilaan kuin valtion mielisairaalaan. Nämä jotka mielentilatutkimukseen hinkuvat eivät tunnu tajuavan minkälaista siellä mielisairaalassa on. Vankilassa on vangilla enemmän oikeuksia kuin pakkohoidossa olevalla potilaalla. Ja vankilasta tietää pääsevänsä pois, mielisairaalasta ei välttämättä pääse koskaan.

Vierailija
8/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että mielentilatutkimuksen tulos on oikea, mutta mies toivoisi että tulosolisi syyntakeeton ja yrittää nyt esittää uudessa mielentilatutkimuksessa skitsofreenikkoa että saisi potenntiaaliesti lyhemmän tuomion "parantuessaan" nopeasti. Tuskin tulee menemään läpi...

Vierailija
9/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä, jos on tarpeeksi psykopaatti.

Vierailija
10/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menisin kyllä mieluummin vankilaan kuin valtion mielisairaalaan. Nämä jotka mielentilatutkimukseen hinkuvat eivät tunnu tajuavan minkälaista siellä mielisairaalassa on. Vankilassa on vangilla enemmän oikeuksia kuin pakkohoidossa olevalla potilaalla. Ja vankilasta tietää pääsevänsä pois, mielisairaalasta ei välttämättä pääse koskaan.

Jaa, mä taas olen kuullut, että esim. Niuvanniemessä on tosi hyvää hoitoa. Tässä linkki erään henkirikoksen tehneen skitsofreenikon haastatteluun, joka kertoi nimenomaan siitä, miten Niuvanniemi oli ensimmäinen paikka, jossa hän sai kunnollista ja oikeaa hoitoa. http://areena.yle.fi/1-3696972

Vierailija
11/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, jos on tarpeeksi psykopaatti.

Kyllä ne persoonallisuushäiriötkin tulevat siinä esille.

Vierailija
12/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miettiä siitä näkökulmasta että osaisitko itse esittää pari kuukautta yhteen menoon psykoppaattia tai persoonallisuushäiriöistä jos et sellainen ole... Aina reagoida tietyllä johdonmukaisella tavalla jne. Tavis ei edes tiedä minkälaisia psykopaatit pohjimmiltaan on että sellaista pystyisi uskottavasti teeskentelemään. Muistan lukeeneeni jostain että hämäystä yrittävät repsahtavat viimeistään illalla ja yöllä sellissään ja oikea persoona tulee esiin.

Vierailija
13/14 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä taas olen kuullut, että esim. Niuvanniemessä on tosi hyvää hoitoa. Tässä linkki erään henkirikoksen tehneen skitsofreenikon haastatteluun, joka kertoi nimenomaan siitä, miten Niuvanniemi oli ensimmäinen paikka, jossa hän sai kunnollista ja oikeaa hoitoa. http://areena.yle.fi/1-3696972

Noh, kenellä on mikäkin käsitys hauskuudesta. Minä en pitäisi sitä hauskuutena, että pakkolääkitään tiedottomaksi, voidaan eristää miten vaan, sitoa kiinni, liikkuminen on vielä rajoitetumpaa kuin vankilassa ja ennen kaikkea se, että vankilasta oikeasti tiedän suurinpiirtein päivän milloin sieltä pääset pois. Mielisairaalassa ei ole mitään fiksattua päivää milloin pääset pois jos edes pääset. Jossain oli tilastoja näistä "hoito" ajoista ja oli kyllä pidempiä kuin elinkautinen.

Vierailija
14/14 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh